loading...
سوئیت منزل کاشان
رضا حاشیه باف بازدید : 428 دوشنبه 15 شهریور 1395 نظرات (0)

خانه صدوری محله پنجه شاه خانه صدوری که قدمت آن به اوائل عصر قاجار باز می گردد از جمه خانه های قدیمی کاشان است که فقط یک حیاط اندرونی وسیع دارد. سه طبقه بنای این خانه به صورت سه طرف ساخت اطراف حیاط مرکزی بنا شده اند. از فضاهای اصلی معماری این بنا می توان از سرداب های آن، شاه نشین، پنج دری و بادگیر آن نام برد. یزدی بندی سردر ورودی و گچ بری پیشانی اتاق ها تنها تزئینات این خانه هستن

رضا حاشیه باف بازدید : 428 دوشنبه 15 شهریور 1395 نظرات (0)

خانه تاریخی حشمت‌اله‌خان موقعیت: محله کوشک صفی این خانه که متعلق به اوایل عصر قاجار می‌باشد مانند بسیاری ازخانه‌های قدیمی کاشان فقط یک حیاط اصلی و مرکزی وسیع دارد و بخش‌های اندرونی و بیرونی آن از یکدیگر جدا نشده است. فضا‌های خانه به صورت دو طرف ساخت در سه طبقه اطراف آن بنا گردیده‌اند. ویژگی معماری این بنا در این است که دو جبهه ساخته شده آن روبروی هم نیستند بلکه یکی در جنوب و دیگری در شرق حیاط واقع شده‌اند. فضاهای مهم معماری خانه شامل سرداب، شاه‌نشین، هفت‌دری و هشتی‌ ورودی می‌شود. هفت‌دری این خانه از شاخصه‌های بارز آن است. حیاط خانه حشمت‌اله‌خان با وسعت نزدیک به 820 مترمربع از وسیع‌ترین حیاط‌های کاشان محسوب می‌شود. دهانه بزرگ شاه‌نشین هفت‌دری بیش از 8 متر است که از همه شاه‌نشین‌های خانه‌های کاشان بزرگ‌تر است. شاه‌نشین وسیع خانه به کمک یزدی‌بندی گچی در سقف تزئین شده است. خانه حشمت‌‌اله‌خان توسط میراث فرهنگی و شهرداری کاشان به طور کامل مرمت شده و در حال حاضر به خانه عامری‌ها ملحق گردیده است.

رضا حاشیه باف بازدید : 366 دوشنبه 15 شهریور 1395 نظرات (0)

خانه منوچهری موقعیت: محله پشت عمارت با کمک و راهنمایی برخی از فعالین عرصه میراث فرهنگی مجموعاً هفت باب خانه در محله پشت عمارت در نزدیکی بازار کاشان و در حدواسط محله سرپله و سرسنگ خریداری می شود(توسط خانم صبا منوچهری بانوی ایرانی مقیم سوئیس). کار بازسازی خانه منوچهری با نظارت استاد حلی در نیمه سال 1386 آغاز شده و به شکل اصولی ادامه می یابد و در انتهای سال 1389 به پایان می رسد. بنا در همان ابتدای کار با شماره 19327 به ثبت آثار ملی می رسد. برای دیدن خانه منوچهری باید به خیابان محتشم بروید. خیابان محتشم، کوچه شهید ثابت، کوچه عمارت هفتم، شماره 49. حیاط مرکزی با حوض آب و باغچه های زیبا که اتاقها و سردابهای متعددی در اطراف آن وجود داشت. مسئولین و تیم مرمت خانه و در راس آنها خود خانم منوچهری خانه را تغییر کاربری داده و به شکل یک هتل اقامتی سنتی بازسازی کرده بودند که ماحصل این امر 9 اتاق زیبای با دکوراسیون سنتی و امکانات امروزی شده بود. در سرداب اصلی خانه دو دستگاه زری بافی و مخمل بافی راه اندازی شده تا گردشگران بتوانند از نزدیک با مراحل تهیه منسوجات سنتی کاشان هم آشنا بشوند برای راه اندازی دستگاه زری بافی از استاد عنایتی که در زمینه هنر زری بافی جزو اساتید مسلم ایران بوده و برای هنر مخمل بافی هم از استادخلیل یاالله که در زمره آخرین مخملبافان کاشان و ایران هستند استفاده شده است. خانه منوچهری در زمره معدود خانه هایی است که دارای آب انبار بوده.

رضا حاشیه باف بازدید : 650 دوشنبه 15 شهریور 1395 نظرات (0)

قرائتی‌ها خانهْ قرائتی‌ها مربوط به دوران پهلوی است. دارای یک باب حوض‌خانه و اطاق‌های اطراف آن و باغچه می‌باشد. توسط شهرداری کاشان خریداری و مرمت گردیده و به‌عنوان فرهنگ‌سرای معراج مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رضا حاشیه باف بازدید : 339 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)
خانه عطار ها

خانه عطارها محله پنجه شاه خانه عطارها که به نظر میرسد بنای موجود آن بخشی از بنای وسیع تری بوده است، سه باب حیاط داشته که به عصر قاجاری تعلق دارد، از آن دسته خانه ها ئی است که فقط یک حیاط اندرونی وسیع دارند. البته ممکن است بنای موجود فقط بخشی از بنای وسیع تر اصلی باشد. از ویژگی های اصلی این بنا این است که بیش از نیمی از فضا های آن در جهات شرق و غرب حیاط قرار دارند و ضلع شمالی آن در حال حاضر فقط یک دیوار مرتفع با تاق نماست. این خود حاکی از آن است که بخش شمالی خانه در گذشته به شکل دیگری بوده است. از فضاهای اصلی معماری این بنا میتوان از سه سرداب، سه بادگیر، شاه نشین، هشتی ورودی و حوض خانهْ آن نام برد. حیاط اصلی واندرونی خانه بیش از 470 متر مربع وسعت دارد. در این بنا باقی مانده هایی از یزدی بندی و گچ بری در تزئینات داخلی به چشم میخورد. این بنا در تاریخ 27/5/1377 با شماره 2092 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رضا حاشیه باف بازدید : 300 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

خانه آل یاسین

خانه آل یاسین
نام خانه آل یاسین
کشور  ایران
استان استان اصفهان
شهرستان کاشان
اطلاعات اثر
کاربری خانه
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۳۲۵۰
تاریخ ثبت ملی ۲۵ اسفند ۱۳۷۹

خانه آل یاسین در کاشان، خیابان امام، جنب خانه بارفروش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

این خانه در محله اي به نام گذر «در بند آقا» واقع شده است. چون قبلاً اين كوچه از دو طرف داراي در بوده به آن در بند و چون عده اي از علما و سادات در اين محله بوده اند به آن آقا مي گويند.

خانه داراي قدمتي بين 150 تا 200 سال است. آنرا بدستور فتحعلي شاه براي شخصي به نام سيد محمد تقي حسيني پشت مشهدي كه از علماي قرن سيزدهم بوده و با ملا احمد نراقي و شيخ انصاري مكاتبه و مصاحبه داشته و اكنون در بقعة حبيب بن موسي دفن است، مي سازد. گويا اين شخص جزو متصوفه هم بوده و رئيس فرقه اي به نام كميليه بوده است. نقل است كه زماني فتحعلي شاه به او مي گويد كداميك از فرزندان من صلاحيت سلطنت را دارند و او مي گويد محمد ميرزا، در حالي كه عباس ميرزا در تبريز وليعهد بوده است. بعداً عباس ميرزا مي ميرد و محمد ميزا تبديل به محمد شاه مي شود.

محمد شاه بعدها خانه را وسعت مي دهد و بخش هايي را به آن مي افزايد. خانه به طور موروثي به نسل هاي بعدي انتقال مي يابد تا به شخصي به نام نظام الدين اجتهد مي رسد. ايشان همچنين، اولين نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي ملي بعد از مشروطه بوده است. اين شخص آخرين فرد عالم از خاندان بوده است. در زمان اين شخص، شناسنامه مُد مي شود و او به آل ياسين تغيير نام مي دهد در همين زمان شخصي به نام نايب حسين دست به شورش و تجاوز مي زند و توسط حكومت وقت دستگير مي شود. در دادگاه، متهم اعلام مي كند كه فقط رأي جناب آل ياسين را قبول دارد. آل ياسين هم حكم به مجازات او مي كند. نايب حسين توسط هم دستانش رهانيده مي شود و به كاشان مي گريزد؛ ديكتاتوري عجيبي راه انداخته و به مدت 20 سال منطقه كاشان را از حكومت مركزي جدا مي كند و چون كينة آل ياسين را به دل گرفته بود، قسمت هاي زيادي از خانه را تخريب مي كند. نقاشي ها و گچبري ها را از بين برده و خانه را آتش مي زند.

خانه تا سال 1365 مسكوني بوده و در سال 1370 توسط نسل چهارم به شهرداري كاشان به مبلغ 8 ميليون تومان فروخته شده و در سال 75 تا 76 بازسازي مي شود و اكنون هم محل معاونت عمراني شهرداري كاشان است. بنا به نحو جالبی برای پاسخگویی به نیازهای امروزی تغییر کاربری داده شده است.

ويژگي هاي معماري خانه هاي كاشان

الف) گودال باغچه: خانه به صورت پله پله پايين مي آيد تا جايي كه در كف سرداب، حدود 6 متر اختلاف سطح با زمين مشاهده مي شود. مزاياي اين ويژگي بدين صورت است: 1 – از خاك خود خانه كه براي پي برداشته مي شود جهت ساخت بنا استفاده مي گردد. 2- به علت استفاده از آب قنات ها در گذشته و عدم وجود لوله كشي، اختلاف سطح خانه با كوچه موجب جريان آب مي شود. 3 – خانه در برابر زلزله مقاوم مي شود (كاشان منطقه اي زلزله خيز است و طي دو زلزلة شديد، بسيار آسيب ديده است). 4 – قشري از خاك كه خانه در آن فرو رفته است به مثابة عايق برودتي حرارتي عمل مي كند و خانه در تابستان، خنك و در زمستان گرم است.

ب) حجابدار يا محجبه: خانه از قسمت هاي بيروني و اندروني تشكيل مي شود. فضاهاي پوشيده و در و پنجره هاي زيادي باعث مي شود تا شخص در نگاه اول نتواند تصوري از كلّ خانه بدست آورد بر خلاف خانه هاي امروزي كه وقتي درب خانه را باز كنيم مي توانيم تا انتهاي خانه را ببينيم.

ج) درونگرا: اگر از بيرون خانه نگاه كنيم هيچ تزئيني در خارج بنا صورت نگرفته است (بر خلاف خانه هاي امروزي). وقتي به داخل بنا وارد مي شويم مي توانيم اوج هنر معمار و زيبايي خانه را ببينيم. درب هاي اتاق ها و پنجره ها هم از داخل اتاق زيباتر بوده و تزئينات بيشتري دارند تا نسبت به خارج اتاق.

د) قرينه سازي: اگر هر يك از ضلع هاي خانه را به دو قسمت فرضي تقسيم كنيم خواهيم ديد كه تقارن در هر دو قسمت، كاملاً رعايت شده است.

ه) تنوع نسبت به فصول: خانه طوري طراحي نشده كه فقط مخصوص يك فصل باشد بلكه از دو قسمت زمستاني و تابستاني تشكيل شده تا بتوان از آن در فصول مختلف استفاده كرد.

قسمت هاي مختلف خانه

خانه از دو قمست كلي اندروني و بيروني تشكيل شده است.
در كنار در ورودي خانه دو سكو وجود دارد كه نام آن «شيخ نشين» يا «پير نشين» است.
پس از گذشتن از مدخل خانه كه هشتي ورودي نام دارد به فضايي سر پوشيده با اتاق هايي در پيرامون و دو طبقه مي رسيم كه در وسط آن حوض آبي وجود دارد. كل اين قسمت از ساختمان به بيروني مشهور است. بيروني خانه مخصوص مراجعات روزمره، پذيرايي از مهمان ها و اقامت مسافرين بوده است. به خود اين فضا، خوضخانه مي گويند.

(فضايي مسقف كه در وسط آن حوض آب وجود داشته باشد). در حوضخانه دو رديف اتاق وجود دارد. اتاق هاي قسمت بالا مخصوص خانم ها و اتاق هاي قسمت پايين مخصوص آقايان بوده است كه از آن ها در مراسم عروسي، جشن، عزاداري و يا محرم استفاده مي شده است. تمام اتاق ها داراي درب هايي چوبي به نام اُرُسي بوده كه به صورت عمودي باز و بسته مي شده اند. در كنار حوضخانه، دالان بزرگي قرار دارد كه ارتباط دهندة قسمت اندروني به كوچه است. (خانه دو درب دارد) اين دالان به دالان حجاب معروف بوده است.

قسمت اندروني خانه داراي حياطي بزرگ است كه در دو طرف آن قسمت هاي زمستاني و تابستاني نشين وجود دارد. قسمت راست حياط كه آفتابگير است قسمت زمستاني نشين بنا بوده است. فضاهاي اين مكان، پوشيده است و داراي اتاقي است به نام كرسي خانه كه در آن كرسي بزرگي موجود است و در زير آن چاله اي به نام چاله زغال وجود دارد كه در زمستان ها از آن براي گرم شدن استفاده مي كرده اند. سمت چپ حياط، قسمت تابستاني نشين بنا است.

این مطلب را هم ببینید :  قلعه سامه

فضاهاي اين قسمت بازتر بوده و داراي يك ايوان زيبا به نام شاه نشين است كه در تابستان ها در آن قليان و ميوه… مصرف كرده و هوايي خنك دارد. زير شاه نشين سرداب اصلي خانه است. خانه داراي چندين سرداب مي باشد. در گوشة سرداب اصلي پنجره هاي مشبكي وجود دارد كه به بادگير هاي خانه متصل اند. بادگيرهاي كاشان، 4 پَر هستند (بر خلاف بادگيرهاي يزد كه 8 پر مي باشند) كه مي توانند باد را از چهار سمت به داخل خود بكشند. در وسط بادگير يك ديوار نازك وجود دارد كه باعث مي شود هواي گرم و سبك از يك طرف بالا رود و هواي سرد و سنگين از طرف ديگر، پايين بيايد. در زير بادگيرها، يك چاه نيمه عميق حفر مي كنند تا به آب برسد، جريان آب باعث اختلاف فشار هوا و خنكي هوا شده (هواي مكيده شده به داخل بادگير بر اثر اختلاف فشار ناشي از جريان آب) كه يك بادگير معادل 6 تا 7 كولر، كارآيي دارد.

زير زيرزمين ها توسط شبكه اي از كانال ها به هم متصل شده اند و گردش هوا در اين كانال ها باعث ايجاد خنكي و هواي مطبوع در كل ساختمان مي گردد. در داخل سرداب ها، سردابه هاي كوچكتري وجود دارد كه به پس سرداب معروف اند. از آن ها براي خنك نگه داشتن آب و مواد غذايي استفاده مي شده است. يكي از اين پس سردابه ها به خانه هاي اطراف راه داشته كه مخصوص عبور و مرور خانم ها بوده. همچنين راه مخفي و راه فرار خانه نيز بوده است. نور سرداب توسط پنجره ها و سردر مشبك آن تامين مي شده. مشبك بودن پنجره ها و سر در موجب مي شده كه ضمن تأمين نور، شخص از داخل حياط به داخل سرداب، ديد نداشته باشد چون اهل و عيال خانه در ظهر ها و بعد از ظهر هاي روز هاي گرم از سرداب استفاده مي كرده اند.

در فضاي پشت بام خانه، ديوارهايي دور تا دور خانه وجود دارد كه به ديوار حجاب معروف اند. وجود اين ديوارها باعث مي شده است كه در هنگام استفاده از بام به خانة مجاور ديدي وجود نداشته باشد.

در فضاي بام بعضي از خانه ها، فضايي وجود دارد كه از سه طرف محدود است. و به آن بهار خواب يا مهتابي مي گويند و از آن براي خوابيدن در شب و در فصل بهار يا تابستان استفاده مي كنند.

نكات پراكنده:

– قسمت بيروني خانه، محل تدريس سيد محمد تقي حسيني پشت مشهدي هم بوده است.
– خانه از وسعت بيشتري برخوردار بوده مثلاً در سمت چپ حياط (گوشه) راه مسدودي وجود دارد كه قبلاً حمام بوده يا گوشه سمت راست حياط، راهرويي است كه به حياطي ديگر اتصال داشته و اكنون مسدود است.

– در سمت راست هشتي ورودي، حياط خلوتي وجود دارد كه گچبري هاي آن زيباست و مخصوص خدمه بوده است.
– در ساخت بناهاي قديمي از تركيبي به نام ساروج استفاده مي شده كه تركيبي از سفيدة تخم مرغ، آهك، خاكستر و نوعي ني مرداب به نام لويي بوده است. اين مواد را با هم تركيب كرده و با چوب آنقدر به هم مي زده اند تا به اصطلاح ري بيايد. سپس آن را به سطح بنا ماليده و روي آن هم شير مي ماليده اند. اين تركيب، محكمتر از سيمان است و هر چه به آن آب برسد، محكمتر مي شود.

– گچبري هاي داخل حياط بدين صورت بوده كه طرح اصلي را روي كاغذ مي كشيده اند و سپس آن را روي ديوار گذاشته و بوسيلة سوزن طرح را به ديوار منتقل مي كرده اند. سپس توسط وسيله اي نوك تيز، طرح را گچبري مي كرده اند. گويا هر متر مربع از اين نوع 18 نفر استاد كار، زمان لازم داشته (18 روز طول مي كشيده)

– در داخل اتاق ها از شيشه هاي رنگي استفاده شده است. دليل هاي مختلفي براي استفاده از آن ذكر مي شود: 1 – با تابيدن نور به آن، رنگين كمان زيبايي توليد مي شود. 2 – جنبة رواني داشته بدين صورت كه رنگ سبز، اشتها آور است؛ رنگ آبي، آرامش بخش و رنگ زرد نشاط آور 3- با تابيدن نور به آن و تركيب رنگ قرمز و آبي و توليد رنگ بنفش، حشرات (پشه و مگس) جذب آن شده و چون چشم هايي مركب دارند حالت كوري به آن ها دست مي دهد و بدين طريق دفع مي گردند.

– طريقه درست كردن پنجره هاي مشبك با شيشه رنگي بدين صورت است كه ابتدا يك شيشة يكدست مي چسبانند سپس روي آن 1 سانتيمتر گچ مي مالند. طرح را روي گچ درآورده و سپس شيشة يكدست را برداشته و قطعات كوچك شيشة رنگي را به جاي آن مي چسبانند. در حقيقت روي آن ها به سمت داخل اتاق است كه اين مطلب، شاهدي بر درونگرايي معماري كاشان است. ساخت هر متر مربع از اين شيشه ها 25 نفر استاد كار زمان لازم دارد.

– گفتيم حوضخانه فضايي است مسقف كه در وسط آن حوضي وجود دارد. اگر سقف را حذف كنيم، فضاي حاصل را پاسيو يا نورگير گويند. بر خلاف تصور عمومي كه اين واژه را واژه اي فرانسوي مي دانند، لفظ پاسيو از كلمه «پات آو» پات (خورشيد) آو (آب) كه يك كلمه ايراني است كه وقتي نور خورشيد از بالا به داخل حوض آب مي افتاده، مورد پرستش و احترام ايرانيان بوده است. (مثلاً واژه بيژامه، فرانسوي نيست بلكه برگرفته از، پا جامه ي ايراني است. پا جامه شلوارهاي گشادي بوده كه ايرانيان در جنگ با عثماني به پا داشته اند).

خانه آل یاسین

خانه آل یاسین

خانه آل یاسین

خانه آل یاسین

خانه آل یاسین

خانه آل یاسین

 

خانه آل یاسین در خیابان امام خمینی، کوچه کریم زاده شهر کاشان استان اصفهان قرار گرفته است. این خانه به دستور محمد علیشاه قاجار برای یکی از مرشدهای او به نام محمد پشت مشهدی ساخته شده است.

خانه آل یاسین در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3250 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا در یک زمین نامنظم قرار گرفته و با این وجود از نظم و هندسه کامل برخوردار است. فضای این خانه متشکل از یک بخش اصلی شامل حوضخانه، تالارها و اتاق های پیرامون آن در جبهه شمالی و دو بخش قرینه یکدیگر در دو جبهه شرقی و غربی است. در جبهه جنوبی تنها یک دیوار طاق نما سازی شده وجود دارد.

جبهه شمالی در مرکز خود حوضخانه ای مرتفع با سقف گنبدی شکل دارد که گنبد آن دارای نورگیری با پنجره های مشبک چوبی در راس و تزیینات زیبای کاربندی در زیر سقف می باشد.

ارتفاع فضاهای جبهه شمالی خانه بیشتر از سایر بخشها و معادل دو طبقه می باشد، بدین صورت که تالارها مرتفع و اتاق های سه دری دو طبقه هستند. در جلوی این بخش از بنا صفه ای قرار دارد که در حدود یک متر بالاتر ازسطح حیاط قرار گرفته لذا به آن اشراف دارد. در میانه نمای این جبهه یک تالار پنج دری قرار دارد، که در نمای آن تقسیمات سه تایی دیده می شود.

دو جبهه شرقی و غربی حیاط کم و بیش مانند یکدیگرند، به خصوص آنکه شکل قاعده فضاهای واقع در وسط هر یک از این دو جبهه مشابه است. این دو جبهه تنها در عناصر میانی متفاوتند. جبهه شرقی دارای یک ایوان نیم باز و شاه نشین می باشد و در جبهه غربی یک پنج دری دارای شاه نشین دیده می شود. ایوان میانه جبهه شرقی مرتفع تر است و دو گوشواره در طبقه دوم در طرفین آن قرار دارند. این عناصر در مجموع حجم مرتفع تری در وسط این جبهه بوجود آورده اند که هم ارتفاع با جبهه شمالی بنا می باشد.

اتاق های طبقه دوم جبهه شرقی و شمالی بنا به حیاط پنجره ندارند و توسط روزن های مشبکی نورگیری می کنند. در نمای پنج دری جبهه غربی همانند جبهه شمالی بر تقسیمات سه تایی تاکید شده است. طاقی قوسی شکل از میانه خط اختتام نمای این جبهه بیرون زده و بدین ترتیب این نما صورت شاخص تری یافته است. در دو انتهای نمای این جبهه دو اتاق سه دری قرار دارند. دو فضای کفش کن در طرفین پنج دری، مفصل های ارتباطی بین این فضا و سه دری های طرفین و دو اتاق دیگر می باشند. همین ترکیب در جبهه شرقی بنا هم دیده می شود.

سه سرداب خانه که به صورتی مجزا از یکدیگر در جبهه های شمالی و شرقی ساخته شده اند، هر کدام دارای فضاهای متعددی هستند و ورودی های همه آنها از داخل حیاط هاست. حیاط خانه نسبتا بزرگ و دارای چهار باغچه هشت ضلعی می باشد که حوضی در میانه آنها قرار گرفته است. بنا از جهات شمال، شرق و جنوب چند ورودی دارد که جداره مجاور سردر ورودی خانه در جبهه شمالی نماسازی شده است.

خانه آل یاسین موقعیت: پشت مشهد، زیر محله گذر آقا بنای این خانه در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری به دستور محمد شاه قاجار برای مرحوم سید پشت مشهدی یعنی محمد تقی حسینی کاشانی عالم و مرجع معروف اواسط قرن سیزدهم ساخته شده است. این بنا دارای بخشهای اصلی حوضخانه، تالار و اتاق های اطراف حیاط میباشد. هنر مقرنس، گچ بری، نقاشی و گره چینی در نهایت زیبایی در این خانه مشهود است. سطوح کاهگلی این بنا از ویژگی آن میباشد. از فضا های مهم معماری این خانه میتوان از سرداب های آن، شاه نشین، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، سر پوشیده و بادگیر نام برد. تزئینات نما در ایوان تابستانی به صورت یزدی بندی ساخته شده است. این بنا در تاریخ 25/12/1379 با شماره 3250 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و چهار صفحه نقشهْ آن در میراث فرهنگی موجود است.

این خانه متعلق به مرحوم حاج سید محمد تقی پشت مشهدی است و بعدها به صورت موروثی در اختیار آقا نظام الدین مجتهد کاشانی(آل یاسین) قرار گرفت. سیستم مرکزی حوضخانه و حیاط خلوت در عین سادگی از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار بوده و بسیار زیبا طراحی شده است.فضای خانه متشکل از یک بخش اصلی شامل حوض‌خانه، تالارها و اتاق‌های پیرامون آن در جبهۀ شمالی و دو بخش قرینۀ یکدیگر در دو جبهۀ شرقی و غربی است. بنا از جهات شمال، شرق و جنوب چند ورودی دارد که جدارۀ مجاور سردر ورودی خانه در جبهۀ شمالی نماسازی شده است .

خانه از دو قمست کلی اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. در کنار در ورودی خانه دو سکو وجود دارد که نام آن «شیخ نشین» یا «پیر نشین» است. پس از گذشتن از مدخل خانه که هشتی ورودی نام دارد به فضایی سر پوشیده با اتاق‌هایی در پیرامون و دو طبقه می‌رسیم که در وسط آن حوض آبی وجود دارد.کل این قسمت از ساختمان به بیرونی مشهور است. بیرونی خانه مخصوص مراجعات روزمره، پذیرایی از مهمان ها و اقامت مسافرین بوده است.قسمت اندرونی خانه دارای حیاطی بزرگ است که در دو طرف آن قسمت های زمستانی و تابستانی نشین وجود دارد. قسمت راست حیاط که آفتابگیر است، زمستانی نشین بنا بوده است. فضاهای این مکان، پوشیده است و دارای اتاقی است به نام کرسی خانه. سمت چپ حیاط، قسمت تابستانی نشین بنا است. فضاهای این قسمت بازتر بوده و دارای یک ایوان زیبا به نام شاه نشین است.
زیر شاه نشین سرداب اصلی خانه است.خانه دارای چندین سرداب می‌باشد. در گوشة سرداب اصلی پنجره‌های مشبکی وجود دارد که به بادگیرهای خانه متصل‌اند. خانه آل یاسین تا سال 1365 مسکونی بود اما در سال 1370 توسط نسل چهارم به شهرداری کاشان فروخته شد. در سال 75 تا 76 این خانه بازسازی می‌شود و بعدها به محل معاونت عمرانی شهرداری کاشان تغییر کاربری می‌یابد.

رضا حاشیه باف بازدید : 269 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

خانه تاج در خیابان علوی شهر کاشان قرار دارد و یکی از بناهای گودال باغچه‌ای اصیل مردم این شهر در دوران قاجاریه با حدود دو قرن قدمت است

خانه تاریخی تاج که اکنون با عنوان خانه هنرمندان از آن کاربری فرهنگی می‌شود دارای 700 مترمربع عرصه و 800 مترمربع اعیانی و برخوردار از معماری ارزشمند بومی از نمونه خانه‌های عام مردم کاشان در آن دوره است.

خانه تاج در 3 طبقه همکف، گودال باغچه و سرداب تحتانی، دارای 2 باب حیاط بیرونی و اندرونی و 13 باب اطاق پنج دری و سه دری و تک دری است.

حیاط بیرونی خانه با ورودی از هشتی پنج ضلعی منحصر به فرد و دالان باریک پیچیده، فضا را از دید رهگذر محفوظ داشته است. حیاط بیرونی دارای یک باب مطبخ و سرداب کوچک می باشد که سرداب در زمین رُس حفاری شده و دارای نم خوانی است مخصوص نگهداری مواد خوراکی در تابستان گرم این دیار.

ایوان پیشکم بوسیله 3 باب درب میوجی توپر (فاقد شیشه)، حرمت قسمت بیرونی (خاص مراجعات) را از اندرونی که مخصوص زندگی کدبانو و اهل و عیال در خانه است را حفظ می نماید که این موضوع ماهیت فرهنگ و تمدن اسلامی را تعریف می‌نماید.

درونگرایی، تناسب، تقارن، تعادل، هماهنگی، ظرافت و در عین حال قداست و نجابت در این خانه نشانی از معماری اصیل کاشان و هویت تاریخی مردم این دیار است.

حیاط اندرونی و شارم های اطراف گودال باغچه و مهتابی مقابل با غرفه های مجاور شارم بوسیله راه پله ای باریک ما را به پائین خانه هدایت می‌کند.

باغچه‌ها و آب نمای مرکزی گودال باغچه طراوت را از دهانه باز زیر زمین به سرداب و پس سرداب منتقل می‌نماید.

بادگیر مرتفع بام هوای گرم و خشک و سوزان تابستان را بوسیله وزش باد گرفته و از پره های داخل بادگیر به کانال‌های مرطوب اطراف سرداب منتقل کرده و پس از خنک شدن از طریق شبکه‌های جعفری به داخل زیر زمین هدایت می‌کند و باعث اختلاف دمای بین پانزده تا بیست درجه سانتیگراد با سطح کوچه می‌شود.

خانه تاج به صورت متروکه و مخروبه در مرداد ماه سال 1383 توسط معمار مرمت بناهای تاریخی کاشان سید اکبر حلی خریداری و مرمت و بازسازی شد.

خانه تاج با شماره 9028 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج

 

خانه تاج؛ زیبای کوچک کاشان

خانه تاج

 


کاشان شهر خانه های زیبا است. خانه هایی که با معماری اصیل ایرانی شان، ظرافت و هنر را به شهر تاریخی و کویری کاشان هدیه داده اند. اگر گذارتان به این شهر افتاد، سری هم به خانه تاج بزنید که لقب زیبای کوچک را با خود دارد. خانه ای کوچک که این روزها تبدیل به خانه هنرمندان کاشان شده است.


 

این بنا یكی از خانه های گودال باغچه ای اصیل كاشان است که حدود دو قرن قدمت دارد و در دوران قاجاریه ساخته شده. خانه تاج در بافت تاریخی شهر و محور توریستی خیابان علوی قرار گرفته و در بند بند آن می توانید اصالت هویت، نجابت و سادگی  را ببینید.

بخش های مختلف بنا خانه تاج با 700 متر مربع عرصه و 800 متر مربع عیانی در سه طبقه همكف گودال باغچه و سرداب تحتانی، دارای دو باب حیاط بیرونی و اندرونی و سیزده باب اطاق پنج دری و سه دری و تك دری است.

خانه تاج

 حیاط بیرونی خانه با ورودی از هشتی پنج ضلعی منحصر به فرد و دالان باریك پیچیده، فضا را از دید رهگذر محفوظ داشته است.

بخش بیرونی خانه به صورت چهار طرف ساخت و اندرونی آن دو طرف ساخت میباشد. از فضاهای اصلی معماری خانه تاج می توان از چهار سرداب بیرونی، دو سرداب اند رونی، یک بادگیر، شاه نشین، مهتابی، پنج دری، هشتی ورودی، شارم (که دور تا دور باغچهْ طبقه میانی قرار دارد) و بهار خواب ها نام برد.

خانه تاج

نکته جالب توجه در این خانه این است که ایوان اصلی آن فضای مشترک حیاط اندرونی و حیاط بیرونی است و از یک سو به شمال و از سوی دیگر به جنوب راه داشته و هم به صورت تابستانی و هم زمستانی عمل می کند.

حیاط بیرونی دارای یك باب مطبخ و سرداب كوچك می باشد كه سرداب در زمین رُس حفاری شده و دارای نم خوانی است مخصوص نگهداری مواد خوراكی در تابستان گرم این دیار.

حیاط اندرونی و شارم های اطراف گودال باغچه و مهتابی مقابل با غرفه های مجاور شارم بوسیله راه پله ای باریك ما را به پائین خانه هدایت می كند. باغچه ها و آب نمای مركزی گودال باغچه طراوت را از دهانه باز زیر زمین به سرداب و پس سرداب منتقل می کند

ایوان پیشكم به وسیله سه باب درب میوجی توپر (فاقد شیشه)، حرمت قسمت بیرونی (خاص مراجعات) را از اندرونی كه مخصوص زندگی كدبانو و اهل و عیال در خانه است را حفظ می نماید كه این موضوع ماهیت فرهنگ و تمدن اسلامی را تعریف می نماید. درونگرایی، تناسب، تقارن، تعادل، هماهنگی، ظرافت و در عین حال قداست و نجابت در این خانه نشانی از معماری اصیل كاشان و هویت تاریخی مردم این دیار است.

خانه تاج

حیاط بیرونی خانه با ورودی از هشتی پنج ضلعی منحصر به فرد و دالان باریک پیچیده، فضا را از دید رهگذر محفوظ داشته است. حیاط بیرونی دارای یک باب مطبخ و سرداب کوچک می باشد که سرداب در زمین رُس حفاری شده و دارای نم خوانی است مخصوص نگهداری مواد خوراکی در تابستان گرم این دیار.

حیاط اندرونی و شارم های اطراف گودال باغچه و مهتابی مقابل با غرفه های مجاور شارم بوسیله راه پله ای باریك ما را به پائین خانه هدایت می كند. باغچه ها و آب نمای مركزی گودال باغچه طراوت را از دهانه باز زیر زمین به سرداب و پس سرداب منتقل می کند.

خانه تاج

بادگیر مرتفع بام هوای گرم و خشك و سوزان تابستان را به وسیله وزش باد گرفته و از پره های داخل بادگیر به كانال های مرطوب اطراف سرداب منتقل كرده و پس از خنك شدن از طریق شبكه های جعفری به داخل زیر زمین هدایت می كند و باعث اختلاف دمای بین پانزده تا بیست درجه سانتیگراد با سطح كوچه می شود.

خانه تاج

خانه تاج به صورت متروكه و مخروبه در مرداد ماه سال 1383 توسط معمار مرمت بناهای تاریخی كاشان «حاج سید اكبر حلی» خریداری شد و مرمت و بازسازی آن تا اسفند ماه 1384 با هزینه شخصی ایشان به طول انجامید و در بیست و پنجم اسفند ماه همان سال با اهداف ذیل و به منظور ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو، تبادل نظر، همدلی، انسجام و هماهنگی بیشتر بین هنرمندان، طی مراسمی با شكوه با حضور جمع كثیری از هنرمندان و هنر دوستان و مسئولین تحت عنوان موزه مردم شناسی و خانه هنرمندان كاشان افتتاح شد. بد نیست بدانید که خانه تاج با شماره 9028 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

رضا حاشیه باف بازدید : 249 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

خانه تاریخی احسان در شهر کاشان در محله‌ی قدیمی درب باغ قرار دارد. این بنا متعلق به دوره قاجار است. در حال حاضر این خانه تاریخی با تغییر کاربری به مجتمع فرهنگی اقامتی تبدیل شده که مکان بسیار مناسب و فضایی دلنشین را برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. قبل از بازدید از این خانه تاریخی، این مقاله از کجارو را مرور کنید.

خانه تاریخی احسان متعلق به دوره‌ی قاجار است و قدمت آن به صد سال می‌رسد. این بنا در کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، کوچه احسان قرار دارد. این اثر ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۳۲۵ ثبت ملی شده است. در حال حاضر با تغییر کاربری، این خانه به اقامتگاه سنتی گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است.

تاریخچه و معماری بنا

خانه تاریخی احسان کاشان

خانه احسان متعلق به دوره قاجار است و در شهر کاشان، استان اصفهان قرار دارد. این بنا که بیش از صد سال قدمت دارد متعلق به اواخر عصر قاجاری است. خانه تاریخی احسان نخستین خانه‌ی تاریخی کاشان است که با تغییر کاربری به مجتمع فرهنگی اقامتی (اقامتگاه سنتی) تبدیل شده است.

خانه تاریخی احسان کاشان

این خانه از نمونه خانه‌های قدیمی کاشان است که دو حیاط مجزای اندرونی و بیرونی دارد. از فضاهای مهم معماری خانه احسان می‌توان از سه سرداب، شاه‌نشین، مهتابی، پنج دری، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و دو بادگیر آن نام برد. از ویژگی‌های این خانه یکی وجود اتاق هفت دری و دیگری بادگیر مرتفع آن است.

خانه تاریخی احسان کاشان

موقعیت مکانی

این اثر تاریخی در بافت تاریخی کاشان، روبروی مسجد آقا بزرگ و نزدیک بازار است. خانه تاریخی احسان در محله درب باغ (از قدیمی‌ترین محله‌های شهر) واقع شده است و خوشبختانه در گذر ایام بافت تاریخی خود را حفظ کرده است.

خانه احسان نخستین خانه‌ی تاریخی کاشان است که با تغییر کاربری به مجموعه فرهنگی اقامتی (اقامتگاه بومی) تبدیل شده و در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۲۳۲۵ ثبت شده است. مالک خانه، حاج میرزا آقا احسان از تجار نیکوکار کاشان بوده است. آب‌انبار و حمامی نیز در محله (درب باغ) ساخته شده و به نام وی خوانده می‌شود. این خانه در اسفند ماه ۱۳۸۰ توسط مهندس محمد مروج حسینی خریداری شده و برای کاربری فرهنگی به کانون اندیشه جوان - سپهری (N.G.O) اهدا شده است. مرمت، احیا و تغییر کاربری خانه تاریخی احسان، نمونه‌ای از مشارکت‌های فرهنگی این سازمان مردم‌نهاد و غیردولتی به شمار می‌آید.

کارگاه سفال خانه تاریخی احسان

مجموعه‌ی فرهنگی - اقامتی احسان با داشتن اقامتگاه سنتی و مدرن، موزه و گالری، تالار فیلم و تئاتر و اجتماعات، کتابخانه، اینترنت وایرلس، کارگاه سفال و صنایع دستی، دوچرخه‌سواری در بافت تاریخی، ارائه غذاهای بومی و گیاهی، برگزاری تورهای گردشگری، امتیازهای فراوانی برای رونق گردشگری فرهنگی پدید آورده است.

اقامت

اتاق های خانه تاریخی احسان

مجموعه اقامتی خانه احسان آمادگی پذیرش پنجاه نفر را دارد. تعدادی از اتاق‌ها مجهز به تخت و تعدادی به شکل بومی چیده‌مان شده‌اند تا مهمانان بتوانند زمانی را با خاطره‌ی زیستی ایرانیان به سر ببرند.

اتاق های خانه تاریخی احسان

اتاق‌ها مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی بوده و بیشتر آن‌ها دارای سرویس بهداشتی و حمام هستند. در این تغییر کاربری سعی شده معماری ارزشمند و زیبای خانه تحت تاثیر قرار نگیرد و نمونه‌ی صحیح از تغییر کاربری ارائه شود.

اتاق های خانه تاریخی احسان

هزینه اقامت در این خانه تاریخی به ازای یک شب، بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

پذیرایی

غذاهای سنتی کاشان

خانه‌ی تاریخی احسان با داشتن حوض‌خانه‌ای با طاق‌های مدور و بلند، باغچه و آب‌نمایی بزرگ، فضایی زیبا و آرامش‌بخش را خلق کرده که امکان مناسبی برای استراحت، سرو صبحانه، عصرانه و نوشیدنی فراهم آورده است. هنگام بازدید از این خانه‌ی تاریخی، غذاهای بومی و گیاهی که در ذات خود نشانه‌ای از فرهمندی، شکوه و رنگارنگی فرهنگ ایرانی را نیز در خود دارند مانند گوشت و لوبیای کاشان، عدس بادمجان، شفته سماق، خورشت‌های محلی و غذاهای گیاهی را در آن‌جا میل کنید.

موزه و کتابخانه

بخش فرهنگی خانه احسان شامل موزه و گالری زنده‌یاد منوچهر شیبانی، تالار اجتماعات و فیلم و نمایش، کارگاه سفال و کتابخانه‌ی کودک و نوجوان است.

موزه منوچهر شیبانی

موزه منوچهر شیبانی در اردیبهشت ۸۴، همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، به عنوان نخستین موزه غیردولتی کاشان گشایش یافته است. منوچهر شیبانی از پیشگامان هنر مدرن ایران است که در شعر، نثر، درام، مقاله، فیلم و نقاشی‌هایش دریچه‌ای به معیارهای نو گشوده است.

موزه منوچهر شیبانی

تابلوهای نقاشی رنگ و روغن، آبرنگ، طرح‌های قلم، وسائل شخصی و کتابخانه ایشان از سوی همسرش، خانم پری شیبانی (صبحی) به مجموعه اهدا شده است.

تالار اجتماعات

تالار فیلم و نمایش (اجتماعات) به همراه امکانات جانبی چون اتاق نور و صدا و اتاق گریم در سرداب جنوبی جای گرفته و نمونه ارزشمندی از تغییر کاربری را نشان می‌دهد. این تالار حداقل گشایش پنجاه نفر را داشته و قابلیت اجرای تئاتر، پخش فیلم، تک‌نوازی موسیقی و برگزاری نشست‌های تخصصی را دارا است. اتاق‌های گریم، لباس، نور و صدا از دیگر داشته‌های این تالار کوچک به شمار می‌آیند. برگزاری نشست‌های هفتگی شعر و داستان‌خوانی در عصرهای پنج‌شنبه، برگزاری نشست‌های نقد کتاب و نیز اجرای نمایش‌های کارگاهی، کاربری پیوسته و موثری را برای این مکان به وجود آورده است.

خانه تاریخی احسان کاشان

خانه تاریخی احسان کاشان

 

خانه تاریخی احسان این خانه در محله درب باغ ، از قدیمی ترین محله های شهر کاشان واقع شده و با شماره 12325 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. مالک خانه ، حاج میرزا آقا احسان از تجار و ملاکین معروف کاشان و انسانی خیر و نیکوکار بوده است . آب انبار و حمامی نیز در محل ( سر کوچه و در محله درب باغ) ، توسط وی ساخته شده و به نامش خوانده می شود. خانه دارای تزئینات خاص و زیبای معماری مثل گچ بری و آیینه کاری بوده و به خاطر شکل معماری و قوس ها و نما سازی های زیبای جداره های آن ، جلوه و زیبایی خاصی پیدا کرده است .

خانه احسان مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، کوچه احسان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه احسان موقعیت: محله قبرستان درب باغ این بنا که بیش از صد سال قدمت دارد متعلق به اواخر عصر قاجاری است. خانه احیان از نمونه خانه های قدیمی کاشان است که دو حیاط مجزای اندرونی و بیرونی دارد. هر دو حیاط به صورت چهار طرف ساخت بنا شده اند. از فضا های مهم معماری خانه احسان میتوان از سه سرداب، شاه نشین، مهتابی، پنج دری، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و دو بادگیر آن نام برد. از ویژگی های این خانه یکی وجود اتاق هفت دری و دیگری بادگیر مرتفع آن می باشد.

خانه تاریخی احسان نخستین خانه ی تاریخی کاشان است که با تغییر کاربری به مجتمع فرهنگی اقامتی (اقامتگاه سنتی ) تبدیل شده و آرزومند است بتواند با داشتن فضایی مناسب ، رضایت میهمانان گرامی را جلب نماید . واقع شدن در بافت تاریخی روبروی مسجد آقا بزرگ  نزدیکی به بازار و محور گردشگری از امتیازات ویژه مجموعه می باشد.

خانه تاریخی احسان د محله درب باغ – از قدیمی ترین محله های شهر – واقع شده است  خوشبختانه در گذر ایام بافت تاریخی خود را حفظ کرده  و در فهرست آثار ملی ایران به شماره 12325 به ثبت رسیده . مالک خانه ، حاج میرزا آقا احسان ا تجار و ملاکین معروف کاشان و انسانی خیر و نیکوکار بوده است . آب انبار و حمامی نیز در محل ( سر کوچه و در محله درب باغ) ، توسط ایشان ساخته شده و به نام وی خوانده می شود . خانه دارای تزئینات خاص و زیبای معماری مثل گچ بری و آیینه کاری بوده و به خاطر شکل معماری و قوس ها و نما سازی های زیبای جداره های آن ، جلوه و زیبایی خاصی پیدا کرده است .

اندرونی خانه در اسفند ماه 1380 توسط جناب آقای مهندس محمد مروج خریداری شده و برای کاربری فرهنگی به کانون اندیشه جوان – سپهری اهداء شده . کانون اندیشه جوان – سپهری (N.G.O) از سازمان های غیر دولتی ایران است که در حوزه های فرهنگی ، هنری و اجتماعی فعالیت می کند .مرمت ، احیاء و تغییر کاربری خانه تاریخی احسان ، نمونه ای از مشارکت های فرهنگی این سازمان مردم نهاد و غیر دولتی به شمار می آید بخش اقامتی ، آمادگی پذیرش پنجاه نفر را دارد . تعدادی از اتاق ها مجهز به تخت و تعدادی نیز به شکل کاملا سنتی چیده مان شده تا میهمانان گرامی خصوصا گردشگران خارجی ، بتواند زمانی را با خاطره ی زیستی ایرانیان به سر برند .

اتاق ها مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی بوده و بیشترشان دارای سرویس بهداشتی و حمام می باشد. با این همه ، معماری ارزشمند و زیبای خانه برای مان مهم بوده و بر آن بوده ایم تا نمونه صحیحی از تغییر کاربری درست شود .هفته ای چند نیز هیزم تنور مطبخ افروخته می شود تا بوی خوش پخت نان ، فضای خانه را عطرآگین کند. دوچرخه های فراهم آمده هم ،و به گردشگران کمک می کند در کوچه پس کوچه های کاه گلی شهرمان رکاب بزنند و در کوله بارشان خاطره ای خوش از شهرمان و دیارمان به سوغات برند

بخش فرهنگی خانه ، شامل موزه و گالری زنده یاد منوچهر شیبانی ، تالار فیلم و نمایش ، کارگاه سفال و کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر و گردشگری می باشد . منوچهر شیبانی از پیشگامان هنرمدرن ایران است . در شعر ،نثر،درام،مقاله،فیلم،و سرانجام در نقاشی هایش دریچه ای به معیار های نوگشوده است . تابلوهای نقاشی رنگ و روغن ، آبرنگ ، طرح های قلم ، وسائل شخصی و کتابخانه ایشان  از سوی همشرش ، سرکار خانم شیبانی(صبحی) به کانون اهدا شده و در اردیبهشت 84 ، همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ، به عنوان نخستین موزه غیر دولتی کاشان گشایش یافته است . تالار فیلم و نمایش (اجتماعات) به همراه امکانات جانبی چون اتاق نور و صدا و اتاق گریم در سرداب جنوبی جای گرفته و نمونه ارزشمندی از تغییر کاربری را نشان می دهد ، حضور چند چرخ سفال به همراه بسته های گل رس ، امکان سفال گری را برای میهمانان گرامی فراهم می آورد . کتابخانه نیز در ضلع جنوبی بنا جای گرفته تا آفتاب شرقی را بر دریچه قلب دوستدارانش بتاباند.

مجموعه فرهنگی اقامتی احسان ب داشتن اقامتگاه سنتی ، تالار تشریفات ، موزه و گالری ، کتابخانه ، تالار فیلم ، تئاتر،اجتماعات ، کارگاه سفال و صنایع دستی و سایت دوچرخه ، آماده پذیرایی از میهمانان ایرانی و خارجی بوده و مکان برگزاری جشن های ادارات دولتی ، دانشگاه ها و مراکز آموزشی ، شرکت ها و موسسات می باشد. 


 

رضا حاشیه باف بازدید : 256 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

این مجموعه از جمله برجسته‌ترین آثار معماری اسلامی و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران اسلامی است. این بنای تاریخی که در حدود سال‌های ١٢۴۵ تا ١٢۵٠ قمری توسط مرحوم سید ابراهیم تاجر کاشانی ساخته شده، از لحاظ معماری و تزیینات حایز اهمیت فراوان است. مجموعه خانه عباسیان شامل 5 حیاط و گودال باغچه است که پس از فوت مالک اولیه به مرور از هم تفکیک و به صورت 5 باب خانه مستقل از هم درآمد. در سال‌های اخیر 4 باب از 5 باب خانه خریداری و بازسازی شد. از4 باب خانه خریداری شده، دو واحد آنها به صورت طرح معمول معماری بافت قدیم کاشان یعنی گودال باغچه و یکی از آنها به صورت دو طبقه با حیاط مسقف و چهارمی که در اصل باغچه بوده است به صورت حیاط سنتی است. خانه‌های عباسیان به لحاظ معماری، دارای طرحی بسیار قوی و غنی و از نظر تزئینات گچبری و نقاشی و کاربری تزئینات معماری اسلامی نظیر رسمی بندی، یزدی بندی، کاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبک در اوج زیبایی و ظرافت می‌باشد. سبک اصلی معماری بنا به گودال باغچه موسوم است. در این سبک معماری، بنا پایین‌تر از سطح کوچه احداث شده و اصطلاحاً گود می‌باشد. دلایل ساخت بنا به این شکل: استفاده از آب قنات: در گذشته به علت استفاده از آب قنات و به جهت تامین فشار آب برای جریان داشتن در قسمت های مختلف بنا، آنرا نسبت به سطح کوچه عمیق تر می ساخته اند. استفاده از خاصیت عایق بودن خاک در مقابل حرارت و برودت در گرما و سرما برای خنک سازی و گرم کردن بنا در تابستان و زمستان. استفاده از خاک گود برداری برای تامین مصالح به کار رفته در بنا. ویژگی‌های معماری خانه عباسیان: قرینه سازی: در هر ضلع این بنا اگر خطی فرضی در وسط ضلع ترسیم شود، طرفین ضلع کاملاً قرینه می‌باشد. تنوع فصلی: بنا دارای قسمت‌های تابستانی و زمستانی نشین بوده و در هر فصل از سال از قسمت‌های خاصی از بنا، متناسب با وضعیت آب و هوایی آن فصل، استفاده می‌شده است. معماری درونگرا: بر خلاف بناهای امروزی که ظاهر بنا دارای تزئینات بسیار می‌باشد. در بناهای قدیمی، ظاهر بنا بسیار ساده و دارای تزئینات کم می باشد و بالعکس درون بنا بسیار با شکوه و زیبا می باشد. معماری محجّبه یا نقاب‌دار: به علت آنکه معماری دوران قاجار یک معماری مذهبی است و شهر کاشان نیز از دیر باز به دارالمومنین معروف است، رعایت مسائل مذهبی در معماری خانه عباسیان بسیار مشهود می‌باشد. از مصادیق این امر، تقسیم بنا به دو بخش اندرونی و بیرونی، اتاق‌های تو در تو و متعدد، جدایی محل سکونت آقایان و خانمها در تالارها، وجود دیوار حجاب در اطراف فضای بام برای گرفتن دید همسایه به داخل بنا و... می باشد. حتی برای کوبة درب‌ها نیز دو دستگیره با صداهای متفاوت تعبیه شده که از طریق صدای کوبه می‌شده به جنسیت فردی که پشت درب است پی برد. خانه عباسیان که با شماره 2020 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، بخشی از آن به بنیاد سهراب سپهری نقاش و شاعر نامدار معاصر تعلق گرفته است.

مجموعه خانه عباسیان در خیابان علوی،در کوی سلطان امیراحمد میباشد و بین سالهای 1245-1250 قمری ساخته شده است. این مجموعه از جمله برجسته‌ترین آثار معماری و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران است. این بنای تاریخی از لحاظ معماری و تزیینات حایز اهمیت فراوان است. مجموعه خانه عباسیان شامل 5 حیاط و گودال باغچه است که پس از فوت مالک اولیه به مرور از هم تفکیک و به صورت 5 باب خانه مستقل از هم درآمد. در سال‌های اخیر 4 باب از 5 باب خانه خریداری و بازسازی شد. از4 باب خانه خریداری شده، دو واحد آنها به صورت طرح معمول معماری بافت قدیم کاشان یعنی گودال باغچه و یکی از آنها حوض خانه که محل مدرس آیت الله علوی بوده، و در اصل باغ بوده است ، که داخل باغ هشت باب خانه جدید ساخته شده است و بخشی از آن منزل مسکونی آیت الله علوی بوده که به صورت نیمه مخروبه باقی مانده است. خانه‌های عباسیان به لحاظ معماری، دارای طرحی بسیار قوی و غنی و از نظر تزئینات گچبری و نقاشی و کاربری تزئینات معماری اسلامی نظیر رسمی بندی، یزدی بندی، قطاربندی،( مقرنس) و گره سازی در اوج زیبایی و ظرافت می‌باشد.

سبک اصلی معماری بنا به گودال باغچه موسوم است. در این سبک معماری، بنا پایین‌تر از سطح کوچه احداث شده و اصطلاحاً گود می‌باشد. دسترسی به آب قنات وفشار آب در قسمت های مختلف ساختمان و خاصیت عایقی خاک و مصالح در جلوگیری از سرما و گرما و استحکام بنا، علت ساخت بنا در گودی بوده است . ویژگی‌های معماری خانه عباسیان: تقارن: در هر ضلع این بنا اگر خطی فرضی در وسط ضلع ترسیم شود، طرفین ضلع کاملاً قرینه می‌باشد. چهار فصل خانه: بنا دارای قسمت‌های تابستانی و زمستانی نشین بوده و در هر فصل از سال از قسمت‌های خاصی از بنا، متناسب با وضعیت آب و هوایی آن فصل، استفاده می‌شده است. معماری درونگرا: بر خلاف بناهای امروزی که ظاهر بنا دارای تزئینات بسیار می‌باشد. در بناهای قدیمی، ظاهر بنا بسیار ساده و دارای تزئینات کم می باشد و بالعکس درون بنا بسیار با شکوه و زیبا می باشد. معماری محجّبه یا نقاب‌دار: به علت آنکه معماری دوران قاجار یک معماری مذهبی است و شهر کاشان نیز از دیر باز به دارالمومنین معروف است، رعایت مسائل مذهبی در معماری خانه عباسیان بسیار مشهود می‌باشد.

خانه تاريخي عباسيان از زيباترين خانه هاي تاريخي ايران به شمار مي  رود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان رفاهي تفريحي شهرداري کاشان، اين  بناي  تاريخي  در حدود سال  هاي 1245  تا 1250 هجري قمري  توسط  مرحوم سيدابراهيم تاجر کاشاني، پدربزرگ  آيت  اله  سيد محمد علوي  بروجرودي  معروف به «سيد باغ»  ساخته شده است. اين  مجموعه  در پنج  طبقه  شامل  پس سرداب ، سرداب ، همکف ، بالا و بهارخواب  است. يکي از ويژگي  هايي که اين خانه تاريخي را در زمره شاهکارهاي معماري ايراني قرار داده و از ديگر خانه  هاي تاريخي متمايز کرده، بالاتر بودن مساحت  زيربناي  آن  از وسعت  زمين  اين خانه  است. در حالي که وسعت  زمين  اين خانه  حدود 5 هزار متر مربع  است، به  دليل  تعدد طبقات ، زيربناي آن بيش از 7 هزار مترمربع  است. کل  مجموعه ، شامل 5 حياط  بيروني، اندروني، باغ، خدمه و حوضخانه است  که  هر يک، کاربرد ويژه خود را دارد.
«بخش بيروني»، در واقع به عنوان مهمانپذير صاحبخانه  و محل  پذيرايي  از مهمانان  تجاري به  شمار مي  رفته  که شامل اتاق آئينه، تالار سرپوشيده، ايوان، اتاق  هاي سه دري، پنج دري و ساير فضاهاست. «بخش اندروني»، محل  اسکان  صاحبخانه  و خانواده وي  بوده  و همخوان با مقله حجاب در معماري اسلامي،  از بخش  بيروني  کاملا جدا است. «بخش حياط  باغ»، محل  برگزاري  نماز جماعت  به  امامت  آيت اله  سيد محمد علوي  بروجردي  بوده  که  از همين  رو، ايشان  به  «سيد باغ » شهرت  يافته بودند. «بخش حياط  حوضخانه» نيز محل  تدريس  اين سيد بزرگوار بوده  است. آخرين بخش اين مجموعه «بخش حياط  خدمه» است که محل  اسکان  خدمه  بوده  و  از طريق  مطبخ  به  خانه  راه  داشته  است. کل  مجموعه  داراي 2  بادگير و دو حلقه  چاه  است  که  يکي  از چاه ها به  عنوان  مخزن  آب  خانه  به  شمار مي رفته  است. مهمترين  قسمت  هاي  مجموعه  عباسيان  عبارت است از اتاق آئينه، اتاق  شاهنشين،  اتاق  پنج  دري يا تالار مرکزي ودو تالار سرپوشيده  بزرگ  است.
«اتاق آئينه» که زيباترين  اتاق  اين خانه  تاريخي به شمار مي  رود، در حياط  بيروني  واقع  است و محل  پذيرايي از مهمانان  خاص  بوده  که داراي تزئينات آئينه کاري وگچ بري بسيار زيباست. « اتاق  شاهنشين » در حياط  اندروني  واقع  شده است و «اتاق  پنج  دري» يا «تالار مرکزي» به  دليل  اشراف  بر دو حياط  بيروني  و اندروني  ، بيشتر مورد استفاده  صاحبخانه  بوده  است. «تالار سرپوشيده  بزرگ » خانه عباسيان که در حياط  بيروني قرار دارد، محل  برگزاري آيين  هاي جشن  و عزاداري  عمومي بوده و «تالار سرپوشيده  کوچک » که  در حد فاصل  حياط  بيروني  و اندروني و در امتداد تالار مرکزي واقع  شده است، محلي براي  برگزاري مراسم   خانوادگي و خصوصي  بوده  است. نکته  قابل  توجه ، نورگير زيباي  تالار سرپوشيده  بزرگ  است  که  به  دليل  شباهت آن  به  کلاه  سربازان  فرنگي  دوره  قاجار، به  نورگير کلاه  فرنگي  معروف  شده است. مدتي پس  از مرگ  حاج  سيد محمد ابراهيم ، اين خانه  زيبا  تفکيک  شده  و به  فروش  رسيد. پس از تفکيک، بخش بيروني به نام  عباسيان ، بخش اندروني به نام  مسعودي فر، بخش حوضخانه  به نام حقاني، بخش خدمه  به نام عباسي و باغ خانه به نام تقوي تغيير نام داد.
اما چرا کل اين مجموعه به نام عباسيان  معروف شده است؟
حدود صد سال  پيش، حياط   بيروني  به  يکي از تاجران  معروف  کاشان  به  نام  عباسيان  فروخته  شد که  به  دليل  هنگفت  بودن  اين  بها در آن  زمان، تا مدت ها اين  خبر، نقل  محافل  شهر بود و سبب  شد تا  به  تدريج ، کل  مجموعه  به  نام  عباسيان  شناخته  شود. متاسفانه معمار و هنرمندان  چيره دست اين بناي تاريخي بسيار زيبا و ارزشمند، نامعلومند. مجموعه فعلي شامل  3 حياط  بيروني، اندروني، حوضخانه  و حياط  باغ است، ولي حياط  خدمه  هنوز خريداري  نشده  است. شايان ذکر است که اين  بناي  ارزشمند در محله  سلطان  اميراحمد کاشان واقع  شده  است. 

این مجموعه در سال 1252 هجری قمری به وسیله مرحوم حاج محمد ابراهیم، یکی از تجار خوشنام کاشان ساخته شده که از لحاظ طرح معماری و تزئینات و استفاده از فضاها وحجم های موجود در آن بسیار غنی و از نظر معماری سنتی در نوع خود منحصر به فرد است. مجموعه خانه های تاریخی عباسیان به تحقیق و طبق نظر نخبه ترین کارشناسان معماری، جزو برجسته ترین آثار معماری اسلامی و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران اسلامی است.
این مجموعه مشتمل بر پنج حیاط و گودال باغچه بوده است که پس از فوت مالک اولیه به مرور از هم تفکیک و به صورت پنج باب خانه مستقل از هم درآمد است .
خانه های عباسیان به لحاظ معماری، دارای طرحی بسیار قوی و غنی و از نظر تزئینات گچبری و نقاشی و کاربری تزئینات معماری اسلامی نظیر: رسمی بندی، یزدی بندی، کاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبک در اوج زیبائی و ظرافت است.

 

 

رضا حاشیه باف بازدید : 399 شنبه 13 شهریور 1395 نظرات (0)

 

  تپه سيلك   بقعه سلطان عطابخش
  مسجد ميدان (مسجد ميرعماد)   كاروانسراي مرنجاب
  مناره زين الدين   امامزاده حسن بن امام موسي كاظم (ع) ( ميرنشانه)
  مسجد تبريزيها   امامزاده حبيب ابن موسي و آرامگاه شاه عباس
  باغ تاريخي فين   چشمه سليمانيه
  مسجد و مدرسه امام خميني   تيمچه امين الدوله
  مسجد جامع كاشان   خانه بروجرديها
  آتشكده نياسر   روستاي ابيانه
  امامزاده سلطان امير احمد   بقعه ابولولو
  محراب مسجد محله ميانده قمصر   كاروانسراي گبرآباد قمصر
  مسجد ميرزا مقيم وزير   بازار كاشان
  بقعه باباافضل الدين محمد مرقي   زيارتگاه دو منبران
  مسجد و مدرسه آقابزرگ   قلعه جلالي و يخچالهاي مجاور
  امامزاده مشهد اردهال   حمام سلطان امير احمد
  مدرسه خواجه تاج الدين   بقعه امامزاده محمد واسط
  بقعه شاهزاده ابراهيم   امامزاده محمد صانع و محمد اسماعيل
  بقعه پير داوود قمصر   بقعه بي بي شاه زينب يزدل
  كاروانسراي عين الرشيد   مجموعه بابا ولي
  قلعه كهنه ( آتشكده خرمدشت)   تكيه و بقعه طاهر و منصور
  بقعه چهل دختران   قسمتهايي از برج و باروي كاشان

تپه سيلك

درجه حفاظتي يك
كاشان- كيلومتر 3 جاده كاشان- فين عليا- بخش 2 كاشان
شماره ثبت: 38            تاريخ ثبت: 24/6/1310         قدمت: 5 تا 7 هزار سال قبل از ميلاد


 

مسجد ميدان (مسجد ميرعماد)

درجه حفاظتي يك
كاشان- ميدان سنگ- حد فاصل بازار بزرگ و بازار مسگري
شماره ثبت: 117 تاريخ ثبت: 15/10/1310 قدمت: سلجوقي تا صفويه


 

مناره زين الدين

درجه حفاظتي يك
كاشان- خيابان دروازه اصفهان ( ملاحبيب الله شريف )
شماره ثبت: 118 تاريخ ثبت: 15/10/1310 قدمت: قرن 5 و 6 هجري قمري


 

امامزاده حبيب ابن موسي و آرامگاه شاه عباس

درجه حفاظتي يك
كاشان- پشت مشهد
شماره ثبت: 237 تاريخ ثبت:15/9/1314 پلاك:7492 فرعي از يك اصل
مالك: اداره اوقاف كاشان قدمت: سلجوقي - صفوي


 

مسجد تبريزيها

درجه حفاظتي يك
كاشان - بازارچه ملك
شماره ثبت: 972 تاريخ ثبت: 13/2/1353 قدمت: زنديه - قاجاريه


 

باغ تاريخي فين

درجه حفاظتي يك
كاشان- فين عليا
شماره ثبت: 238 تاريخ ثبت: 15/9/1314 پلاك: 360فرعي از يك اصل پلاك: اصلي 33 و فرعي 360
مالك: سازمان ميراث فرهنگي كشور


 

مسجد و مدرسه امام خميني ( سلطاني سابق)

درجه حفاظتي يك
كاشان- كنار بازار زرگرها
شماره ثبت:251 تاريخ ثبت: 30/3/1315 قدمت : قاجاريه (‌1229 ه.ق) پلاك: 198 فرعي از يك اصل
نام مالك: اداره اوقاف كاشان


 

مسجد جامع كاشان

درجه حفاظتي يك
كاشان- ميدان كهنه
شماره ثبت: 252 تاريخ ثبت: 30/3/1315 قدمت: دوران سلجوقي پلاك: 6678 فرعي از يك اصل
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

آتشكده نياسر

درجه حفاظتي يك
كاشان- شهر نياسر- محله تالار
شماره ثبت: 316 تاريخ ثبت: 21/8/1317 قدمت: قبل از اسلام


 

امامزاده سلطان اميراحمد

درجه حفاظتي يك
كاشان- محله سلطان اميراحمد
شماره ثبت: 352 تاريخ ثبت: 20/3/1321 قدمت: صفويه - قاجاريه


 

محراب مسجد محله ميانده قمصر

درجه حفاظتي يك
كاشان- قمصر- فرفهان
شماره ثبت: 369 تاريخ ثبت: 20/12/1327 قدمت: قرن 5 و 6 هجري قمري


 

مسجد ميرزامقيم وزير (مسجد ملا حبيب الله شريف)

درجه حفاظتي يك
كاشان- دروازه اصفهان ( ملاحبيب الله شريف )
شماره ثبت: 351 تاريخ ثبت: 20/3/1321 قدمت: صفويه - قاجاريه


 

بقعه باباافضل الدين محمد مرقي

درجه حفاظتي يك
كاشان- روستاي مرق
شماره ثبت:373 تاريخ ثبت: 2/12/1327 قدمت: ايلخاني پلاك: اصلي 1819 و فرعي بخش 6 مرق
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

مسجد و مدرسه آقابزرگ

درجه حفاظتي يك
كاشان- خيابان فاضل نراقي- كوي مسجد و مدرسه آقابزرگ
شماره ثبت: 382 تاريخ ثبت: 11/9/1330 قدمت: قاجاريه پلاك: اصلي 1 و فرعي 4458
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

امامزاده مشهد اردهال

درجه حفاظتي يك
كاشان- روستاي مشهد اردهال
شماره ثبت: 399 تاريخ ثبت: 11/11/1334 قدمت: سلجوقي- صفوي- قاجاريه


 

مدرسه خواجه تاج الدين

درجه حفاظتي يك
كاشان - كوي مسجد آقابزرگ
شماره ثبت: 400 تاريخ ثبت: 11/11/1334 قدمت: قرن نهم هجري قمري پلاك: اصلي 1 و فرعي 4492
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

بقعه شاهزاده ابراهيم

درجه حفاظتي يك
كيلومتر 5 جاده كاشان - فين
شماره ثبت: 401 تاريخ ثبت: 11/11/1334 قدمت : قاجاريه پلاك: اصلي 33 و فرعي 101
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

بقعه پير داوود قمصر

درجه حفاظتي يك
كاشان - قمصر
شماره ثبت: 402 تاريخ ثبت: 11/11/1334 قدمت: صفوي


 

كاروانسراي عين الرشيد

آران و بيدگل - دشت كوير
شماره ثبت: 404 تاريخ ثبت: 11/11/1334 قدمت : صفوي


 

قلعه كهنه ( آتشكده خرمدشت)

درجه حفاظتي يك
كاشان- روستاي خرمدشت
شماره ثبت: 431 تاريخ ثبت: 5/12/1341 قدمت: قبل از اسلام


 

بقعه چهل دختران

درجه حفاظتي يك
كاشان- سلطان امير احمد
شماره ثبت: 758 تاريخ ثبت: 8/7/1346 قدمت: ايلخاني پلاك: اصلي 1 و فرعي 4758
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

بقعه سلطان عطا بخش

درجه حفاظتي يك
كاشان- خيابان دروازه اصفهان
شماره ثبت: 941 تاريخ ثبت: 10/9/1354 قدمت: آل بويه- صفويه- قاجاريه پلاك : فرعي 440 از 49 اصلي
مالك: اداره اوقاف كاشان


 

كاروانسراي مرنجاب

درجه حفاظتي يك
آران و بيدگل - كوير مركزي
شماره ثبت: 944 تاريخ ثبت: 28/1/1357 قدمت : صفويه


 

امامزاده حسن بن امام موسي كاظم (ع) (ميرنشانه)

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سلطان امير احمد
شماره ثبت: 1083 تاريخ ثبت: 13/3/1354 قدمت: قاجاريه ( 1294 هجري قمري )
پلاك: اصلي 4725 مالك: سازمان ميراث فرهنگي


 

مسجد تبريزيها

درجه حفاظتي يك
كاشان - بازارچه ملك
شماره ثبت: 972 تاريخ ثبت: 13/2/1353 قدمت: زنديه - قاجاريه


 

چشمه سليمانيه

فين عليا
قدمت : قبل از اسلام


 

تيمچه امين الدوله

درجه حفاظتي يك
كاشان - بازارچه ميانچال
شماره ثبت: 1016 تاريخ ثبت: 29/10/1353 قدمت: قاجاريه پلاك: اصلي 1 و فرعي 2468 از يك اصلي
مالك: ورثه حاج حسينعلي فرشچي


 

خانه بروجرديها

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سلطان امير احمد
شماره ثبت: 1083 تاريخ ثبت: 13/3/1354 قدمت: قاجاريه ( 1294 هجري قمري)
پلاك: اصلي 4725 مالك : سازمان ميراث فرهنگي


 

روستاي ابيانه

درجه حفاظتي يك
كيلومتر 70 جاده قديم كاشان، نطنز
شماره ثبت: 1089 تاريخ ثبت: 30/5/1354 قدمت: قبل از اسلام- صفويه - قاجاريه


 

بقعه ابو لولو

درجه حفاظتي يك
كاشان - كيلومتر 3 جاده كاشان به فين
شماره ثبت: 1091 تاريخ ثبت: 15/6/1354 قدمت: ايلخاني - قاجاريه


 

كاروانسراي گبرآباد قمصر

درجه حفاظتي يك
كيلومتر 21 جاده كاشان، قمصر
شماره ثبت: 1095 تاريخ ثبت:15/6/1354 قدمت: صفويه


 

بازار كاشان

درجه حفاظتي يك
كاشان - خيابان محتشم - پا قپان
شماره ثبت: 1284 تاريخ ثبت: 8/6/1355 قدمت: سلجوقي - صفويه - قاجاريه


 

زيارتگاه دو منبران

درجه حفاظتي يك
كاشان - پشت مشهد
شماره ثبت: 1322 تاريخ ثبت: 27/10/1335 قدمت: صفوي - قاجاريه


 

قلعه جلالي و يخچالهاي مجاور

درجه حفاظتي يك
كاشان - خيابان بخارائي
شماره ثتب: 1350 تاريخ ثبت: 3/12/1355 قدمت : سلجوقي پلاك: فرعي 4806 از يك اصلي
مالك : ورثه لاجورديان و كاشاني


 

حمام سلطان امير احمد

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سلطان امير احمد
شماره ثبت: 1351 تاريخ ثبت: 3/12/1355 قدمت : صفوي


 

بقعه امامزاده محمد اوسط

درجه حفاظتي يك
كاشان - روستاي جوشقان استرك
شماره ثبت: 1352 تاريخ ثبت: 3/12/1355 قدمت : قبل از صفوي


 

امامزاده محمد صانع و محمد اسماعيل

درجه حفاظتي دو
كاشان - روستاي ازوار
شماره ثبت: 1353 تاريخ ثبت: 3/12/1355 قدمت: صفويه


 

بقعه بي بي شاه زينب يزدل

درجه حفاظتي يك
كاشان - روستاي يزدل
شماره ثبت: 1354 تاريخ ثبت: 11/11/1355 قدمت: قاجاريه


 

مجموعه بابا ولي

درجه حفاظتي يك
كاشان - گذر باباولي
شماره ثبت: 1355 تاريخ ثبت: 3/12/1355 قدمت: صفوي


 

تكيه و بقعه طاهر و منصور

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله طاهر و منصور
شماره ثبت: 1356 تاريخ ثبت: 1/11/1355 قدمت: ايلخاني - قاجاريه


 

قسمتهايي از برج و باروي كاشان

درجه حفاظتي يك
كاشان - در قسمتهاي مختلف بافت سلجوقي كاشان
شماره ثبت: 1357 تاريخ ثبت: 11/11/1355 قدمت: سلجوقي

  قلعه جلالي   مجموعه قاضي آران
  خانه طباطبايي   خانه روئين تن
  مجموعه چهل تن   خانه باكوچي (سپيده كاشاني)
  مسجد آيت الله رضوي   خانه حاج قربان (مجمع رزمندگان روح الله )
  بقعه قاضي اسدالله   مسجد و مدرسه ميانچال
  كاروانسراي سن سن   كاروانسراي شاه عباسي ابوزيدآباد
  يخچال قديمي   امامزاده محمود روستاي علوي
  قلعه سنگي   آب انبار گذرنو
  سد قهرود   كاروانسراي ميرپنج
  خانه صالح   كاروانسراي گمرك
  مسجد جامع نوش آباد   مسجد طقماچي ها
  خانه عباسيان   مسجد علي قهرود
  خانه بني كاظمي   مسجد علي نوش آباد
  خانه حسيني   بقعه امامزاده گريچه
  خانه مرحوم حاج شيخ جعفر نراقي   گنبد پسر سيد واقف
  بقعه امامزاده هلال بن علي (ع)   بقعه  خواجه تاج الدين
  مسجد نقشينه بيدگل   زيارت گل چقانه
  خانه عطارها   خانه حكيم باشي
  خانه مرحوم آيت الله ملا آقا حسين دربندي   خانه شريفيان
  مسجد كله قهرود   مجموعه درب يلان

قلعه جلالي

جنب ميدان خرمشهر
شماره ثبت: 1350/3 قدمت: سلجوقي


 

خانه طباطبايي

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سلطان امير احمد
شماره ثبت: 1504 تاريخ ثبت: 11/11/1355 قدمت : قاجاري مالك : شهرداري كاشان - سازمان ميراث
فرهنگي


 

مجموعه چهل تن

درجه حفاظتي يك
كاشان - دروازه فين
شماره ثبت: 1629 تاريخ ثبت: 16/5/1358 قدمت: سلجوقي - قاجاري


 

مسجد آيت الله رضوي

درجه حفاظتي يك
كاشان - ابتداي گذر دروازه فين يا گذر درب ورده
شماره ثبت: 1630 تاريخ ثبت: 16/5/1357 قدمت: سلجوقي - صفوي و قاجاريه


 

بقعه قاضي اسدالله

درجه حفاظتي يك
كاشان - ميدان قاضي اسدالله
شماره ثبت: 1631 تاريخ ثبت: 16/5/1357 قدمت: صفويه پلاك: 6083 فرعي از يك اصلي
مالك : اداره اوقاف كاشان


 

كاروانسراي سن سن

درجه حفاظتي يك
كاشان - روستاي سن سن
شماره ثبت: 1677 تاريخ ثبت: 27/5/1364 قدمت : صفويه


 

يخچال قديمي

انتهاي خيابان علوي
قدمت: سلجوقي


 

قلعه سنگي

درجه حفاظتي يك
نطنز - جاده نطنز به اصفهان
شماره ثبت: 1715 تاريخ ثبت:17/9/1364 قدمت : قبل از اسلام


 

سد قهرود

درجه حفاظتي يك
كاشان - ارتفاعات روستاهاي جونيان و قهرود
شماره ثبت: 1736 تاريخ ثبت: 26/3/1375 قدمت: صفويه


 

خانه صالح

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سرسنگ
شماره ثبت: 1768 تاريخ ثبت: 26/8/1375 قدمت : قاجاريه مالك : دانشگاه شهيد بهشتي


 

مسجد جامع نوش آباد

درجه حفاظتي يك
شهرك نوش آباد
شماره ثبت: 2015 تاريخ ثبت: 19/2/1377 قدمت: سلجوقي - صفويه - قاجاريه


 

خانه عباسيان

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سلطان امير احمد
شماره ثبت: 2020 تاريخ ثبت: 6/3/1377 قدمت: قاجاريه مالك : شهرداري كاشان - سازمان ميراث فرهنگي


 

خانه بني كاظمي

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله كوشك صفي
شماره ثبت: 2031 تاريخ ثبت: 30/3/1377 قدمت: قاجاريه مالك : شهرداري كاشان


 

خانه حسيني

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله كوشك صفي
شماره ثبت: 2032 تاريخ ثبت: 30/3/1377 قدمت: قاجاريه مالك: شهرداري كاشان


 

خانه مرحوم حاج شيخ جعفر نراقي

درجه حفاظتي يك
كاشان - پنجه شاه
شماره ثبت: 2084 تاريخ ثبت: 11/5/1377 قدمت : قاجاريه


 

بقعه امامزاده هلال بن علي (ع)

درجه حفاظتي يك
شهر آران و بيدگل - خيابان محمد هلال
شماره ثبت: 2094 تاريخ ثبت: 27/5/1377 قدمت: صفويه - قاجاريه


 

مسجد نقشينه بيدگل

درجه حفاظتي يك
آران و بيدگل - محله درب مختص آباد
شماره ثبت: 2091 تاريخ ثبت: 27/5/1377 قدمت: سلجوقي - صفويه - قاجاريه


 

خانه عطارها

درجه حفاظتي يك
كاشان - پنجه شاه
شماره ثبت: 2092 تاريخ ثبت: 27/5/1377 قدمت: قاجاريه


 

خانه مرحوم آيت الله ملا آقا حسين دربندي

درجه حفاظتي يك
آران و بيدگل - خيابان محمد هلال
شماره ثبت: 2113 تاريخ ثبت: 18/6/1377 قدمت: قاجاريه


 

مسجد كله قهرود

درجه حفاظتي يك
كاشان - روستاي قهرود
شماره ثبت: 2137 تاريخ ثبت: 9/8/1377 قدمت: 716 هجري قمري


 

مجموعه قاضي آران

درجه حفاظتي يك
شهر آران و بيدگل
شماره ثبت: 2225 تاريخ ثبت: 3/12/1377 قدمت: سلجوقي - صفويه - قاجاريه


 

خانه روئين تن

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سوريجان
شماره ثبت: 2251 تاريخ ثبت: 27/10/1377 قدمت : قاجاريه


 

خانه باكوچي (سپيده كاشاني)

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله سلطان امير احمد
شماره ثبت: 2267 تاريخ ثبت: 8/12/1377 قدمت: قاجاريه مالك: سازمان ميراث فرهنگي كشور


 

خانه حاج قربان (مجمع رزمندگان روح الله)

درجه حفاظتي يك
كاشان - خيابان طالقاني
شماره ثبت: 2324 تاريخ ثبت: 13/2/1378 قدمت : قاجاريه


 

مسجد و مدرسه ميانچال

درجه حفاظتي يك
كاشان - بازارچه ميانچال
شماره ثبت: 2370 تاريخ ثبت: 14/4/1378 قدمت: صفوي


 

كاروانسراي شاه عباسي ابوزيد آباد

درجه حفاظتي يك
كاشان - ابوزيدآباد
شماره ثبت: 2371 تاريخ ثبت: 14/4/1378 قدمت: صفويه مالك: اداره اوقاف آران و بيدگل


 

امامزاده محمود روستاي علوي

درجه حفاظتي يك
كاشان - روستاي علوي
شماره ثبت: 2357 تاريخ ثبت: 14/4/1378 قدمت: صفويه - قاجاريه


 

آب انبار گذرنو

درجه حفاظتي يك
كاشان - مجموعه بازار كاشان - بازار گذر نو
شماره ثبت: 2428 تاريخ ثبت: 22/6/1378 قدمت: قاجاريه


 

كاروانسراي ميرپنج

درجه حفاظتي يك
كاشان - بازار مسگري
شماره ثبت: 2435 تاريخ ثبت: 22/6/1378 قدمت: قاجاريه


 

كاروانسراي گمرك

ابتداي بازار
قدمت: سلجوقي


 

مسجد طقماچي ها

كوچه طقماچي ها
شماره ثبت: 1189/4 قدمت: سلجوقي


 

مسجد علي قهرود

روستاي قهرود
قدمت : سلجوقي - ايلخاني


 

مسجد علي نوش آباد

نوش آباد- محله توي ده (شهيد بهشتي)
قدمت: سلجوقي - صفوي


 

بقعه امامزاده گريچه

خيابان فاضل نراقي- كوي گريچه
قدمت: ايلخاني


 

گنبد پسر سيد واقف

درجه حفاظتي يك
نطنز - افوشته
شماره ثبت: 954 تاريخ ثبت: 8/8/1352 قدمت: قرن دهم


 

بقعه خواجه تاج الدين

خيابان فاضل نراقي
شماره ثبت: 400 قدمت: ايلخاني


 

زيارت گل چقامه

خيابان فاضل نراقي- كوي گل چقامه
قدمت: ايلخاني


 

خانه حكيم باشي

درجه حفاظتي يك
كاشان - كوي مسجد و مدرسه آقابزرگ
شماره ثبت: 5030 تاريخ ثبت: 10/7/1376 قدمت: قاجاريه


 

خانه شريفيان

درجه حفاظتي يك
كاشان - محله صدره
شماره ثبت: 2582 تاريخ ثبت: 27/11/1378 قدمت: قاجاريه مالك : دانشگاه سوره


 

مجموعه درب يلان

درجه حفاظتي يك
كاشان - درب ولان
شماره ثبت: 2571 تاريخ ثبت: 11/11/1378 قدمت: صفويه - قاجاريه


 



 

 زبارت درب زنجير

  آب انبار درب باغ

  بقعه زيارت شاه يلمان   امامزاده درب باغ
  كاروانسراي زغالي ها   آب انبار پشت عمارت
  بقعه شاهسواران   آب انبار چهار باغ
  قلعه سي زان نوش آباد   مجموعه گذر صحرا
  قلعه كرشاهي   آب انبار زبارت شاه چراغ
  مسجد جامع محمد آباد كوير   آب انبار چاله عدسي
  ديواره سنگچين (سيل بند)   مسجد سوري جان
  ميدان و بقعه قاضي اسداله   آب انبار پاقپان
  حمام قطب   آب انبار صيغن
  آب انبار ميرزا مقيم وزير   آب انبار كوشك صفي
  گذر دروازه اصفهان   حمام ميرعماد
  آب انبار پامنار   حمام درب و سه
  بقعه قدمگاه علي   آب انبار حاج جمال
  مسجد بالا بازار   آب انبار حبيب موسي
  آب انبار بالا بازار   آب انبار شاه عباس
  حسينيه پانخل   بقعه پير سليمان
  آب انبار مير شامي   بقع

زيارت درب زنجير

بازار بزرگ - بازار زرگرها
قدمت: ايلخاني


 

بقعه زيارت شاه يلمان

بازار - بازارچه گذر نو
قدمت: ايلخاني


 

كاروانسراي زغالي ها

بازار مسگرها
قدمت: ايلخاني


 

بقعه شاهسواران

واقع در ارتقاعات بين قمصر- قهرود- جهق
قدمت: ايلخاني


 

قلعه سي زان نوش آباد

نوش آباد- محله توي ده (‌شهيد بهشتي )
قدمت: ايلخاني


 

قلعه كرشاهي

45 كيلومتري ابوزيدآباد
قدمت: ايلخاني


 

مسجد جامع محمد آباد كوير

روستاي محمد آباد كوير
قدمت: ايلخاني


 

ديواره سنگچين (سيل بند)

قسمت غربي باغ تاريخي فين
قدمت: صفوي


 

ميدان و بقعه قاضي اسداله

ميدان قاضي اسداله
شماره ثبت: 2366 قدمت: صفوي


 

حمام قطب

فاضل نراقي - كوچه جنب مسجد آقابزرگ
قدمت: صفوي


 

آب انبار ميزرا مقيم وزير

خيابان دروازه اصفهان
قدمت: صفوي


 

گذر دروازه اصفهان

خيابان دروازه اصفهان
قدمت: صفوي


 

آب انبار پا منار

دروازه اصفهان- روبروي منار زين الدين
قدمت : صفوي


 

بقعه قدمگاه علي

خيابان غياث الدين جمشيد
قدمت: صفوي


 

مسجد بالا بازار

بازار بزرگ- بالا بازار
قدمت: صفوي


 

آب انبار بالابازار

بازار بزرگ- بالا بازار
قدمت : صفوي


 

حسينيه پانخل

خيابان باباافضل- بازار پانخل
قدمت: صفوي


 

آب انبار ميرشامي

خيابان محتشم - محله محتشم
قدمت: صفوي


 

آب انبار درويش

ميدان قاضي اسداله- ابتداي جاده فيض
قدمت: صفوي


 

حسينيه درب باغ

خيابان فاضل نراقي- حسينيه درب باغ
قدمت: صفوي


 

آب انبار درب باغ

خيابان فاضل نراقي - حسينيه درب باغ
قدمت: صفوي


 

امامزاده درب باغ

خيابان فاضل نراقي- حسينيه درب باغ
قدمت: صفوي


 

آب انبار پشت عمارت

محل پشت عمارت
قدمت: صفوي


 

آب انبار چهار باغ

خيابان اباذر- جنب بيمارستان اخوان
قدمت: صفوي


 

مجموعه گذر صحرا (مسجد - آب انبار)

خيابان كاشاني - كوچه حوض خانه
قدمت: صفوي


 

آب انبار زبارت شاه چراغ

كمال الملك- كوچه مدرسه سلطاني
قدمت: صفوي


 

آب انبار چاله عدسي

خيابان فاضل نراقي- محله سوري جان
قدمت: صفوي


 

مسجد سوري جان

خيابان فاضل نراقي- محله سوري جان
قدمت: صفوي


 

آب انبار پاقپان

خيابان محتشم- پاقپان
قدمت: صفوي


 

آب انبار صيغن

سرسنگ- محله صيغن
قدمت: صفوي


 

آب انبار كوشك صفي

كاشان- كوشك صفي
قدمت: صفوي


 

حمام مير عماد

خيابان افضل- ميدان ميرعماد
قدمت: صفوي


 

حمام درب و سه

خيابان علوي- محله سرپره
قدمت: صفوي


 

آب انبار حاج جمال

كاشان - خيابان فرخ
قدمت: صفوي


 

آب انبار حبيب موسي

خيابان امام خميني- گذر حبيب موسي
قدمت: صفوي


 

آب انبار شاه عباس

خيابان امام خميني- گذر حبيب موسي
قدمت: صفوي


 

بقعه پيرسليمان

قمصر - محله پايين
قدمت: صفوي


 

بقعه شاهزاده حسين

مشهد اردهال
قدمت: صفوي


 

كاروانسراي گبر آباد

انتهاي جاده كاشان - قمصر
شماره ثبت:1095/3 قدمت : صفوي


 

كاروانسراي سن سن

روستاي سن سن
شماره ثبت: 1677/3 قدمت : صفوي


 

بقعه امامزاده محمود

جاده مشهد اردهال - روستاي علوي
شماره ثبت: 2375 قدمت : صفوي

 

 بقعه امامزاده صالح

  مسجد حاج عبدالباقي
  مسجد مدرسه بيدگل   مدرسه مصطفويه
  مسجد حاج عبدالصمد بيدگل   آب انبار صاحب
  مسجد بابا حاجي آران   سراي نو
  مسجد ملا علي آران   تيمچه بخشي
  امامزاده هادي بيدگل   تيمچه سيد آقا
  بقعه امامزاده قاسم بيدگل   آب انبار درب زنجير
  بقعه امامزاده محمد نوش آباد   مسجد كفشدوزها
  مسجد حاج سيد حسين نوش آباد   مسجد گذر نو
  آب انبار خان   مسجد مسلم بن عقيل
  مسجد خان   آب انبار مسلم بن عقيل
  حمام خان   كاروانسراي گبرها
  آب انبار چهل تن   آب انبار سرپره
  مقبره فيض   آب انبار سردار
  بقعه امامزاده غايب   آب انبار حاج سيد حسين صباغ
  خانه عامري ها   بقعه سيد ابوالرضا
  خانه هاشميان (‌فاضل)   خانه افتخار الاسلام آران
  آب انبار مخبر   بقعه امامزاده نصر آباد
  آب انبار ترك آباد   بقعه امامزاده حسين بيدگل
  مسجد ترك آباد   بقعه امامزاده ابراهيم و رقيه خاتون

بقعه امامزاده صالح

ابوزيد آباد- روستاي كاغذي
قدمت: صفوي


 

مسجد مدرسه بيدگل

شهرستان آران و بيدگل
قدمت : صفوي


 

مسجد حاج عبدالصمد بيدگل

شهرستان آران و بيدگل
قدمت : صفوي


 

مسجد بابا حاجي آران

شهرستان آران و بيدگل
قدمت : صفوي


 

مسجد ملاعلي آران

شهرستان آران و بيدگل
قدمت : صفوي


 

امامزاده هادي بيدگل

شهرستان آران و بيدگل
قدمت : صفوي


 

بقعه امامزاده قاسم بيدگل

شهرستان آران و بيدگل
قدمت : صفوي


 

بقعه امامزاده محمد نوش آباد

نوش آباد- جنب پارك
قدمت: صفوي


 

مسجد حاج سيد حسين نوش آباد

نوش آباد - محله توي ده (شهيد بهشتي)
قدمت : صفوي


 

آب انبار خان

خيابان فاضل نراقي- محله آب انبار خان
قدمت : زنديه


 

مسجد خان

خيابان فاضل نراقي - محله آب انبار خان
قدمت: زنديه


 

حمام خان

بازار بزرگ- بالا بازار
قدمت: زنديه


 

آب انبار چهل تن

گذر دروازه فين
قدمت: قاجاري


 

مقبره فيض

گورستان عمومي فيض
قدمت قاجاري


 

بقعه امامزاده غايب

جنب گورستان عمومي فيض
قدمت: قاجاري


 

خانه عامري ها

خيابان علوي
قدمت: قاجاري


 

خانه هاشميان (فاضل)

خيابان علوي - كوي گريچه
قدمت: قاجاري


 

آب انبار مخبر

فاضل نراقي- كوچه جنب مسجد آقابزرگ
قدمت: قاجاري


 

آب انبار ترك آباد

خيابان علوي- ابتداي كوچه ترك آباد
قدمت: قاجاري


 

مسجد ترك آباد

سه راه علوي
قدمت: قاجاري


 

مسجد حاج عبدالباقي

دروازه اصفهان- گذر دروازه اصفهان
قدمت: قاجاري


 

مدرسه مصطفويه

خيابان دروازه اصفهان
قدمت: قاجاري


 

آب انبار صاحب

خيابان اباذر- كوچه درمانگاه طالبيان
قدمت:قاجاري


 

سراي نو

بازار بزرگ- بالا بازار
قدمت: قاجاري


 

تيمچه بخشي

بازار بزرگ- بالا بازار
قدمت: قاجاري


 

تيمچه سيد آقا

بازار بزرگ- بالا بازار
قدمت : قاجاري


 

آب انبار درب زنجير

خيابان محتشم- كوچه درب زنجير
قدمت: قاجاري


 

مسجد كفشدوزها

بازار بزرگ- راسته كفشدوزها
قدمت: قاجاري


 

مسجد گذر نو

بازار - بازارچه گذر نو
قدمت: قاجاري


 

مسجد مسلم بن عقيل

خيابان فاضل نراقي- گذر ميان درب هو
قدمت: قاجاري


 

آب انبار مسلم بن عقيل

خيابان فاضل نراقي- گذر ميان درب هو
قدمت : قاجاري


 

كاروانسراي گبرها ( تيمچه غفارپور)

كاشان- بازار مسگرها
قدمت: قاجاري


 

آب انبار سرپره

خيابان علوي - سرپره
قدمت: قاجاري


 

آب انبار سردار

دروازه اصفهان- كوچه دو مسجدان
قدمت: قاجاري


 

آب انبار حاج سيد حسين صباغ

بازار - بازارچه رنگرزها
قدمت: قاجاري


 

بقعه سيد ابوالرضا

خيابان بابا افضل- كوچه پنجه شاه
قدمت: قاجاري


 

خانه افتخار الاسلام آران

شهرستان آران و بيدگل
شماره ثبت: 2113 قدمت : قاجاري


 

بقعه امامزاده نصر آباد

روستاي نصر آباد
قدمت: قاجاري


 

بقعه امامزاده حسين بيدگل

شهرستان آران و بيدگل
قدمت: قاجاري


 

بقعه امامزاده ابراهيم و رقيه خاتون

نوش آباد- محله شيخ آباد ( شهيد منتظري )
قدمت: قاجاري


 


 

رضا حاشیه باف بازدید : 214 شنبه 13 شهریور 1395 نظرات (0)
 

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

 

حمام سلطان امیراحمد مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان علوی ـ کوچه سلطان امیر احمد واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]


 
Soltan amir bath house3.jpg
نام حمام سلطان امیراحمد
کشور  ایران
استان استان اصفهان
شهرستان کاشان
اطلاعات اثر
کاربری حمام
دیرینگی دوره قاجار
دورهٔ ساخت اثر دوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۱۳۵۱
تاریخ ثبت ملی ۳ اسفند ۱۳۵۵
حمام تاریخی سلطان امیراحمد نمونه ای از منحصر بفرد ترین حمام های ایران از نظر معماری و تزئینات در شهر کاشان است.
تاريخچه ي حمام در متون و فرهنگ اسلامي
نگاهي گذرا به متون دوران هاي مختلف تاريخي مويد اين امر است كه حداقل در همه ي دوره هاي اسلامي ، حمام هاي عمومي فراواني در شهر هاي مسلمين وجود داشته و با توجه به تعداد آنها در هر شهر ، از حيث اهميت قابل مقايسه با مساجدند . هر محله يا گذر شهر قديم ، در كنار ديگر بناهاي عمومي ، دارای حمام يا حمام هايي براي استفاده مردم بوده که معمولاً توسط افراد خيّر و متمكّن ساخته و وقف می شده است .
قرار گيري حمام هاي عمومي در زمره ي آثار برجسته ي معماري اين سرزمين اعجاب آور است که تأكيد شرع اسلام بر طهارت عامل موثری در توجه به ساخت حمام بوده است .
حمام ، بنايي خدماتي است كه لازمه ي زندگي انسان است اما اقوام و فرهنگ هاي مختلف كمتر به اهميت معماري آن نظر افكنده اند . اهميت حمام و ظرافت و دقت در معماري آن را بايد بيش از هر چيز ، نشانه احترام به انسان در فرهنگ ما دانست . انسان موجودي والاست پس حمام هم مانند ساير مكان هاي زيست بايد در خور و شايسته انسان بوده تا روحش را نوازش دهد و دلش را آرام كند .
 
كاشان و حمام هاي تاريخي
حمام هاي تاريخي كاشان ، از جمله آثار باشكوهي هستند كه در دوران صفوي مورد ستايش جهانگردان داخلي و خارجي گرديده ، به طوري كه شاردن فرانسوي مي گويد : « گرمابه هاي كاشان فوق العاده عالي ، خوب و تميز هستند ‍»
اين حمام ها با معماري عالي ويژگي هاي خاص يكي از پنج عنصر اصلي شهر ( مسجد ، بازار ، خانه ، حمام ، آب انبار ) به شمار مي آيد از جمله حمام هاي معروف كاشان مي توان به گرمابه هاي باغ فين ، حمام سلطان امير احمد ، حمام گذرنو ، حمام عبدالرزاق خان ، حمام محتشم و... اشاره كرد . البته حمام هاي ميرعماد ، اردهال و ملاقطب هم در زمره حمام هاي قديمي بوده اند .
 
حمام تاريخي سلطان اميراحمد
حمام تاريخي سلطان اميراحمد ، نمونه اي از زيبا ترين حمام هاي ايران از نظر معماري و تزئينات با وسعت 1000 متر مربع در محله ي سلطان اميراحمد واقع در خيابان علوي مي باشد كه وجه تسميه آن به جهت مجاورت با امامزاده سلطان امير احمد ( نوه ي امام جواد (ع) ) مي باشد . كارشناسان آثار باستاني ، از آثار به جا مانده دوران قبل از زلزله معروف 1192 هـ . ق كاشان ، قدمت اين حمام را به دوران سلجوقيان نسبت مي دهند و ليكن بناي فعلي سربينه ي آن بازمانده دوران قاجار مي باشد .
اين بنا شامل دو حمام كوچك و بزرگ بوده كه در ايام خاص هفته ، مورد استفاده اهالي محل قرار می گرفته است .
يكي از موارد مهم اين بنا ، آهك بري و گچ بري هايي است كه تعداد 17 لايه مرمتي ، بيانگر قدمت بناست . از ديگر شاهكارهاي بنا ، بام زيباي آن مي باشد .
 
بخش هاي مختلف حمام
دو بخش كوچك و بزرگ حمام به ترتيب شامل قسمت هايي همچون جلو خان ، سردر ورودي ، هشتي ، راهروهاي ارتباطي ، سربينه ، ميان در ،‌ گرم خانه ، خزينه ، صفه شاه نشين ، اتاق نظافت ، تون ، گربه رو ( چپیله ) ، دستک ، برف انداز ، جام خانه و چاه خانه مي باشد . البته دو فضاي اصلي در حمام هاي قديمي به ترتيب 1ـ سربينه 2ـ گرم خانه مي باشد .
 
1ـ سربينه
فضاي اول حمام ، بينه يا سربينه ، رختكن و جاي آماده شدن براي استحمام يا خروج از حمام بوده ، بينه يا سربينه ، مهم ترين و زيبا ترين فضاي حمام است ، فضايي وسيع و پر تزيين با گنبدي بزرگ و حوضي در ميان ، در اطراف فضاي مياني بينه ، سكوهايي براي استراحت مراجعين است كه براي ورود به آنها ، بايد از چند پله بالا مي رفتند و پاها را قبل از ورود در حوض هاي روي سكوها مي شستند ، بيشترين تزيينات حمام ، هميشه در بينه است . كف بينه و غرفه هاي اطراف آن معمولاً سنگي است .
نورپردازي منظم بينه برتأثير اين تزيينات مي افزايد . حوض درون سربينه و فواره آن ، آرامش فضا را دوچندان مي كند .
حمام در قديم فقط محل استحمام نبوده ، بلكه مكاني براي گذراندن اوقات فراغت ، گفتگو و تبادل نظر،رفع خستگي و حتي عبادت ، گرد آمدن دوستان و حل و فصل مسايل زندگي بوده ، در واقع وسعت زياد سربينه ، حمام سلطان اميراحمد ، خود گواه اين موضوع مي باشد .
البته سربينه حمام سلطان اميراحمد ، به شكل هشت ضلعي با گچبري هاي زيبا و سقف رسمي بندي و جاكفشي هاي سنگي كه ستون ها و ديوارهاي آن با كاشي معرق تزيين شده است .
در سقف سربينه ، عبارت شریفه لا اله الا الله ( جهت قبله ) و در طرف مقابل تاريخ 1192 هـ . ق نشان از مرمت مكان پس از زلزله معروف دوره زنديه مي باشد .
 
2ـ گرم خانه
فضاي دوم در گرم خانه ، محل شستشو و تطهير بدن مي باشد . گرم خانه اغلب فضايي ساده تر از بينه است كه گوشه هايي براي نشستن و شستشو دارد . خزينه آب گرم و حوض آب سرد و فضاهايي خصوصي تر براي استحمام در مجاورت گرم خانه قرار دارد .
روشنايي گرم خانه از نور گيرهاي سقفي تأمين مي شود . نورگيرهايي با شيشه هاي عدسي مانند وجود دارد تا نور كافي وارد حمام شده و داخل حمام توسط بچه هاي شیطان! ديده نشود .
ازاره و ديوار گرم خانه تا يك متر كاشي كاري معرق و تا سقف آهك بري با ملات ساروج مي باشد .
 
نوع معماري
حمام هاي قديمي ، معماري پيچيده اي دارد و گاهي دو حمام در كنار همديگر قرار مي گيرند .
بينه در بين ورودي حمام و گرم خانه قرار دارد ، هواي بينه را نيمه گرم مي كردند تا مراجعان يكباره با هوايي گرم مواجه نشوند وهمچنين در هنگام خروج از گرم خانه ، سلامتشان در خطر نيفتد .
ورودي حمام و نيز فضاي بين بينه و گرم خانه را كه « ميان در»  ناميده مي شود به نوعي با پيچ و خم بسيار طراحي مي كردند كه جلو تبادل مستقيم حرارت و رطوبت را بگيرد و هواي بيرون حمام به بينه و هواي بينه به گرم خانه و بالعكس به سهولت منتقل نشود . كل حمام را براي حفظ گرماي دروني آن ، معمولاً پايين تر از سطح زمين و درون خاك مي ساخته اند .
بخشي از فضاهاي حمام نيز نقش پشتيباني دارد . يعني فضاهاي مربوطه به تأمين آب و حرارت حمام مثل تون و انبار هيزم ، كه تون محل افروختن آتش در پشت گرم خانه و خزينه قرار داشته و از بيرون حمام به آن وارد مي شوند . حمام به لحاظ اصول فني كه بايد در ساختنش رعايت شود ، از پيچيده ترين انواع بناست .
 
سابقه مرمت و بازسازي
اين بنا با شماره 1351 در سال 1335 هـ .ش در فهرست آثار تاريخي كشور به ثبت رسيده است و سپس در سال 1375 هـ.ش توسط هيأت امناي مرمت و بازسازي بناهاي تاريخي كاشان و همچنين عنايت وزير وقت صنايع و معادن ، جناب آقاي مهندس محلوجي توسط شهرداري كاشان خريداري شد . پروژه بازسازي و مرمت حمام تاريخي سلطان اميراحمد به سرپرستي جناب آقاي مهندس مهدي هوشمندي نژاد و همكاري استاد سيد علي اكبر حلي و مرحوم دكتر افسري انجام شد .
اين حمام ، مدتي تغيير كاربردي يافته و به عنوان سفره خانه و قهوه خانه سنتي استفاده شد ولي امروزه به عنوان موزه تحت پوشش سازمان رفاهي و تفريحي شهرداري كاشان اداره مي شود .
 
واژه نامه :
جلوخان : محوطه اي باز از اجزاي دستگاه ورودي كه پيش از سردر و در جلو آن قرار مي گيرد .
خزينه : در حمام ، اتاقي كوچك براي شست و شو ، در كنار گرم خانه و برروي گلخن ، كه در آن تا نيمه آب مي ريزند . بعضي از حمام ها علاوه بر خزينه آب گرم ، خزينه آب ولرم يا سرد هم دارد .
ساروج : ملاطي مقاوم دربرابر آب ، ازآهك و خاكستر ، خاك رس و ... مي باشد .
تنبوشه : لوله های سفالین که از آن برای انتقال آب بین بخشهای مختلف حمام استفاده می شده است .
سربينه : محل رخت كن و استراحت و گفتگو در حمام كه پس از مدخل و پيش از گرم خانه قرار دارد .
گربه رو : 1) مجراي هوا در زير كف ، براي دفع رطوبت    2) در حمام ، مجرايي كه هواي گرم و دود تون را از زير كف حمام عبور مي دهد و كف و هواي حمام را گرم مي كند .
گرم خانه : در حمام ، محل اصلي استحمام و جاي مشت و مال كه خزينه از ملحقات آن است .

گلجام : شيشه هاي رنگين در روزن سقف يا ديوار
تون : مجموعه راهرو ، اتاقک و ظرفی مسین که در کف و زیر خزینه تعبیه می شود. در کف و مرکز خزینه ظرفی مسین بصورت گودالی کوچک قرار داده می شود و زیر آن اتاقکی وجود دارد که توسط راهرویی به بیرون حمام متصل می شود و شخصی به اسم تون تاب در فواصل زمانی منظم بوسیله افروختن هیزم و سایر مواد سوختی در تون ؛ آب داخل خزینه را گرم نگه می داشته است . دود ناشی از دود و دم سوختن تون بصورت مستقیم به دودکش ها مرتبط نمی شده بلکه توسط گربه روهای کف حمام به بیرون حمام هدایت می شده تا از گرمای آن برای گرم شدن کف حمام استفاده شود. نام های دیگر تون ؛ گلخن ، تیون و پاتیون است.
گلخن : تون
هشتي : فضاي سرپوشيده در ورودي ، كه معمولاً بلافاصله بعد از سردر و در مدخل قرار مي گيرد و قاعده آن ممكن است به صورت شكلهاي منتظم هندسی مختلفی ساخته شود .
 
 
حمام تاریخی سلطان امیراحمد نمونه ای از منحصر بفرد ترین حمام های ایران از نظر معماری و تزئینات با وسعت یک هزار و 102 متر مربع در شهر کاشان است که در محله سلطان امیراحمد در خیابان علوی کاشان واقع شده است حمام سلطان امیر احمد در سال 1355 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قدمت حمام تاریخی سلطان امیراحمد که وجه تسمیه آن به جهت مجاورت با امامزاده سلطان امیر احمد می باشد را از شواهد و آثار مکشوفه به دوران سلجوقیان نسبت می دهند و لیکن بنای فعلی سربینه آن بازمانده دوران قاجار می باشد. در واقع از آثار به جا مانده دوران قبل از زلزله معروف 1192 هـ . ق کاشان قدمت این حمام را به دوران سلجوقیان نسبت می دهند و بنای فعلی سربینه آن بازمانده دوران قاجاراست.

حمام های تاریخی کاشان، از جمله آثار باشکوهی هستند که در دوران صفوی مورد ستایش جهانگردان داخلی و خارجی گردیده است. این حمام ها با معماری عالی ویژگی های خاص یکی از پنج عنصر اصلی شهر (مسجد، بازار، خانه، حمام، آب انبار) به شمار می آید از جمله حمام های معروف کاشان می توان به گرمابه های باغ فین، حمام سلطان امیر احمد، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و… اشاره کرد. البته حمام های میرعماد، اردهال و ملاقطب هم در زمره حمام های قدیمی بوده اند.

این بنا شامل دو حمام کوچک و بزرگ بوده که در ایام خاص هفته، مورد استفاده اهالی محل قرار می گرفته است. یکی از موارد مهم این بنا، آهک بری و گچ بری هایی است که تعداد 17 لایه مرمتی، بیانگر قدمت بناست. از دیگر شاهکارهای بنا، بام زیبای آن می باشد. بام این حمام، یکی از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران بوده که روی هر گنبد، شیشه‌های عدسی محدب قرار گرفته تا ضمن تامین نور کافی برای قسمت‌ های مختلف حمام، مانع دید به داخل شود.

دو بخش کوچک و بزرگ حمام به ترتیب شامل قسمت هایی همچون جلو خان، سردر ورودی، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، میان در،‌ گرم خانه، خزینه، صفه شاه نشین، اتاق نظافت، تون، گربه رو (چپیله)، دستک، برف انداز، جام خانه و چاه خانه می باشد. البته دو فضای اصلی در حمام های قدیمی به ترتیب سربینه و گرم خانه می باشد.

سربینه حمام تاریخی سلطان امیراحمد
فضای اول حمام، بینه یا سربینه، رختکن و جای آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بوده، بینه یا سربینه، مهم ترین و زیباترین فضای حمام است، فضایی وسیع و پر تزیین با گنبدی بزرگ و حوضی در میان، در اطراف فضای میانی بینه، سکوهایی برای استراحت مراجعان است که برای ورود به آنها باید از چند پله بالا می رفتند و پاها را قبل از ورود در حوض های روی سکوها می شستند، بیشترین تزیینات حمام، همیشه در بینه است. کف بینه و غرفه های اطراف آن معمولا سنگی است. نورپردازی منظم بینه بر تأثیر این تزیینات می افزاید. حوض درون سربینه و فواره آن، آرامش فضا را دوچندان می کند.

حمام در قدیم فقط محل استحمام نبوده، بلکه مکانی برای گذراندن اوقات فراغت، گفتگو و تبادل نظر، رفع خستگی و حتی عبادت، گرد آمدن دوستان و حل و فصل مسائل زندگی بوده، در واقع وسعت زیاد سربینه حمام سلطان امیراحمد، خود گواه این موضوع می باشد.
البته سربینه حمام سلطان امیراحمد، به شکل هشت ضلعی با گچبری های زیبا و سقف رسمی بندی و جاکفشی های سنگی که ستون ها و دیوارهای آن با کاشی معرق تزیین شده است.
در سقف سربینه، عبارت شریفه لا اله الا الله (جهت قبله) و در طرف مقابل تاریخ 1192 هـ . ق نشان از مرمت مکان پس از زلزله معروف دوره زندیه می باشد.

گرم خانه حمام تاریخی سلطان امیراحمد
فضای دوم در گرم خانه، محل شستشو و تطهیر بدن می باشد. گرم خانه اغلب فضایی ساده تر از بینه است که گوشه هایی برای نشستن و شستشو دارد. خزینه آب گرم و حوض آب سرد و فضاهایی خصوصی تر برای استحمام در مجاورت گرم خانه قرار دارد.
روشنایی گرم خانه از نورگیرهای سقفی تأمین می شود. نورگیرهایی با شیشه های عدسی مانند وجود دارد تا نور کافی وارد حمام شده و داخل حمام توسط بچه های بازیگوش دیده نشود. ازاره و دیوار گرم خانه تا یک متر کاشی کاری معرق و تا سقف آهک بری با ملات ساروج می باشد.



کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد 

   حمام سلطان امير احمد کاشان

      «نمونه اي از حمام هاي عمومي محلات اعياني قديم»

 

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

 

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

 

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد 


 

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد 

کاشان - حمام تاريخي سلطان امير احمد
رضا حاشیه باف بازدید : 551 چهارشنبه 10 شهریور 1395 نظرات (0)
 

 

نام: علی(ابوالحسن، طاهر)

پدر: محمد ابن علی ابن الحسین(ع)

مادر: امّ ولد( نام های او زیینب، لیلا، امّ حکیمه)

فرزندان: احمد و فاطمه- فاطمه یکی از همسران امام کاظم (ع)

سن: 32 سال

مسئولیت: نائب خاص امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق(ع)

سال اعزام: حدود 113 هجری قمری و اوایل قرن دوم

حاکم دوران: هشام بن عبدالملک

محل شهادت: قتلگاه حضرت در 4 کیلومتری حرم مطهر ( بند سنگی ازناوه)

تاریخ شهادت: 27 جمادی الثانی116 ه.ق

چگونگی شهادت: جدا شدن سر از بدن مبارک آن حضرت با لب تشنه و فرستادن آن به دارالخلافه

قاتل: ارقم شامی حدود 55 سال بعد از واقعه ی کربلا


یکی از 4 امامزاده ی لازم التعظیم در کشور


دفن عده ای از شهدا در رکاب حضرت علی بن محمد الباقر (ع) در قتلگاه.

(به قسمت کربلای ایران- شهادتگاه مراجعه شود)


مشاهده ی کرامات زیادی در حرم مطهر و شهادتگاه آن حضرت ... و زیارت آیت ا... العظمی مرعشی نجفی از سردابه ی اجساد شهدا در ایوان صفا در سال 1341 ه.ش.

(به قسمت سردابه اعجاب انگیز- مشهداردهال مراجعه شود)

                        

حضرت اباالحسن علی ابن امام محمد باقر (ع) در سال 113 هجری قمری جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شدند و به مدت 3 سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل البیت به ارشاد مردم ولایتمدار پرداختند از ویژگیهای بارز این امامزاده لازم التعظیم می توان به فرزند بلافصل بودن و هچنین نایب الامامین یعنی امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) اشاره نمود درخصوص مقام والای آنحضرت روایتهای متعددی نقل شده است که از جمله آن می توان به حدیث حضرت امام صادق (ع) اشاره نمود که می فرماید :هرکس برادرم حضرت علی ابن باقر (ع) را در اردهال زیارت کند مانند کسی است که قبر جدم حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد و هچنین حضرت امام رضا (ع) می فرماید نعم الموضع الاردهال فلزم و تمسک به ، چه خوب مکانی است اردهال پس به آن التزام و تمسک پیدا کنید حضرت علی ابن امام محمد باقر (ع) در سال 116 هجری قمری با یاران و اعوانش به جنگ با کفر زمانه می پردازد و پس از رشادتهای فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره ازناوه با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا نموده و برای حاکم جور وقت در شهر قزون ارسال نمودند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.

 تابش خورشيد پنجم بر منطقه كاشان

 

 

تصمیم مردم منطقه کاشان برای دعوت

جمعی از اهالی فین و چهل حصاران پرچم دوستی اهل بیت (ع) را برافراختند و در کاشان انجمن کردند و نامه ای خدمت امام پنجم فرستادند تا یک نفر ازآقازادگان خود را جهت تعلیم شرایع اسلام به جانب آنها بفرستد.همگی اتفاق بر این داشته اند که منطقه به وجود نماینده ای از جانب امام زمان خویش نیاز دارد، تا پیشوایی عوام و خواص را بر عهده بگیرد. پس از شور کردن و اتخاذ تصمیم نهایی، عده ای انتخاب شدند و به رهبری عامر بن ناصرفینی که یکی از روسای انجمن بود، با در دست داشتن عریضه و هدایا، به طرف مدینه الرسول حرکت کردند.


ورود سفیر مردم منطقه کاشان به مدینه

عامر بن ناصر و هیئت همراه بالاخره به آرزوی خود رسیدند و با عبدالرحمن غلام و دربان امام پنجم(ع) ملاقات کردند و عریضه و هدایا را تقدیم نمودند تا به محضر امام(ع) عرضه شود. عبدالرحمن، سفیر مردم کاشان و همراهانش را در محلی مناسب جای داد و شرایط مهمان نوازی را به جای آورد؛ تا اینکه صبح در مسجد حضور حضرت امام محمد باقر علیه السلام رسیدند. آن حضرت پس از وصول عریضه فرمودند : دلم گواهی نمی دهد که یکی را به آن ولایت بفرستم و دل از او بردارم .پس آن حضرت، عامر را نهایت احترام نمود و به عبدالرحمن فرمود که او را محترم بدارد و خود وارد منزل شد.عنایت حضرت خاتم الانبیاء به مردم منطقه کاشان راوی گوید: همان شب آن حضرت جدش پیغبر(ص) را در خواب دید که فرمود: ای فرزندم، دوستان ما قاصدی به طلب پیشوایی نزد تو فرستاده اند، باید مسئول آنها را مقرون به اجابت داری و دست رد به سینه ی آنها نگذاری تا روز قیامت ایراد و مواخذه ای بر تو نباشد. "نور دیده ام علی" را همراه آنها روانه کن.

پنجمین اختر تابناک ولایت و امامت فرزندان خود را جمع کرد و فرمود: ای نور دیدگانم، جدم رسول الله (ص) را در خواب دیدم که فرمود نور دیده ام علی را به چهل حصاران و نواحی آن بفرستم تا مردم آن حدود را به طریقه ی جدم راهنمائی کند .

سپس امام جعفر صادق(ع) فرمود تا اسباب سفر را مهیا کردند. حضرت علی ابن باقر(ع) والد بزرگوارش را وداع کرد و از مدینه بیرون آمد .

 

 

انتظاربه پایان رسیدبالاخره

 

وقتی حضرت علی ابن باقر(ع) به سه منزلی کاشان رسید، متوجه قريه جاسب شد پس از چند روزي توقف در آنجا، حضرت متوجه قريه خاوه شد و مدت يک ماه در آن قريه به ارشاد و هدايت مردم پرداخت. عامربن ناصر قاصدي را به منطقه فين و کاشان فرستاد و مردم را از ورود نماينده خاص امام پنجم آگاه ساخت.

حدود شش هزار نفر زن و مرد، کوچک و بزرگ، پياده و سواره خود را آماده استقبال از آن حضرت نمودند و شب را در بيرون قريه باريکرسف(مشهداردهال فعلی) منزل کردند و آسوده خوابيدند.

حضرت علی ابن باقر (ع)پس ازچند روز توقف در قریه ی جاسب و یک ماه توقف در قریه ی خاوه با یک دنیا عزت و جلال وارد منطقه ی کاشان شد. روایت شده که حضرت در مسجد جامع کاشان اقامه نماز جماعت و جمعه می نموده است و مردم دسته دسته به دیدار حضرتش می شتافتند و از آموختن مسائل مشکله بهره مند می شدند.پس از گذراندن یک سال در منطقه ی کاشان و حومه و پرداختن به اموردینی و اجتماعی مردم و دوری از مدینه ی منوره و تحمل فراق پدر و برادران خود، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به برادر والاگهر خود علی، نامه اي نوشت و خبر شهادت پدر را در آن مندرج ساخت و مرقوم فرمود: شنیده ام خاوه را طوعا و رغبتا به شما منتقل نموده اند. باید حاصل آن را به مستحقین و اهل علم و ابناء سبیل برسانی... وامر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنی".

حضرت علی بن محمد الباقر (ع)، مدت سه سال در منطقه ی ماموریت خود، به ارشاد و تبلیغ و حل مشکلات مردم آن سامان پرداخت. صاحب کتاب کشف الکواکب می گوید: گروه زیادی آن حضرت را به اردهال کاشان دعوت نمودند وگفتند عده ای عاجز و زمین گیر هستند و نمی توانند به حضور شما مشرف شوند.در هرحال حضرت وارد منطقه (اردهال) شد. والی اردهال شخصی به نام "زرین نعل"(کفش) لعنه الله علیه بود که پس از مشاهده ی گرویدن مردم به حضرت و سستی حکومت خود، نامه ای به ازرق ابرح لعنه الله علیه که فرماندار ایالات قزوین یا قم بود، نوشت.وقتی فرماندار ایالت قزوین از محتویات نامه مطلع می شود، نامه ای می نویسد؛ و ارقم شامی را فرمانده لشکر ششصد نفری قرار می دهد و از طرف دیگر والی نراق را با نامه ای جداگانه به کمک ارقم شامی می فرستد و زرین کفش والی اردهال را از تصمیمات گرفته شده مطلع می سازد و بالاخره دستور کشتن علی بن محمد الباقر علیه السلام را صادر می کند.

 

حکومت نظامی در مشهد اردهال

فرمانده لشکر کفر با ششصد نفر و به همراهی زبیر نراقی و افراد تحت فرماندهی اش، شبانه و مخفیانه وارد منطقه ی اردهال شدند.

طبق آنچه درتذکره ی حضرت آمده است آن شب ، شب جمعه بود.روز جمعه فرا رسید و مردم از اطراف و اکناف برای برپا داشتن نماز جمعه به اردهال آمدند. نقشه این بود که وقتی مردم نماز جمعه را خواندند و به خانه های خود رفتند، امامزاده را محاصره و شهید نمایند. ولی نقشه ی آنها توسط حضرت نقش بر آب شد.بعد از ایراد خطبه ای سوزناک و غمگین از جانب حضرت علی ابن باقر(ع)، هرچه مردم نمازگزار اصرار بر ماندن کردند، حضرت موافقت نفرمود و فقط سی تن از ملازمان آن حضرت جهت حفاظت ماندند.

 

حضرت متوجه قریه خاوه می شود

پاره تن رسول الله (ص) در حالی که سوار بر اسب شده وآماده میدان مبارزه و جهاد است به طرف قریه خاوه حرکت می کند.در این حال ضریر، غلام زرین کفش، برچیدن خیمه علی بن باقر (ع) و آماده شدن آن حضرت برای جنگ و حرکت او را به قریه خاوه، به اطلاع والی اردهال رساند. در همان ساعت ارقم شامی و زرین کفش به همراه چهارصد جنگجو آماده شدند و به دنبال حضرت رفتند و ایشان را محاصره نمودند و از رفتن او به خاوه جلوگیری کردند.در این حال همسر عبدالکریم بارکرزی که خادمه حضرت بود سراسیمه مردم خاوه را خبر میدهد. مردمی از خاوه به سرپرستی خواجه ملکشاه و خواجه نصیر لباس رزم بر تن کرده و آماده جنگ می شوند و به یاری حضرت می شتابند.

 

 

پیروزی سپاه اسلام در جنگ اول

در این حال خواجه نصیر سپهسالار لشکر و دیگر رزمندگان به لشکر کفر حمله بردند و یکصد نفر از لشکریان زیبر را کشتند و از لشکر اسلام فقط هفده رزمنده خاوه ای به شهادت رسیدند.حضرت نامه ای به مردم کاشان و فین نوشت تا از اوضاع شیعیان مطلع شوند و از طرف دیگر فرمان داد تا زرین کفش بیاید و با او صحبت شود. به نظر می رسد نامه حضرت زمانی به دست مردم کاشان و فین رسید که حضرت سلطان علی به شهادت رسیده بودند.

 

نگذارید آشوب کربلا تازه گردد

پس از احضار، زرین کفش خود را به حضرت رسانید و سلام کرد و گفت :چه حاجت داری تا برآورده سازم؟در این هنگام عامربن ناصر فینی سفیر مردم کاشان و فین خدمت حضرت عرض کرد: اجازه فرمایید زرین کفش را راهی جهنم کنیم.حضرت فرمود: ما خانواده هرگز اهل مکر و خدعه نبوده ایم.

آنگاه فرمود : ایها الحارث، می دانی من خود به این منطقه نیامده ام بلکه با اصرار آورده اند...البته شنیده ای آ ن جماعت که در صحرای کربلا پرچم ظلم برافراخته و با تیغ ستم جدم حسین علیه السلام و اصحابش را شهید کردند، عاقبت کارشان به کجا رسید!... راضی نشوید به واسطه ریختن خون من جماعتی در این صحرا کشته شوند و آشوب کربلا تازه گردد...

وقتی حضرت با جواب رد آن ملعون روبرو شد فرمود: خدا می داند که مرا از کشته شدن اصلا بیم نیست؛ چه، شربت شهادت نوشیدن کار آباء و اجداد من است.

بالا ترین درس در میدان جنگ

وقتی جلال الدین مشاهده کرد که پند و اندرزهای علی ابن باقر علیه السلام در دل نابینای زرین کفش موثر واقع نشد، غیرت اسلامی او به جوش آمد و خواست او را به دوزخ بفرستد که حضرت اورا از این کار باز داشت و فرمود : ای برادر، خشم خویش را فرو بر و آتش غضب خود را با آب وضو خاموش ساز. اینک هنگام ظهر است، مردم را بگو تا دست از جنگ بردارند و آماده عبادت پروردگار شوند.


شب شهادت

شب شهادت حضرت فرمود تا چراغها و مشعلها را افروختند و یارانش بیدار شدند و این درحالی بود که اطراف دربند از ورود دشمنان محافظت می شد.

اما آن حضرت در دامنه ی کوتاه,پای سنگی وسجاده پهن کرده بود و به عبادت ایزد متعال اشتغال داشت.خدعه ی دشمن مکار در شرایطی که تنی چند از یاران با وفای شاهزاده شربت شهادت نوشیده بودند و جنگ به مرحله ی حساسی رسیده بود و پیروزی نهایی لشکراسلام نزدیک بود و دربند مرکز فرماندهی و بیرون آن هنوز در دست با کفایت رزمندگان اسلام قرار داشت و کافران طعم شجاعت حیدری پاره ی تن حضرت باقرالعلوم علیه السلام را چشیده و همه متفرق و مایوس شده بودند،در این حال خالد بکی از افراد لشکرکفرحیله ای اندیشید و ناجوانمردانه جمعی سواره و پیاده را آماده کرد و از شعبه ی کوهی که در پشت سر لشکر اسلام بود، گذشت و ازعقب به لشکر اسلام حمله ور شد و قریب یکصد تن از رزمندگان شجاع اسلام را به شهادت رسانید.


اردهال كربلايي ديگر

وقتی قره العین رسول خدا صلی الله وآله این وضیت را مشاهده کرد و دید که عده ای از یاران و دلیران سپاهانش شربت شهادت نوشیده اند ودشمن کافر دست به نیرنگ و حیله زده و از عقب لشکر قرآن را مورد حمله قرار داده است وشمشیرحیدری را آماده کرد و برمرکب تازی سوار شد و چنانکه گویی شجاعت حیدری را در بازو متمرکزساخته است ومانند شیر ریان بر لشکرکفرحمله نمود.

در این حال که آن حضرت بیرون دربند می جنگید و بسیاری از لشکریان دشمن طعم شمشیر او را چشیده بودند، جراحتهای زیادی نیز بر بدن نازنین او وارد آمده و خون از بدنش جاری شده بود. ضعف بر او مستولی گشت. لذا زرین کفش ملعون تیری به سوی حضرت پرتاب کرد که بر پیشانی او نشست و خون بر صورت آن بزرگوار جاری شد.

حضرت عنان اسب را به دربند گردانید و چون بدآنجا رسید،از شدت ضعف از اسب فرو غلتید. با افتادن حضرت از روی است ودشمن حیله گرجرات بیشتری پیدا کرد و یکپارچه به دربند محل استقرار فرمانده ی لشکراسلام هجوم آورد و این در حالی بود که عزیززهرا از روی اسب به زمین افتاده وبه سنگی بزرگ تکیه زده بود و خون از پیشانی برمی گرفت ... و گاهی با ردای خود خون ازچشم پاک می کرد.

هرقدمی که ارقم شامی ملعون بر می دارد و به حضرت نزدیک می شودوزمین و آسمان او را لعنت می فرستد.خدایا، این غریب دور از وطن چه حالی دارد؟ ارقم چه کار می خواهد بکند؟... مگرنمی داند او عزیز دل حضرت باقرالعلوم علیه السلام است؟آه...آه...چقدر دردناک است این لحظه ، قلم از نوشتنش عاجز! ارقم پلید گیسوان مشک سای آن حضرت را به دست گرفت و بی شرمانه خنجربرحنجرمبارکش نهاد و سرمقدسش را از بدن جدا ساخت و غلغله در آسمان و ملکوت افتاد.


 


منبع: كتاب حماسه تاريخي مشهد اردهال ـ دكتر مجيد زجاجي

 

خصوصیات ویژه حضرت علی بن محمدالباقر(عليه السلام)

 

 

آشنايي باحضرت علي ابن امام محمدباقرعليه السلام 

حضرت علي ابن امام محمدباقرعليه السلام يكي ازچهارامامزاده معلوم النسب ولازم التعظيم مدفون درايران مي باشند . {حضرت علی ابن باقر در مشهد اردهال، حضرت فاطمه معصومه در قم، حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ) در شیراز و حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری تهران}

علماي انساب درمعرفي اين امامزاده عظيم الشان ازدونظراتفاق نظردارند.يكي اينكه ايشان فرزندبلافصل امام پنجم عليه السلام است دوم اينكه جسدمطهراين بزرگواردرمشهداردهال مدفون مي باشد.


فرزندبلافصل امام عليه السلام 

يكي ازفرزندان امام محمدباقرعليه السلام حضرت اباالحسن علي ابن محمدباقرعليه السلام است ودراين موضوع هيچ شك وشبهه اي وجودنداردكه امام محمدباقرعليه السلام فرزندي به نام علي داشته است.درمورداين مطلب كه حضرت علي ابن محمدباقرعليه السلام ازفرزندان بلافصل امام محمدباقرعليه السلام است اخباروروايات معتبرزيادي ازعلما و دانشمندان اسلامي دركتب مختلف بيان گرديده كه دراينجابه چندي ازاين كتب اشاره مي كنيم.

مولف كتاب نورباهرمي نويسد:آنچه مشهوراست درزمان ما قبرعلي ابن محمدباقرعليه السلام درناحيه كاشان (در مشهداردهال)ومعروف است به امامزاده علي ابن محمدباقرعليه السلام وتاييدمي كندبودن ايشان رادراين مشهد.دراين كتاب اشاره هايي نيزدرمورد تقسيمات حدوداين منطقه مي نمايد.

همچنين حضرت آيت ا...مدني چنين فرمودند:شك وشبهه اي دراين خصوص كه آن حضرت(حضرت سلطانعلي بن محمدباقر عليه السلام)دراردهارمدفونند نيست.چنانكه ازايام قديم الي زمانناهذا همه ساله مردم به زيارت آن بزرگوارمي رفته اندومي روندوبودن مرقدشريف ايشان درمحل مذكور"كالنارعلي المناربل الشمس في رابعه النهار"است.

(به قسمت اثبات نسب ومحل دفن مراجعه شود.)


برادرامام عليه السلام 

بنابرآنچه تواريخ معتبرآمده امام جعفرصادق عليه السلام چهاربرادرداشته كه يكي ازآنهاازپدرومادريكي بوده وبقيه از پدريكي ومادرآنهاام حكيم يا ام ولد(بنابرنقلي ليلانام داشته)بوده است يكي ازبرادران كه مادراو ام ولدبوده حضرت علي ابن امام محمدباقرعليه السلام است.طبق آنچه كه درتذكره حضرت آمده پس ازگذشت يكسال ازماموريت آن حضرت پدربزرگوارايشان به شهادت مي رسدولذاماموريت آن امامزاده جليل القدرتوسط ششمين اخترتابناك امامت وولايت تمديدمي شودواين حاكي ازجلالت ومنزلت ايشان نزد رئيس مكتب جعفري امام جعفرصادق عليه السلام است.هرچندفرزندبلافصل امام بودن به خودي خودازاهميت خاصي برخورداراست چراكه درمهدولايت پرورش يافته است ولي توجه امام صادق عليه السلام به برادرخودارزش والايي رابه آن امامزاده جليل القدرمي بخشد.


عموي امام عليه السلام

آنچه آشكاراست ايشان عموي هفتمين اخترتابناك آسمان ولايت حضرت موسي بن جعفرعليه السلام مي باشد.چنانكه بعضي ازمورخين مثل سيدغياث الدين جدسيدعلي خان درحاشيه مي نويسد:علي طاهرعموي كاظم عليه السلام بوده ومادراو ام ولدمي باشد.


پدرزن امام عليه السلام 

 حضرت علي ابن امام محمدباقرعليه السلام اين امامزاده عظيم الشان داراي دختري به نام فاطمه كه اين دختربه همسري امام همام موسي بن جعفرعليه السلام درآمده است.بنابراين مي توان گفت يكي ازصفات وخصوصيات حضرت اين است كه پدرزن امام هفتم هم به شمارمي آيد.


نائب خاص دو امام عليه السلام 

يكي ازاوصاف بارزحضرت اين است كه ازطرف والدوبرادرخويش اين دوامام همام سمت نمايندگي اخذنموده است كه اين خوداهميت به امر ارشادوتبليغ وحفظ دين رامي رساند.

خصوصیات شخصیتی:

از خصوصیات شخصیتی ایشان می توان به فقیه مجاهد و عالم مدبر در زمان خود پس از امام باقر و امام صادق (علیهما السلام)  اشاره نمود.

 همچنین ایشان به عنوان اولین سفیر و شهید اهل بیت در ایران که در راه خدا در نبردی نابرابر با دشمنان دین به روش جدش اباعبدالله (ع) با جدا شدن سر از بدنش به شهادت رسیدند.

 

 فرزندان حضرت

 

 فرزندان حضرت

طبق آنچه در تاریخ معتبر آمده دو فرزند برای حضرت ثابت شده است.


1-    حضرت فاطمه بنت علی بن محمد الباقر (ع) . دلیل تاریخی بر وجد ایشان فرموده علامه نسابه زبیری متوفای سال 216 ه.ق  فرموده محدث جلیل حاج شیخ عباس قمی (ره) و علمای دیگری که تصریح کردندحضرت سلطانعلي (ع) دختری داشته به نام فاطمه که امام موسی کاظم او را به نکاح خود درآرده است.


2-    سید جلیل احمد بن علی بن محمد الباقر (ع).دلیل تاریخی بر جود چنین فرزندی فرموده میرزا عبدالله افندی اصفهانی در کتاب ریاض العلما  فرموده حاج شیخ عباس قمی (ره) و علمای دیگری که همه دلالت بر این دارند که امامزاده سید احمد که مرقد مطهرش درمحله باغات در کنار جاده خواجوی اصفهان قراردارد.(خیابان عافیت)


امامزاده احمد بن علی را بهتر بشناسیم

در نزدیکی چهارسو مقصود بنای قدیمی امامزاده احمد بن علی قرار دارد. امامزاده احمد فرزند امامزاده علی (مدفون در مشهد اردهال) و نوه بلافصل امام محمد باقر(ع) می باشند.
این مزار در بنائی با سقفی گنبدی قرار گرفته است. خود آرامگاه نیز به شکل مربع بوده و از سطح زمین بلندتر است.

تزئینات بنا عبارت از کاشیکاری هایی است که قسمت اعظم آن مربوط به زمان شاه سلطان حسین صفوی است و بقیه کاشی ها را در زمان ناصرالدین شاه قاجار با گچبری های رنگی پوشانده اند.
تاریخ سال مزار 1115 هجری قمری است که در کتیبه بنا بدان اشاره شده است و ضریح چوبی آن در زمان قاجار ساخته شده است. کتیبه سر در صحن امامزاده احمد به خط ثلث با کاشی سفید معّرق بر زمینه لاجوردی اثر استاد علی نقی امامی است. خطوط بنایی این سردر نیز سوره های قرآن مجید است. کتیبه ای که در ایوان ورودی امامزاده احمد وجود دارد به خط ثلث طلایی در زمینه لاجوردی رنگ گچبری شده و نویسنده آن احمد حسینی است. تاریخ این کتیبه نیز 1115 هجری قمری است و در آن علاوه بر نام شاه سلطان حسین به نام محمد شرف شریف المنجم اشاره شده که سازنده بنا میباشد.

در داخل بقعه امام زاده کتیبه ای به خط ثلث طلایی بر زمینه لاجوردی وجود دارد که سوره دهر به خط محمد محسن علی نقی امامی و تاریخ 1115 هجری قمری نوشته شده است.

در اطراف ضریح چوبی امامزاده اشعاری نوشته شده که تاریخ آن 1290 هجری قمری است. در ایوان غربی امامزاده احمد کتیبه ای به خط نستعلیق برجسته به تاریخ 1247 هجری قمری نوشته شده که زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار است.

در ضلع شمالی صحن امامزاده احمد، قبوری وجود دارد که سنگهای مرمر یکپارچه نفیس بر روی آن قرار دارد. بر این سنگها نیز اشعاری نوشته شده که در دوران قاجار کتابت شده اند.

در پشت دیوار به طرف کوچه، قطعه سنگ سیاه شفاف به طول 3 متر در دیوار خارجی و در مجاورت در ورودی امامزاده نصب شده که معروف به سنگ سومنات است و مردم عقیده دارند سلطان محمود غزنوی آن را از هند آورده است. بر این سنگ کتیبه ای به خط نسخ نوشته شده که تاریخ آن 563 هجری قمری است.

3-    امامزاده سید ناصر الدین در تهران , امامزاده قاسم در اطراف کجور  چالوس ,امامزاده سید علا الدین , سید شرف الدین محمد در اورازان طالقان  ،امامزاده سیدقاضی ,سید آباد حستجون طالقان از حضرت نسب می برند.

 

(جهت اطلاع بیشتر به قسمت شجرنامه مراجعه نمائید.)

 

شجرنامه

 

 

 

الامام محمدالباقر(علیه السلام)
↓               ↓                                  ↓         ↓          ↓           ↓          ↓            ↓          ↓
جعفر(صادق)    علی (در مشهداردهال)   ابراهیم   عبیداله   عبداله   زینب   ام سلمه   زید   حسن ثابت
                   
↓                                                         ↓  

احمد(مدفون در اصفهان)                                    فاطمه (همسر امام موسی کاظم(ع))

عبدالشاعر

سید ناصرالدین (مدفون در تهران محله پاچنار)

سیدعزالدین

سید یوسف

سید قاسم(مدفون در محدوده چالوس و کجور)

سید حسین

سید شمس الدین

سید بهاءالدین

سید زین الدین

سید علاءالدین

سید فضل الحق(سید فاضل)

سید جعفر

سید احمد

سید محمد

سید علی(مدفون در جعفریه بغداد)

سید حسین

سید نظام الدین

سید محمدتقی

سیدعلی

سیدعلاء الدین(مدفون در اورزان)

سید شرف الدین محمد

سید معز الدین

سید جلال الدین(معاصر شاه طهماسب صفوی 935 ه.ق)

سید علاء الدین
↓                      ↓                     ↓                  ↓
سید قاضی     نجم الدین محمود   سید مقصود علی    سید موسی

 

اثبات نسب و محل دفن حضرت سلطانعلي (ع)

 

 

مقدمه

در مقام و شأن و عظمت حضرت سلطانعلي بن محمدباقر (ع) همين را بس كه ائمه اطهار محل دفن او را هنگام بروز بلايا و محن به عنوان  مهد امنيت معرفي و در روايتي آن را با قم هم رديف ساخته‌اند (فعليكم بقم و حواليها و الاردهار). همچنین با توجه به حدیث امام رضا (ع) در باره این منطقه و خطبه حضرت امیر المومنین (ع) و همه اين روايات (خصوصاً روايت معتبر ذكر شده) از موضع و موقع بلند اردهال حكايت مي‌كند.



 اثبات نسب و محل دفن حضرت سلطانعلي (ع)


در ادامه به دو گفتار اشاره خواهيم نمود. ابتدا به ذكر رواياتي از كتب معتبره (كتبي كه شكي در نوشتار آنها وجود ندارد و همه علماي اسلام آنها را مستند مي‌دانند) به بحث در مورد اينكه ايشان پسر بلافصل امام پنجم هستند خواهيم پرداخت و گفتار دوم را به اثبات اين نظر كه آن حضرت (سلطان علي (ع)) در مشهد اردهال مدفونند اختصاص خواهيم داد. در ادامه نيز  به ذكر نظر چند تن از علماي متأخر در مورد نسب و شأن و عظمت حضرت سلطانعلي (ع) خواهيم پرداخت.

در مورد اين مطلب كه حضرت سلطان علي بن محمدباقر (ع) از فرزندان بلافصل امام محمد باقر (ع) است اخبار و روايات معتبره زيادي از علما و دانشمندان اسلامي در كتب مختلف بيان گرديده كه در اينجا به يك يك اين كتب به طور مشروح اشاره خواهيم نمود.


اول: كتاب نسب قريش

در اين كتاب آمده است: محمد فرزند علي، فرزند حسين، فرزند ابيطالب است و فرزندي بياورد. به نام جعفر چنانكه كنيه خود آن حضرت هم ابوجعفر بود تا آنكه مي‌گويد: و فرزندي آورد به نام علي و توليد كرد: علي فرزند محمد، فرزند علي، فرزند حسين، فرزند علي، فرزند ابيطالب فاطمه را، و مادر او ام ولد بود و فاطمه را موسي فرزند جعفر، فرزند محمد، فرزند علي، فرزند حسين، فرزند علي، فرزند ابيطالب ترويج كرد.


دوم: كتاب جمهره الانساب العرب

در اين كتاب نقل شده است: توليد كرد محمد فرزند علي، فرزند حسين، فرزند ابيطالب ـ عبداله و ابراهيم و علي را (منظور سلطانعلي (ع)).


سوم: كتاب النقص

در ذيل شرح مباشرين به امور خيريه كاشان فرموده: و عمارت مشهد امام زاده (علي بن محمد باقر (ع)) در باركرز است كه مجدالدين آن را بنا نهاده است و ادامه مي‌دهد: زينت و عدت و الت و رونق و بركات و اوقاف بسيار آن حدود را همه سلاطين و ملوك و امراء و وزراء خريدار و معتقدند.


چهارم: كتاب نهايه الانساب

در ضمن شماره اولاد امام محمد باقر (ع) فرموده است: گفته شيخ ابولفرج عبدالرحمان فرزند علي، فرزند محمد حرزي در كتاب «صفه الصفوه» بعد از كلامي نام اولا او (امام محمد باقر (ع)) جعفر و عبيداله و... تا آنكه فرموده و «علي».


پنجم: كتاب تذكره الانساب

اين كتاب ضمن برشمردن اولاد حضرت امام محمدباقر (ع) يكي از فرزندان او را «علي» آورده است.


ششم: كتاب مجالس المؤمنين

اين كتاب از قول شيخ عبدالجليل رازي قزويني صاحب كتاب النقص مي‌نويسد: كه كاشان الحمدالله و المنه به زينت اسلام و نور شريعت منور و مشهور شده و ادامه مي‌دهد عمارت مشهد امامزاده علي بن محمدباقر (ع) در باركرس است كه مجدالدين آن را بنا كرده و ...


هفتم: كتاب لباب الانساب

اين كتاب در مورد تعداد فرزندان امام محمدباقر (ع) سخن رانده و مي‌گويد علي يكي از اولادان امام محمدباقر (ع) است و مادر او ام ولد بود.


هشتم: كتاب منتخب التواريخ

از قول كتاب روضات مي‌نويسد: از جمله قبور معلومه‌ي اولاد ائمه، قبر علي بن محمدباقر (ع) است كه در خارج شهر كاشان واقع، و مشهور به امامزاده مشهد است و قبر پسرش احمد بن علي بن محمدباقر (ع) نيز در شهر اصفهان قرار دارد و اما اولادهاي حضرت امام محمدباقر (ع) به نقل از اعلام الوري و ارشاد مفيد چنين است كه آن بزرگوار پنج پسر داشت و دو دختر تا آنجا كه مي‌گويد: پنجم جناب علي و ششم زينب و مادر اين دو كنيزي به نام ام ولد بود.


نهم: كتاب عمده الطالب الكبري

در مورد اولاد امام محمد باقر (ع) مي‌نويسد: و اما عليدختري داشت (فاطمه) و از قول عمدي گفته است: اولاد ذكور آن حضرت شش نفر بودند: عبداله تا آنجا كه گفته «علي» (سلطانعلي (ع)).


دهم: كتاب رياض العلماء

سيد اجل «سيدعلي» فرزند مولاي ما امام محمد باقر (ع) فرزند علي (ع) است و از فرزندان عالي مقام امام باقر (ع) و از بزرگترين آنهاست و به جهت عظمت شأن آن حضرت شكي در مكان قبر او در حوالي شهر كاشان (مشهد باركرس) نيست و از قديم الايام مشهور بوده است و براي ايشان بارگاه عظيم و بزرگي است و با تحقيق و يقين ذكر كرده‌اند عده‌اي از علما و بزرگان در شأن او فضائل و كرامات زيادي را كه از جمله آنهاست شيخ نبيل عبدالجليل قزويني شيعي كه در كتاب (مناقضات العامه و فضائح‌ها) نوشته: به درستي كه سيدجليل «سيداحمد» معروف به امامزاده احمد مدفون در محله باغات اصفهان است و به تحقيق فرزند سيدجليل، (سلطانعلي) است پس غافل مشو تا آنجا كه گفته در رجال شيخ گفته شده «علي فرزند محمد، فرزند علي، فرزند حسين، و از اصحاب امام صادق (ع) بود.»


يازدهم: كتاب (المجدي) في انساب الطالبيه

در اين كتاب مي‌خوانيم: پس توليد كرد: محمد فرزند علي، فرزند حسين، فرزند علي، فرزند ابيطالب امام جعفر صادق (ع) را تا آنجا كه گفته علي را (سلطانعلي (ع)) و براي او (علي) دختري بود (فاطمه).


دوازدهم: كتاب مشجرات

در اين كتاب مختصراً مي‌خوانيم: علي از فرزندان امام محمدباقر (ع) است و مادرش ام ولد بود.


سيزدهم: كتاب مزارات علويين

در اين كتاب كه به قلم حضرت آيت اله نجفي مرعشي است در مورد امامزادگان عظام مي‌خوانيم: اردهال و در جوار آن قبر علي فرزند امام محمدباقر (ع) و قبرهاي جماعتي از علويين است كه از آنهاست اسماعيل فرزند اسحاق فرزند كاظم و از آنهاست حكيمه خاتون كه او مادر عبداله و زوجه اسماعيل مذكور است و از آنها عبدالله و عبدالوهاب. قاسم دو فرزند اسماعيل مذكور همين طور ديدم در ورقه‌اي كه تاريخ آن 1357 بود و به تحقيق ذكر كرده در آن ورقه كيفيت شهادت علي فرزند باقر (ع) و آنها را و گفته از مدفونين در آن محل امير كماالدين فرزند امير شمس الدين و منتهي مي‌شود نسبت آن به سوي علي مذكور و باز در آن ورقه بود: به درستي كه مادر علي فرزند محمد باقر (ع) حكيمه دختر اسد فرزند مغيره الثقفي است و در موضع ديگر از كتاب مزبور فرموده: نشلج (نشلك) از قراء كاشان است. و بعد از جمله‌اي فرموده، و آن قريه قريه‌اي است از مشهد اردهال كه مزار مولاي ما (علي) فرزند امام محمد باقر (ع) در آن مشهد است.

و در قسمت ديگر اين كتاب نوشته: (چيزي كه معناي آن اينست) مشهد (باركرس) نزديك كاشان و در آن است قبر مولاي ما (علي) فرزند باقر (ع) و بعد هم نقل كرده آنچه را كه در جلد سوم رياض العلماء گفته شده و ما قبلاً آن را نقل كرديم.


چهاردهم: كتاب تاريخ قم

نقل مي‌كند موسي بن خزرج كه فرمود به من: ابوالحسن الرضا (ع) آيا مي‌شناسي موضعي را كه به آن اردهار گفته مي‌شود؟ گفتم بلي و براي من در آن موضع دو ضيغه (ملك) است. پس فرمود: نگه دار آن را و تمسك جوي به آن و بعد سه مرتبه فرمود: «چه موضع خوبي است اردهار» و اين كتاب در صفحه‌ي 10 خود ذكر كرده بخشي از خطبه‌ي ملاحم حضرت علي (ع) را كه در آن مي‌فرمايد: پس پناه مي‌برند اهل قم به سوي كوهي كه گفته مي‌شود به آن كوه «اردهار».


پانزدهم: كتاب غايه الاختصار

در اين كتاب آمده: و اما علي از فرزندان امام باقر (ع) بود و دختري به نام فاطمه داشت كه امام كاظم (ع) با او ازدواج كرد.


شانزدهم: كتاب نور باهر

مولف اين كتاب مي‌نويسد: آنچه مشهور است در زمان ما قبر علي بن محمد باقر (ع) در ناحيه كاشان (در مشهد اردهال) و معروف است به امامزاده سلطانعلي (ع) و تأييد مي‌كند بودن ايشان را در اين مشهد. آنچه در بحر الانساب است كه فرمود: (علي ابن محمد باقر (ع) جز يك دختر از خود يادگاري به جاي نگذاشت و مدفون شد در ناحيه كاشان در قريه‌اي كه به آن (باركرس) گفته مي‌شود و از فاضل خبير ميرزا عبداله صاحب رياض العلماء نيز نقل شده كه فرمود: قبر علي ابن محمدباقر (ع) در حوالي كاشان است و بر اوست قبه رفيعه و از براي اوست كرامات ظاهره و در اصفهان نزد يك مسجد شاه بقعه و مزاري است به نام احمد بن علي بن محمدباقر (ع)  تجاوز عن سياته و الحقه بالصالحين (هر نفسي در گرو آن است كه كسب كرده). اين است قبر احمد فرزند علي فرزند محمدباقر (ع) و در گذر از سيئات آن و ملحق كن او را به صالحين) و در بيرون بقعه سنگي است مستطيل بر آن نقش است آمين رب العالمين به تاريخ سنه ثلث و سنين خمسماه 563 و بعد از كلامي گفته آنچه را كه منتهي‌الامال نقل مي‌كند.


هفدهم: كتاب جنات الخلود

در عدد اولاد حضرت امام محمدباقر (ع) مي فرمايد: صحيح‌تر اين است كه امام محمدباقر (ع) پنج پسر و دو دختر داشت. بدين ترتيب حضرت امام جعفر صادق (ع) و عبداله كه هر دو از يك مادرند. ابراهيم و عبيداله و اين هردو نيز از يك مادرند. علي و زينب كه اينها نيز از يك مادرند. و ام سلمه كه مادرش معلوم نيست.


هيجدهم: كتاب بحارالانوار

به نقل از كتاب ارشاد و اعلام الوري مي‌نويسد: اولاد محمدباقر (ع) هفت نفرند. از جمله آنها ابوعبداله جعفر بن محمد و كنيه او نيز ابوجعفر است و عبداله و محمد كه مادر اين دو ام فروه دختر قاسم بن محمد ابن ابي بكر است و ابراهيم و عبيداله كه در زمان حيات پدر مردند. مادر آنها ام حكيم است كه دختر سيد ابن مغيره ثقفيه مي‌باشد و علي و زينب كه مادر آنها ام ولدي است و ام سلمه نيز از ام ولدي است. و نيز مؤلف بحارالانوار از مناقب علامه محدث ابن شهر آشوب نقل فرموده كه از اولاد امام محمدباقر (ع) ابوجعفر بود و عبداله افطح از ام فروه دختر قاسم و عبيداله و ابراهيم از ام حكيم و علي و ام سلمه و زينب از ام ولد بودند.


نوزدهم: كتاب منتهي الآمال

در اين كتاب مي‌خوانيم:

بدان كه اولاد آن حضرت بنا بر آنچه شيخ مفيد و طبرسي و ديگران ذكر كرده‌اند از پسر و دختر هفت نفرند: ابوعبداله جعفرابن محمد (ع) و عبداله كه ام فروه بنت قاسم بن محمد بن ابي بكر بودند و ابراهيم و عبيداله كه از ام حكيم بوده و هر دو در ايام حيات پدر بزرگوارشان وفات كردند و علي و زينب و ام سلمه كه از ام ولد بودند و بعضي گفته‌اند:

كه ام سلمه از مادر ديگر بوده است در اين كتاب به نقل از غايه الاختصار مي‌خوانيم: كه علي پسر امام محمد باقر (ع) است و دختري داشت به نام فاطمه كه امام موسي كاظم (ع) با او ازدواج كرد.

گفتار دوم: در مورد اينكه حضرت سلطانعلي بن محمد باقر (ع) در كجا مدفون است و مرقد شريفش در كجاست؟

در اين مورد ما به احاديث و كتب معتبري اشاره خواهيم كرد كه علاوه بر موقعيت بلند اردهال به وجود مدفن مطهر حضرت سلطان علي (ع) نيز در اين مكان اشاره دارند و سپس به ذكر نظر چند تن از علما در اين زمينه خواهيم پرداخت. اما قبل از هرچيز به سبب اهميت فوق العاده دو حديث معتبري كه قبلاً نيز نقل شد يك بار ديگر ما متن حديث را همراه با ترجمه آن نقل مي‌نماييم تا به اهميت بيشتر آن پي ببريم.

تاريخ قم مي‌نويسد: و في خطبه الملاحم لاميرالمؤمنين (ع) التي خطب بها بعد وقعه الجمل بالبصره قال:

يخرج الحسني صاحب طبرستان مع جم خيلنه و رجله حتي ياتي نيسابور فيفتحها و تيسم ابوابها ـ ثم ياتي اصبهان ثم الي قم فتع بينه و بين اهل قم وقعه عظيمه بقتل فيها خلق كثير فينهزم اهل قم فينهب الحسني اموالهم و يسبي دراريهم و نساءهم و يخرب دورهم.

فيفزع اهل قم الي جبل يقاله «ور اردهار» فيقيم الحسني ببلد هم اربعين يوما و ...

ترجمه:

در قسمتي از خطبه ملاحم حضرت علي (ع) كه بعد از واقعه جنگ جمل در بصره ايراد فرمودند آمده است:

خارج مي‌شود شخص حسني كه ساكن است در طبرستان با جمعيت زيادي از سواران و پيادگان تا مي‌رسند به نيشابور پس فتح مي‌كنند دروازه‌هاي شهر را و تقسيم مي‌كنند آن را سپس به اصفهان و بعد به قم مي‌آيند و در مي‌گيرد بين آنها و بين اهل قم جنگ عظيمي كه جمعيت زيادي كشته مي‌شوند و اهل قم شكست مي‌خورند و اموالشان به غارت مي‌رود و زن و بچه‌هايشان را به اسيري مي‌گيرند و خانه‌هايشان را خراب مي‌كنند و پس اهل قم فرار مي‌كنند و پناه مي‌برند به طرف كوه‌هايي كه گفته مي‌شود به آن «اردهار» و شخص حسني مي‌ماند و در آنجا چهل روز و ...

دوم: تاريخ قم مي‌نويسد:

عن احمد بن خزرج بن سعد عن اخيه موسي بن خزرج قال: لي ابوالحسن الرضا عليه السلام: اتعرف موضعاً يقال له «وراردهار» به قلت: نعم ولي فيه ضيعتان.

فقال: الزمه و تمسك به. ثم قال ثلاث مرات: نعم الموضع وراردهار.

نقل مي‌كند احمد بن خزرج از برادرش موسي بن خزرج كه فرمود: به من امام رضا (ع) آيا مي‌شناسي موضعي را به نام اردهار؟ گفتم بلي براي من در آنجا دو ملك است فرمود:

به آن التزام و تمسك جو و سپس 3 مرتبه فرمود: اردهار چه خوب موضعي است، پس در عظمت اردهار همين را بس كه نزد ائمه خوب موضعي قلمداد شده و همچنين از نواحي قم محسوب و در روز موعود مأمن مردم آنجاست (قم).


اول ـ كتاب روضات الجنات

پس از ذكر شاه عبدالعظيم در ري، حضرت معصومه در قم و جمعي از فرزندان ائمه در اطراف ري و مرقد علي بن جعفر الصادق (ع) در قم مي‌نويسد: در ساير ديار عجم قبري از اولاد ائمه و انبياء ثابت نيست مگر قبه احمد بن موسي (ع) معروف به شاهچراغ در شيراز و همچنين قبر سيدعلي بن محمد باقر (ع) كه واقع است در حوالي كاشـان و معروف است به امامزاده مشهد باركرسف و قبر فرزند او احمد بن علي در محله باغات اصفهان است.


دوم ـ كتاب منتهي الامال

آنچه مشهور است در زمان ما قبر علي بن محمد باقر (ع) در ناحيه كاشان كه در مشهد اردهال قرار دارد و او معروف است به امامزاده سلطان علي (ع) و تأييد مي‌كند بودنش را در اين مشهد آنچه در بحر الانساب است كه فرمود: علي بن محمدباقر (ع) لم يعقب سوي بنت و دفن في ناحيه كاشان بقريه يقال لها باركرسب في مشهد.


سوم ـ رياض العلماء

مي‌نويسد: قبر علي بن محمدباقر (ع) در حوالي شهر كاشان است و بر اوست قبه رفيعه و از براي اوست كرامات ظاهره و در اصفهان نزديك مسجد شاه بقعه و مزاري است به نام احمد بن علي بن امام محمدباقر (ع) سنگي در آنجاست به خط كوفي كه روي آن نوشته شده:

بسم الله الرحمن الرحيم كل نفس بما كسب رهينه هذا قبر احمد بن علي بن محمد باقر (ع) و تجاوز عن سيآته و الحقه بالصالحين.


چهارم ـ ديوان راوندي

از منابع ديگر معتبر قرن ششم هجري كه در آن به وجود مرقد مطهر حضرت سلطانعلي (ع) و بناي ساختمان آن به دست مجدالدين اشاره دارد ديوان علامه ابوالرضا راوندي است كه در قسمتي از قصايد اين كتاب در وصف هجوم ملك سلجوقي به باركرسف و تمجيد از مجدالدين مي‌خوانيم:

لشگر سلجوقي قصد باركرسف نمود كه اين قريه مشهد سبط مطهر پيغمبر (ص) است و نظر بني عدنان نبود مگر اينكه مشهد كنند آن قريه را و مراعات نكردند حرمت آن مشهد را به واسطه‌ي بغض و كينه و لكن چون بعداً ديدند آن را كه مشهدي است با ديوار ضخيم و بناهاي عالي و ديوارهاي آن در مقابل چشم نظر كننده مانند طلاست و ساخت آن مانند نقره درخشان است و از ستاره زهره درخشنده‌تر است و ظاهر مي‌شود از آن نور و پناه مي‌برند به آن مردماني از دور و نزديك و گواهي مي‌دهد جلالت قدر آن مشهد براي بالا برنده اين بنا و نيز ظاهر مي‌شود به واسطه ساختمان اين بنا، فضل كسي كه بنيان‌گذار آن است.

اين مشهد در زمانه بكر است و چه بسا كساني كه كمال اين بنا را بيان مي‌كنند و مدح و ثناي باني آن را به هزار زبان ثنا مي‌گويند: باني آن مجدالدين است حقيقتاً او چنان كسي است كه ياري كننده اسلام و ايمان است.

و در مدح مجدالدين قصيده‌اي ديگر مي‌گويد بدين مضمون:

متوسل شدم در آن (مشهد) به پسر جوانمردي كه وطن ساخته در اين مشهد، و پاك و پاكيزه است. قصد كردم پسر دختر مصطفي و وصي او را كه برادر (حضرت) صادق است. و فرزند حضرت باقر (ع) كه بزرگوار و دانشمند است. قسم به جان خودم به تحقيق كه تو اي مجدالدين منزل دادي او را و ياري كردي او را و معرفي كرد آن را به واسطه‌ي ساختمان و تعميراتي كه انجام دادي بعد از اينكه در روزگاري چند تضييع شده بود حق او و بالا بردي تو بر اطراف قبر او بهترين بنا را كه ظاهر مي‌شود در فاصله ده فرسخي اين بنا و همچنان ستاره‌اي هويداست. پس آن قبه‌اي است بلندمرتبه و بزرگ كه طواف مي‌كنند آن را ملائكه، پي در پي.

و در قصيده‌اي ديگر در (مدح بناي مجدالدين) ادامه مي‌دهد:

مدح و ثناگوي بر آثار ظاهره مجدالدين آن چنان آثاري كه باقي بماند روزها و شبهاي بسياري و آن آثار عبارت است از مسجدها و خانه‌ها و قنوات و مدرسه‌ها و كاروان‌سراها و ساختمان‌هايي كه محكم است و امانت گذارده خداوند در شكم آن (زمين) امانتي را كه از جمله بزرگواران و خوبان است يعني ابالحسن فرزند امام محمدباقر (ع) بزرگواري كه براي علوم دين شكافنده‌تر از هر شكافنده‌اي بود.


پنجم ـ ستارگان درخشان

اين كتاب ضمن برشمردن اولاد حضرت امام محمدباقر (ع) از قول كتب ديگر نام مي‌برند از فرزندي كه اسمش علي است و در مشهد اردهال مدفون است.

ششم ـ مجالس المؤمنين

به نقل از صاحب كتاب نقض مي‌نويسد:

كه كاشـان الحمدلله و المنه منور و مشهور است به زينت اسلام و نور شريعت و مساجد و مدارس معظمه آراسته است از جمله مدارس بزرگ مدرسه صفويه است تا آنجا كه مي‌گويد: و عمارت مشهد امامزاده علي بن محمد باقر (ع) در باركرس است كه مجدالدين آن را بنا كرده و آن حدود به زينت وعده و آلت و نور و رونق بركات، قبله مرادات سلاطين و وزراء و ساير اهالي آن حوالي است و ديگر آثاري كه در آنجاست همگي بر صفاي ايمان و پاكي طاعت مؤمنان كاشـان دلالت مي‌كند.


هفتم ـ رياض الانساب

از قول رياض العلماء مي‌نويسد: كه قبر سيدعلي بن امام محمدباقر (ع) در حوالي شهر كاشـان و معروف به امامزاده مشهد (باركرس) است و همچنين قبر فرزندش امامزاده احمد بن علي بن امام باقر (ع) در محله خواجوي اصفهان واقع است.


هشتم ـ نور باهر

اين كتاب ضمن اينكه به محل دفن حضرت سلطانعلي (ع) در مشهد اردهال اشاره دارد راجع به تقسيمات حدود اين منطقه مي‌گويد: منافاتي نيست بين بودن مشهد اردهال از ملحقات قم يا كاشان يا اصفهان به جهت آنكه اين نحوه تقسيمات به موجب صلاح ديد و نظرات حكام وقت پيدا شده است يعني مدتي تابع اصفهان و مدتي تابع كاشان و مدتي تابع قم به اقتضاء وقت و ساير موجبات قرار گرفته است و ادامه مي‌دهد: حضرت آيت اله نجفي مرعشي براي سهولت امورات سكنه آن مشهد مقدس توصيه و سفارش فرمودند به مقامات مربوطه كه كما في السابق مشهد محترم مذكور و حوالي را تابع كاشـان يا قم قرار دهند. (اين كتاب از اجساد بيش از صد نفر در سردابه خبر مي‌دهد كه سالم به نظر مي‌رسيده است.)


نهم ـ امامزادگان معتبر

مي‌نويسد: بدان كه يكي از ستارگان سيادت و جلالت و گلي از بوستان نبوت و ولايت امامزاده عالي مقام حضرت سلطانعلي بن امام محمدباقر (ع) است كه كنيه آن حضرت ابوالحسن ملقب به ظاهر برادر بزرگوار و گرامي حضرت امام جعفر صادق (ع) پدر يكي از زوجات حضرت كاظم (ع) به نام فاطمه مي‌باشد. مزار منور اين امامزاده بزرگوار تقريباً در 7 فرسخي شهر كاشان به محلي به مشهد اردهال (يا باركرس يا باركرسف ـ باركرسب) معروف است قرار دارد و داراي قبه و بارگاه عالي قديمي و عدت و الت و صحن‌هاي متعدد و موقوفات و تذورات و خدمه بسيار است و از قديم الايام تاكنون جميع مردمان كاشان و فين و حوالي و خلق بسياري از ساير بلاد ايران براي ادراك زيارت و توسل به تربت پاك آن بزرگوار در اين محل مبارك (مخصوصاً در هفدهم مهرماه جلالي) اجتماع مي‌نمايند و كراكات ظاهره و خوارق عادات باهره بسياري را از مشهد كثيرالانوار اين امامزاده نقل مي‌كنند.


دهم ـ ستارگان فروزان

مي‌نويسد: يكي از ستارگان فروزان آسمان ولايت امامزاده جليل القدر حضرت سلطان علي (ع) فرزند بلافصل حضرت امام محمدباقر (ع) مي‌باشد كه شبهه در وجود و عظمت شان آن بزرگوار راه ندارد و عده بسياري از علماي اماميه مدفن مطهرش را در مشهد اردهال هفت فرسخي كاشان دانسته و گاهي همين موضع را به نام مشهد باركرسب خوانده‌اند.


يازدهم ـ تاريخ اجتماعي كاشـان

مي‌نويسد: شهادت سلطان علي بن محمد باقر (ع) را در مشهد و همچنين قبر او را در آنجا بسياري از معاريف شيعه تصريح و تأييد نموده‌اند از آن جمله در كتاب النقض و روضات الجنات مشهد اردهال را مدفن يكي از چهار امامزاده معلوم النسب مدفون در ايران مي‌شمارند.

آنچه كه گفته شد همگي دلالت بر وجود شأن و عظمت آن امامزاده جليل القدر و مشهد كثير الانوارش بود و هم اكنون نيز پيروان راه آن حضرت همه روزه از گوشه و كنار اين آب و خاك پهناور جهت زيارت مرقد مطهرش به اين محل (مشهد اردهال) مي‌شتابند.




نظر چند تن از علماء و دانشمندان اسلامي معاصر در مورد امامزاده سلطان علي (ع)


فقيه عاليقدر حضرت آيت اله نجفي مرعشي (دامت ظله العالي)

به موجب آيه وافيه الدلاله (و من يعظم شعائر الله فانها من تقوي القلوب) تعظيم و تكريم شعائر ديني لازم و از جمله موارد مسلمه آن تجليل و توقير مشاهد مقدس خاندان عصمت و طهارت و مراقد منوره ذراري حضرت ختمي مرتبت رسول اكرم (ص) مي‌باشد. البته بر عموم مؤمنين و متدينين و علاقمندان به عالم تشيع و ائمه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين وظيفه است كه بقعه مبارك امامزاده عظيم الشان و جليل القدر السلطان ابوالحسن علي فرزند بلافصل امام محمد باقر (سلام الله عليه) واقع در مشهد اردهال را از جهت حفظ شئونات و رفع منكرات از اطراف و جوانب آن امامزاده بزرگوار كه يكي از امامزاده‌هاي مسلم ارباب تاريخ و رجال و داراي كرامات عديده و مقامات رفيعه است نموده خصوصاً در تعمير بقعه مباركه و مساعدت به روشنايي و برق و اجراي آب و ساير جهات اصلاحي اين آستانه مقدس سعي بليغ و جد اكيد مبذول دارند و از اقدامات خداپسندانه كوتاهي نكنند و اگر چنانچه از مؤمنين كسي بخواهد از بابت مظالم و زكوه چيزي مساعدت نمايند قبول و به مورد است.

لازم به ذكر است در اخرین سالهای حیات ایشان كه براي كسب نظر معظم له خدمتشان رسيديم ايشان مؤكداً چندين بار فرمودند: حضرت سلطان علي فرزند بلافصل امام باقر (ع) است و هيچ جاي شك و شبهه نيست.


حضرت آيت اله مدني (دامه بركاته)

ايشان چنين فرمودند:

شك و شبهه‌اي در اين خصوص كه آن حضرت (حضرت سلطان علي محمد باقر (ع)) در اردهار مدفونند نيست. چنانچه از ايام قديم الي زماننا هذا همه ساله مردم به زيارت آن بزرگوار مي‌رفته‌اند و بودن مرقد شريف ايشان در محل مذكور «كالنار علي المنار بل الشمس في رابعه النهار» است.


حضرت آيت اله امامت كاشاني (حفظه الله)

ايشان فرمودند:

عظمت و جلالت حضرت سلطان علي بن محمدباقر (ع) كالشمس‌ها رابعه النهار روشن و مبرهن است كرامات و خوارق عادات آن حضرت متواتر و حقير رساله‌اي درباره‌ي آن حضرت نگاشته‌ام، كه به آن مراجعه شود.

رزقنا الله شفاعته و شفاعه سائر اهل بيت الطاهرين و صل الله علي محمد و آله المعصومين.

بسم الله الرحمن الرحيم

و الصلوه والسلام علي سيدنا محمد و آله اجمعين و لعنه الله علي اعدائهم و مخالفيهم الي يوم الدين.

حضرت آيت الله عبدالرسول مدني كاشاني (اعلي الله مقامه الشريف) در مورد مختصري از حال حضرت سلطانعلي بن محمدباقر (ع) مي‌نويسد:

پوشيده نيست اين بناي ممهد و قصر مشيد و ايوان هلالي و جايگاه عالي و گنبد كاشي‌كاري كه طعنه به گنبد دوار مي‌زند و آستاني، ملايك پاسبان و صحني محن زدا و غرفات عرش آسا اساس قديمي و كرياس ميقاتگاه كليمي، كه از قديم‌الايام تا به حال زيارتگاه خاص و عام و هجوم زن و مرد از اطراف و اكناف و فداكاري شيعيان و ساير اصناف خاصه در ايام زيارتي (كه هفدهم مهرماه جلالي مقرر داشته‌اند) از هر طرف هركس توانائي دارد تشرف به آن مكان شريف و تقرب به خداوند لطيف را به وسيله‌ي آن حضرت را جلا و راكباً ياتوه من كل فج عميق مي‌جويند.

خاصه اينكه اين محل شريف از قديم معروف شده به مشهد خاصه اينكه مشهد اردهار مي‌گويند و در اخبار تمجيد از اردهار بسيار شده حتي حضرت امام رضا (ع) سه بار مي‌فرمايد (نعم الموضع ور اردهار) و غالباً از كرامات ظاهره و خوارق عادات باهره متواتره نقل مي‌كنند و اين مقدمات قوي‌ترين دليل است بر اينكه مدفون در اين مكان شخص بزرگي عظيم و بزرگوار محترمي كريم و از اولياي لازم التكريم و در زمان ائمه (ع) زيارتگاه و مورد احترام و تعظيم بوده است.

چند سال قبل مرحوم اعتضاد الدوله پسر سپهسالار ايران داماد ناصر الدين شاه قاجار زيارت سردابه مدفن آن حضرت را نمود نامبرده به آن محل مبارك مشرف كردند گفتند اجساد طيبه طاهره و جثه‌هاي معطر پاره پاره مشاهده كرده حال رقت‌آوري بر ايشان دست داده شتابزده بيرون آمدند.

در بعض تواريخ و رجال متعرض آن حضرت و مدفن آن بزرگوار شده‌اند (در روضات الجنات) در ذيل ترجمه حضرت عبدالعظيم رضي الله عنه مي‌فرمايد: در اطراف و كوه‌هاي تهران مدفن امامزاده‌هاي بسيار است مانند (حضرت معصومه در قم) كه وارد شده. من زارها و جبت له الجنه و مدفن علي بن جعفر الصادق (ع) از بزرگوارترين امامزادگان است و غير اينها ثابت نيست مگر قبر (احمد شاه چراغ) در شيراز و همچنين قبر السيد علي بن محمدالباقر كه در حوالي شهر كاشان است و معروف به امامزاده مشهد باركرس و قبر ولد آن بزرگوار امامزاده احمد بن علي در اصفهان در باغاتي كه سر راه محله خواجو است.

نام مبارك آن حضرت (علي بن محمدالباقر) در كتب شيعي و سني ثبت و ضبط است پس شبهه در وجود خالص الجود و مدفن آن بزرگوار نمي‌توان نمود لذا هزاران افتخار مر اهالي كاشان و فين را است كه مدفن چنين شخص بزرگواري را در كنار خود دارند.

اما تفصيل و شرح تشريف آوردن و شهادت آن حضرت را در نسخه‌اي كه از صد و سي سال قبل است نوشته شده بدستم آمد و آثار صدق از آن آشكار است. لكن چند خبري را كه در آخر نوشته اگر چه جائي نديده‌ام تكذيب هم نمي‌كنم چه (عدم الوجدان لايدل علي عدم الوجود) خلاصه بعد از آنكه در وجود و تشريف آوردن و شهادت و مدفن آن حضرت در اين محل شبهه نباشد، شنيدن شرح سرگذشت آن حضرت برابر اين نسخه ضرري ندارد.

اللهم اجعل عاقبه امورنا خيراً

 

منبع:كتاب مجموعه تاريخي مذهبي مشهداردهال(حسين فرخ يار)

 


سفیر ولایت،حضرت علی بن باقر (ع) را بیشتر بشناسیم.- دکتر مجید زجاجی - ص

 


منبع : کتاب حماسه تاریخی مذهبی مشهداردهال کاشان

 

شاهزاده حسین بن علی بن الحسین (ع) در جوار حرم مطهر

 

 

شاهزاده حسین بن علی بن الحسین (ع) در مشهداردهال

یکی از امامزادگانی که در نزدیکی حرم مطهر حضرت  مورد توجه خاص و عام قراردارد شاهزاده حسین (ع) است . بقعه شاهزاده حسین تقریبا در هشتصد متری زیارتگاه حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) واقع شده است   که ایشان را فرزند حضرت سید الساجدین  امام سجاد (ع) معرفی کرده  آثار موجود در آن بعضا متعلق به قرن ششم هجری می باشد.

 این بقعه  از مکانها و مسیر های است که در مراسم پرشور قالیشویان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و در کتابهای تاریخی هم به این معنا اشاره شده است .

از آنجایی که این بقعه از لحاظ سبک معماری و داشتن صحن وسیع و جاری بودن جوی آب در میان  آن بسیار جالب توجه است در فصل تابستان بیشتر مورد توجه مردم قرارمی گیرد.

 

امامزاده زید بن امام علی النقی (ع)

 

 

امامزاده زید بن امام علی النقی (ع)

بقعه این امامزاده  در 200 متری حرم مطهر  مابین بقعه شاهزاده حسین و حرم مطهر قرار دارد. نسب این امامزاده فرزند امام علی النقی (ع) ذکر شده است . بقعه این امامزاده دارای صحن نسبتا کوچکی می باشد.

 

امامزاده سلطان محمود ابن امام محمد باقر (ع)

 

 

یکی دیگر از امامزادگان منطقه, امامزاده سطان محمود می باشد که در 4کیلومتری شرق حرم مطهر  در روستای علوی مدفون می باشد.روستای علوی , مردمی خونگرم  وبافا و اکثرا از سادات می باشند.چنانکه در تذکره حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) آمده ,سلطان محمود نیز فرزند امام باقر (ع) می باشد و به وسیله همان افرادی که حضرت را به شهادت رساندند به شهادت رسیده است. در کتاب بغیه الحائر آمده است که سلطان محمود فرزند امام باقر(ع)در قریه علوی مدفون است اما در برخی کتب نامی از سلطان محمود به عنوان فرزند امام باقر (ع) ذکر نشده است.   الله اعلم

 

خلاصه ای شرح شهادت حضرت سلطان محمود (ع) و حسینی

احضرت سلطان محمود بع از شهادت امام محمد باقر(ع) به ایران و نزد برادر خود هجرت نمود . ایشان به فرمان امام صادق(ع)حامل نامه ای برای برادرش حضرت سلطانعلی (ع)در منطقه ی اردهال بوده و  حدود سه سال با برادر بزرگوارشان همراه بوده است.

 آورده اند که چون زّرین کفش از به شهادت رساندن حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) فارغ شد و از قتلگاه برگشت،ملانور و پسرش(یکی از دژخیمان جبار) را طلب کرد و گفت:سلطان محمود،برادر سلطانعلی در باریکرسف (روستای قدیمی مشهداردهال) نهان است او را بدست آورده و سرش را جدا کرده،می خواهم جهت ارقم ارسال دارم و شما را به خلعت های فاخره مخلع سازم.پس از آن دو خبیث نابکار و پلید در خانه های باریکرسف، به تجسس و تفحص افتادند، اثری نیافتند، به در خانه ی حسینی رفتند و درب منزلش را بسته دیدند و چون هرگز حسینی(که یکی از یاران مخلص امامزادگان بودند) از منزل به در نمیرفت، گفتند: (یقین شاهزاده را به طرف کاشان برده) به طرف کاشان روان شدند و مردم را خبر کرده، جمعیت از اثر آنها روانه شدند،به قدر یک فرسنگ دویدند،بالاخره برگشتند و باریکرسف را می گشتنددر این هنگام بود که شاهزاده سلطان محمود با حسینی داغدار از باغ بیرون آمده چند قدمی که رفتند چشم ملانور به شاهزاده افتاد او را شناخت و فریاد کرد، یارانش جمع شدند.شاهزاده دانست که اینها کشندگان برادرند و قصد او را دارند به طرف کوه روان شده برسر کوه برآمد تا بر آنها مسلط باشد و حسینی در عقبش میرفت. اشرار از اطراف، سر راه بر آنها گرفتند وآنها را به ضرب تیغ شهید کردند. خبر به زرین کفش رسید،خواست تا سر آنها را از بدن جدا کنند که خبر رسید، جمع کثیری از فین و چهل حصاران با جامه های سیاه و علم های عزا با ناله و آه رسیدند. سخت بترسید ودست از عمل شنیع کشیده و خود را به دهی که مقابل روضه متبرکه است رسانید و در آنجا او را دوستی بود، او را پنهان نمود وجمعی از آن گروه در شعبه های کوه و قنات ها وچاهها پنهان شدند که مردم فین و چهل حصاران(اهالی کاشان) رسیدند.اول بر سر پیکر مبارک سلطان محمود رسیدند، لوازم سوگواری به جای آورده وچون مقدر بود مدفن آن حضرت در همان محل باشد آنچه کوشش کردند نتوانستند آن بدن را تکان دهند در همان جا دفن کردند و حسینی را در پایین پای حضرت مدفون ساختند سپس در تفحص اشرار و آنان را به درک واصل نمودند.

بنای بقعه متبرکه:

ساختمان این امامزاده بر اساس منابع موجود، مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی می باشد.
نمای داخلی ساختمان به صورت هشت ضلعی بوده و دربالای آنها کتیبه هایی که به اشعار محتشم مزین شده است با خطی خوش نوشته شده است. طاق این بنا به صورت ضربی بوده که جلوه ای خاص به این بنا داده و نمونه ای زیبا از هنر و معماری ایرانی می باشد.

گنبد این امامزاده مربوط به زمان صفویه میباشد،که در ساخت آن از کاشی های آبی فیروزه ای رنگ استفاده شده است.
از نکات قابل توجه شانزده ضلعی بودن گنبد میباشد که در اطراف آن کتیبه هایی که بر روی آنها اسماء چهارده معصوم نوشته شده است قرار دارد.ومتأسفانه قسمت هایی از آن به مرور زمان از بین رفته است.


امامزادگان دیگر:

در منطقه اردهال به غیر از امامزادگان مذکور امامزادگانی دیگر وجود دارند :

1-    ابوالقاسم سید نور الهدی (ع)  در 4 کیلومتری حرم مطهر

2-    امامزاده اسحاق از نوادگان امام جعفر صادق (ع) در روستای حسنارود

3-    امامزاده فضل از نوادگان امام جعفر صادق (ع) در روستای مهدی آباد


n از کتاب شرح زندگانی حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع)
n به قلم حضرت آيت الله ملا عبد الرسول مدنی کاشانی (ص 66و67)

 

 

 

 

رضا حاشیه باف بازدید : 279 چهارشنبه 10 شهریور 1395 نظرات (0)
 
به رغم گذشت حدود هزار و300 سال از شهادت یاران اهل بیت(ع) در رکاب حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) در اردهال کاشان، پیکر پاک این شهدا هنوز دفن نشده و در تابوت های شان سالم مانده است.
به گزارش خبرنگار مشرق، امروز، سالروز شهادت حضرت علی بن محمد باقر(ع) است که با ده ها تن از یارانش در کربلای اردهال کاشان، مانند جدش مظلومانه به شهادت رسید و به فرمان عوامل "هشام بن عبدالملک" خلیفه عباسی، سر از تنش جدا شد.
به همین مناسبت امروز مراسمی در مشهد اردهال با سخنرانی آیت الله شیخ عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حرم مطهر آن حضرت، برگزار می شود.
این امامزاده واجب التعظیم که مزارش در مشهد اردهال در 40 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد به رغم برخورداری از جایگاهی رفیع در میان اهل بیت(ع)، در میان مردم، تنها با مراسم قالی شویان شناخته می شود و کمتر کسی از جایگاه او به عنوان کسی که از جانب پدرش امام پنجم شیعیان به رهبری ایرانیان برگزیده شده و سه سال مرجع علی الاطلاق عراق عجم و مردم قم، کاشان و خاوه بوده است، خبر دارد.
در میان فرزندان اهل بیت(ع) کمتر کسی را می توان یافت که از جانب دو امام معصوم یعنی امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، رسماً به عنوان "نائب الامام" و ولی مردم برگزیده شده باشد، اما حضرت سلطان علی بن محمد(ع)، از این ویژگی مهم برخوردار است.
امام صادق(ع) درباره مقام این امامزاده بزرگوار فرموده است: «مَن زارَ أخی سُلطان علی بِأردهال کمَن زارَ جدّی سَیدَالشُهداءِ بِکَربلاء.» یعنی «هرکس برادرم علی بن باقر(ع) را در اردهال زیارت کند مانند کسی است که جدم حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشد.» و افزودند: «هر که توان زیارت اجدادم را ندارد به "باریکَرَسف" رود و برادرم سلطانعلی را زیارت کند.»
امام ششم شیعیان همچنین فرموده اند: «هر که شب های جمعه و شب های متبرکه را در مزار برادرم به سر برد و به عبادت و تلاوت قرآن بگذراند بی گمان در روز قیامت با ما اهل بیت(ع) محشور خواهد شد.» و در جای دیگری فرموده اند: «حائر مزار برادرم مانند حائر جدم امام حسین(ع) است و هر که را در حائر او دفن کنند از عذاب الهی ایمن خواهد بود.»

آستان مقدس حضرت سلطان علی بن محمد باقر علیهما السلام در مشهد اردهال

امام رضا(ع) نیز فرموده اند: «نعم الموضع الأردهال، فالزم و تمسک به.» چه خوب جایی است اردهال، پس به آن التزام و تمسک نمایید.»
مقام معظم رهبری هم در سخنرانی خود در بیستم آبان ماه سال 1380 در جمع مردم در کاشان درباره این امامزاده این گونه فرمودند: «شهرستان کاشان از جمله مناطق معدودی در کشور ماست که از اوایل قرون اسلامی با محبّت اهل بیت علیهم‏السّلام و شناختن حقیقت آنها معروف شد و از آغاز توانست در بین امواج متراکم و متلاطم سیاستهای اموی و عباسی، حقیقت را بشناسد. آن‏طوری که معروف است، امام باقر علیه‏الصّلاةوالسّلام فرزند خود جناب علی‏بن‏محمّد الباقر را که در مشهد اردهال مدفون است، برای توجّه دادن مردم و پاسخگویی به احساسات ارادتمندانه آنان به ساحت اهل بیت علیهم‏السّلام، به این منطقه گسیل کردند.»


بنر نصب شده در ورودی حرم توسط تولیت آستان مقدس

در بین مردم منطقه اردهال، مشهور است که مقام معظم رهبری تا کنون چند بار دور از چشم مردم به زیارت حرم سلطان علی بن محمدباقر(ع) رفته اند. ایشان در عبارتی خطاب به تولیت این آستان مقدس که در بنرهای نصب شده اطراف حرم نیز به چشم می آید، خاطرنشان کرده بودند: «من به تمام امامزاده ها علاقه مندم؛ حضرت سلطانعلی که جای خود دارد.»
اکنون مزار آن بزرگوار، به قدری محل اعتماد علماست و آن قدر از آن کرامت ها دیده شده که احدی جرأت تشکیک در آن را نکرده تا جایی که برخی مورخان ادعا کرده اند که در میان مزارات امامزادگان ایران، تنها مزار ایشان، حضرت معصومه(ع) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) است که می توان بطور صد در صد، صحت آن را به لحاظ تاریخی و اسناد نسبی تأیید کرد.
ماجرای عجیبی که شرح آن در پی می آید، مربوط است به ماجرای کشف بیش از 100 پیکر شهید که همگی سالم و دست نخورده در سرداب حرم این امامزاده در تابوت های جداگانه روی هم قرار گرفته و همچنان در این سرداب، موجود است اما درِ آن، به دستور مرحوم آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی، به روی همگان بسته شده است.


ایوان صفا

در ورودی حرم حضرت سلطانعلی بن محمد(ع)، ایوانی قرار دارد که به ایوان صفا مشهور است. بعد از ورود به ایوان صفا در سمت راست پله ها، سردابی به عمق سه و نیم متر وجود دارد که طول آن شش متر و عرض آن سه متر است.
ماجرا از این قرار است که در سال 1313 هجری، "اعتضاد الدوله" فرماندار قم به مشهد اردهال آمد و فرمان داد تا روی سرداب را بشکافند. او شخصاً داخل سرداب شد و حدود یکصد تابوت را در آنجا دید که در هر یک، پیکری سالم و از هم متلاشی نشده در حالی که لباس به تن دارند و روی گونه های بعضی از آنها، خون خشکیده دیده می شود که احتمال داد این پیکرها متعلق به یاران شهید حضرت علی بن محمد باقر(ع) باشد.
ماجرای این کشف، پس از چندی در میان مردم مشهور شد و حس کنجکاوی اهل تحقیق را برانگیخت که از جمله افرادی که درباره این موضوع شگفت انگیز که بظاهر با توجیهات علمی ناسازگار است، حساس شدند آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره) از مراجع عظام تقلید بود.
ایشان در سال 1341 هجری شمسی، دعوت اهل محل را برای مسافرت به مشهد اردهال پذیرفت و به نیت تأمین موتور برق برای حرم که تا آن زمان از برق محروم بود، به این منطقه رفت و پس از اقامت چند روزه، برای مشاهده سرداب از نزدیک، اقدام کرد.


بنر نصب شده روی دیوار سرداب حرم مطهر

ایشان نیمه شب دستور دادند خادمان حرم، گوشه ای از سطح ایوان صفا را شکافته و دریچه ای به سردابه باز کنند؛ پس از تهویه مصنوعی هوای داخل سرداب، یکی از جوانان محلی که گفته می شود هنوز در قید حیات است، داوطلب و پیشقدم شد و چراغی در دست گرفت و با کمک چند نفر از معتمدان و مؤمنان، داخل سرداب شد و پس از کسب اطمینان، آیت الله مرعشی(ره) به کمک وی، از خاکریز کنار سرداب به داخل رفت و وارد محوطه بزرگی در زیر این آستان مقدس شد.
این مرجع عالیقدر پس از خروج از سرداب، ماجرا را این گونه نقل کرد: «در جانب شرقی سرداب، متجاوز از یکصد تابوت به اندازه های مختلف بلند و کوتاه و رنگ های متفاوت زرد و سیاه، در سه ردیف، روی یکدیگر گذاشته شده است که قسمتی از تخت های چند تابوت شکسته شده است و درون هر یک، جسدی در لباس، با سر و صورت باز و مو های ژولیده نمودار است.»
ایشان که از برجسته ترین متخصصان علم تاریخ و انساب بودند، از پوسیده نشدن تابوت ها و سالم ماندن این اجساد، اظهار تعجب و اعلام کردند که این پیکرهای مطهر، مربوط به یاران شهید حضرت علی بن باقر(ع) است.
اما ماجرا از آن قرار است که مردم منطقه فین کاشان، در سال 113 هجری، قاصدی را به نام "عامر بن ناصر فینی" به مدینه نزد امام محمد باقر(ع) فرستادند و از آن امام، درخواست تعیین مرجعی برای شیعیان این منطقه کردند. امام(ع)، فرزند خود سلطان علی، برادر امام جعفر صادق(ع) را رهسپار ایران و شهر کاشان کردند. امامزاده علی بن محمد (ع) که در سال 113 هجری به کاشان رسید در محله "فین بزرگ" ساکن شد اما تابستان ها به دلیل شدت گرمای هوا، به منطقه اردهال می‌رفت. چند سالی اوضاع بدین صورت بود تا اینکه امامزاده سلطانعلی(ع)، از نفوذ زیادی در بین مردم برخوردار گشت و این باعث ترس حاکم اردهال که "زرین کفش بارِکَرَسفی" نام داشت شد. وی سپاهی را برای قتل حضرت سلطان علی به منطقه فرستاد و آن حضرت، سرانجام در یک جنگ نابرابر که 13 روز طول کشید، در روز 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری، همراه یارانش در منطقه اردهال به شهادت رسید و دشمنان، سر او را از تن جدا کرده و برای حاکم وقت منطقه قزوین که از سوی خلیفه عباسی به این منصب گماشته شده بود، ارسال و پیکرش در همان نقطه ای که خود، از مدت ها پیش، وصیت کرده بود به خاک سپرده شد.
در کتاب "مدارک معتبره بر مشهد حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع)" اثر آیت الله حاج رضا مدنی کاشانی به نقل از شیخ ابو سعید آمده است که از هنگام شهادت این امامزاده تا سال 166 هجری قمری، در روز 27 جمادی الثانی هر سال، از زیر همه سنگ ها در منطقه اردهال، آوای ناله و گریه شنیده می شد و این چیزی بود که تمامی مردم آن را می شنیدند و به آن شهادت می دادند.


شهادت گاه حضرت علی بن محمد(ع)

در بخش دیگری از همین کتاب آمده است که "محمد طاهر بن بهروز" و "سعید بن جلال الدین" که از شیعیان آن منطقه بودند پس از این واقعه، ده ها تن از شهدای این نبرد را با لباس های خونین در حوالی آن حضرت، دفن کردند و به وصیت خود او، در خیمه گاه شهدا، حفره ای ایجاد کردند و برای آن روزنه ای گذاشتند و برخی از شهدا را در آن حفره دفن کردند.
مردم "فین" و "نَشَلج"، پس از شنیدن خبر شهادت آن حضرت و یارانش، سراسیمه به طرف اردهال حرکت می‌کنند ولی زمانی می‌رسند که حضرت به شهادت رسیده است. آنها پیکر پاره پاره و بی سرِ آن حضرت را در یک قالی می‌پیچند و در نهر آبی که در آن نزدیکی است، شست‌وشو می‌دهند و دفن می‌کنند. از آن زمان تاکنون، همه ساله در دومین جمعه مهر ماه و با حضور هزاران نفر از مردم فین و کاشان، آیین سنتی مذهبی قالیشویان برگزار می‌شود.
چوب‌هایی که افراد در این مراسم به دست می‌گیرند دو روایت دارد: نخست اینکه این کار، نوعی الگوبرداری از چوبه های اجداد آنهاست که برای شستن قالی آغشته به خون امامزاده علی بن محمدباقر(ع) در نهر آب مشهد اردهال به کار رفت، و دوم اینکه افراد آنها را به نشانه خشم و خونخواهی از دشمنان اهل بیت(ع) به دست می‌گیرند.
کارشناسان معتقدند که ماجرای فراز و فرود زندگی و سفر این امامزاده که با جزئیات دقیق در تاریخ ذکر شده است، به قدری کشش دارد که می توان از آن چند فیلمنامه استخراج کرد اما متأسفانه تا کنون هیچ اقدامی در راستای شناساندن و معرفی این بزرگوار به مردم انجام نشده است.

رضا حاشیه باف بازدید : 266 چهارشنبه 10 شهریور 1395 نظرات (0)
 

حضرت اباالحسن علی ابن امام محمد باقر (علیه السلام) در سال 113 هجری قمری جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شدند و به مدت 3 سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل البیت به ارشاد مردم ولایتمدار پرداختند از ویژگیهای بارز این امامزاده لازم التعظیم می توان به فرزند بلافصل بودن و هچنین نایب الامامین یعنی امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) اشاره نمود درخصوص مقام والای آنحضرت روایتهای متعددی نقل شده است که از جمله آن می توان به حدیث حضرت امام صادق (علیه السلام) اشاره نمود که می فرماید :هرکس برادرم حضرت علی ابن باقر (علیه السلام) را در اردهال زیارت کند مانند کسی است که قبر جدم حسین (علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده باشد و هچنین حضرت امام رضا (علیه السلام) می فرماید نعم الموضع الاردهال فلزم و تمسک به ، چه خوب مکانی است اردهال پس به آن التزام و تمسک پیدا کنید حضرت علی ابن امام محمد باقر (علیه السلام) در سال 116 هجری قمری با یاران و اعوانش به جنگ با کفر زمانه می پردازد و پس از رشادتهای فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره ازناوه با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا نموده و برای حاکم جور وقت در شهر قزون ارسال نمودند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.



به گزارش «شيعه نيوز»،‌ بعد از ورود به ایوان صفا، سمت راست پله ها سردابه ای وجود دارد که تقریبا به طول و عرض 6*3 و دارای عمق 5/3 متر می باشد. درباره این سردابه و تابوت های داخل آن سخنان زیادی گفته اند از جمله نقل می کنندکه در سال 1313 اعتضادالدوله حکمران قم به مشهد اردهال آمده فرمان می دهد تا روی سردابه را می شکافند و شخصا داخل سردابه شده حدود یکصد تابوت در آنجا دیدار می کند که در هر یک جسدی سالم و از هم متلاشی نشده در حالی که لباس زندگی به تن داشتند و روی گونه های بعضی خون خشکیده نمودار بود مشاهده می کند و ایشان را از یاران سلطان علی (ع) می شمارد. این شهرت حس کنجکاوی اهل تحقیق را برانگیخته و از جمله به سمع حضرت آیت الله آقای سید شهاب الدین مرعشی نجفی (رحمه الله) رسیده بود و معظم له که بیش از هر کس پی جوی کشف حقایقند در سال 1341 شمسی دعوت اهل محل را برای مسافرت به مشهد پذیرفته و به نیت تامین موتور برق بدان محل حرکت کرده ضمن اقامت چند روزه خود در مشهد برای مشاهده سردابه از نزدیک اظهار کمال علاقه می کنند در نتیجه در نیمه شبی گوشه ای از سطح ایوان صفا را شکافته دریچه ای به سردابه باز می کنند و پس از تهویه مصنوعی هوای داخل سردابه، بدوا یکی از جوانان محلی داوطلب و پیشقدم گشته چراغ زنبوری حاضر را گرفته با کمک چندین نفر از معتمدین و مومنین داخل سردابه می شود و پس از کسب اطمینان از عدم وجود خطر معظم له به کمک وی از خاکریز کنار سردابه به زیر رفته، وارد محوطه آن می گردند و بطوری که ایشان نقل فرمودند: در جانب شرقی سردابه متجاوز از یکصد تابوت به اندازه های مختلف بلند و کوتاه و رنگهای متفاوت زرد و سیاه در سه ردیف روی یکدیگر گذاشته شده است که قسمتی از تخت های چند تابوت شکسته شده است و درون هر یک جسدی در لباس با سر و صورت باز و مو های ژولیده نمودار است حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در بازدید خود در سال 1341 از نپوسیدن تابوت ها(سالم ماندن اجساد) اظهار تعجب نموده و شهدا را از یاران حضرت علی بن باقر (علیه السلام) قلمداد نموده اند.


منبع: کتاب مجموعه تاریخی مشهد اردهال (کاشان) تالیف :حسین فرخ یار صفحه 153



رضا حاشیه باف بازدید : 299 چهارشنبه 10 شهریور 1395 نظرات (0)

تپه های باستانی 7500ساله سیلک کاشان اثر ماندگار فرهنگ و تمدن ایرانی

شناسهٔ خبر: 2020300 - دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳
کاشان – خبرگزاری مهر: کاشان از قدیم ترین آثار تمدن قوم ایرانی، مهد تمدن در فلات مرکزی ایران، شهر تمدن های مدفون شده در دل تپه های سیلک، سرزمین معماری های بی بدیل، بناهای چشم نواز و روح افزا، خاستگاه اندیشمندان، سخنواران و دانشمندان نامی ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهری که با قدمت هشت هزار ساله خود ریشه در تاریخ با عظمت ایران دارد، دیاری با بیش از 7 هزار سال تمدن و فرهنگی آرمیده بر دامان کویر با مردمانی مومن، فهیم و فداکار، مردمی که وفاداری و جان نثاری خود را در طول تاریخ به اثبات رسانده اند.

سرزمینی که از دوران بسیار دور، مهد هنر و ادب بود و این امر از چهره های درخشان و شاخص علمی، هنری و مذهبی که در دامان خود پروراند و به جامعه هنر پرور ایران هدیه کرد هویداست و به همین سبب جایگاه ویژه ای از تاریخ را به خود اختصاص داده است.

دیاری که از دیدگاه علمی فرهنگی علوم دینی و سایر دانش های متعارف از دیرباز بسیار غنی بوده و علمای بزرگی را در دامان خود پرورده کاشان شهر عالمان و مومنان که در کوچه پس کوچه هایش تاریخ جاری است و در آینه تاریخش بزرگانی نقش بسته اند که هریک خورشید روزگاران خود بوده اند، غیاث الدین جمشیدها، ملامحسن ها، محتشم ها، کلیم ها،فیض ها و....

کاشان و آن مردم خونگرم و میهمان نوازش مردمی که به واسطه ایمان راسخ زهد و تقوای بی نظیر شیعی مسلک خود از صدر اسلام نام دارالومنین را برای دیار خود به ارمغان آوردند و آن را صدر شهرهای شیعه نشین قرار دادند و با تلاش خستگی ناپذیر خود و اندیشه ها و افکار متعالی احساسات لطیف و آمیخته با زیبایی‌ها مهربانی و عاطفه خود این شهر نشسته بر دامان کویر را چون نگین سبز بر تارک علم فلسفه فقه و ادب و عرصه های هنری نشاندند و درخشش و شکوه و جلوه این شهر را در تارخ زبانزد خاص و عام گرداندند.

این شهرستان دارای آثار تاریخی بی نظیری است که چشم هر بیننده ای مجوب خود می کند یکی از این آثار تپه های باستانی سیلک است، این تپه در غرب مسیر کاشان- فین و در مجاورت جاده قرار دارد.

سیلک در حال حاضر مشتمل بر یک تپه شمالی و یک تپه جنوبی است که به فاصله پانصد متر از یکدیگر قرار دارند و در جلوی این تپه ها گورستان هایی از انسان های ماقبل تاریخ وجود دارد.

محوطه پیش از تاریخ سیلک در حدود چهار کیلومتری جنوب غرب کاشان واقع شده که از دوتپه و دو گورستان تشکیل شده در سال 1310 ه.ش بر حسب اتفاق سیلی از دامنه کوه ها سرازیر شد که گوشه ای از قبرستان (ب) سیلک را با خود برد و چند قبر را سوراخ کرد.

رهگذران در این قبرها کوزه های زیبایی یافتند که این کوزه ها در بازار کاشان فروخته شد و تدریجا از موزه لوور فرانسه سر درآورد.

رئیس موزه نامه ای به مسئول موزه ملی ایران نوشت که در آن سال شخصی به نام آندره گدار فرانسوبی بود.

وی تحقیق روی این کوزه ها را در تخصص خود ندید لذا طی نامه های از دکتر گریشمن دعوت نمود تا در این تپه ها حضور یابد.

وی چهار دوره تاریخی برای زندگی و سکونت در دو تپه شمالی و جنوبی نشان داد که ازحدود هزاره پنجم پیش از میلاد تا میانه هزاره اول پیش از میلاد ادامه داشته است، در این دوران پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زندگی ساکنان سیلک روی داد، از پیشرفت در فن کوزه گری، پخت ظروف و تزئینات آن با نقوش و خطوط جانوری و پیدایش خط که برای اولین بار در مرکز ایران در میانه هزاره چهارم بیش از میلاد اختراع شد تا ساخت شهری مستحکم با دیوار و  استحکامات و ساخت معبد و جنگ با دولت های بزرگ غرب به ویژه آشور.

سیلک نخستین پایگاه صنعت سفالگری در جهان به شمار می رود که ابتدا ساخت سفال با دست و به صورت فتیله ای انجام می گرفت ولی با اختراع سفالگری با چرخ،تحولی در ساخت سفال به وجود آمد.

هنرمند سفالگر با مهارت خاص خود چنان سفال را در دست می فشارد و به آن شکل می دهد که گویی تلاش می کند طروات زندگی را در سفال به نمایش بگذارد.

محوطه باستانی بسیار وسیع سیلک در اثر بیش نیم قرن بی توجهی و گسترش بیش از حد و سریع شهر کاشان از بین رفت و تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است که شامل دو تپه شمالی و جنوبی به فاصله 600 متر از یکدیگر و دو گورستان است.

قدمت قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از تپه شمالی به حدود ۷۵۰۰ سال قبل می‌رسد و آخرین آثار مکشوفه از تپه جنوبی مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل است.

این تپه تاریخی در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید.


 
سیلک نام اولین تمدن شهر نشینی ایران مرکزی در کاشان است که در 3 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد

قدیمی‌ترین خاستگاه تمدن بشری را سیلک کاشان عنوان می‌کنند، یعنی اولین جایی که شهر نشینی شکل گرفت، آنجا که آریایی‌ها اولین تمدن شهر نشینی را ایجاد کردند.

تمدن اقوام تپه‌های سیلک در 2500 سال پیش مغلوب تمدن آریایی شد که آثار آنها در طبقات مختلف حفاری از قبیل ظروف لوله‌دار بلند با نقش اسب و خورشید و اسلحه آهنی و شمشیر و نیزه‌های بلند کشف شده است.

محوطه باستانی سیَلْک که در منطقه فین کاشان واقع شده قدمتی در حدود 7 هزار سال دارد.

محوطه باستانی سیَلْک در ضلع جنوب‌غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از دو تپهٔ شمالی و جنوبی که در فاصله ۶۰۰ متری یک‌دیگر قرار دارند و دو گورستان تشکیل شده است.

یکی از گورستان‌ها که گورستان الف نامیده می‌شود ۳۵۰۰ سال قدمت دارد و در ۲۰۰ متری جنوب تپهٔ جنوبی واقع شده است که امروزه روی آن بلواری احداث شده است.

گورستان دیگر که گورستان ب نامیده می‌شود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و در زیر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ضلع غربی تپه‌ها قرار دارد.

تپه سیلک در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده است که از گل رس و سفال ساخته شده است.

این بنای تاریخی تا سال ۱۳۱۰ شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین شده معروف بود تا اینکه با کاوش‌های باستان‌شناسان کشف شد.

در خرابه‌های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف قدیمی پیدا شده که این اشیاء در موزه‌های لوور فرانسه، موزهٔ ملی ایران و موزهٔ باغ فین و موزه‌ای در جنب این بنای باستانی قرار داده شده است.

این تپه تاریخی در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید.

قدمت قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از تپه شمالی به حدود ۷۵۰۰ سال قبل می‌رسد و آخرین آثار مکشوفه از تپه جنوبی مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل است.

این منطقه مسکونی در جوار بقایای دریای تتیس (دریای عظیمی که تمام فلات مرکزی ایران و افغانستان را در برگرفته بوده) قرار گرفته و شاید با خشک شدن آرام دریا و پدید آمدن خشکی‌های حاصلخیز، انسان‌هایی را که احتمالا در ارتفاعات زندگی می‌کرده‌اند، به سمت خود کشانده است.

این تپه در نگاه اول یک تپه خاکی است و جاذبه‌ای برای دیدن، آن هم در گرمای شهر کاشان ندارد ولی با کمی توجه به قدمت و شناخت تاریخ، آنوقت این تپه دالانی برای ورود به دنیایی دیگر محسوب خواهد شد.

مسکن انسان در این ناحیه نخست به صورت کوه‌ها، یا خانه‌های محقری که از نی و شاخه‌های درخت ترکیب یافته بود، ساخته شد و بعدها روی نی و شاخه‌های درخت گل مالیدند و یا دیوارهای خانه را با چینه بالا بردند ولی خیلی زود برای بالا بردن دیوارها از خشت خام استفاده کردند.

در ابتدا خشت‌ها را بدون قالب می‌ساختند، ولی بعداً برای ساختن آن قالب به کار بردند،  توانستند خشت‌ها را یک اندازه و منظم بسازند.

در داخل خانه‌ها دیوارها را با گل اخری رنگ می‌کرند. و مردگان را در زیر کف اتاق‌ها که آجر فرش یا سنگ فرش نبود، دفن می‌نمودند.

مردگان را در این قبرها به صورت «چمپاته» به خاک می‌سپردند و همراه آنها در گورشان اشیایی قرار می‌دادند و این اشیا در بعضی از گورها پر ارزش و زیاد بود و در بعضی دیگر کم و بی‌ارزش.

ذوق و سلیقه هنری این مردم از روی حکاکی‌های آنها که نخستین بار روی استخوان انجام گردیده‌است و از روی نقوش سفالشان ظاهر می‌گردد.

سیلک تنها مکان تاریخی در فلات ایران است که مدارک نوشته از دوران پیش از هخامنشی در آن پیدا شده ولی خطی که هم‌زمان با آغاز تاریخ در ایلام به وجود آمده‌بود، تحت نام پرتو ایلامی شناخته شده است.

رضا حاشیه باف بازدید : 2298 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)

 روستای قهرود در 40 کیلومتری کاشان و در میان رشته‌ کوه‌های مرتفع کرکس در منطقه‌ای خوش‌آب و هوا واقع شده است. این روستا از شمال با شهر قمصر و از جنوب غربی با کامو و رچقاده و از مشرق با روستای ابیانه و از شمال غرب با روستای قزاآن همسایه است. قهرود از زمستان‌های بسیار سرد و تابستان خنک یا آب و هوایی مطبوع برخوردار است. این روستای زیباٰ علاوه بر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر و بار ارزش به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه شمال به جنوب کشور و مردم خونگرم و مهمان نواز همواره مورد توجه سیاحان و فرستادگان دول خارجی قرار گرفته و در سفرنامه‌های خود به وصف قهرود پرداخته‌اند. درگذر تاریخ آثاری از دوران قبل از اسلام در قهرود وجود دارد که ایناحتمال را قوت بخشیده که قهرود دارای موقعیت قابل توجهی در ایران باستان بوده است. در دواران اسلامی بر رونق این روستا افزوده شد. شاید یکی از قدیمی‌ترین آثار بجا مانده تا عصر ما، مسجد «کله» است. بر روی کاشی محراب مسجد، تاریخ این بنا نوشته شده قهرود، از همان آغاز، اسلام را تشیع و ولایت اهل بیت پذیرفت و به دلیل موقعیت کوهستانی و قرار داشتن در مسیر اصلی، ملجا تعدادی از امام‌زادگان شد. این قضیه دشمنان بر آن داشت برای دستگیر آن بزرگوران، بارها به قهرود هجوم آورند. البته اهالی قهرود؛ از معرقی و تحویل این مهمنانان بزرگوار، خودداری می‌کردند. این امر باعث بروز جنگ‌های متعدد از جمله در منطقه آل شهدا‌شد. -3 در سفرنامه‌ها روستای قهرود به دلیل واقع شدن در مسیر مواصلاتی و برخورداری از آب و هوای مطبوع، باغ‌‌ها و دخرتان سربه فلک کشیده قراوان و میوه‌های خوش‌بو و خوش‌طعم و لبنیات بسیار لذیذ و داشتن کاورانسراهای متعدد و کاروان‌دارها و سوابق فرهنگی و دینی و آثار و ابنیه و امامزادگان و سد قهرود و نزدیکی با کرکس، مورد توجه عابران به ویژه مستشرقان و صاحب‌منصبان و نمایندگان دولت‌های خارجی مانند «ادوارد براون».«لرد کرزن»، «مادام دیالافوآ»، «سدیدالسلطنه» و بانو «دوراند» همسر وزیر مختار انگلیس قرار گرفته است و در یاداشت‌ها و سفرنامه‌های خود از این روستا نام برده‌اند. پس از انقلاب مردم قهرود همپای دیگر هموطنان در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی تلاش‌های فرواوانی کردند که وسوابق و خاطرات آن در ذهن مردم منطقه ماندگار است با آغاز تهاجم دشمن به ایران و جوانان قهرودی داوطلبانه و مشتاقانه به سمت جبهه‌ها شتافتند. تقدیم بیش از 50 شهید از جمله سردار پرافتخار شهید حاج عباس کرینی، فرمانده لشکر محمد رسول‌الله (ص) از افتخارات مردم این روستا در دفاع از کشور است. قهرودی‌ها دارای زبان و لهجه ویژه‌ای هستند. این زبان‌ در روستا‌ها مجاور با کمی اختلاف کاربرد دارد و از لهجه‌های زبان قدیمی ایران باستان است. مردم روستا تلاش می‌کنند این لهجه و زبان را حفظ کنند و به نسل جدید انتقال دهند. file آثار تاریخی مسجدعلی، مسجد قدیم جامع، مسجد کله، حمام‌های قدیمی قهرود، برج‌هایی که در دو طرف‌آبادی و در ارتفاعات ساخته شده و تا این اواخر بقایای آن برجا بود، کاروانسراهای متعدد از جمله کاروانسرای شاه عباسی، سد قهرود که در سال 1010 هجری قمری بدستور «شیخ بهائی» بنا شد، از آثار باستانی و تاریخی قهرود به شمار می‌روند. در روستای قهرود محصولات کشاورزی مناطق سردسیری همچون گردو، بادام، زردآلو، گوجه‌سبز و گندم و جو و سایر محصولات کشاورزی تولید می‌شود. وسعت زیاد باغ‌ها، این روستا را به قطب تولید خشکبار در میان روستاهای منطقه تبدیل کرده است. صنعت روستا قهرودی‌ها مردمی پرتلاش و متعصب نسبت به توسعه روستای خود هستند به همین سبب در کنار بخش کشاورزی که عمده فعالیت مردم روستا را تشکیل می‌دهد برای جلوگیری از مهاجرت احتمالی و ایجاد اشتغال اقدام به تاسیس کارخانه‌های متعددی کرده‌اند که علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم روستا جوانان جویای کار روستاهای مجاور را هم به خود جذب مرده‌است. تولید پوشاک، صنایع رنگرزی، تولید کارتن، کارخانه تولید سنگ از جمله این صنایع است. -6 امامزادگان مدفون در روستای قهرود امامزادگان مدفون در روستای قهرود بنحوی که در کتب نسب‌شناسی عربی و فارسی و نیز در معجم‌البلدان آمده است این روستا پذیرای 11 تن از فرزندان حضرت زهرا(س) میباشد که بترتیب زیر میباشند: 1- بی‌بی شهربانو: در بین سنوات 42 تا 60 ه.ق یکی از دختران حضرت زهرا وارد قهرود می‌شود و در این روستا بر اثر مریضی متوفی می‌گردند که وی را اهالی علوی مذهب قهرود در محلی که اکنون به مسجد قریب مشهور است مدفون می‌سازند ایشان خواهرزاده هلال بن علی(ع) و نوه امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب می‌باشند. 2- محسن بن حسن بن علی(ع) 3- عدنان بن جعفر بن ابی‌طالب(ع) این دو تن سادات در زمان جنگ امام حسن مجتبی(ع) از عراق راهی ایران و از آنجا راهی کاشان می‌گردند و در آنجا چهار هزار لشکر جمع‌آوری کرده به جهت حرکت به اصفهان از راه قهرود وارد این روستا میشوند و در این روستا بیمار میشوند و مدت 26 روز در این روستا اقامت داشتند مردم مهاباد اصفهان که پدرانشان در جنگ صفین از حضرت علی(ع) شکست خورده و کشته شده بودند کینه اهل بیت را داشتند از راه دوستی وارد روستا شدند و در خواب سر از بدن آن امامزادگان شریف جدا نموده و متوالی می‌گردند اهالی از عقب آنها شتافته و سر امامزاده عدنان را گرفته و به روستا می‌آورند ولی دارندگان سر امامزاده محسن فراری میشوند و سر آن شریف در تتماج توسط اهالی آن قریه گرفته و به آن روستا مدفون می‌گردد در قهرود به دستور حاج عبدالمطلب قهرودی بدن امامزاده محسن در محل مسجد علی دفن می‌گردد و محل به بقعه محسن نامیده میشود و پیکر امامزاده عدنان در سفلای قهرود در جوینان مدفون گردیده و محل به بقعه عدنان مشور می‌گردد. 4- زین بن زین‌العابدین(ع): این امامزاده گرامی از نسل امام زین‌العابدین میباشد در زمان منصور دوانقی که اهل بیت در فشار بودند از عراق متواری و به کاشان می‌آیند و از آنجا راهی قهرود می‌گردند مامورین رسیده و با وی درگیر می‌گردند علویون قهرود با ایشان همکاری می‌نمایند البته سه تن از فرزندان امام سجاد(ع) به نامهای الیاس، شعیب و موسی نیز به همراه ایشان بوده‌اند آن سه بزرگوار مجروح و متواری می‌گردند و در کوه‌های اطراف قهرود و جهق در محلی که اکنون به شهسواران مشهور است متوفی می‌گردند و در آنجا مدفون میشوند اما امامزاده زید بن محمد بن احمد بن امام زین‌العابدین بروایتی در دره زین‌العباد پس از مجروح شدن شهید و مدفون می‌گردند و به روایتی نیز در بقعه محسن مدفون شده و محل علاوه بر بقعه محسن به زیدیه نیز مشهور می‌گردد، سر ین امامزاده در تتماج مدفون میباد. 5- حسین بن محسن بن امام موسی کاظم(ع) 6- علی بن محمد بن امام موسی کاظم(ع) 7- صدیقه بنت موسی(ع) 8- زکیه بنت موسی بن جعفر(ع) 9- رقیه بنت موسی بن جعفر(ع) این عزیزان فاطمه(س) پس از شهادت امام رضا(ع) از قم به کاشان متواری می‌گردند و از آنجا به قهرود میرونددر این روستا به عزت و حرمت نگه داشته میشوند به‌ناگاه لشکر دشمن از راه می‌رسد از ساکنین قهرود جویا می‌گردند اهالی ابا می‌نمایند و بالاخره کار به جدال و نزاع می‌انجامد پس از پنج روز کار بر مسلمین ضیق شده و شاهزادگان را کشته و اهالی را اسیر از آنجا به مشهد می‌‌برند و از آنجا عده‌ای به سمنان و دیگران به اصفهان تبعید می‌گردند. قلیل کسانی که در قهرود مخفی شده بودند به ظهور آمده و کشتگان من‌جمله امامزادگان را دفن می‌نمایند. امامزاده حسین(ع) را در جوینان بر روی بقعه عدنان دفن نموده و محل به شاهزاده حسین(ع) مشهور می‌گردد. سه تن از به‌روایتی خواهران یا خواهرزادگان امام رضا(ع) نیز وسط قبرستانی در میان باغستان‌های محله‌ی بالای قهرود مدفون و بر روی قبرشان نیز بقعه‌ای ساخته می‌شود که الحال به مسجد ابوالفضل(ع) مشهور است. امامزاده علی بن محمد بن موسی‌الکاظم(ع) نیز در محل زیدیه(بقعه محسن) دفن گردیده و محل به بقعه علی نامیده می‌گردد. 10- زینب بنت محمد بن موسی بن جعفر(ع): قریب سه ماه از واقعه‌ی فوث گذشته است که خواهر امامزاده محمد(ع) به زیارت مرقد نورانی برادرش می‌آید و از ناراحتی مریضه و متوفیه می‌گردد و در جوار برادرش به خاک سپرده می‌شود. محل دفن آن بانوی گرامی به زینبیه مسمی می‌گردد و در زمان متوکل ملعون که آثار امامان و امامزادگان را از بین می‌بردند اهالی بقعه و مرقتین را برداشته و محل را مسمی نمودند به مسجد علی(ع) که تا امروز به این نام مانده است. 11- امامزاده محمود بن حسن بن موسی بن جعفر(ع): در زمان هارون‌الرشید ملعون زمانیکه فرزندان حضرت زهرا(ع) را به شهادت می‌رسانند در اصفهان این عزیز زهرا را به شهادت رسانده و سرایشان را از آنجا به کاشان حرکت می‌دهند تا به مشهد ببرند در قهرود در محله اشترکشان اهالی با مامورین درگیر شده و پس دادن 70 شهید سر را گرفته و در وسط آبادی در محلی دفن نموده و محل را از ترس معاندین به مسجد کلّه مشهور می‌نمایند. مآخذ: بحرالانصاب موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی بحرالانصاب موجود در کتابخانه حرم حضرت معصومه(ع) بحرالانصاب موجود در کتابخانه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی معجم البلدان 5. بخشی از متن کتاب ایران نوشته اولیور واتسون جلد 13 منبع : گردآوری از سه نشانه انتهای خبر : روستای قهرود، بهشتی بر روی زمین.

رضا حاشیه باف بازدید : 476 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)

موقعیت جغرافیایی

قمصر در درون دره‌ای به طول ۹ و عرض ۵ قرار دارد. قمصر در استان اصفهان و شهرستان کاشان واقع شده است. قمصر سکونتگاهی است که به لحاظ موقعیت هندسی، َ۲۶ ۰ ۵۱ طول شرقی وَ ۴۵ ۰ ۳۳ عرض شمالی واقع شده‌است. این شهر با ارتفاع متوسط ۱۹۰۰ متر از سطح دریا هم چون کمربندی سبز با بازوهای متعدد در امتداد دره‌های کم شیب کوه‌های بخش مرکزی ایران، تنیده شده‌است.

پایتخت گل و گلاب

آنچه دربارة قمصر و کیفیت گل محمدی آن می‌دانیم بیشتر محدود به کیفیت گلاب ناب است. در صورتی که اساسی‌ترین ترکیبی که موجب اشتهار این محصول شده است میزان فوق‌العادة اسانس گل قمصر است. البته در اینجا شایان ذکر است که اسانس با عطر تفاوت دارد بدین معنا که عطر بخش پارافینی اسانس می‌باشد. در این خصوص به نقل از متخصصان این امر آمده است: در سالهای ۱۳۵۴–۱۳۵۲ خورشیدی کارشناسان بلغاری که روی گل سرخ محمدی بررسی می‌کردند دریافتند که گل سرخ محمدی قمصر در سنجش با نمونه‌های همگون در دیگر نقاط کشورمان از کیفیت چشمگیر و برتر برخوردار است. از همین روصنایع یشرفته عطرسازی جهان، به ویژه کسورهای اروپایی ـ که از فناوری‌های گسترده و بالایی برای تبدیل آن به فراورده عطر بهره‌مندندـ به کاربرد اسانس عطر گل محمدی قمصر روی آورده‌اند؛ به گونه‌ای که همه ساله مقدار زیادی اسانس تولیدی به وسیله کشورهای اروپایی از ایران خریداری می‌شود. این زمینه (کیفیت اسانس قمصر) سبب گشته تا عطر و گلاب قمصر از دیرباز همانند فرآورده نامی ماندگار بماند. علت این همه تأکید بر گلاب قمصر مرغوبیت فوق‌العاده گل تولیدی قمصر بوده و این به سبب شرایط طبیعی ویژة قمصر است. چه در گذشته و چه در امروز بهترین و عالیترین محصول گل و گلاب و طلای معطر با عیار بسیار بالا که دقیقاً منطبق با استانداردهای آن می‌باشد محصول آب و خاک و اقلیم این سازمان است. در کنار این عامل اساسی، روش سنتی گلابگیری قمصر را باید حاصل هنر، ذوق، سلیقه، پشتکار و ابتکار مردم آن دانست. مردمی که با الهام از فرهنگ اراده و سابقة درخشان نظام اجتماعی خویش آن را پرورانیده و توسعه داده‌اند. از این رو باید برای تجارب ارزشمندی که طی سالیان دراز در این مسیر کسب کرده‌اند ارزش‌گذاری نمود.

تاریخچهٔ گل و گلاب

برای انواع گل رز (Rose) در فارسی نامهایی مانند سرخ‌گل، گل محمدی یا گل چای ذکر شده‌است. البته این نام بیانگر تنوع گستردة گونه‌های آن نیست چراکه تاکنون بیش از ۲۰۰۰۰ گونه گل رز شناخته شده‌است. این گل گذشته از آن که سر دستة تیرة مهمی از گیاهان است از نظر ساختمان، رنگ و عطر گلهایش کاملترین نوع گل بوده و تاکنون هیچ‌یک از جنس‌ها و نژادهای متنوع گیاهان در تنوع و تکامل به پای این گل نرسیده‌است. نژاد گل سرخ به ۷ دسته تقسیم شده‌است:

سرخ گل فرانسه نسترن گل چای سرخ گل با گلهای متعدد سرخ گل مینیاتور سرخ گل بنگال سرخ گل ایران در بین گونه‌های متنوع رزها و سرخ‌گل‌ها، سرخ گل ایران یا گل محمدی که از خانوادة Rosaceus است و در منابع مختلف و در کشورهای غربی و انگلیسی زبان به Domask Rose معروف است. این گونه منحصر به ایران می‌باشد. بطور کلی در منابع مختلف و طبق نظر اکثر کارشناسان زیست گیاهی گونة مذکور از ابتدا در ایران پرورش یافته و از این کشور به دیگر نقاط جهان پخش شده‌است.

گل محمدی یا طلای معطر از نظر ویژگیهای فیزیکی و شکل ظاهری دارای خصوصیات زیر است:

گل نیمه پر پر، صورتی رنگ و بسیار خوشبو، برگ‌گلها به شکل تخم مرغی، دارای ۵ تا ۷ برگچه و یک دم برگ، شکل گیاه آن بوته‌ای پر پشت با بلندای نزدیک به ۱٫۵ متر، دارای خارهای ریز بیشمار روی ساقه‌ها به ویژه در ساقه‌های جوان آن.

در نشست مورخ ۱۳۷۴/۹/۲۲ شمسی که با حضور ریاست انجمن باغبانی ایران و شماری از استادان دانشگاه‌های ایران برگزار گردید، گل سرخ محمدی با ویژگیهای مذکور به عنوان گل ملی کشور تأیید و برگزیده شد.

حوضه

حوضه از ارتفاعات جنوبی شهر قمصر سرچشمه می‌گیرد. این ارتفاعات سرد و برف گیر بوده که بلندترین قله آن گرگش (قله رفیع) با ارتفاع ۳۵۸۸ متر، (در ردیف کرکس) پایدارترین کانون آبی و منبع تغذیه کننده آبهای سطحی و زیرزمینی منطقه قمصر و مناطق اطراف می‌باشد. رودخانه قمصر از ارتفاعات ۳۰۰ متری جنوب جوره شروع شده، با عبور از وسط قمصر در ارتفاعات ۱۱۰۰ متری به دشت الگو:کاشان و در نهایت به پایاب خود، مسیله قم می‌ریزد.

در بین آبهای سطحی این حوضه، مهمترین جریان آب سطحی رودخانه قمصراست که از یک سو در تمام ایام سال دائماً در جریان است، و از دیگر سو، تغییرات دبی بسیار زیادی دارد که براساس تقسیم‌بندی تاریخی و ملکی، که طبق حد متوسط آب دهی در فصل تابستان صورت گرفته (۶ دانگ)، شامل ۶ جوی است.

آثار تاریخی

قمصر در هزار توی تاریخ خود ناگفته‌هایی چنان گنجینه‌های گرانبها دارد که تاکنون بر اثر عوامل گوناگون مهجور و ناشناخته مانده‌است. آوای قمصر بر آن است از این شماره به مساعدت محققین و دانشجویان به این مهم پرداخته و دیوان گذشته را در برابر دیدگانتان ورق زند. در ۵ کیلومتری شمال قمصر و ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان، در تنگنای رودخانه قمصر به طرف جلگه کاشان سدی موسوم به سد قمصر ساخته شده‌است. تاریخ ساخت سد را به دوره سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی (۴۸۵–۴۶۵ ه-ق) نسبت داده‌اند. با توجه به شباهتهای بسیاری که میان طرح و معماری ساختمان فعلی سد قمصر با سد قهرود وجود دارد این نتیجه حاصل می‌شود که سد مربوط به ملکشاه سلجوقی به مرور زمان تخریب گردیده و مجدداً در دوره صفویه (شاه عباس اول) سد فعلی برروی شالوده سد باقی‌مانده از سد دوره سلجوقی احداث شده‌است. دیوار سد در عمق دره در حدود ۴۰ متر طول و در سطح فوقانی در حدود ۸۰ متر طول و ۲۲ متر ارتفاع دارد. ضخامت دیواره سد ظاهراً در مرحله اول ساخت حدود ۱۴ متر بوده که بعداً به حدود ۲۶ متر افزایش یافته‌است. مصالح مورد استفاده در سد سنگ و ملات ساروج می‌باشد. دیواره اصلی سد در قسمت زیر آب و در وسط دارای جزر پشتیبانی محکمی بوده، که دیواره را در مقابل فشار وارده از طرف مخزن حمایت می‌کرده‌است. ظاهراً این جزر کافی نبوده و مجدداً در قسمت زیر آب و به فاصله ۵/۱۲ متری دیواره اصلی، دیواره دیگری به ضخامت ۳ تا ۴ متر کشیده شده‌است. سپس فاصله بین آن دو را با سنگ و ملات پر نموده‌اند. در حاشیه شرقی سد، رأس بقایای آب گذاری باقی‌مانده که ظاهراً آب اضافی و طغیانی سد از طریق آن خارج می‌گردیده‌است. معمار سد جهت تنظیم بموقع آب پشت سد و جلوگیری از فشار وارده بر دیواره آبگیر از طریق آن خارج می‌گردیده‌است. معمار سد جهت تنظیم به موقع آب پشت سد و جلوگیری از فشار وارده بر دیواره آبگیر (مخزن) اقدام به ساخت دو دریچه برجی شکل به فاصله حدود ۲۰ متر از یکدیگر بر روی دیواره سد نموده‌است.

خانه های تاریخی قمصر

در خصوص خانه های تاریخی قمصر می توان گفت: به علت خوش نشین بودن قمصر ـ از گذشته های دور ـ عمارت های اعیانی زیادی در مناطق دلپذیر، خاصه مسیر رودخانه احداث شده است كه در اثر بلایای طبیعی نظیر سیل وزلزله، اثری از آنها بر جای نمانده است؛ خاصه وقوع زلزله سال ۱۲۶۰ كه كم تر خانه ای سالم مانده است. اما در حال حاضر در محدوده محله تكچه كه از زمان صفویه در اثر احداث مسیر جدید آب رودخانه شكل می گیرد.
خانه های تاریخی زیادی وجود دارد؛ از جمله: خانه حاج مانده علی و احسانی ها و رفوئی ها . در این میان خانه حاج مانده علی از قدیمی ترین این خانه هاست و طبق تاریخ موجود بر روی تخته های سقف آن كه دوبار بازسازی آن را نوشته است.
تاریخ آن به سال ۱۲۶۰ (سال زلزله) بر می گردد. هم چنین خانه شكه عمدتا تاریخ ساخت آن را ۱۳۱۵ هـ ق ذكر می كنند. در این جا شایان ذكر است: این تاریخ ها مربوط به بازسازی سقف های این خانه ها بعد از زلزله است در صورتی كه ریشه ها و طرح و بنای اولیه آنها حداقل ۲۰۰ سال قدمت دارد زیرا كه خانه احسانی ها با توجه به جدید بودن آن نسبت به خانه حاج مانده علی، توسط حاج میزرا علی پدر حاج میرزا اقا احسان بنا شده كه حیات وی مربوط به ۱۵۰ سال پیش است. حاج میرزا آقا احسان خانه حاج مانده علی را بعد از مرگ وی خریداری می كند و اكنون به نام خانه احسانی ها در كنار آن است.
از این رو این خانه های تاریخی حداقل ۲۰۰ سال قدمت دارد و ما در حال حاضر به عنوان دو خانه احسانی ها از آنها نام می بریم و این دو خانه مهم ترین خانه های اعیانی و تاریخی قمصر است. این خانه ها به سبك ییلاقی با وسعت زیاد، ایوان های با شكوه و متعدد و عناصر مختلف سنتی، در چند طبقه بنا شده است، نقل است كه مستوفی الممالك قاجار نیز در سفر به قمصر در این خانه ها سكونت گزیده است.

 

این مطلب را هم ببینید :  شهر بن

خانه های تاریخی قمصر

خانه های تاریخی قمصر

خانه های تاریخی قمصر

خانه های تاریخی قمصر

خانه های تاریخی قمصر

خانه های تاریخی قمصر

خانه های تاریخی قمصر

اطلاعاتی در مورد قمصر کاشان

 قمصر کاشان بیا تا سوی قمصر بار بندیم دو روزی بر بروت ری بخندیم (ملک الشعرائ بهار) قمصر قطعه کوچکی از باغ بهشت این شهر با ارتفاع متوسط 1900 متر از سطح دریا هم چون کمربندی سبز با بازوهای متعدد در امتداد دره های کم شیب کوه های بخش مرکزی ایران ، تنیده شده است. قمصر از نظر حدود جغرافیایی در محدوده سیاسی – اداری استان اصفهان بوده، و به لحاظ تقسیمات استانی ، زیر مجموعه شهرستان کاشان است . قمصر به عنوان نقطه شهری و مرکزی بخش قمصر در دامنه های کوهستانی جنوب شهر کاشان است . بخش قمصر با 25 آبادی دارای سکنه ، شامل دو شهر است به نام های قمصر و جوشقان کامو و دهستانهای قهرود و مسلم آباد و حسین آباد ، قزاآن و الزگ و کلوخ می باشد . قمصر در فاصله 30 کیلومتری کاشان و در فاصله 160 کیلومتری از شهر اصفهان – از مسیر جاده قهرود – قرار دارد و 180 کیلومتری اصفهان از طریق اتوبان تهران-کاشان- اصفهان قراردارد. محلات شهر قمصر به علت جدایی از یکدیگر در طول زمان ، تمام عناصرعمومی و اجتماعی لازم را در خود پرورانیده اند؛ به نحوی که هر محله دارای مساجد و تکایای بزرگ و منظم ، حمام، آب انبار، مدرسه ابتدایی، مراکزتجاری و ...است. و در اینجا لیست بعضی از محله های شهر قمصر را نام می بریم: بالا، بن رود، پائین، سادات، سردشت، سررود، فرفهان، مازگان و میان ده. در 5 کیلومتری شمال قمصر و 30 کیلومتری جنوب کاشان، در تنگنای رودخانه قمصر به طرف جلگه کاشان سدی موسوم به سد قمصر ساخته شده است. تاریخ ساخت سد را به دوره سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی (485-465 ه-ق) نسبت داده اند. با توجه به شباهتهای بسیاری که میان طرح و معماری ساختمان فعلی سد قمصر با سد قهرود وجود دارد این نتیجه حاصل می شود که سد مربوط به ملکشاه سلجوقی به مرور زمان تخریب گردیده و مجدداً در دوره صفویه (شاه عباس اول) سد فعلی برروی شالوده سد باقی مانده از سد دوره سلجوقی احداث شده است. قمصر پایتخت گل و گلاب ایران گل محمدی از هر حیث گونه‌ای متعلق به ایران است. در تعیین محدوده مکانی و زمانی ایجاد و توسعه و کشت و گلابگیری در ایران و در گذشته می‌توان گفت: تولید و کاربرد این محصول از زمانهای دور و قبل از اسلام و در اقصی نقاط کشور رواج داشته است. به نحوی که گل و گیاهان گل دار، چه خوراکی و چه دارویی همواره بخش بزرگی از پزشکی بومی ایران بوده است. سنگ نگاره‌های ستبر تخت جمشید نمادی گویا از فرهنگ نام آشنای مهرورزی و دوست داشتن گل و گیاه بر سینه دارد. نکته قابل توجه در این زمینه تامل در شیوه گلابگیری در قمصر است. زیرا اگرچه تقطیر و تولید عرقیات در ایران قدمتی بس طولانی دارد، فلسفه بکارگیری دستگاه‌های سنتی گلابگیری قمصر بیانگر پویشی جدید در این صنعت، تولید محصول در حجم زیاد و با هدف تجاری است. در حالی که قبل از آن با دستگاههای تقطیر تنها مقدار محدودی برای درمان تولید می‌شده است. در هر صورت صنعت گلابگیری در تمام دوره‌های زمانی گذشته رواج داشته به شکل وسیعی تولید می‌شده حتی صنایع جنبی آن نظیر مسگری، شیشه‌سازی و وسایل بسته‌بندی آن نیز در کنارش رواج داشته است. از نظرگاه تولید و فروش محصول نیز بیشتر به خارج از منطقه صادر می‌شده است و بدین علت بر خلاف اغلب صنایع دستی در طول تاریخ و به خصوص در دوران معاصر توانسته است که جایگاه خود را در عرصه بازار مصرف حفظ کرده روز به روز بر کمیت و کیفیت خود بیفزاید به گونه‌ای که در این زمینه انواع عرقیات گیاهی و دارویی نیز بدان اضافه گردیده است. علت این همه تاکید بر گلاب قمصر مرغوبیت فوق‌العاده گل تولیدی قمصر بوده و این به سبب شرایط طبیعی ویژه قمصر است. چه در گذشته و چه در امروز بهترین و عالیترین محصول گل و گلاب و طلای معطر با عیار بسیار بالا که دقیقا منطبق با استانداردهای آن می‌باشد محصول آب و خاک و اقلیم این سازمان است. در کنار این عامل اساسی، روش سنتی گلابگیری قمصر را باید حاصل هنر، ذوق، سلیقه، پشتکار و ابتکار مردم آن دانست. مردمی که با الهام از فرهنگ اراده و سابقه درخشان نظام اجتماعی خویش آن را پرورانیده و توسعه داده‌اند. این شهر همه ساله به خصوص در ایام گلاب‌گیری که از اواسط اردی‌بهشت آغاز شده و تا اواخر بهار ادامه دارد، پذیرای هزاران گردشگر است. در این ایام تمام شهر پوشیده از درختان زیبا و رنگارنگ، همراه با بوی مطبوع و دلنشین گلاب و گل‌های محمدی است.


رضا حاشیه باف بازدید : 3694 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)

 

 سياح خ اباذر نرسیده به دروازه دولت 55449799 55462373

رستوران جزايري خيابان 22 بهمن - جنب مسجد صفاري 55459080

رستوران جوان میدان ولی عصر، ابتدای بلوار شهید مطهری 55542922

رستوران خاتون میدان 15خرداد ، خ 22 بهمن 55459004 55456299

رستوران بوف ابتداي خيابان اميركبير 59 -55310050

رستوران آ اس پ ميدان جهاد - ابتداي بلوار دانش 55576535

رستوران شاندیز خ آیت الله كاشانی ، روبروی مسجد امیر المومنین(ع) 55440334

رستوران گلشن میدان معلم ، ابتدای بلوار شهید مطهری 55545272

رستوران غزال میدان خرمشهر،ابتدای خ شمس آبادی 55240979

رستوران کوثر بلوار قطب راوندی بعد از پارك مدنی 55621001

چلوكبابي چشم بين بلوار شهيد مطهري 55540160

چلوكبابي سادات خ آیت الله سعیدی ، جنب منبع آب 55231540

چلوكبابي مقصودي خيابان راه آهن 55233371

غذاخوري خانه برگر خيابان 22 بهمن - روبروي تامين اجتماعي 55456344

غذاخوري داريوش خيابان 22 بهمن 1 - 55340740

غذاخوري ستاره طلايي ميدان معلم 55545711

غذاخوري طوبي خيابان شهيد رجايي 55460992

غذاخوري گل نرگس فاز 2 ناجي آباد 55429777

آشپزخانه اقاقيا خيابان 22 بهمن 55456348

آشپزخانه اكرمي ميدان امام حسين 55318853

آشپزخانه البرز خیابان 22 بهمن 55470912

آشپزخانه الغدير بلوار الغدير 55341932

آشپزخانه ايروني خيابان اميركبير 55311850

آشپزخانه برك ميدان جهاد - بلوار دانش 55545884

آشپزخانه بعثت ميدان جهاد 55544262

آشپزخانه پونه خيابان اميركبير 55343020

آشپزخانه توحيد خيابان منتظري 55460480

آشپزخانه ثامن بلوار مطهري 55549939

آشپزخانه دنيز بلوار الغدير 55333872

آشپزخانه رضا خيابان كمال الملك 55444897

آشپزخانه ريحان بلوار شهيد مطهري 55549407

آشپزخانه زيتون بلوار شهيد مطهري 55549860 55542654

آشپزخانه سرآشپز بلوار شهيد خادمي 55543721

آشپزخانه سيلك خيابان اميركبير 55330055

آشپزخانه شهروند بلوار شهيد مطهري 55543387

آشپزخانه عرفان خيابان اباذر 55227430

آشپزخانه غدير دروازه دولت 55459265

آشپزخانه قائم بلوار الغدير 55340203 55340204

آشپزخانه كوثر خيابان آيت الله يثربي 55226866

آشپزخانه كيميا ابتداي جاده نوش آباد 55570469

آشپزخانه گلستان راوند 55516788

آشپزخانه مطبخ الغدير دروازه دولت 55459265

آشپزخانه مهدي (نقوي) راوند - شهرك قطب 55516045

آشپزخانه نگين كوير بلوار امام رضا 55421136

آشپزخانه هاني خيابان امام خميني (ره) 55236474

آشپزخانه هزار دستان راوند 55515583

آشپزخانه هما خيابان مدرس 55319199

آشپزخانه همشهري فاز 2 ناجي آباد 55425192

آشپزخانه هيوا بلوار شهيد مطهري 55548748

آشپزخانه ياحسين خيابان نطنز - كوچه تشكري 55230210

رضا حاشیه باف بازدید : 255 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)

چارتاقی نیاسر قدیمی ترین آتشکده ایران

چارتاقی‌ها سازه‌هایی هستند که می‌توان آغاز فصل‌های چهارگانه سال را با قرار گرفتن خورشید در هنگام طلوع در روز نخست هر فصل در زاویه خاصی از میان ستون‌های این گونه بناها مشاهده کرد. چهارطاقی‌های زیادی در سایر نقاط کشور وجود دارد که قرار گرفتن چهارطاقی نیاسر در یک منطقه توریستی، آن را در رده یکی از معروف‌ترین‌ها قرار داده است. آتشکده نیاسر به

رضا حاشیه باف بازدید : 192 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)
نیاسر

 


این روزها که مراسم گلابگیری بازار گردشگری قمصر و نیاسر را داغ کرده، شاید شما هم در تدارک یک سفر کوتاهی به این شهرها باشید. قبلا از جاذبه های قمصر برایتان گفتیم اما بد نیست این بار سری به نیاسر بزنید که نه تنها یکی از مراکز اصلی گلابگیری کاشان به شمار می رود، بلکه با طبیعت متفاوتی که دارد توانسته است به سرسبزترین مقصدی گردشگری کاشان تبدیل شود.


 

نیاسر، در 30 کیلومتری شمال‌غرب کاشان قرار دارد و موقعیت کوهستانی آن در ارتفاعات کرکس باعث شده که بافت پوششی و آب و هوایی متفاوتی از دیگر نقاط کاشان داشته باشد. آنقدر که لطافت هوا و سرسبزی این منطقه خیلی وقت ها نیاسر را پاتوق کاشانی هایی می کند که از گرمای بهار و تابستان به خنکای این شهر پناه می برند. اما این تنها جاذبه نیاسر نیست؛ این شهر کوچک با آثار ارزشمند تاریخی که در گوشه و کنار خود دارد، برای تاریخ دوستان هم حرف های زیادی خواهد داشت.

نیاسر

نیاسر تاریخ خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه در میان مردم مشهور شده و سرچشمه آبشار معروف این شهر هم به حساب می آید. بهره مندی این شهر از آب فراوان، آن هم در بخش های خشک و کویری کشور موهبتی بود که زندگی شهری و تاریخ و تمدن را به نیاسر آورد. تا جایی که بعدها، وقتی باستان شناسان این شهر را کند و کاو می کردند، در هر گوشه ای از نیاسر به قبرهای تاریخی می ‌رسیدند که هر کدام شکل و شمایل خاص خود را داشتند و نشان می دادند صاحبان این قبرها در دوره های مختلف و با آداب و رسوم مختلفی دفن شده اند.

نیاسر

دیدنی های نیاسر

اگر گذارتان به نیاسر افتاد می توانید سری هم به غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن بزنید. چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، باغ‌های سرسبز، کوچه های قدیمی کاهگلی، باغ و کوشک تالار و... هم از دیدنی های این شهر هستند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند.

نیاسر

حمام و آسیاب آبی تاریخی نیاسر هم یادگار به جا مانده از دوران صفوسان است که با شیوه های جالبی کار می کرده است. در این حمام، آب از آبشار به وسیله کول‌های گلی به داخل 8 گوش زیبایی می رفت و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد. سوخت این حمام هیزم بوده و ورودی هشت ضلعی آن به وسیله دالان‌هایی از بیرون حمام جدا می شد.

آسیاب آبی هم به وسیله آبی که از آبشار به پائین ریخته می‌شد به گردش در می آمد و گندم و جو را برای اهالی منطقه آسیا می کرد.

آتشکده نیاسر

نیاسر

آتشکده نیاسر را اردشیر بابکان ساخت و خیلی ها معتقدند که این اولین معبد و آتشکده‏اى است که سلسله ساسانى بنا کرده است.

معماری این آتشکده به خوبی یک گنبد ساسانى را نشان می دهد که مثل بقیه آتشکده های این عصر بر یک پایه  مربعی شکل سوار است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و گچ است و به نظر می رسد که گنبد اصلی آتشکده در گذشته فرو ریخته اما بعدهاً بازسازی شد و به شکل گنبدهای دوران اسلامی فرم داده شده است.

چند متر پایین‌تر از این آتشکده چشمه اسکندر را می توانید ببینید که در ادامه به آبشار اسکندر ختم می شود. چشمه‌ای خنک که ماهی‌های کوچک و بزرگ سیاه‌رنگ در آن جست‌وخیز می‌کنند و گفته می‌شود یکی از دلایلی که اردشیر اول نیاسر را برای اقامتش انتخاب می‌کند، وجود همین چشمه  است.

نیاسر

غار ریس

غار ریس را باید در 30 کیلومتری شمال‌غربی کاشان و در پای کوه مرتفعی ببینید. این غار یکی از غارهای مصنوعی ایران به شمار می رود که در گذشته برای انجام اعمال مذهبی ساخته شده است. عده ای از باستان شناسان عمر این غار را به دوره پارتیان نسبت می دهند و معتقدند که چون پارتیان معابد خود را در تاریکی مطلق می‌ساختند،‌ این غار هم در همان دوره به عنوان معبد ساخته شده است.

نیاسر

غار ریس تا مدت زیادی ناشناخته بود و برای همین در هیچ یک از متون و اسناد تاریخی و قدیمی به آن اشاره ای نشده است با این حال اگر این غار را از نزدیک ببینید، تایید می کنید که یک شاهکار باشکوه در دل کوه های کرکس است که بدون تماشای آن سفرتان ناقص می ماند! البته باید بدانید که داخل این غار مسیر خطرناک و پیچ در پیچی است که طی کردن آن بدون راهنما ممکن است به قیمت جانتان تمام شود.

نیاسر

 

 

رضا حاشیه باف بازدید : 364 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)

نیاسر شهری قدیمی است که تمام تاریخ و قدمت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه شناخته می‌شود. آبشار نیاسر هم در واقع زاییده همین چشمه است.

هر ساله از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یکی از نقاط دیدنی و توریستی ایران بدل می‌شود. نیاسر یکی از مراکز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه کوه های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات‌های فراوان آن منطقه است.

زمانی هر جای نیاسر را که می‌کندند به قبر می‌رسیدند و از همین رو انواع تدفین و سنگ قبر را در آنجا می‌توان مشاهده کرد. آداب و رسوم مردم نیاسر هم بسیار جالب است. آنها در عید قربان گاو (زرد) قربانی می‌کنند و خونش را در آب چشمه می‌شویند.

پرونده‌ها:

غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن، چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، بافت تاریخی با بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغ‌های گسترده، گلستان‌های زیبا و قرارگیری در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف نیاسر و باغ و کوشک تالار، این شهر را به یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری کشور تبدیل کرده است. این شهر همه ساله و به خصوص در فصل بهار و در ایام گلابگیری پذیرای گردشگران و تورهای گردشگری از اقصی نقاط کشور است.

باغ تالار و عمارت کوشک:

باغ تالار ازآثار جالب و دیدنی شهر نیاسر می‌باشد که در ختان کهنسال و بس رفیع آن زبان‌زد خاص و عام می‌باشد. درختان سر به فلک کشیده زیبا و دل انگیز این باغ قدیمی که آب چشمه اسکندریه در میان آن جاریست نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

عمارت بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده که به کوشک تالار معروف است از دیگر دیدنی های این شهر است. این عمارت و بنای تاریخی که رو به ویرانی مرمت شده است.
از دیگر خصوصیات این مکان مشرف بودن آن به تمامی شهر نیاسر و اطراف آن می‌باشد به عبارت دیگر در هر نقطه از نیاسر این امکان قابل رؤیت است.

حمام و آسیاب آبی:

حمام تاریخی و آسیاب آبی از دیگر آثار تاریخی شهر نیاسر هستند که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در دورانن صفویه ساخته شده است.

نحوه انتقال آب به داخل حمام نیز جالب و درخور توجه است. آب از آبشار به وسیله کول‌های گلی به داخل 8 گوش زیبایی و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد و از آنجا به کل حمام انتقال می‌یافت و آب شرب حمام نیز به وسیله کول‌های جداگانه به داخل حمام هدایت می‌شد.

سوخت حمام هیزم بوده و دارای خزان بوده و ورودی هشت ضلع شکل آن به وسیله دالان‌هایی از بیرون حمام جدا شده است.
آسیاب آبی به وسیله آبی که از آبشار به پائین ریخته می‌شده به گردش درآمده است. آب ابتدا در داخل تنوره‌هایی ذخیره و از آنجا بوسیله کول باریکی با فشار به چرخه آسیاب می‌ریزد و سنگ آسیاب را به گردش درمی‌آورد و به این ترتیب گندم و جو را آسیا می‌کند. نوع معماری آسیاب و حمام شبیه هم است.

چشمه و آبشار نیاسر:

چند متر پایین‌تر از آتشکده نیاسر، چشمه آب خنکی به سمت روستا جریان دارد. این چشمه که چشمه اسکندر نام دارد و از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده منطقه به شمار می‌آید.

در ادامه چشمه، آبشار اسکندر نمایان می شود و در قسمت پایین آبشار، دو سنگ آسیاب وجود دارد.

آتشکده نیاسر:

آتشکده نیاسر بوسیله اردشیر بابکان مؤسس سلسله ساسانى ساخته شده و اولین معبد و آتشکده‏اى است که سلسله ساسانى در اوج رواج دین و آئین زرتشتى در ایران بنا کرد.

این بنا نمونه کامل یک گنبد ساسانى است، بر زیربنائى مربع نهاده شده است و بزرگى و عظمتى که در این چهار طاقى به چشم می‌خورد، از تعادل عناصر متشکل و توازن و هماهنگى ترکیب بنا نشأت می‌گیرد.

آتشکده از سنگ‌هایی که با گچ کنار یکدیگر قرار داده شده اند ساخته شده است. سنگ‌های به کار رفته در قسمت‌های پایینی بنا به شکل طبیعی و عادی و سنگ‌های به کار رفته در قوس‌ها و در قسمت‌های فوقانی مربعی شکل و مانند آجرهای بزرگی هستند.

گنبد اصلی آتشکده در گذشته، فرو ریخته اما بعدهاً بازسازی شد و به شکل گنبدهای دوران اسلامی فرم داده شده است.

غار ریس

غار ریس یا نیاسر در 30 کیلومتری شمال‌غربی کاشان در پای کوه نسبتاً مرتفعی از ارتفاعات نیاسر قرار دارد.

این غار یکی از غارهای مصنوعی ایران است که به منظور اهداف مذهبی و انجام مراسم عبادی خاص ساخته شده است. این غار که اهالی نیاسر آن را غار تالار یا رییس نیز می‌نامند به طور کامل توسط بشر ساخته شده و یکی از عجایب آثار باستانی به شمار می‌رود.

این غار تا مدت زیادی ناشناخته بود و برای همین در هیچ یک از متون و اسناد تاریخی و قدیمی به آن اشاره ای نشده است. غار نیاسر یک شاهکار باشکوه در دل کوه های کرکس در شهر زیبای نیاسر از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دراد.

رضا حاشیه باف بازدید : 282 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

سیری در احوال و آثار ملامحسن فیض کاشانی

در این متـن میخوانـــیم :

ولادت و نسب خانوادگی

نسب محمد مشهور به ملامحسن و ملقب به فیض در چهاردهم ماه صفر سال 1007 ق در یکی از معروف ترین خاندان علم، عرفان و ادب، که سابقه درخشان آنان به حدود چهار قرن می رسد در کاشان به دنیا آمد. پدرش رضی الدین شاه مرتضی (950 - 1009 ق) فقیه، متکلم، مفسر و ادیب در کاشان حوزه تدریس داشته و از شاگردان ملا فتح الله کاشانی (متوفی 988 ق) و ضیاء الدین محمد رازی (متوفی 1091 ق) بوده است. مادر او زهرا خاتون (متوفی 1071 ق) بانویی عالم و شاعر، دختر ضیاء الدین العرفا رازی (از عالمان بزرگ شهرری) بوده است. جد فیض تاج الدین شاه محمود فرزند ملاعلی کاشانی، عالم و عارفی شاعر از ناموران زمان خویش در کاشان بوده و در آنجا مدفون است.

دوران کودکی و تحصیلات

ملامحسن چهارمین فرزند شاه مرتضی در دو سالگی پدر خود را از دست داد. از آن پس دایی و عمویش تعلیم و تربیت او و دیگر برادرانش را به عهده گرفتند و چون فیض از برادران خود باهوش تر بود مقدمات علوم دینی و بخشهایی از آن را تا سن بلوغ در کاشان نزد عمو و داییش نورالدین محمد مشهور به حکیم و آخوند نورا (متوفی 1048 ق) فرا گرفت. بیست ساله بود که با برادر بزرگش عبدالغفور برای ادامه تحصیل به اصفهان که در آن روزگار پایتخت کشور و مرکز تجمع علمای بزرگ و اساتید ماهر در رشته های مختلف علوم اسلامی بود، رهسپار گردید و از این موقعیت مناسب که در هیچ یک از شهرهای ایران و دیگر ممالک اسلامی یافت نمی شد بیشترین بهره ها و استفاده های علمی را برد. مشهورترین استادان و ناموران اجازه اجتهاد و نقل روایت فیض در اصفهان، ملا محمد تقی مجلسی (متوفی 1070 ق)، شیخ بهایی (متوفی 1031 ق)، در علوم فقه و حدیث و تفسیر و میرداماد (متوفی 1040 ق) میرفندرسکی (متوفی 1050 ق) و ملاصدرا (متوفی 1050 ق) در فلسفه، عرفان و کلام بوده اند.
پس از آن ملا محسن با شنیدن خبر ورود سید ماجد بحرانی (متوفی 1028 ق) به شیراز، از اصفهان به آنجا رفت و مدت دو سال نزد ایشان به تکمیل علم حدیث و روایت پرداخت و از او نیز اجازه نقل روایت گرفت و به اصفهان بازگشت و بار دیگر در حلقه درس و بحث شیخ بهایی حاضر شد و استفاده های شایان برد. در این سالها که فیض از تقلید مستغنی و برای حج مستطیع شده بود عازم بیت الله الحرام گردید و در آنجا به ملاقات شیخ محمد فرزند حسن فرزند زین الدین عاملی (متوفی 1030 ق) رفت و از آن بزرگوار پس از استفاده های علمی، اجازه روایت و نقل حدیث دریافت کرد.
در موقعیتی که ملاصدرا دوره ریاضت و علم باطنی را شروع کرده بود ملا محسن و ملا عبدالرزاق لاهیجی به سویش شتافته، مدت هشت سال مونس تنهایی او بودند و در مصاحبتهای شبانه روزی با استاد استفاده کامل معنوی می بردند. در این دوران (1040 - 1029 ق) ملاصدرا دو دختر فاضل و عالم خود را به دو شاگردش ملا محسن و ملا عبدالرزاق تزویج کرد و آن دو شاگرد و داماد را به «فیض» و «فیاض» لقب داد. در همین زمان از سوی حاکم شیراز از ملاصدرا تقاضای مراجعت به شیراز شد. او این دعوت را پذیرفت. فیض نیز همراه استاد و پدر همسرش به شیراز رفت و نزدیک به دو سال در آنجا ماند. بعد از این مدت او به کاشان بازگشت و به امر تدریس، تعلیم، تبلیغ و ترویج و تالیف و تصنیف مشغول گردید و گاه در قمصر و کاشان با جمعی از دوستان نماز جمعه اقامه نمود.

شاگردان معروف فیض

ملا محسن شاگردان فراوانی داشت. آنان علاوه بر استفاده های علمی و معنوی از او به کسب اجازه های اجتهاد و نقل حدیث نیز مفتخر گردیده بودند معروفترین شاگردان ایشان عبارتند از: محمد مشهور به علم الهدی (1029 - 1115 ق): فرزند فیض که از دوران کودکی تا پایان عمر نزد پدر حضور داشته و تالیف و تصنیف کتاب و رساله ها با او همکاری می کرده است. علم الهدی از پدر چندین اجازه مختصر و طولانی دریافت نموده و خود او دارای آثار علمی فراوان می باشد.
احمد مشهور به معین الدین (1056 - 1107 ق): فرزند دیگر فیض که او نیز در فقه و حدیث متبحر و دارای تالیفاتی بوده است. محمد مومن فرزند عبدالغفور (برادر فیض): از فقیهان و مدرسان عصر خود که در یکی از شهرهای مازندران به تعلیم و تدریس طلاب و محصلان علوم دینی اشتغال داشته است.
شاه مرتضی دوم: پسر برادر فیض و دو فرزند او به نامهای محمد هادی و نورالدین محمد که هر سه از فاضلان عصر خود و دارای کتاب و رساله های متعدد بوده اند.
ضیاء الدین محمد: او فرزند حکیم نورالدین دایی فیض (متوفی 1047 ق) است که عالمی حکیم و عارفی دانشمند و شاعر بوده است.
ملا شاه فضل الله و ملا علامی: خواهر زادگان فیض و فرزندان ملا محمد شریف. این دو در علوم عقلی و نقلی صاحبنظر بودند و شاه فضل الله حدود چهل تالیف در موضوعات فقه، تفسیر و کلام داشته است.
ملا محمد باقر مجلسی (1037 - 1111 ق) مولف بحارالانوار. سید نعمت الله جزایری (متوفی 1112 ق). قاضی سعید قمی (متوفای 1103 ق). ملا محمد صادق خضری - شمس الدین محمد قمی - شیخ محمد محسن عرفان شیرازی و...

تالیفات و تصنیفات

فیض کاشانی عمر خود را صرف تعلیم، تدریس و تالیف کرد. او پس از کسب معارف و استفاده علمی و معنوی از استادان بزرگ خود نوشتن کتاب و رساله را از هیجده سالگی آغاز نمود و در طی 65 سال نزدیک به دویست جلد اثر نفیس در علوم و فنون مختلف تالیف کرد. خدمت پر ارج ایشان در این آثار نسبت به ترویج مذهب شیعه با خدمات و زحمات مردان زیادی از عالمان دینی برابری می کند. فیض در فهرست های متعددی که خود نگاشته تعداد تالیفات و تصنیفات را تا هشتاد جلد ذکر کرده و فرزندش علم الهدی تعداد آثار او را یکصد و سی جلد نام برده است. اما برابر فهرست تهیه شده از سوی ادیب و شاعر معاصر آقای مصطفی فیضی تعداد کتابها و رساله های فیض قریب به یکصد و چهل مجلد بالغ می گردد که اکثر آنها به زیور طبع آراسته شده است در اینجا به چند تالیف مهم فیض که در علوم مختلف نگاشته شده اشاره می کنیم:
الف - در تفسیر قرآن:
1- تفسیر صافی: از کتب معتبر در تفسیر قرآن است. فیض این تفسیر را در سال 1075 ق با مطالعه اکثر تفاسیر قرآن (از سنی و شیعه) نوشته و در ضمن بیان آیات، روایات معتبر و مستند شیعه را گردآورده است.
2- تفسیر اصفی: این تفسیر تلخیص صافی است که در سال 1077 ق نوشته شده است.
3. تفسیر مصفی: برگزیده مطالب تفسیری «تفسیر اصفی» می باشد.
ب - درحدیث و روایت:
.1. الوافی: محدث کاشانی برای نوشتن کتاب وافی چهار کتاب معتبر حدیث شیعه (کافی، تهذیب، استبصار، من لایحضره الفقیه) را در سال (1068 ق) تنقیح و با حذف احادیث مکرر، آن را یکجا در اجزای متعدد جمع کرده و پس از آن فرزندش علم الهدی با نوشتن و افرودن یک جزء که شامل معرفی رجال حدیث، کشف رموز و... بوده آن را تکمیل کرده است. هم اکنون کتاب «الوافی» در مجلدات متعدد چاپ گردیده است.
2. الشافی: منتخبی از احادیث «الوافی» است که در سال (1082 ق) نگاشته شده است.
3. النوادر: مجموعه احادیث نقل نشده در کتب معتبر را گردآورده است.
4. المحجه البیضاء: فیض در سال 1046 ق کتاب احیاء العلوم غزالی را تنقیح و تصحیح کرد و با استفاده از احادیث و روایات معتبر شیعه آن را شرح و تکمیل و به نام «الحقایق» ارائه کرد.
5. مفاتیح الشرایع: از کتب روایی فقهی و استدلالی فیض است که در سال 1042 ق نگاشته شده این کتاب در بردارنده همه ابواب فقه است. فیض با عنایت شدید به کتاب و سنت معصومین (ع) و گریز از به کارگیری دلایل عقلی و اجتهاد به رای، راه نوی فرا روی پژوهشگران در علم فقه قرار داده است. این کتاب از آغاز تالیف مورد توجه مجتهدان و محدثان بوده و تاکنون چهارده شرح و چندین حاشیه بر آن کتاب نگاشته شده که از جمله آنها شرح آقا محمد باقر بهبهانی (بزرگ مجتهد قرن دوازدهم) شایان ذکر است.
ج – در کلام و عرفان:
از کتب کلامی و عرفانی حکیم و عارف کاشانی کتاب «اصول المعارف» در چند جلد (تالیف سال 1046 ق)، «اصول العقائد» (1036 ق)، رساله های «علم الیقین» و، «الحق الیقین»، «عین الیقین»، «الحق المبین» و «الجبر و الاختیار» و... می باشند.
د – در اخلاق و ادب:
در موضوع اخلاق و ادب کتاب و رساله های متعددی به زبان فارسی و عربی نگاشته است. از آنها «ضیاء القلب» (تالیف در سال 1057 ق)، «الفت نامه» و «زاد السالک» (بین سالهای 1040 - 1030 ق)، «شرح الصدر» (1065 ق)، «راه صواب»، «گلزار قدس»، «آب زلال»، «دهر آشوب»، «شوق الجمال»، «شوق المهدی»، «شوق العشق» و دیوان قصائد و غزلیات و مثنویات می باشند.

روحیات فیض

از مطالعه و سیر در کتابهای و رساله های اخلاقی، عرفانی و شرح حالهای که به قلم خود فیض یا شاگردان و دیگر علما نوشته اند این گونه دریافت می شود که فیض به دلیل کثرت تالیفات و تصنیفات و تنوع آنها عالم و دانشمندی پر کار و جامع در علوم و فنون بوده و سالهای متمادی به امر تعلیم و تعلم و افاضه اشتغال داشته است. او دارای منشی عالی و نظراتی بلند و از عناوین و القاب گریزان بوده و از به دست آوردن شهرت و قدرت با وجود امکانات خودداری می کرده است. وی گوشه گیری و انزوا را برای کسب علم باطنی و دانش و تفکر مفید، بر همه چیز ترجیح داده است. از رفتن به مهمانی و مجالست با اصحاب و انصار دیوان (حکومت) فاصله می گرفته و در جستجوی اهل کمال و کاوشهای علمی مسافرتهای زیاد کرده است.فیض در بیان آراء و نظریات خود صریح بوده و از ریاء و تظاهر و تملق پرهیز می کرده و نارضایتی خود را از هر گونه بی بند باری، تظاهرات صوفیانه، تقدس خشک، عالم نماهای دنیاپرست ابراز می نموده است.در راه اعتلای کلمه حق و عقاید راستین شیعه هیچ تراسی و هراسی به خود راه نداده و آرزوی او این بوده است که مسلمانان همه سرزمینها بدور از تفرقه و پراکندگی همزیستی داشته باشند. این حکیم فرزانه خود را مقلد حدیث و قرآن و تابع اهل بیت (ع) معرفی کرده و می گوید:
من هر چه خوانده ام از یاد من برفت *** الا حدیث دوست که تکرار می کنم
در سرودن اشعار مختلف به زبان فارسی و عربی توانا و این فن را فرع بر علوم و دانستنی های دیگر خود شمرده و به تبعیت از اساتید خود ملاصدرا، میرداماد و شیخ بهایی که نیکو شعر می سرودند رباعیات، غزلیات، قصاید و مثنوی هایی دارد که در چند کتاب و رساله گردآوری شده است. در اینجا به یکی از اشعار معروف فیض و به نمونه ای از نثر او اشاره می کنیم:

الفت و یگانگی

بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم *** انیس جان غم فرسوده بیمار هم باشیم
شب آید شمع هم گردیم و بهر یکدگر سوزیم *** شود چون روز دست و پای هم در کار هم باشیم
دوای هم، شفای هم، برای هم، فدای هم *** دل هم، جان هم، جانان هم، دلدار هم باشیم
به هم یکتن شویم و یکدل و یکرنگ و یک پیشه *** سری در کار هم آریم و دوش بار هم باشیم
جدایی را نباشد زهره ای تا در میان آید *** به هم آریم سر، بر گرد هم، پر کار هم باشیم
حیات یکدیگر باشیم و بهر یکدگر می ریم *** گهی خندان زهم گه خسته و افکار هم باشیم
به وقت هوشیاری عقل کل گردیم به هم *** چو وقت مستی آید ساغر سرشار هم باشیم
شویم از نغمه سازی عندلیبی غم سرای هم *** به رنگ و بوی یکدیگر شده گلزار هم باشیم
به جمعیت پناه آریم از باد پریشانی *** اگر غفلت کند آهنگ ما هشیار هم باشیم

آراء و اندیشه های فیض

در لا به لای نوشته ها و گفته های فیض نظرات و آراء ویژه ای در مسائل فقهی، فلسفی و کلامی به چشم می خورد که گویای شخصیت واقعی اوست و نیز از این آثار به سیر تطور افکار و اندیشه های او و زمانش پی می بریم. ایشان در تمامی ابواب فقه چنانچه از کتاب فقهی روایی او مفاتیح الشرایع استفاده می شود نظراتی خاص دارد. یکی از فتاوا و نظریات مهم فیض ‍ که در موضوع غنا و شهرت دارد بدین شرح است. فیض به استناد روایاتی معتبر غنا و (آواز خوانی) را در مجالس عروسی جایز و همچنین در رساله «مشواق» خود غنا و خواندن اشعار دینی و اخلاقی را به صورت خوش برای ترویج روح مومنان جایز دانسته است. اما در همه آثار او با بیانی روشن مردم را از هر گونه استفاده باطل از غنا و لهو و لعب بر حذر داشته و گفته است: در عصر حکومت اسلامی اموی و عباسیان که با ائمه طاهرین (ع) هم عصر بوده اند غنا به گونه مبتذل در درباریان رواج داشت به طوری که زنان مغنیده در مجالس خلفا و وزرا در میان رجال به لهو و لعب مشغول بودند و بدون شک این نوع غنا نمی توانسته است مورد قبول پیشوایان بر حق امامیه باشد.

فرزندان و وفات

فیض کاشانی از همسر و دختر فاضل و عالم خود (متوفی 1097 ق) دارای شش فرزند بوده است.
1. علیه بانو (1031 - 1079 ق) فاضل و شاعر
2. علامه محمد علم الهدی (1039 - 1115 ق) متولد قم و ساکن و مدفون در کاشان است. عالمی فقیه و محدث و متکلی است که از نسل او تا کنون عالمانی ادیب و فقیه در شهرهای کاشان، قم، تهران، کرمانشاه و شیراز برخاسته اند.
3. سکینه بانو که کنیه اش ام البر بوده و سال تولدش 1042 ق. ذکر شده است.
4. ابو حامد محمد ملقب به نورالهدی متولد 1047 ق، عالم و شاعر و مدفون در کاشان است.
5. ام سلمه (متولد 1053 ق.) زاهد و حافظ قرآن بوده است.
6. ابوعلی معین الدین احمد (1056 - 1107 ق) فقیه و محدث که مدفون در کاشان است. ملا محسن فیض در 84 سالگی در کاشان بدرود حیات گفت و در قبرستانی که در زمان حیاتش زمین آن را خریداری و وقف نموده بود، به خاک سپرده شد. بر طبق وصیت ایشان، بر روی قبر وی سقف و سایبان ساخته نشده است ولی اهالی مسلمان آن دیار، هر صبح جمعه به «قبرستان فیض» رفته، با قرائت فاتحه و توسل به او، روح ملکوتیش استمداد می کنند.

منـابـع

حبیب الله سلمانى آرانى- گلشن ابرار- جلد1

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

آرامگاه ملا محسن فيض کاشاني

در ناحیه جنوب غربی کاشان و در کنار گورستان قدیمی فیض، بقعه علامه محدث ملا محسن فیض کاشانی (از بزرگترین علمای اسلامی قرن یازده ه. ق.) قرار دارد که در قرن 13هجری قمری به تقاضای ابو نصر فتح الله خان شیبانی، شاعر بزرگ عصر قاجار توسط فرهاد میرزای قاجار احداث شده است.

به گزارش هنرما،در بین خیابان های ملامحسن فیض و شهید اسلامی کاشان، در باغی مقبره ملامحسن فیض کاشانی، عالم و دانشمند شیعی قرار دارد. در کنار این مقبره، خانواده وی نیز مدفون هستند.در ادامه تصاویر این مقبره را مشاهده می کنید.

 

رضا حاشیه باف بازدید : 333 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

نام اصلی     کمال‌الدین علی محتشم کاشانی
زادروز     ۹۰۵ هجری قمری
۱۵۲۸ میلادی
کاشان
پدر و مادر     خواجه میراحمد
مرگ     ربیع‌الاول ۹۹۶
۱۵۸۸
کاشان
ملیت     ایرانی
جایگاه خاکسپاری     محله محتشم کاشان
در زمان حکومت     شاه طهماسب یکم صفوی
لقب     شمس الشعرای کاشانی
پیشه     شاعر
سبک نوشتاری     مرثیه سرایی
دلیل سرشناسی     ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»

مُحتَشَم کاشانی (۹۰۵ ه.ق در کاشان - ۹۹۶ ه.ق در کاشان) شاعر پارسی‌گوی سدهٔ دهم هجری و هم‌دوره با پادشاهی شاه طهماسب یکم صفوی بود. شغل اصلی محتشم بزازی و شَعربافی بود و تمام عمر خود را در کاشان زیست.

محتشم از پیروان مکتب وقوع و از مهمترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است. ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» معروف‌ترین مرثیه برای کشتگان واقعه کربلا در ادبیات فارسی است.

زندگی‌نامه
کمال‌الدین علی محتشم کاشانی دارای لقب شمس الشعرای کاشانی شاعر ایرانی در آغاز سده ده هجری و هم دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان زاده شد، بیشتر دوران‌زندگی خود را در این شهر گذراند و در همین شهر هم در ربیع‌الاول سال ۹۹۶ هجری درگذشت و محل دفن او بعدها مورداحترام مردم قرار گرفت. نام پدرش خواجه میراحمد بود. کمال الدین در نوجوانی به مطالعه علوم دینی و ادبی‌معمول زمان خود پرداخت و اشعار شعرای قدیمی ایران را به دقت مورد بررسی قرارداد. شعرهای او درباره رنج و درد امامان شیعه است

نام‌آورترین شاعر مدیحه‌سرای شیعه
مطلع «باز این چه شورش است...» که از محتشم کاشانی نراقی است در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد.
شاعران بسیاری پس از محتشم تا کنون از ترکیب‌بند یادشده در شعرها و نوحه‌هایشان سود برده‌اند.
او فنون شاعری را از صدقی استرآبادی (ساکن کاشان) فرا گرفت و خود شاگردانی مانند تقی‌الدین محمد حسینی صاحب «خلاصه‌الشعار»، صرفی ساوجی، وحشتی جوشقانی و حسرتی کاشانی را پرورش داد.
وی با سرودن دوازده بند در مرثیه شهدای کربلا که بند اول ترکیب بند وی با بیت «باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟ / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است ؟» آغاز می‌شود، مقام والایی در مرثیه سرایی کسب کرد.
وی در جوانی به دربار شاه طهماسب صفوی راه یافت و به مناسبت قصیده و غزلهای زیبایش مورد لطف شاه قرار گرفت؛ محتشم پس از مدتی در زمره شعرای معروف عصرخود جای گرفت ولی نظر به معتقدات دینی خود و احساسات شیعی دربار شاهان صفوی که در صدد تقویت این مذهب (در مقابل مذاهب اهل سنت) بودند به سرایش اشعارمذهبی و مصائب اهل بیت که در نوع خود تازه و بی بدیل بود پرداخت. محتشم پس از چندی به یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایران در سبک اشعار مذهبی و مصائب ائمه اطهارشیعه بدل گشت و اشعارش در سرتاسر ایران معروفیت خاصی یافت، بطوری که می‌توان وی را معروف‌ترین شاعر مرثیه گوی ایران دانست که برای اولین بار سبک جدیدی درسرودن اشعار مذهبی به وجود آورد. اولین اشعار مذهبی محتشم در سوگ غم مرگ برادرش بود که ابیات زیبائی در غم هجر او سرود و پس از آن به سرایش مرثیه‌هایی در واقعه جانسوز کربلا، عاشورای حسینی و مصیبت نامه‌های مختلف پرداخت(کتاب تاریخ ادبیات)

آرامگاه محتشم

محتشم در کاشان درگذشت و آرامگاه وی در این شهر - واقع در محله محتشم - زیارتگاه عموم است.

آثار محتشم
مجموعهٔ آثار این شاعر بزرگ عصر صفوی، پس از مرگ او، توسط یکی از شاگردانش در هفت کتاب جمع شد، که مشتمل بر غزلیات، قصاید، قطعات، رباعیات، مثنویات، و ترکیب‌بندهای وی می‌باشد.
آثار منظوم
صبائیه(کودکی شاعر)
شبائیه(جوانی شاعر)
شیبیه(پیری شاعر)
ماده تاریخ ها
معمیات

آثار منثور
جلالیه
نقل عشاق
بند آغازین از ترکیب‌بند ویژه و پرهوادار محتشم:

باز این چه شورش است؟ که در خلق عالم است         باز این چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است؟
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین         بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا؟ کزو         کار جهان وخلق جهان جمله درهم است
گویا، طلوع می‌کند از مغرب آفتاب         کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست         این رستخیز عام، که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست         سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن وملک بر آدمیان نوحه می‌کنند         گویا، عزای اشرف اولاد آدم است
خورشید آسمان وزمین، نور مشرقین         پروردهٔ کنار رسول خدا، حسین

نظرها درباره محتشم
جابر عناصری در باره محتشم کاشانی می‌گوید: محتشم کاشانی پدر مرثیه‌سرایی عاشورایی است. وی می‌افزاید: این شاعر فرهیخته بهترین منظومه نمایشی به یادگار گذاشت و با زبان شعر فرهنگ عاشورا را در بین مردم به ویژه مداحان اهل بیت رواج داد. عناصری می‌افزاید: شهرت و آوازه بی‌نظیر محتشم کاشانی در ادبیات موجب شد تا شاعران نام‌آوری به پیروی از سبک او اهتمام ورزند، اما تاکنون ادبیات ایران در مرثیه‌سرایی، شاعری همچون محتشم به خود ندیده‌است.
عباس مشفق کاشانی نیز بر این عقیده‌است که پاکی، اعتقاد و استواری و محبت محتشم کاشانی به‌اهل بیت علیه‌السلام باعث شد که برخی پادشاهان صفوی از جمله شاه طهماسب به اشعار مذهبی روی آورند.
وی می‌افزاید: ترکیب‌بند معروف این شاعر پرآوازهٔ مرثیه‌سرای ایران در رثای حسین و کشته‌شدگان کربلا در بین تشیع و به‌ویژه فارسی زبانان زبانزد شد و توجه بسیاری از شاعران را به‌خود جلب کرد.
محتشم کاشانی اشعار و حکایاتی به نظم و نثر در باب شاهدبازی دارد که در رساله جلالیه جمع آوری شده و از ۶۴ غزل و شأن نزول هر غزل و شرح اشعار به نثر تشکیل می‌شود. سیروس شمیسا آن را نشانه شاهدبازی او و درباره شاطر جلال معشوق مذکر وی دانسته اما محمدرضا ترکی معتقد است آن اشعار تخیلی است و محتشم «رساله جلالیه» را همچون «نُقل عشاق» که به عشق مرد و زن می‌پردازد، به سفارش متمولان زمانه سروده‌است و حکایت روحیات وی نیست.

منبع:سایت فرهنگی مذهبی یارگمنام ، ویکی پدیا

خواب مقبل کاشانی درباره محتشم کاشانی

یکی دیگر از شعرای نامی که در رثای اهلبیت مرثیه سرایی می کرد مقبل کاشانی بود .

مقبل کاشانی نقل میکند روزی از کنار خانه ای عبور میکردم که دیدم بر سر درآن خانه پارچه ای مشکی نصب شده وبه روی آن نام زیبای امام حسین (ع) می باشد که در آن خانه مجلس عزایی برپا شده بود. من هم همچون بقیه مردم به داخل روضه ابی عبدا... وارد شدم وبسیار گریه کردم سپس به خانه برگشتم وبه خواب رفتم .

در عالم خواب دیدم که به سفر کربلامشرف شده ام . تعداد زوار امام حسین (ع) زیاد بود سئوال کردم این همه زائر از کجا آمده اند ؟ شخصی جواب داد اینها 124 هزار پیامبر خدا هستند که برای زیارت آقا آمده اند. در صحن اصلی حرم منبری گذاشته بودند که یک آقای بلند مرتبه ای به آن تکیه کرده بود واز حرمت واحترام خاصی برخوردار بود . سئوال کردم ایشان کیستند؟ درجواب گفتند پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) هستند . ناگهان دیدم پیغمبر خاتم صدا زدند بگویید محتشم کاشانی بیاید. مقبل می گوید من در خواب گفتم محتشم خوشا به حالت که پیغمبر تو را دربین انبیاء صدا میکند. محتشم نزد رسول الله آمد وعرض سلام وادای احترام نمود. پیغمبر گفت : محتشم برو به بالای منبر پله پنجم بایست واز آن اشعاری که برای حسینم گفتی برایم بخوان.

مقبل می گوید : من در عالم خواب گفتم که الان محتشم چه شعری می خواند و پیغمبر چه میکند که دیدم این شعر را خواند:

(( از آب هم مضائقه کردند کوفیان            خوش داشتند حرمت مهمان کربلا

بودنددیو و دشت همه سیراب ومیمکید     خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا ))

ناگهان صدای گریه تمام انبیاء بلند شد که دیدم ناگهان در باز شد وملی نزد رسول الله آمد وگفت : آقا بگویید محتشم دیگر شعر نخواند حضرت جواب دادند چرا شعر نخواند محتشمم آن ملک گفت : زیرا فاطمه غش کرده است.

چگونگی گفتن شعر بازاین چه شورش است

محتشم کاشانی برادری داشت که به ایشان بسیار علاقه خاصی داشتند ولی براثر قضا وتقدیر الهی ایشان دارفانی را وداع گفته وبه جوار حضرت حق می رود. محتشم کاشانی بسیار در این عزا گریه کرد وبه نوحه سرایی برای برادر مرحوم خود پرداخت . یک شب در عالم خواب پیغمبر خاتم (ص) را در عالم خواب زیارت میکند. پیامبر (ص) به محتشم میگوید : ای محتشم کاشانی چرا در فراق برادر خود گریه ومرثیه سرایی می کنی تو که طبع شعر خوبی داری برخیز وبرای فرزند من حسین شعر بگو. محتشم می گوید: آقا من تا بحال برای اهلبیت شعری نگفته ام حضرت ادامه می دهد برخیز بنویس :

بازاین چه شورش است که درخلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا وچه ماتم است

 

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو

کار جهان و خلق جهان جمله در هم است

گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب

کاشوب در تمامی ذرات عالم است

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست

این رستخیز عام که نامش محرم است

در بارگاه قدس که جای ملال نیست

سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند

گویا عزای اشرف اولاد آدم است

خورشید آسمان و زمین نور مشرقین

پروردهٔ کنار رسول خدا حسین

کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا

در خاک و خون طپیده میدان کربلا

گر چشم روزگار بر او زار می‌گریست

خون می‌گذشت از سر ایوان کربلا

نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک

زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا

از آب هم مضایقه کردند کوفیان

خوش داشتند حرمت مهمان کربلا

بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید

خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا

زان تشنگان هنوز به عیوق می‌رسد

فریاد العطش ز بیابان کربلا

آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم

کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا

آن دم فلک بر آتش غیرت سپند شد

کز خوف خصم در حرم افغان بلند شد

کاش آن زمان سرادق گردون نگون شدی

وین خرگه بلند ستون بی‌ستون شدی

کاش آن زمان درآمدی از کوه تا به کوه

سیل سیه که روی زمین قیرگون شدی

کاش آن زمان ز آه جهان سوز اهل بیت

یک شعلهٔ برق خرمن گردون دون شدی

کاش آن زمان که این حرکت کرد آسمان

سیماب‌وار گوی زمین بی‌سکون شدی

کاش آن زمان که پیکر او شد درون خاک

جان جهانیان همه از تن برون شدی

کاش آن زمان که کشتی آل نبی شکست

عالم تمام غرقه دریای خون شدی

گر انتقام آن نفتادی بروز حشر

با این عمل معاملهٔ دهر چون شدی

آل نبی چو دست تظلم برآورند

ارکان عرش را به تلاطم درآورند

برخوان غم چو عالمیان را صلا زدند

اول صلا به سلسلهٔ انبیا زدند

نوبت به اولیا چو رسید آسمان طپید

زان ضربتی که بر سر شیر خدا زدند

آن در که جبرئیل امین بود خادمش

اهل ستم به پهلوی خیرالنسا زدند

پس آتشی ز اخگر الماس ریزه‌ها

افروختند و در حسن مجتبی زدند

وانگه سرادقی که ملک محرمش نبود

کندند از مدینه و در کربلا زدند

وز تیشهٔ ستیزه در آن دشت کوفیان

بس نخلها ز گلشن آل عبا زدند

پس ضربتی کزان جگر مصطفی درید

بر حلق تشنهٔ خلف مرتضی زدند

اهل حرم دریده گریبان گشوده مو

فریاد بر در حرم کبریا زدند

روح‌الامین نهاده به زانو سر حجاب

تاریک شد ز دیدن آن چشم آفتاب

چون خون ز حلق تشنهٔ او بر زمین رسید

جوش از زمین بذروه عرش برین رسید

نزدیک شد که خانهٔ ایمان شود خراب

از بس شکستها که به ارکان دین رسید

نخل بلند او چو خسان بر زمین زدند

طوفان به آسمان ز غبار زمین رسید

باد آن غبار چون به مزار نبی رساند

گرد از مدینه بر فلک هفتمین رسید

یکباره جامه در خم گردون به نیل زد

چون این خبر به عیسی گردون نشین رسید

پر شد فلک ز غلغله چون نوبت خروش

از انبیا به حضرت روح‌الامین رسید

کرد این خیال وهم غلط کار، کان غبار

تا دامن جلال جهان آفرین رسید

هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال

او در دلست و هیچ دلی نیست بی‌ملال

ترسم جزای قاتل او چون رقم زنند

یک باره بر جریدهٔ رحمت قلم زنند

ترسم کزین گناه شفیعان روز حشر

دارند شرم کز گنه خلق دم زنند

دست عتاب حق به در آید ز آستین

چون اهل بیت دست در اهل ستم زنند

آه از دمی که با کفن خونچکان ز خاک

آل علی چو شعلهٔ آتش علم زنند

فریاد از آن زمان که جوانان اهل بیت

گلگون کفن به عرصهٔ محشر قدم زنند

جمعی که زد بهم صفشان شور کربلا

در حشر صف زنان صف محشر بهم زنند

از صاحب حرم چه توقع کنند باز

آن ناکسان که تیغ به صید حرم زنند

پس بر سنان کنند سری را که جبرئیل

شوید غبار گیسویش از آب سلسبیل

روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار

خورشید سر برهنه برآمد ز کوهسار

موجی به جنبش آمد و برخاست کوه کوه

ابری به بارش آمد و بگریست زار زار

گفتی تمام زلزله شد خاک مطمئن

گفتی فتاد از حرکت چرخ بی‌قرار

عرش آن زمان به لرزه درآمد که چرخ پیر

افتاد در گمان که قیامت شد آشکار

آن خیمه‌ای که گیسوی حورش طناب بود

شد سرنگون ز باد مخالف حباب وار

جمعی که پاس محملشان داشت جبرئیل

گشتند بی‌عماری و محمل شتر سوار

با آن که سر زد آن عمل از امت نبی

روح‌الامین ز روح نبی گشت شرمسار

وانگه ز کوفه خیل الم رو به شام کرد

نوعی که عقل گفت قیامت قیام کرد

بر حربگاه چون ره آن کاروان فتاد

شور و نشور و واهمه را در گمان فتاد

هم بانگ نوحه غلغله در شش جهت فکند

هم گریه بر ملایک هفت آسمان فتاد

هرجا که بود آهوئی از دشت پا کشید

هرجا که بود طایری از آشیان فتاد

شد وحشتی که شور قیامت ز یاد رفت

چون چشم اهل بیت بر آن کشتگان فتاد

هرچند بر تن شهدا چشم کار کرد

بر زخمهای کاری تیغ و سنان فتاد

ناگاه چشم دختر زهرا در آن میان

بر پیکر شریف امام زمان فتاد

بی‌اختیار نعرهٔ هذا حسین او

سر زد چنانکه آتش از او در جهان فتاد

پس با زبان پر گله آن بضعةالرسول

رو در مدینه کرد که یا ایهاالرسول

این کشتهٔ فتاده به هامون حسین توست

وین صید دست و پا زده در خون حسین توست

این نخل تر کز آتش جان سوز تشنگی

دود از زمین رسانده به گردون حسین توست

این ماهی فتاده به دریای خون که هست

زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست

این غرقه محیط شهادت که روی دشت

از موج خون او شده گلگون حسین توست

این خشک لب فتاده دور از لب فرات

کز خون او زمین شده جیحون حسین توست

این شاه کم سپاه که با خیل اشگ و آه

خرگاه زین جهان زده بیرون حسین توست

این قالب طپان که چنین مانده بر زمین

شاه شهید ناشده مدفون حسین توست

چون روی در بقیع به زهرا خطاب کرد

وحش زمین و مرغ هوا را کباب کرد

کای مونس شکسته دلان حال ما ببین

ما را غریب و بی‌کس و بی‌آشنا ببین

اولاد خویش را که شفیعان محشرند

در ورطهٔ عقوبت اهل جفا ببین

در خلد بر حجاب دو کون آستین فشان

واندر جهان مصیبت ما بر ملا ببین

نی نی ورا چو ابر خروشان به کربلا

طغیان سیل فتنه و موج بلا ببین

تنهای کشتگان همه در خاک و خون نگر

سرهای سروران همه بر نیزه‌ها ببین

آن سر که بود بر سر دوش نبی مدام

یک نیزه‌اش ز دوش مخالف جدا ببین

آن تن که بود پرورشش در کنار تو

غلطان به خاک معرکهٔ کربلا ببین

یا بضعةالرسول ز ابن زیاد داد

کو خاک اهل بیت رسالت به باد داد

خاموش محتشم که دل سنگ آب شد

بنیاد صبر و خانهٔ طاقت خراب شد

خاموش محتشم که از این حرف سوزناک

مرغ هوا و ماهی دریا کباب شد

خاموش محتشم که از این شعر خونچکان

در دیده اشگ مستمعان خون ناب شد

خاموش محتشم که از این نظم گریه‌خیز

روی زمین به اشگ جگرگون کباب شد

خاموش محتشم که فلک بس که خون گریست

دریا هزار مرتبه گلگون حباب شد

خاموش محتشم که بسوز تو آفتاب

از آه سرد ماتمیان ماهتاب شد

خاموش محتشم که ز ذکر غم حسین

جبریل را ز روی پیمبر حجاب شد

تا چرخ سفله بود خطائی چنین نکرد

بر هیچ آفریده جفائی چنین نکرد

ای چرخ غافلی که چه بیداد کرده‌ای

وز کین چها درین ستم آباد کرده‌ای

بر طعنت این بس است که با عترت رسول

بیداد کرده خصم و تو امداد کرده‌ای

ای زادهٔ زیاد نکرده‌ست هیچ گه

نمرود این عمل که تو شداد کرده‌ای

کام یزید داده‌ای از کشتن حسین

بنگر که را به قتل که دلشاد کرده‌ای

بهر خسی که بار درخت شقاوتست

در باغ دین چه با گل و شمشاد کرده‌ای

با دشمنان دین نتوان کرد آن چه تو

با مصطفی و حیدر و اولاد کرده‌ای

حلقی که سوده لعل لب خود نبی بر آن

آزرده‌اش به خنجر بیداد کرده‌ای

ترسم تو را دمی که به محشر برآورند

از آتش تو دود به محشر درآورند

 

 

محتشم کاشانی ترکیب بند,محتشم کاشانی زندگی نامه,محتشم کاشانی شاعر

اما، محتشم کاشانی، در روزگار شهرت خویش، با شاعرانی همچون وحشی بافقی، حالی گیلانی، حیرتی تونی و … مکاتبه و مشاعره داشته است و باری، وحشی بافقی را هجو گفته است. محتشم، شاه طهماسب صفوی، اسماعیل میرزا ( شاه اسماعیل  دوم) و محمد خدابنده صفوی و خواهر او پریخان خانم ( شاهزاده پر اقتدار صفوی) را ستایش کرده است. اما شاه طهماسب، باری، به پیغام از محتشم خواسته است تا امامان شیعه و پیشوایان دین را مدح گوید و محتشم کاشانی، این پیام را به گوش جان شنیده و ترکیب بند معروف خویش را در سوگ امام حسین(ع) و دیگر شهیدان کربلا سروده است و اگرچه گفته اند که آن را به پیروی از هفت بند مولانا حسن کاشی سروده است، اما، این پدیده ادبی که محتشم از خود بروز داده است، از مقوله هنر ظهوری است.

مقبره شاعر اهلبیت «محتشم کاشانی»/ تصاویر

به گزارش هنرما، در میان کوچه ی تنگ و باریک باغبان درخیابان محتشم شهر کاشان که قدم می زنی انگار قلم زبان دیگری دارد. جلو که می روی بوی محبت اهلبیت می آید تا به مقبره محتشم کاشانی ، شاعر پارسی گوی ایرانی که هنوز صدای «باز این چه شورش است» او در گوش جهان طنین می اندازد میرسیم. مزار محتشم فضایی هشتاد متری دارد و سنگ بقعه مرمرینش خودنمایی می کند.گنبد فیروزه ای ۱۴ متری اش با آجر نمای دورتا دور مقبره که با کاشی کاری هنرمندان ایران و اشعار وی مزین شده زیبایی دو چندانی در دید باغبان نشینان به رخ کشیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هنرما، در میان کوچه ی تنگ و باریک باغبان درخیابان محتشم شهر کاشان که قدم می زنی انگار قلم زبان دیگری دارد. جلو که می روی بوی محبت اهلبیت می آید تا به مقبره محتشم کاشانی ، شاعر پارسی گوی ایرانی که هنوز صدای «باز این چه شورش است» او در گوش جهان طنین می اندازد میرسیم. مزار محتشم فضایی هشتاد متری دارد و سنگ بقعه مرمرینش خودنمایی می کند.گنبد فیروزه ای ۱۴ متری اش با آجر نمای دورتا دور مقبره که با کاشی کاری هنرمندان ایران و اشعار وی مزین شده زیبایی دو چندانی در دید باغبان نشینان به رخ کشیده است.

 

رضا حاشیه باف بازدید : 277 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

تیمچه امین الدوله مربوط به دوره قاجار است و در بازار بزرگ کاشان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است . تیمچه امین الدوله که در یکی از نقاط مرکزی بازار واقع شده است،از آثار دوران قاجاریه است که به دستور یکی از رجال نامدار قاجار به نام فرخ خان غفاری ملقب به امین الدوله و با معماری استاد علی مریم در اواخر قرن سیزدهم قمری بنا شده است.تیمچه امین الدوله ،بنایی با شکوه در سه طبقه است که طول و عرض زیادی نیز دارد.ارتفای گنبد آن نیز قابل توجه است.این تیمچه همه ساله محل برگزاری مجالس و هیات های مذهبی است . یکی از جالب ترین بناهای داخلی بازار میباشد که توسط فرخ خان غفاری(امین الدوله) ساخته شد و معماری آن از سال ۱۲۸۰ الی ۱۲۸۵ توسط استاد علی مریم صورت گرفت. واژه “تیم” به معنی کاروانسرا بوده است، چنان که ناصرخسرو در سفرنامه خود از اینواژه استفاده کرده است و تیمچه به معنی تیم کوچک یا کاروانسرای کوچک بوده است. امادر دوره معاصر به کاروانسراها یا سراهای کوچک و سرپوشیده، تیمچه می‌گویند . مانندتیمچه امین الدوله در کاشان. این خصوصیت کالبدی تیمچه‌ها، یعنی سرپوشیده بودن آنها،فضای مناسبی برای عرضه کالاهای گرانبها مانند فرش، دور از آسیب باد و باران و آفتابپدید می‌آورد. به همین سبب فضای تیمچه‌ها، غالبا نسبت به کاروانسراها از لحاظاقتصادی گران تر بوده و برای عرضه اجناس ارزان قیمت استفاده نمی‌شده است. دردوره قاجاریه طرح‌های متنوعی از ترکیب تیمچه و کاروانسرا پدید آمد، سراچه و تیمچهامیر در تبریز و سرا و تیمچه حاج رضا در قزوین از نمونه‌های این نوع بناها هستند.

کاروانسرای امین الدوله در میانه بازار تاریخی کاشان در دوره قاجار به همت فرخ خان امین الدوله غفاری بنا شده و هنرها و فنون به کار رفته در آن به گونه ای است که می توان آنرا یکی از شاخص ترین بناهای معماری ایرانی به شمار آورد.تزئينات هندسي سقف كاروانسرا كه بوسيله مقرنس كاري با آجر و كاشي بعمل آمده و به سبك خاص ايراني طاق بندي شده بواسطه نمايش هندسه دقيق و طرح دلپسندش ، منظره بسيار جالب و مطبوع و بلكه بي نهايت زيبايي را بدان بخشيده است.این کاروانسرا دارای یک فضای میانی وسیع است که حجراتی در پیرامون آن در سه طبقه زیرزمین،همکف و سقف این بخش به صورت گچ بری و دهانه ای بزرگ بنا شده و در زیر آن یک لایه یزدی بندی بسیار منحصر بفرد و نفیس با آجر و کاشی اجرا شده است.این پوشش یزدی بندی زیر سقف را به یکی از زیباترین و ارزشمندترین پوششها در معماری ایرانی اسلامی در کل جهان تبدیل نموده است.اين كاروانسرا بوسيله دو درب بزرگ چوبي به بازار مربوط مي گردد ، يك در از چهار سو به صحن كوچك هشت ضلعي و ديگري به صحن بزرگ مربع مستطيل شكل جنوبي ، و در حقيقت در مجموعه آنها سراي واحدي بوجود آمده كه به عقيده كارشناسان فني ، يكي از بهترين شاهكارهاي برازنده معماري اصيل ايران در نيمه دوم قرن سيزدهم هجري و نماينده فنون گوناگون اين هنر به شمار مي رود .


تیمچه امین الدوله-کاشان

رضا حاشیه باف بازدید : 323 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

شهرستان كاشان با وسعت 9647 كيلو متر مربع و جمعيت 335875 نفر از توابع استان اصفهان بوده و از نظر جمعيت دومين شهرستان اين استان به حساب مي ‌آيد. كاشان داراي چهار بخش (مركزي، قمصر، نياسر و برزك) بوده و داراي پنج شهر (كاشان، قمصر، نياسر، جوشقان و برزك) مي باشد.
اگر به شما بگويند كاشان يكي از اولين مراكز تشكيل تمدن انساني بوده است، چندان تعجب نكيند. طبق حفاريات باستان شناسي در تپه هاي سيلك كاشان، سابقه حضور بشر در اين منطقه به 5 تا هفت هزار سال پيش از ميلاد باز مي گردد. اما بايد اذعان كرد كه تاريخ اين شهر مملو از نابساماني است:
در نيمه دوم قرن نهم و نيمه اول قرن دهم اين شهر، شهرت بسياري داشت و يك شهر پر جمعيت به شمار مي رفت اما زلزله قرن دهم، كاشان و بازار آن را ويران كرد. در قرن 11 و در دوره صفويه براي دومين بار به همان درجه از ترقي نائل شد و مانند اصفهان با شهرتي بسيار همراه گرديد، اما با بروز زلزله اي بسيار شديد در سال1192 هجري قمري دوباره ويران شد.
كاشان در زمان سلجوقيان رو به رونق نهاد و در زمان قره قويونلوها دوباره ترقي كرد. تا جايي كه محل توجه دانشمندان شد، بعد از كريم خان زند و بعد از زلزله اي كه در زمان قاجاريه رخ داد كاشان دستخوش نابساماني و منازعات محلي شد و از اين جهت زيان هاي فراوان ديد.
با اين همه كاشان همواره در طول تاريخ شهري با اهميت و زنده بوده است و همچنين به زندگي ادامه مي دهد.

وجه تسميه 

در كل در مورد وجه تسميه كاشان و نام اوليه آن از طرف مورخين و باستان شناسان و عقايد گوناگوني ابراز شده كه به چند مورد آن اشاره مي شود:

1-از آنجا كه اين شهر در قرون متمادي مركز ساخت بهترين كاشي ها بوده آن را كاشيان و كاشان ناميده اند.

2-گروهي از باستان شناسان پس از حفاري هاي باستان شناسي در تپه هاي سيلك به اين نتيجه رسيده اند كه نام كاشان مشتق از كلمه كاشو يا كاسو است و آن نام قومي كهن بوده كه در بين النهرين مي زيسته اند و سپس به اين سامان نقل مكان كرده و نام محل اسكان آن ها كاسيان يا كاشيان خوانده شده است.

3-ملك الشعراء بهار در ديوان خود وجه تسميه كاشان را معبد و جايگاه جشن و دل آسايي دانسته است.

4-مولف كتاب فرهنگ واژه هاي فارسي در زبان عربي مي نويسد: كاشان به خانه هاي تابستاني اطلاق مي شود كه با چوب و ني ساخته مي شد.

5-مولف كتاب آثار تاريخي كاشان و نطنز مي نويسد: چون اولين جايگاه آباداني در اين ناحيه به امر پادشاهان اساطيري در كنار چشمه فين ساخته شده آن را كي آشيان يعني جايگاه حكام گفته اند.

مشاهير كاشان 

در طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران در دوران هاي مختلف از زمان ساسانيان، آل بويه (كه زبيده خاتون همسر هارون الرشيد كاشان كنوني را بنا نهاد) تا عهد سلجوقي، صفويه و قاجاريه و پس از آن انسان هاي بزرگي در اين ديار پرورش يافته و به دنيا معرفي شده اند از جمله: غياث الدين جمشيد (رياضي دان و منجم بزرگ)، كمال الملك و صنيع الملك (نقاش و نامدار)، ملا محسن فيض و ملا احمد و ملا مهدي نراقي (عالم، حكيم، عارف و دانشمند)، ملا فتح اله كاشاني (مفسر)، محتشم كاشاني، بابا افضل مرقي، سپيده كاشاني، كليم كاشاني و سهراب سپهري (شاعران نامي) و صدها چهره برجسته ديگر.

تاریخ کاشان

در دوران باراني بين آخرين دوره هاي يخچالي (زمين شناسي) به نظر مي رسد در مركز ايران درياي پهناوري گسترده بود. اين دريا با شروع عهد خشكي به تدريج كوچك و خشك شد كه اكنون در محل آن كوير بزرگ مركزي برجاست و بشر در دوره استقرار در روستاها در اطراف اين محل اسكان يافته است چنان كه قديمي ترين تمدن را مي توان در حاشيه هلالي شكل كوير يافت. يكي از قديمي ترين تمدن هاي اين حاشيه تمدن سيلك است. تپه هاي موسوم به سيلك واقع در 2 كيلومتري جنوب غربي كاشان يكي از كهن ترين مراكز استقرار بشر در فلات مركزي ايران به شمار مي آيد. حدود هفت هزار سال پيش مردم سيلك پايه و اساس تمدني را بنيان نهادند كه در دوره هاي مختلف پيشرفت شاياني را بدست آورد. نشانه هايي از اين پيشرفت و ترقي را مي توان در آثار سفالين و اشياء مسي و مفروغي بدست آمده از اين تپه ها تپه هاي شمالي و جنوبي سيلك كه امروزه زينت بخش اكثر موزه هاي معتبر ايران و جهان است، مشاهده كرد.
اقوام سيلك كه داراي ابداعات و نو آوري هاي فراواني در صنايع آن دوران بوده اند، با تمدن بين النهرين و مناطق ديگر ايران ارتباطات فرهنگي و اقتصادي داشته اند. تمدن سيلك به عنوان يكي از نخستين تمدن هاي دشت نشين براي باستان شناسان از اهميت قابل توجهي برخوردار مي باشد. خاصه آنكه در كوزه گري و نگارگري و استفاده از آجر پخته در بناي ساختمان ها و مواد متعدد ديگر به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي رسيده بودند. گر چه رد پاي اين تمدن ناگهان در تاريخ گم مي شود و مردم سيلك بر اثر هجوم اقوام تار و مار و گريزان مي شوند، اما برخي بر اين عقيده اند كه ساكنان سيلك پس از ويراني شهر و ديارشان به چشمه ساران به ويژه نياسر و نوش آباد پناه برده و آبادي هايي را به وجود آورده اند. با توجه به اينكه در مطقه كاشان آثاري از دوره هخامنشي و اشكاني وجود ندارد و پژوهش هاي باستان شناسي نيز در اين منطقه بسيار محدود بوده است از تمدن اين دوره در كاشان اطلاعات زيادي در دست نيست ليكن كشف سكه هاي نقره متعلق به دوران هخامنش و اشكاني در اين منطقه نشان از ردپاي تاريخ دوره هخامنش و سلوكي دارد. كشف گنجينه اي متعلق به اواخر هزاره اول قبل از ميلاد در روستاي مرق گواهي بر امتداد مدنيت در منطقه كاشان تا اواخر دوره هخامنشي است. گرچه اخبار و مداركي از دوره اشكانيان در اين منطقه بدست نيامده است اما قراين متعدد تاريخي خبر از آباداني و رونق كاشان در دوره ساسانيان مي دهد. وجود آتشكده هاي نياسر، خرمدشت و نطنز، اشارات مولف تاريخ قم به مناطق باستاني چون نياسر و نوش آباد، اخباري مربوط به يك شهرك دوره ساساني به نام سارويه در منطقه كاشان كه به گزارش تاريخ نويسان تا دوره اوليه اسلامي نيز آثاري از آن بر جاي بوده است همگي گواهي بر اين مدعاست.
كاشان در دوران اسلامي همراه با قم، اصفهان، همدان و... از جمله شهرهاي بلاد جبال يا عراق عجم محسوب مي شود. تاريخ نويسان فراواني از مردان نام آور و جنگجوي كاشان در اين عصر (دوران ساساني) سخن به ميان آورده اند كه در جنگ هاي بسيار شركت كرده اند اعثم كوفي تاريخ نويس بزرگ عرب از حضور 20 هزار سوار جنگجوي قم و كاشان ياد كرده است كه در جنگ «نهاوند» حضور داشته اند.

مورخان و سفر نامه نويسان اوايل دوران اسلامي از عرب هاي فراوان در كاشان و شيعه بودن مردمانشان به عنوان اصلي ترين ويژگي آن ياد كرده اند و كاشان را به عنوان شهر كوچكي معرفي نموده اند.
كاشان در نخستين دهه هاي قرن اول هجري با هجوم عرب ها روبرو شد و پس از مقاومت هاي بسيار با از دست دادن استحكامات خود، تسليم شده به تاراج رفت، حمداب مستوفي در «نزهه القلوب» بناي شهر كاشان را در دوران اسلامي به «زبيده خاتون» همسر هارون الرشيد نسبت داده و در اين مورد مي نويسد:
در قرن دوم هجري مسلمانان در جايي به نام چهل حصاران زندگي مي كردند.
كاشان در دوران آل بويه از رونق و آبادي خاصي برخوردار بود و صنعت سفالگري و فلزكاري آن شهرت فراوان داشت چنان كه مقدسي در اين زمان از كاشان چنين ياد مي كند: «كاشان شهري آباد و روستاهاي نيكو دارد، كشتزارهاي بسيار، گرمابه نيكو و نعمت فراوان و داراي دژ و خندقي است.»
كاشان در دوران آل بويه بواسطه ظهور سلاطين شيعي و نفوذ آنان بر خليفه بغداد مورد توجه بيشتري قرار گرفت و به همراه قم از عنايت آل بويه و وزير دانشمند آنان صاحب بن عباد بي نصيب نماند.
با آغاز قرن پنجم و روي كار آمدن حكومت سلجوقيان، كاشان اهميت و اعتبار روز افزوني يافت و در اين زمان مردان بزرگ و نام آوري از اين شهر به خدمت حكومت درآمده و به مدارج عالي رسيدند. چنان كه راوندي مي نويسد: «اغلب وزارء و مستوفيان و دبيران دربار، كاشاني بودند، هنر و علم در اين زمان كمال يافت و كاشان محل و منشاء فضل و ادب شد. در اين دوره، شهر توسعه يافت و بناهاي عمومي فراوان و گوناگوني مانند مسجد، مدرسه، خانقاه، دارالشفاء و كتابخانه ساخته شد.»
بيشتر بناهايي كه در دوره سلجوقيان بنا شده است به دليل زلزله هاي پي در پي ويران شده و از ميان رفته اند، ليكن آنچه باقي مانده، نشاني از توسعه و آبادي كاشان در اين عصر مي باشد. مهمترين آثار بجاي مانده از اين بناها مسجد جامع است كه در اين دوران (سلجوقيان)بازسازي شده و داراي گنبدي آجري و مناره اي مزين به خط كوفي با تاريخ 466 ه. ق است.
علاوه بر آن مناره «پنجه شاه»، «برج و باروي شهر»، «بند قمصر» و «قلعه جلالي» از ديگر بناهاي معروف اين عصر به شمار مي روند.
در دوران سلجوقيان كاشان به ترقي و آباداني قابل ملاحظه اي رسيد. كثرت آثار تاريخي در اين دوره و وجود مدارس متعددي كه در اين دوره در كاشان تأسيس شد و نيز ظهور دهها دانشمند كاشاني در اين مقطع گواهي بر مدنيت و پيشرفت اين شهر بوده است. كاشان در اين دوره آن چنان كه در كتاب راحه الصدور و ديوان ابوالرضا راوندي آمده است دوبار توسط مياجيق يكي از سرداران خوارزمشاهي و ملك سلجوق بن محمد بن ملكشاه سلجوقي مورد هجوم قرار گرفته است.
هر دو هجوم شهر كاشان به واسطه برج و بارو و پايمردي و جوانمردي اهالي در امان مانده است. اما روستاهاي بي دفاع مورد قتل و غارت واقع شده اند.
كاشان در قرن هفتم با حملات وحشيانه مغولان صدمات فراواني ديد و بخشي از شهر ويران شده و به غارت رفت ولي ديري نپائيد كه به دليل رونق كارگاهها و بافت و انواع قالي، پارچه، ساخت كاشي و سفال دوباره حيات خود را بازيافت. در اين دوره بناهاي تازه اي ساخته شد و بازار نيز گسترش يافت. در زمان جهانشاه «قراقويونلو» بناهاي معتبر ديگري هم ساخته شده كه برخي از آن ها هنوز پا برجاست از جمله ميدان سنگ و بناهاي اطراف آن كه به همت عمادالدين محمود بنا گرديد. پس از برقراري حكومت مغولان در ايران و قبول اسلام و تشيع توسط ايلخانان مغولي، كاشان از شهرهاي آباد و پر رونق ايران به حساب مي آمده است. حتي غازان خان سلطان مغولي پس از اينكه به مذهب شيعه درآمد، عنايت خاصي به كاشان داشته و عمارات قابل توجهي در اين شهر بنا كرده است. معروفترين عالمان كاشاني دوره سلجوقي و مغول عبارتند از:
محمد بن علي بن سليمان راوندي مولف راحه الصدور درباره تاريخ سلجوقيان – علامه قطب راوندي – سيد فضل ا... ضياء الدين ابوالرضا عالم و فقيه و اديب حكيم فضل الدين كاشاني معروف به بابا افضل – عارف نامي عبدالرزاق خان كاشاني از شاگردان مكتب ابن عربي – عزيزالدين محمود كاشاني و غياث الدين جمشيد كاشاني، حكيم، منجم و رياضي دان نامي كه به سبب تبحر و تاليفات در رياضي و نجوم شهرت جهاني دارد.
با روي كار آمدن حكومت صفوي در قرن دهم هجري، اهالي كاشان، شيعياني مومن بودند و از حكومت آنان استقبال كردند. اگر چه زلزله ويرانگر سال 982 ه. ق ضربه سختي به بناهاي شهر وارد آورد ليكن در اين دوره از تاريخ كاشان در شئون مختلف ترقي فراواني كرده و به منتها درجه شهرت دست يافت. صنعت و هنر بافندگي در اين شهر به اوج ترقي و شكوفايي رسيده و بهترين و زيباترين انواع پارچه ابريشمي، كتان، مخمل، مرغوبترين قالي هاي پشم و ابريشم در كارگاه هاي نساجي كاشان بافته مي شد. چنانكه شاردن سياح فرانسوي مي نويسد:
اساس ثروت و حيات مردم كاشان از صنايع نساجي و ابريشم بافي و تهيه قطعات و زربفت و نقره بافت تشكيل شده است. دهها اثر تاريخي در شهر و حومه آن و ظهور دهها عالم و فقيه كاشاني در اين دوره همگي نشانگر عصر طلائي كاشان در اين دوره مي باشد. سلاطين شيعه صفوي پس از اينكه اصفهان را به عنوان پايتخت برگزيدند و به كاشان كه از مهمترين كانون هاي شيعه نشين بود توجه شاياني كرده و ضمن سفرهاي متعدد به اين شهر اماكن رفاهي و مذهبي بسياري را به يادگار گذاشتند. اهميت كاشان در اين دوره به حدي است كه سفرنامه نويسان از اين شهر به عنوان پايتخت مذهبي ايران ياد كرده اند.
بازار كاشان در اين دوره نيز رونق و گسترش يافت، شاع عباس در وسط بازار، چهار سوق تازه اي به نام قيصريه مشتمل بر دكان ها و كاروانسراهاي مجلل بنا نهاد، دهها بقعه متبركه بازسازي و نوسازي گرديده و كاروانسراها و مساجد با شكوهي ساخته شد. يكي از ارزنده ترين و مجلل ترين بناهاي اين دوران باغ فين است كه در 5 كيلو متري جنوب كاشان بنيان نهاده شد.
مشهورترين عالمان دوره صفوي عبارتند از:
ملا فتح ا... كاشاني، متكلم، فقيه مفسر و اديب و صاحب آثار متعدد – ملامحسن فيض كاشاني كه از وي ده ها آثار در زمينه هاي حكمت، كلام، اخلاق، عرفان و ... بر جاي مانده است – كليم كاشاني – محتشم كاشاني، مديحه سراي نامي دوران صفويه.
در اواخر دوران صفويه كاشان دوباره مورد هجوم افغان ها قرار گرفت در يكي از اين هجوم ها كه در زمان حسنقلي خان حاكم افشاري كاشان صورت گرفت. اهالي روستاهاي كوير كاشان همانند نوش آباد و نصرآباد مورد قتل و غارت قرار گرفتند اما اين بار نيز برج و بارو و تير انداز هاي فراز آن مانع از ورود اين مهاجمان به داخل شهر كاشان شدند. كاشان در دوران قاجار روزگار را به آرامي مي گذارند و با آنكه زلزله مهيب سال 1192 ه ق در واپسين سال هاي حكومت زنديه شهر را ويران كرده بود و رونق زمان صفويه را نداشت ولي هنوز صنعتش بر ساير شهر ها برتري داشت. شهر در اين زمان گسترش يافته و بناهاي فراواني بدان افزوده شد. از جمله بناهاي اين دوران خانه بروجردي ها، طباطبائي ها، عباسيان و... مسجد و مدرسه آقا بزرگ، مدرسه امام و ... است كه از شاهكارهاي هنري اين عصر به شمار مي روند. «ديولافوا» كه در سده سيزدهم كاشان را ديده است آن را چنين توصيف مي كند: «خانه ها با خشت و گل تميز ساخته شده، كوچه ها سنگفرش و بازار وسيع و آباد است». از مهمترين رويدادهاي اين دوره مي توان به قتل اميركبير، طغيان نابينايان و جنب و جوش مشروطه خواهان كاشاني اشاره كرد. در اين دوره كاشان از بلاياي طبيعي همچون سيل هاي مخروب، خشكسالي و قحطي در امان نبوده و در اين حوادث هزاران نفر از اهالي به كام مرگ افتادند.
در اين دوره نيز عالمان بزرگي در اين شهر پا به عرصه وجود گذاشتند، كه مشهورترين آنان عبارتند از: ملا مهدي نراقي، فيلسوف، متكلم، فقيه، منجم و... ملا احمد نراقي فرزند ملا مهدي از عالمان نام آور و فقهاي معروف اين دوران است – ملا حبيب ا... شريف، عالم ديني و ادبي عصر خويش – ملا عبد الرسول مدني.
كاشان در همه ادوار تاريخي و هنري از چنان غنا و تنوعي برخوردار شد كه نظري حتي به اجمال و اختصار بر آنها فرصتي طولاني را طلب مي كند. اين شهر ضمن معرفي چهره هاي استثنايي از ايمان و علم و ادب و هنر همچون: ملا محسن فيض – غياث الدين جمشيد كاشاني – بابا افضل – سهراب سپهري – محتشم كاشاني – ملا احمد و مهدي نراقي و... عنوان دارالمومنين را نيز براي خود به ارمغان آورد و آثار بازمانده از آنان كاشان را در رديف پربارترين گنجينه هاي علمي و هنري جهان قرار داد.

باغ فين يا باغ شاه

باغ شاه نه به اين جهت كه باغ مخصوص شاه خاصي بوده بلكه كلمه شاه به معني بزرگ است به خاطر اينكه وسعت باغ بسيار زياد بوده حتي بيشتر ازاندازه كنوني ، به باغ شاه معروف شده است . كلمه فين هم به سه نقل قول ريشه يابي شده است :
1-كلمه فين معرب پين است و پين يك لغت فارسي باستان است به معني پايانه ، چون اين منطقه پايان شهر بوده به آن پين مي گفته اند .
2- اقوام كاسپين كه از فلات سيبري به فلات مركزي آمدند درواقع 2 قوم بودند كاس ها و پين ها ، كه پين ها در همين منطقه ساكن شدند و كاس ها در كاشان .
3-كلمه فين كه از كلمه فينه گرفته شده كه فينه كلاه هايي بوده كه مردم اين ناحيه بر سر مي گذاشتند.

قدمت
قدمت اوليه باغ را به زمان اردشير بابكان نسبت مي دهند اما (1200 )سال پيش براي اولين بار در تاريخ از باغ ذكر شده است و اين تاريخ به زماني بر مي گردد كه يعقوب ليث صفاري در سال 265 ه.ق همراه با لشكر عرب از بيابان هاي مركزي ايران عبور كردند و در كمال تعجب در ناحيه اي كويري به چشمه و باغ برخورد مي كنند . اما قدمت بناهاي باغ و كلاً باغ آرايي به زمان صفويه بر مي گردد . اولين بناي باغ حمام كوچك يا حمام خدمه كه به دستور شاه اسماعيل صفوي به عنوان يك كار عام المنفعه براي عموم مردم ساخته شده. دومين بنا، بناي سر در هشتي ورودي است كه در سال 1004 ه.ق به دستور شاه عباس صفوي ساخته شد. كه اين بناي 2 طبقه كاربري دوگانه داشته است. یکی محل استراحت نگهبانان كه از برج هاي اطراف باغ و از روي ديوار قطور به اين اتاق ها براي استراحت مي رفتند و دیگری در آن زمان كه شاهان براي تفرّج به باغ مي آمدند در قسمتي كه الان خيابان است ميدان چوگان بوده و حرمسرا در قسمت سر در مي نشستند و بازي چوگان شاهي را تماشا مي كردند، اتاق هاي طرفين هشتي ورودي هم غورخانه بوده يعني محل ذخيره و نگهداري اسلحه. كانال آجري يا جعفري جلوي هشتي ورودي هم قبلاً باز بوده و به عنوان يك راه كالسكه رو، كه در زمان قاجار معماري حجاب دار مرسوم مي شود و راه به اين شكل بسته مي شود تا وقتي كسي وارد هشتي ورودي مي شود به كل محيط باغ احاطه نداشته باشد مثل توري كه روي صورت خانم ها قرار مي گيرد مساحت باغ حدود 33700 متر مي باشد نزديك به دو هكتار و نيم است.

چشمه و سيستم آبرساني
مهمترين ويژگي باغ سيستم آبرساني و باغ آرايي منحصر به فرد آن است. آب باغ از چشمه اي تامين مي شود به نام سليمانيه كه هفت هزار سال قدمت دارد. آب چشمه داراي ويژگي هايي است كه برخي مانند يهودي ها آن را معجزه حضرت سليمان مي دانند كه البته اين قضيه قابل اثبات نيست . از ويژگي هاي آب يكي ميزان آن است كه اصلاً بستگي به بارندگي ساليانه و فصل پرباران و كم باران ندارد و دبي آب هميشه ثابت است حتي در سال هاي خشك سالي اين ميزان تغيير نمي كند . دبي آب حدود 360 ليتر در ثانيه است . دومين ويژگي آب دماي آن است كه در طول سال ثابت و روي 25 درجه است . در زمستان كه محيط سرد است آب گرم به نظر مي رسد و در تابستان كه محيط گرم است آب خنك به نظر مي رسد .

طراح سيستم آب رساني
طراح سيستم ، رياضي دان معروف قرن دهم و عصر صفوي ، غياث الدين جمشيد كاشاني است . ايشان دويست سال قبل از پاسكال از قانون اختلاف سطح استفاده كرده و از شيب طبيعي زمين بهره جسته است . اما در مورد فواره ها : زير تمام جوي ها و دور تمام حوض ها در عمق يك متري زمين لوله هايي تعبيه شده به اسم تنبوشه كه اين لوله ها از جنس سفال بوده كه از يك طرف به حوض هاي اصلي متصلند و طرف ديگر آن در انتهاي جوي مسدود است . آب از يك طرف وارد مي شود و چون انتهاي لوله مسدود است آب از فواره ها خارج مي شود . چون سطح زمين شيب دارد براي اينكه فشار تقسيم شود قطر لوله را متفاوت ساخته اند . ابتداي لوله از انتهاي آن قطورتر است به اين ترتيب فشار تقسيم مي شود و آب به يك ميزان از فواره خارج مي شود.
درختان باغ فضاي سبز باغ و كلاً ترتيب قرار گرفتن باغچه ها به سبك چهار باغ است. اكثريت درختان باغ سرو است كه اين سرو ها شبيه سرو ناز شيراز است. اين درختان به آب و هواي اين ناحيه خو گرفته اند و در جاهاي ديگر به اين اندازه رشد نمي كنند. قديميترين درختان باغ حدود 500 سال عمر دارند كه در كنار كوشك قاجار قرار گرفته اند كه اهالي اين منطقة آن ها را سرو ليلي و مجنون مي نامند. درختان ديگري مثل انجير، بِهْ و توت و غيره نيز در باغ وجود دارد.سنگفرش باغ از زمان صفويه است كه طرح شمسه در آن اجرا شده است.

بخشهاي مختلف بنا
الف) كوشك صفوي
اين بنا در سال 1016 به دستور شاه عباس و به همت آقا خضر نهاوندي حاكم وقت كاشان ساخته شده است. اين عمارت قبلاً 4 طبقه بوده كه دو طبقه فوقاني كه به شكل كلاه فرنگي بوده در زلزله سال 1192 ويران شده كه در زمان باز سازي طبقه سوم ساخته نشده. ارتفاع كنوني ساختمان 14 متر است. مصالح ساختمان شامل سنگ لاشه كه در پِيِ ساختمان استفاده شده و ديواره ها از خشت خام است. در قسمت ورودي نقاشي هاي كمرنگي ديده مي شود كه اين نقاشي ها به اتفاق نقاشي هاي داخل ساختمان اثر رضا مصور كاشي است كه وقتي شاه عباس نمونه كارهاي ايشان را در باغ ديد اين شخص را به اصفهان برد كه به نقاشي هاي عالي قاپو و چهل ستون را در اصفهان انجام داد و درآنجا به رضا عباسي معروف شد . كه اين نقاشي ها در زمان زلزله و حمله افاغنه (1135 ه. ق ) آسيب ديد كه در دوره قاجار روي نقاشي ها را با گچ پوشاندند كه براي نمونه قسمتي از آن از زير گچ خارج شده . سقف آن به شكل دولايه بوده كه بين دولايه را هوا پوشانده سنگ مرمرهايي كه در ازاره ها استفاده شده از همان زمان صفويه است . كه اين سنگ ها هنر سنگ تراشان آن زمان را ثابت مي كند كه با وسايل ابتدايي سنگ ها را به اين شكل سيقل داده اند . كف ساختمان نيز از سنگ مرمر بوده كه در زمان نايب حسين به غارت رفته است .
از اين ساختمان در جشن ها و مراسم استفاده مي شده . از طبقه بالا خانم ها استفاده مي كردند و از طبقه پايين آقايان . و اما تعريف كوشك ؛ كوشك عمارتي است كه در وسط باغ قرار مي گيرد و از هر طرف به فضاي باز مي رسد ، كه از لحاظ تزئينات يك مرتبه از كاخ پايين تر است .
به اين ساختمان شترگلو هم گفته مي شود به اين جهت كه حفره وسط حوض در عمق حدود دومتري زمين لوله اي داد از جنس سفال و شبيه گردن شتر يا S انگليسي كه اين حالت لوله باعث مي شود آب با فشار بالا بيايد و چنين به نظر برسد كه وسط حوض چشمه وجود دارد .
سكه هايي كه داخل آب انداخته مي شود بيشتر براي تفريح و سرگرمي است . بعضي نيز معتقدند كه اگر سكه شان داخل حفره برود آرزويشان برآورده مي شود. كه اين از عقيده هاي خرافي است. اما فلسفه سكه انداختن در آب به آيين ميترا در مذهب زرتشت بر مي گردد كه چون آن ها آب را مظهر پاكي مي دانستند يك قسمت مال شان را به الهه آب مي بخشيدند و معتقد بودند مال شان بركت پيدا مي كند. كه در ايتاليا و روسيه هم چنين رسمي وجود دارد. اما دليل اينكه در باغ حوض ها، فواره ها و آب نماها ايجاد شده: 1- ايجاد آرامش ؛ چرا كه نگاه كردن داخل آب به انسان آرامش مي دهد. 2- براي خنك كردن هوا در فصل تابستان. 3- موسيقي آب كه به انسان آرامش مي دهد به ويژه در قسمت هاي غير مسكوني.

ب) حوض دوازده فواره
كه در زمان محمد شاه قاجار و همزمان با حوض جوش و اتاق شاه نشين ساخته شده است.

ج) حياط خلوت كريم خاني
اين قسمت كه از داخل باغ قابل مشاهده نيست به دستور كريم خان زند و به همت آقا سليم آراني حاكم كاشان ساخته شده كه شامل يك حياط كوچك و اتاق هاي پنج دري و پس اتاق هاي ساده مي باشد. سال ساخت آن 1176 ه. ق بوده است.

د) حوض جوش
به اعتقاد مهندسين داخلي و خارجي اين حوض و عملكردي كه داشته شاهكار هنر آبرساني است كف حوض قبلاً از كاشي بوده. مثل قالي هاي كاشان كه ترنج و محراب دارند. طراح سيستم دقيقاً مشخص نيست ولي به نظر مي رسد معمار اين حوض از همان طرح هاي غياث الدين جمشيد استفاده كرده باشد.
كلاً 160 حفره در حوض وجود دارد كه هر حفره به منزله يك گل از قالي بوده و به اين شكل عمل مي كرده كه اگر اولين حفره فواره بوده ، دومين حفره آب را مكش مي كرده است . 80 حفره فواره و 80 حفره مكش آب را انجام مي داده . چون ورود و خروج آب يكسان بوده آب از لب حوض سرريز نمي شده است . روي لعاب كاشيها از طلا استفاده شده ( كاشي هاي زرين فام كار خاندان ابي طاهر )
چون آب جيوه دارد وقتي نور خورشيد به آب مي تابيده نور هفت رنگي در فضا ساطع مي شد كه وقتي اين نور به شيشه هاي رنگي اتاق شاه نشين برخورد مي كرد رقص نور زيبايي در فضاي اتاق به وجود مي آمد و در شب هاي مهتابي آب حالت آينه پيدا مي كرد .
اين كاشي ها تا اوايل دوره رضا شاه در حوض نصب بودند تا اينكه باغ توسط نايبي ها تصرف شد . نايب حسين اين كاشي ها را به باغ خصوصي خود به نام باغ سردار منتقل كرد و چون معماران اين دوره نتوانستند سيستم پيچيده اي را كه در اين حوض تعبيه شده در آن باغ بسازند تعدادي از كاشي ها در همان باغ از بين رفت و بقيه آن به قيمت پاييني به موزه لوور پاريس فروخته شد ، كه امروزه قابل قيمت گذاري نيست . اين حوض در ابعاد طلايي ساخته شده يعني بهترين شكل ترسيم مستطيل.
بعد از نايبي ها انگليسي ها براي بازسازي حوض به باغ آمدند كه البته نتوانستند كاري براي آن انجام دهند . حدود 20 سال پيش هم استاد پيرنيا كه استاد معماري ايران بود براي بازسازي حوض اقدام كرد و يك گوشه از حوض را خراب نمود و متوجه شد زير هر يك از حفره ها لوله اي سفالي به عمق يك متر پايين رفته كه يا به منبع ورودي آب متصل است يا به قسمت خلاء. محاسباتي كه در لوله هاي زير انجام شده و اندازه قطر آن ها آنقدر پيچيده بود كه استاد پيرنيا ترجيح داد سيستم را دستكاري نكند چون اگر اين كار را مي كرد نمي توانست با آن محاسبات حوض را بازسازي كند.

ه) اتاق شاه نشين
به دستور محمد شاه قاجار در سال 1256 ه. ق ساخته شده است. اتاق هاي طرفين آن اتاق هاي گوشواره يا خدمه است. كه خدمه براي احترامي كه به شخص شاه قائل بودند تشريفات را از درهاي جانبي انجام مي دادند و هيچ گاه از در اصلي وارد نمي شدند. در اتاق به شكل پنج دري و اُرسي ساخته شده. يعني در به حالت كشويي باز و بسته مي شود. گل ميخ هايي كه روي در به كار رفته هم براي تزئين است هم براي اينكه چوب را تلخ كند و موريانه در را نخورد. در اين دَرْ از هنر گره چيني استفاده شده يعني در آن از ميخ يا چسب به كار رفته بلكه تكه هاي چوب به شكل پازل مثبت و منفي جا داده شده اند. رنگ شيشه ها از چند جهت اهميت دارد. علاوه بر رقص نور طبيعي در روز و شب كه قبلاً ذكر شد. از لحاظ روان شناسي رنگ قرمز اشتها آور است و رنگ آبي و سبز آرامش بخش است. تركيب اين رنگ ها با رنگ زرد يك حشره كش طبيعي است. به اين شكل كه در طول شب هاي تابستان كه در اتاق چراغ روشن مي شده نور كه به شيشه هاي رنگي مي خورده طيف رنگي ايجاد مي كرد كه باعث مي شد حشرات به آن جذب شوند وقتي حشرات به مركز نور نزديك مي شدند به خاطر تعدد رنگ ها و چون چشم حشرات مركب است ديدشان مختل مي شد ، درواقع كور مي شدند و داخل آب مي افتادند .
كانالهاي جعفري هم در ازاره ها براي اين است كه هوا پشت ديواره اصلي جريان پيدا كند و ديگر نم حوض ساختمان را خراب نمي كند .
بعد از شاه نشين و در كنار كوشك قاجار چايخانه است كه قبلاً چشمه زنانه نام داشته كه در اين قسمت تمام آب ورودي تقسيم مي شود يعني آن يك سوم آب چشمه كه وارد باغ مي شود در اين قسمت دوباره سه شاخه مي شود كه يكي از زير حوض كوشك قاجار خارج مي شود ، يكي از زير حوض جوشن و يكي از زير حوض كوشك صفوي كه بقيه جوي ها و فواره ها از اين سه حوض تغذيه مي شوند .

و) كوشك قاجار يا شترگلوي فتح علي شاهي
سال ساخت آن 1226 ه . ق به دستور فتح علي شاه مي باشد . ساختمان شامل بادگيركه در جلوي بادگير شاه نشين و قسمت وسط و قبل از حوض محل انجام تشريفات بوده است در فضاهاي باز اطراف كوشك اتاق هاي خدمه قرار دارد كه دريچه هاي منتهي به اين اتاق ها به اتفاق حوض كه جهت آن به طرف ساختمان است و بادگير فضاي ساختمان را براي تابستان هاي گرم كاشان دلچسب و خنك مي كرده . نقاشي هايي كه در سقف قرار دارد ، اصل آن كار صنيع الملك غفاري عموي كمال الملك است كه چون بعد از مرگ اميركبير تا سال 52 شمسي از باغ حفاظت نشده نقاشي ها در اثر نم و رطوبت و يا عوامل انساني از بين رفته. بعد ها عكس اين نقاشي ها در آلبوم يك جهانگرد فرانسوي پيدا شده كه طي چند سال اخير اين نقاشي ها زير نظر استاد مطيفي فر در حال باز سازي است. قسمت هاي كم رنگ نقاشي در حاشيه ها و پايين تر از قسمت سقف اصل هستند. موضوع نقاشي ها در قسمت بالاي حوض بزم هاي شاهانه، نقش شكارگاه، اتفاقاتي كه در همين باغ افتاده و قصه هاي قراني است. دور تا دور ايوان نيز نقش 18 عدد از پسران ارشد فتح علي شاه نقاشي شده كه تصوير ميرزا ملك شاه از بقيه واضح تر است.
پايين عكس شاه زاده ها شعري است اثر خاوري در مدح فتح علي شاه كه خطاط آن اشعار محمد تقي حسيني از خاندان كلهر مي باشد. در آخرين مصرع كتيبه اي وجود دارد كه تاريخ اتمام تزئينات بنا است كه مجموع حروف ابجد بيت آخر 1226 مي شود. سيستم شترگلو در اين ساختمان نيز اجرا شده است با اين تفاوت كه قطر لوله بيشتر است در نتيجه آب با فشار كمتري از حفره وسط حوض خارج مي شود. ماهي هاي درون آب ماهي قزل آلا و ماهي قناتي است. كه از ماهي هاي قناتي در گذشته براي درمان يرقان استفاده مي شده است. بعد از اين بنا درختان 500 ساله است كه توضيح آن در ابتدا آمد.

ز) حمام ها
1- حمام سلطنتي كه به دستور فتح علي شاه در سال 1226 ه. ق ساخته شده مخصوص استفاده خانواده دربار بوده و هر وقت شاهان قاجار براي تفرج به باغ مي آمدند از اين حمام استفاده مي كردند و حمام كوچك كه براي استفاده خدمه بوده و در ايامي از هفته براي عموم مردم استفاده مي شده است .
درِ حمام نسبت به كلاه هايي كه قديم استفاده مي شده كوتاه است كه دليل آن همان فلسفه احترام به زمين است . قسمت هاي مختلف حمام شامل : 1- رختكن 2- راه فرعي به حمام براي رساندن وسايل به افراد داخل حمام 3- سربينه 4- صحن اصلي حمام كه صحن اصلي خود شامل : 1- شاه نشين 2- حوض آب گرم 3- حوض آب نيمه گرم 4- حوض آب سرد كه مي توان ادعا كرد كه سناهاي امروزي به تقليد از همين حمام هاي سنتي ساخته شده است . در صحن اصلي خزينه و اتاق هاي حجامت نيز قرار دارد . و اما سيستم گرمايش حمام ؛ آب حمام به وسيله تون گرم مي شده كه تون در وسط خزينه قرار دارد به صورت حفره اي كه از پايين به فضاي بيرون راه دارد شخصي كه به او تون تاپ مي گفتند هيزم را زير تون مي ريزد و روشن مي كند . روي تون در كف خزينه يك ورقه مسي قرار دارد كه دور ورقه را با ملاط محكمي مي بستند تا آب به زير آن نفوذ نكند . وقتي ورقه مسي داغ مي شد آب خزينه را تا 40 درجه گرم مي كرد . فضاي حمام نيز به وسيله كانال هاي گربه رو كه در زير كف حمام ساخته شده اند و به قسمت تون متصل است گرم مي شود . دود تون هم از اين قسمت به سقف هدايت مي شود . ديواره هاي حمام از ساروج ساخته مي شد كه ساروج ملاط محكمي است از آهك ، خاكستر و گياه لويي كه وقتي اين تركيب در جايي نصب مي شد رطوبت نمي توانست به پايه ها و ديوار بنا آسيب برساند . روشنايي حمام نيز از طريق حفره هايي كه در سقف بود به نام جامگاه تأمين مي شد كه اين سوراخ ها شيشه هاي مجدي داشتند كه دو خاصيت داشت: 1- نور را حتي درروزهاي ابري دو برابر مي كرد. 2- ديد را از بالاي پشت بام حمام مختل مي نمود .
2- بعد از حمام سلطنتي، حمام صفوي قرار دارد كه ساخت آن به سال 909 ه ق بر مي گردد، كه قسمت هاي آن شبيه حمام سلطنتي است فقط نكته قابل توجه آن وجود 7 كاشي قديمي در قسمت خزانه است كه حدود 500 سال قدمت دارد.

تپه های سیلک
در خزان سال 1311 ه.ش بود كه ريزش باران و جاري شدن سيل در منطقه كاشان ؛ موجب شد تا غبار زمان از تمدني بزرگ و چندين هزار ساله برداشته شود.
در صبح روزي كه كشاورزان منطقه در راه كسب روزي حلال قدم به روي خاكي گذاشتند كه تا پيش از آن برايشان به جز زمين كشاورزي ارزش ديگري نداشت ، با ابزار آلات و سفالينه هايي روبرو شدند كه متفاوت از وسايل روزگار زندگي شان بود و اين امر موجب برانگيختگي حيرت و حس كنجكاوي شان شد.
كشاورزان ساده دل كه قسمت خود را از روز جديد آثاري با قدمت بسيار مي دانستند با ديدن قبور شسته شده از باران روز قبل همچون كاوشگري كه برعكس قبل كه از روي خاك طلب روزي مي كرد اين بار در دل خاك بود كه بخت خود و خانواده اش را مي جستند.
با فروش آثار بدست آمده (با بهايي اندك) به دلالان عتيقه پاي اين غارتگران و حريصان هميشه بيدار تاريخ و فرهنگ اين مرز و بوم به سيلك باز شد. تمدني گمشده كه هزاران سال از عوامل مخرب طبيعي در امان مانده بود با آوردن حرص و آز و عدم شناخت بر بالين آن تبديل به مزرعة عتيقه فروشان شد. با انتقال آثار به ديار فرنگ چشم تيزبين بيگانگان از ديدن اين همه قدمت و زيبايي در حيرت ماند و بدين جهت از طرف موزه لوور فرانسه ، رومن گيرشمن به منظور شناخت و شايد نجات تمدني كه تمام جهانيان در آن سهم داشتند روانه ايران شد .
از آنجا كه رئيس وقت موزه ايران آقاي آندره گدار فرانسوي بود كارهاي مربوط به هماهنگي خيلي سريع فراهم آمد تا كاوش علمي در سيلك شروع شود. هيئت باستان شناسي مزبور سه فصل كاوش در سالهاي 1933 ، 1934 و 1937 ميلادي بر روي هر دو تپة سيلك و دو گورستان حوالي آن انجام داد و بلافاصله در سال 1938 م (1317ش) گزارش آنرا در دو مجلد تحت عنوان ’ سيلك كاشان’ به زبان فرانسه و در پاريس نمود كه خوشبختانه اخيراً هر دو جلد كتاب توسط آقاي اصغر كريمي ترجمه و بوسيلة انتشارات ميراث فرهنگي چاپ و در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.
گيرشمن بر روي تپة شمالي سيلك موفق به كشف آثار اولين انسان هايي شد كه براي بار نخست به خود جرات داده بودند تا از خانه هاي از پيش ساخته شده توسط طبيعت يعني غارها بيرون آمده و روانة دشت ها شوند. اين انسان ها اولين كساني بودند كه براي خود خانه ساخته و كشاورزي را شروع كرده بودند.
انساني كه پاي به دشت گذاشت قبلاً از شكار حيوانات تغذيه مي كرد و گاه خود شكار حيوانات درنده مي شد.
در هزاره هاي پيش از ميلاد و زماني كه بخاطر بارندگي هاي زياد به نام ’عصر باران’ معروف بود قسمت مركزي ايران كه شهر فعلي كاشان نيز جزئي از آن بود همه در زير آب بود و درياچه اي آنرا فرا گرفته بود  كه هم اكنون باقيمانده اين درياچه ، حوض سلطان بين قم و تهران و درياچه نمك در كوير آران و بيدگل بوده و از زيبايي خاصي برخوردار است.
در حدود 9 هزار سال پيش بر اثر تغيير تدريجي آب و هوا از باران ها كاسته شد و بيشتر منطقه را هواي صاف و آفتابي فرا گرفت. اين تغييرات باعث فرو رفتن آب درياچه گرديد ، سپس از بجاي ماندن گل و لاي موجود ؛ زمين حاصلخيزي بوجود آمد كه از درختان سرسبز و بوته زارها پر شد. اين شرايط مساعد باعث جذب حيوانات گوناگون به اين منطقه شد و انسان ها نيز بدنبال شكار حيوانات روانه دشت شدند. وجود حيوانات وحشي در دشت و همچنين جهت در امان ماندن از گزند عوامل طبيعي چون باد و باران باعث شد تا انسان ها بفكر ساختن خانه در دشت بيفتند كه آثاري از ديوار اين خانه ها (كه بصورت چينه بود) توسط گيرشمن در تپة شمالي سيلك پيدا شده است.
با افزايش جمعيت و پيشرفت در تمام عرصه ها كم كم سيلك از روستا به يك شهر تبديل شد.
انسان ها با ساختن ظروف ساده و ابتدايي كم كم توانستند به مهارت خاصي در اين زمينه دست پيدا كنند به طوري كه سفالينه هايي با طرح ها و رنگ هاي منحصر بفرد باعث شهرت اين شهر شد بطوري كه در بين آبادي ها و تمدن هاي اطراف به نام شهر سفالگران يا شهر سيلك (سياله = سفال) مشهور شد.
پيدا شدن دوك هاي بافندگي در سيلك نشان از آشنايي مردمان اين ديار با صنعت ريسندگي و بافندگي در هزاره هاي پيش از ميلاد دارد. با شناخت فلزات و ذوب آن ساكنان سيلك توانستند ابزار و لوازم زندگي را كه قبلاً از سنگ و چوب بدست مي آوردند اين بار با فلزات بسازند . كشف كوره هاي ذوب فلز در قسمتي از تپة جنوبي سيلك را در زمرة صنعتي ترين شهرهاي زمان خود قرار داد.
نتايج بدست آمده از كاوش ها و لايه نگاريهاي صورت گرفته توسط گيرشمن بدين قرار مي باشد:

1- از همان آغاز استقرار در تپه هاي شمالي ، اقوام ساكن در اين محل ، استقرار دايم در روستا را آغاز كردند.
2- صنعت سفالگري از تكامل تدريجي برخوردار بوده است.
3- خانه هاي آنها ابتدا با چينه ساخته مي شد و بعدها با خشت دست ساز و سپس با خشت هاي قالب ريزي شده.
4- سنت تدفين ابتدا زير خانه هاي محل سكونت، بعدها در خارج محل سكونت و در قبرستان هاي ويژه انجام شده است.
5- رگه هاي طبيعي مس را شناخته و استخراج نمودند.
6- از گل اخري براي تدفين اجساد استفاده كرده اند.
7- ارتباط اقتصادي و اجتماعي با تمدن هاي اطراف داشته اند.

بعد از اتمام فعاليت هاي گيرشمن و چاپ گزارش هاي آن تا سال 1380 ش توجهي به سيلك نشد بطوري كه بسياري از اراضي سيلك تبديل به زمين هاي كشاورزي شد و با گسترش شهر و خانه سازي تا خود سيلك چيزي نمانده بود كه از اين محوطة باستاني جز نام و خاطره اي ديگر باقي نماند. سرانجام در سال 1380 ش از طرف سازمان ميراث فرهنگي دكتر صادق ملك شهميرزادي جهت بررسي و ادامه حفاري به سيلك اعزام گرديد و ايشان با انجام 5 فصل كاوش كه تا سال 1385 طول كشيد توانستند نتايج كارهاي خود را در چند مجلد به رشته تحرير درآورند كه تاكنون اين عناوين منتشر شده است : زيگورات سيلك (نتايج فصل اول كاوش) ، سفالگران سيلك ، نقره كاران سيلك و شكارچيان سيلك.
نكته حائز اهميت در گفته هاي دكتر شهميرزادي پيرامون سازة خشتي بزرگ تپة جنوبي اين است كه ايشان آنرا به عنوان زيگورات يا عبادتگاهي كه انسان هاي سيلك آنرا براي پرستش خدايشان ساخته بودند ؛ مي دانست. تاكنون 32 زيگورات در ايران و عراق شناسايي شده كه 11 عدد بر اساس متون تاريخي و 21 عدد بر اساس كشفيات باستان شناسي مي باشد. از اين تعداد 5 زيگورات در ايران و 27 زيگورات در عراق واقع شده است كه زيگورات سيلك كهن ترين آنها مي باشد.
محوطه سيلك در سال 1997 ميلادي در فهرست ثبت آثار موقت جهاني قرار گرفت.
در حال حاضر مسئول سايت باستان شناسي سيلك خانم زهرا ساروخاني مي باشند كه در حال فراهم سازي مقدمات ثبت جهاني و حفاظت از سيلك مي باشند.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ 

تاريخ آغاز ساخت اين بنا به سال 1258 هـ.ق و پايان ساخت 1265 هـ.ق مي باشد ( 8 سال ). این بنای باشکوه که آخرین بنای معظم ساخته شده در دوران انحطاط معماری و هنر ایران می باشد توسط معماری به نام استاد شعبانعلی پشت مشهدی ساخته می شود. مشهور است که این معمار بنام با دستمزد دریافتی اش برای ساخت مسجد آقابزرگ ، رواقی را در حرم حضرت امام رضا (ع) می سازد. نقاشی های بنا بدست استاد حاج محمدباقر قمصری انجام شده و کتیبه های بنا کار استاد اسدالله ، استاد محمدحسین کاشی و استاد حاج ابراهیم معارفی می باشد.
وجه تسميه مسجد :
مجتهد بزرگ كاشان ملا محمد مهدي نراقي ( ملا محمد بن ابيذر) فرزند آخرش موقعي به دنيا مي آيد كه خودش فوت مي كند ، بنا به رسم آنزمان نام پدر را بر فرزند می گذارند و پس از مدتي فرزند هم مجتهد مي شود و مردم كاشان به دليل اين تشابه اسمي به پدر « آقا بزرگ » و به فرزند « آقا كوچك » مي گويند . محمد شاه قاجار در راه سفر به اصفهان چند روزي در كاشان اقامت و طی آن با علمای شهر و از جمله با ملامحمد مهدي ( آقا كوچك ) ملاقات مي كند ، متوجه مي شود كه ايشان از لحاظ علمي بسيار بالا هستند ، به مردم كاشان امر مي كند از اين به بعد به ايشان هم آقا بزرگ بگويند و به حاج محمد تقي خانبان (حاکم وقت شهر) هم دستور می دهد تا اين مسجد و مدرسه را براي ايشان بنا كرده و دختر خود را به عقد ايشان درآورند .
در جلسه اي كه شاه و علما داشتند شاه پس از ديدن مقام علمي ملامحمد مهدي از ايشان و علما خواست تا از او درخواستي داشته باشند . ملا محمد مهدی می گوید پشه ها را از ما دور كن! شاه گفت درخواستي از من بكنيد كه بتوانم آن را اجابت كنم . من از انجام اين كار عاجزم ، گفتند براي ما رعيت ها مسجدي بنا كنيد تا در آن نماز بخوانيم و شاه آنگونه كه شرحش رفت اين درخواست را اجابت كرد .

بازار سنتي 

بازار بزرگ و قديمي كاشان يكي از جذاب ترين اماكن ديدني كاشان است. اين بازار از دوره سلجوقيان تاكنون فعال و پر رونق بوده است. بسياري از سياحان نامدار اروپايي كه در قرون گذشته به ايران آمده و از كاشان هم ديدار كرده اند در سفرنامه هاي خود عظمت، شكوه و زيبايي بازار را ستايش كرده اند. بازار كاشان كه از حوالي ميدان كمال الملك تا ميدان تاريخي سنگ (فيض) و از آنجا كه تا بازار مسگرها و ميدان دروازه دولت ادامه دارد شامل تعداد زيادي بازارچه و گذر بوده و ده ها بناي تاريخي همچون: مسجد ميدان مير عماد، كاروانسراي مير پنج، زغالي ها، غفار پور، رباط، بروجردي ها، نراقي ها، تيمچه معروف امين الدوله، در بازار ميانچال، تيمچه بخشي، تيمچه سيد آقا، تيمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجير، حسينيه سوراخ ريسمان، مسجد كفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچي ها، و... با اين توضيح كه برخي از قسمت هاي بازار به اصنافي خاص اختصاص داشته و با نام همان صنف شناخته مي شود. از جمله بازار مسگرها، رنگرزها، كفش دوزها، ريسمان فروش ها، ضرابخانه، زرگرها، بزازها، خياط ها و...
بازار مسگري كاشان كه تا نميه ي اول قرن حاضر اهميت و شهرت جهاني خود را از دست نداده بود، به گفته ي پروفسور ادوارد براون «در بازار مسگرهاي كاشان با صداي دائمي چكش كه روي مس مي خورد و كوره هايي كه مس در آن ها قرمز مي شود، يكي از نقاط تماشايي مشرق زمين است».
حسن نراقي در كتاب آثار تاريخي شهرستان هاي كاشان و نطنز مي نويسد: در سفرهاي متوالي شاه عباس اول و جانشينان وي به آن شهر، بازار بزرگ و ميدان متصل به آن نخستين مركز جشن و محل تفريحات شبانه و محفل عيش و نوش و بزم شاهانه بوده است.
مجموعه بازار بزرگ كاشان كه در سال 1355 به شماره 1284 در شمار آثار ملي به ثبت رسيده است بر اثر زلزله 1192 هجري قمري همانند ساير عمارات عاليه ويران شد. اما در زمان سلطنت طولاني فتحعلي شاه قاجار از نتيجه ي ثبات اوضاع سياسي و پيشرفت صنايع محلي ساختمان هاي بزرگ نظير كاروانسراها، تيمچه و بازارچه هاي متعدد در امتداد بازار بزرگ ساخته شد.

خانه هاي تاريخي

الف) خانه بروجردی ها
 

خانه بروجردي كه در محله ي قديمي سلطان امير احمد كاشان قرار دارد و هم اكنون محل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان است نمونه يكي از خانه هاي مسكوني دوره قاجار بوده كه در سال 1280 هجري قمري توسط يكي از بازرگانان معروف كاشان به نام حاج سيد حسن نطنزي ساخته شده است. اما بعضي از تزئينات بدنه ي داخلي هشتي ورودي آن در سال 1295 هجري قمري انجام گرفته است.
چون مراودات تجاري اين بازرگانان نطنزي الاصل بيشتر با تجار شهر بروجرد انجام مي شده است، از اين رو طبق سنت هاي معمول آن زمان به بروجردي معروف شده و به همين مناسبت محل سكونت وي نيز به خانه ي بروجردي شهرت يافته است.
معمار طراح و سازنده ي خانه بروجردي يكي از معمارهاي چيره دست كاشان به نام استاد علي مريم بوده است كه خانه تاريخي طباطبايي (در نزديكي خانه بروجردي) و تيمچه امين الدوله (در بازار ميانچال كاشان) نيز از ديگر آثار اين معمار هنرمند كاشاني است.
اين خانه متناسب با خصوصيات اقليمي و شرايط جوي منطقه ي كويري كاشان طراحي و ساخته شده است. طوري كه گرماي شديد تابستان با استفاده از بادگيرهايي كه در بالاي بام احداث شده هواي خنك و بسيار مطبوعي به صورت طبيعي و دائمي در زيرزمين ها جريان مي يابد.

ب) خانه عباسيان
 

مجموعة تاريخي عباسيان در محلة سلطان امير احمد كاشان واقع شده است. اين مجموعه در حوالي سالهاي 1245 تا 1248 هجري قمري و به همت حاج محمد ابراهيم تاجر كاشي (از تجار معروف و بنام چيني و بلور جات در كاشان) شروع به ساخت گرديد. معمار اين مجموعه فردي ناشناس است كه اين بنا را در مدت 20 سال ساخته است. وسعت مجموعه حدود 5 هزار متر مربع و زير بناي آن در حدود 7 هزار متر مربع مي باشد. همچنين داراي پنج طبقه مي باشد.
معماري اصيل ايراني و اسلامي، طرح هاي بديع و نقشهاي خيال انگيز گچبري و استفاده از معماري غني و انواع تزئينات و هنرهاي معماري در ساخت اين مجموعه تا بدانجا است كه طبق نظر كارشناسان خبره و صاحبان نظر، اين مجموعه نامزد دريافت جايزة زيباترين بناي مسكوني ايراني – اسلامي گرديده است.
همچنين به علت وجود چشم اندازهاي زيباي معماري ايراني و اسلامي تاكنون جهت ساخت مجموعه های تلویزیونی و سینمایی چون سريال هاي مسافر ري (زندگی حضرت شاه عبدالعظیم) ، ملاصدرا ، خانه اي در تاريكي (ماه تابان) ، جابر بن حیان و ... مورد استفاده قرار گرفته است.
مجموعه تاريخي عباسيان داراي پنج حياط است كه هر يك از حياط ها صرفنظر از اشتراكات داراي معماري منحصر بفرد مي باشند. اين تمايز در معماري به حدي است كه پس از مرگ صاحب اولية بنا، مجموعه به پنج قسمت تفكيك شده و به مرور زمان در اختيار افراد مختلف قرار مي گيرد و صاحبان بعدي از يكتا بودن مجموعه در گذشته اظهار بي اطلاعي و حتي تعجب مي كنند.
اين مجموعه در سال 1374 توسط هيأت امناي احياء و مرمت بافت تاريخي كاشان و با مساعدت مالي وزارت صنايع و معادن خريداري و مرمت گرديد. و در سال 1377 به شماره 2020 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
وجه تسمية بنا نيز در نوع خود شنيدني مي باشد. همانطور كه اشاره شد پس از مرگ صاحب اولية بنا، مجموعه به پنج قسمت تفكيك و به وراث واگذار گرديد. وراث نيز پس از مدتي سهم خود را به افراد مختلف فروختند. در حدود صد سال پيش يكي از حياطهاي مجموعه (حياط بيروني) به يكي از تجار فرش كاشان به اسم آقاي عباسيان به مبلغ هزار تومان فروخته شد. خبر فروخته شدن خانه اي با اين قيمت در زمان خود در كل شهر پيچيده و تا مدتها نقل محافل گرديد. از آن پس كل اين مجموعه به خانة عباسيان معروف و مشهور شد.

ج) خانه عامری ها
 

مجموعه خانه هاي تاريخي عامري ها يكي از قديمي ترين خانه هاي تاريخي كاشان است. قدمت اين مجموعه به دوران زنديه مربوط مي شود، ليكن وضعيت فعلي آن مربوط به دوره ي قاجار (اواسط قرن 13 هجري) است كه به وسيله ي سهام السلطنه ي عامري بازسازي و توسعه يافته است.
اين مجموعه مشتمل بر هفت حياط مي باشد كه چهار حياط آن به صورت بيروني، اندروني، مهمان خانه، خياط خدمه و سواران نظامي مورد استفاده و در سه حياط ديگر بستگان نزديك سهام السلطنه سكونت داشتند.

مجموعه مذكور داراي حمام اختصاصي زنانه و مردانه مي باشد. پس از سهام السلطنه، حياط هاي بيروني و اندروني در اختيار فرزند وي مرحوم ابراهيم خليل خان عامري و بقيه ي ساختمان ها به ديگر افراد اين خاندان تعلق گرفته و به مرور زمان بعضي از حياط ها تفكيك و به افراد ديگري فروخته شده است.
در سال 1374، تعميرات حياط بيروني و اندروني توسط ميراث فرهنگي كاشان و مساعدت «هيئت امناي بافت بناهاي تاريخي كاشان» آغاز گرديد. لكن در سال 1379 مجموعه ي عامري ها در طرح پرديسان سازمان ميراث فرهنگي كشور قرار گرفت و برنامه ريزي شد كه به مهمانسراي بزرگ گردش گري مبدل گردد. لذا توسط سازمان ميراث فرهنگي نسبت به خريداري خانه ها و مرمت اساسي و كامل آنها اقدام شد كه تا كنون بخش هاي عمده اي از آن بازسازي گرديده است. طرح، معماري، شكوه و تزئينات جالب اين مجموعه و ايوان ها و حوض خانه ها وزيرزمين ها و حياط هاي گودال باغچه ي اين مجموعه، آن را در رديف يكي از ديدني ترين بناها قرار داده است و پيش بيني مي شود با شروع بهره برداري از آن به عنوان مهمانسرا به صورت يكي از پر جاذبه ترين اقامتگاه هاي گردشگري ايران مورد توجه ايران گردان و جهان گردان قرار گيرد.

د) خانه آل ياسين
 

اين خانه در محله اي به نام گذر «در بند آقا» واقع شده است. چون قبلاً اين كوچه از دو طرف داراي در بوده به آن در بند و چون عده اي از علما و سادات در اين محله بوده اند به آن آقا مي گويند.
خانه داراي قدمتي بين 150 تا 200 سال است. آنرا بدستور فتحعلي شاه براي شخصي به نام سيد محمد تقي حسيني پشت مشهدي كه از علماي قرن سيزدهم بوده و با ملا احمد نراقي و شيخ انصاري مكاتبه و مصاحبه داشته و اكنون در بقعة حبيب بن موسي دفن است، مي سازد. گويا اين شخص جزو متصوفه هم بوده و رئيس فرقه اي به نام كميليه بوده است. نقل است كه زماني فتحعلي شاه به او مي گويد كداميك از فرزندان من صلاحيت سلطنت را دارند و او مي گويد محمد ميرزا، در حالي كه عباس ميرزا در تبريز وليعهد بوده است. بعداً عباس ميرزا مي ميرد و محمد ميزا تبديل به محمد شاه مي شود. محمد شاه بعدها خانه را وسعت مي دهد و بخش هايي را به آن مي افزايد. خانه به طور موروثي به نسل هاي بعدي انتقال مي يابد تا به شخصي به نام نظام الدين اجتهد مي رسد. ايشان همچنين، اولين نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي ملي بعد از مشروطه بوده است. اين شخص آخرين فرد عالم از خاندان بوده است. در زمان اين شخص، شناسنامه مُد مي شود و او به آل ياسين تغيير نام مي دهد در همين زمان شخصي به نام نايب حسين دست به شورش و تجاوز مي زند و توسط حكومت وقت دستگير مي شود. در دادگاه، متهم اعلام مي كند كه فقط رأي جناب آل ياسين را قبول دارد. آل ياسين هم حكم به مجازات او مي كند. نايب حسين توسط هم دستانش رهانيده مي شود و به كاشان مي گريزد؛ ديكتاتوري عجيبي راه انداخته و به مدت 20 سال منطقه كاشان را از حكومت مركزي جدا مي كند و چون كينة آل ياسين را به دل گرفته بود، قسمت هاي زيادي از خانه را تخريب مي كند. نقاشي ها و گچبري ها را از بين برده و خانه را آتش مي زند.
خانه تا سال  1365 مسكوني بوده و در سال 1370 توسط نسل چهارم به شهرداري كاشان به مبلغ 8 ميليون تومان فروخته شده و در سال 75 تا 76 بازسازي مي شود و اكنون هم محل معاونت عمراني شهرداري كاشان است. بنا به نحو جالبی برای پاسخگویی به نیازهای امروزی تغییر کاربری داده شده است.
 

ه) خانه تاج 


اين بنا يكي از خانه هاي گودال باغچه اي اصيل كاشان با حدود دو قرن قدمت در دوران قاجاريه است. خانه تاج در بافت تاريخي شهر و محور توريستي خيابان علوي قرار گرفته كه طي شماره 9028 در تاريخ 10 / 3 / 1382 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسیده است. اين خانه با معماري ارزشمند بومي، نمونه اي از خانه هاي اصيل عامه مردم كاشان در دو قرن گذشته به شمار مي رود و ويژگي خاص آن در اصالت هويت، نجابت و سادگي، معرف محض مردم شناسي در كاشان است.

و) خانه ايراني يا تهامی  

خانه تاريخي تهامي یکی از یادگارهای اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار است. این خانه با قدمتی حدود 250 سال در یکی از محله های قدیمی و در بافت تاریخی شهر کاشان قرار گرفته و با استفاده از الگوی گودال باغچه ساخته شده است لازم به ذکر است که بخش بیرونی این خانه بسیار فاخر بوده و متاسفانه بخش اندرونی و دیگر بخش ها از بین رفته است. کار مرمت علمی و فنی این خانه هفت سال طول کشیده و آماده اقامت و بازدیدهای علمی و گردشی می باشد.
خانه ایرانی با حدود 900 متر مساحت و حدود 1000 متر زیر بنا نمونه ای از ارزشمندترین کارهای مرمت است که تا به امروز در کشورمان به انجام رسیده است. در حال حاضر خانه ایرانی تنها خانه خشتی مقاوم سازی شده بر اساس مدل کامپیوتری می باشد که الگوی معماری اصیل خود را حفظ کرده است. هشتی ورودی، سرداب و پس سرداب ها، دو بادگیر، اتاق های سه دری با تزوئینات شیشه های رنگی، اتاق شاهنشین با تزئینات  گچ بری، شیشه های رنگی و بخاری دیواری، اتاق پنج دری (اتاق آئینه) و کفشکن با تزئینات آئینه کاری و گچ بری و تالاری با تزئینات شیشه های رنگی، نقاشی و بخاری دیواری و اتاق کرسی با چیدمان سنتی از ویژگی های ”خانه ایرانی“ است. این خانه تاریخی با 5 مجموعه ”نهان خانه ”،“پرده سرا“،“بالاخانه“،“خانه سرا“و ”خلوت سرا“ با چیدمان متنوع و سنتی با ظرفیت 25 نفر الی 33 نفر آماده اقامت گردشگران می باشد. امروز شهر کاشان مجموعه ای از زیباترین خانه ها را در خود جای داده است. 

و) خانه طباطبايي ها 

حمام تاريخي سلطان امير احمد 

حمام تاريخي سلطان اميراحمد ، نمونه اي از زيبا ترين حمام هاي ايران از نظر معماري و تزئينات با وسعت 1000 متر مربع در محله ي سلطان اميراحمد واقع در خيابان علوي مي باشد كه وجه تسميه آن به جهت مجاورت با امامزاده سلطان امير احمد ( نوه ي امام جواد (ع) ) مي باشد . كارشناسان آثار باستاني ، از آثار به جا مانده دوران قبل از زلزله معروف 1192 هـ . ق كاشان ، قدمت اين حمام را به دوران سلجوقيان نسبت مي دهند و ليكن بناي فعلي سربينه ي آن بازمانده دوران قاجار مي باشد .
اين بنا شامل دو حمام كوچك و بزرگ بوده كه در ايام خاص هفته ، مورد استفاده اهالي محل قرار می گرفته است .
يكي از موارد مهم اين بنا ، آهك بري و گچ بري هايي است كه تعداد 17 لايه مرمتي ، بيانگر قدمت بناست . از ديگر شاهكارهاي بنا ، بام زيباي آن مي باشد.

حمام هاي قديمي ، معماري پيچيده اي دارد و گاهي دو حمام در كنار همديگر قرار مي گيرند .
بينه در بين ورودي حمام و گرم خانه قرار دارد ، هواي بينه را نيمه گرم مي كردند تا مراجعان يكباره با هوايي گرم مواجه نشوند وهمچنين در هنگام خروج از گرم خانه ، سلامتشان در خطر نيفتد .
ورودي حمام و نيز فضاي بين بينه و گرم خانه را كه « ميان در»  ناميده مي شود به نوعي با پيچ و خم بسيار طراحي مي كردند كه جلو تبادل مستقيم حرارت و رطوبت را بگيرد و هواي بيرون حمام به بينه و هواي بينه به گرم خانه و بالعكس به سهولت منتقل نشود . كل حمام را براي حفظ گرماي دروني آن ، معمولاً پايين تر از سطح زمين و درون خاك مي ساخته اند .
بخشي از فضاهاي حمام نيز نقش پشتيباني دارد . يعني فضاهاي مربوطه به تأمين آب و حرارت حمام مثل تون و انبار هيزم ، كه تون محل افروختن آتش در پشت گرم خانه و خزينه قرار داشته و از بيرون حمام به آن وارد مي شوند . حمام به لحاظ اصول فني كه بايد در ساختنش رعايت شود ، از پيچيده ترين انواع بناست .

قمصر

قمصر در دره اي زيبا در فاصله سي كيلومتري كوير و ارتفاع 2000 متر از سطح دريا قرار گرفته است و به دليل اقليم خاص كوهستاني و قرار گرفتن در ميان كوه هاي مرتفع از آب و هواي معتدل و مطلوب بهره مند مي باشد به طوري كه تابستانش مطبوع و معتدل و زمستانش قابل تحمل و از سرماي ملايمي برخوردار است . اين دره ناحيه اي كاملاً سرسبز مشتمل بر درختان ميوه با تنوع فراوان و بوستان هاي گل محمدي مي باشد . قمصر داراي 7 محله بوده كه عبارتند از :
سر رود ، بالا ، ميان ده ، سادات ، پايين ، فرفهان و بن رود . از مناطق ديدني قمصر علاوه بر مناظر طبيعي ، بوستان ها و پارك هاي آن مي توان اشاره داشت به چشمه آب معدني صالح با چشم اندازي زيبا در دامنه كوه هاي فرفهان . تمام فصول قمصر زيباست اما بهار و تابستان رؤيايي آن ميزبان هزاران ميهمان جوياي آرامش است . همزمان با موسم رويش گل و آغاز گلاب گيري ( به ويژه در ايام جشنواره گل وگلاب ) سيل مشتاقان به سوي قمصر سرازير مي شوند تا مشام خود را با رايحه بهشتي گل محمدي عطر آگين نمايند.

تحولات تاريخي و فرهنگي
در خصوص تاريخ قمصر به طور قطعي و بر اساس اسناد معتبر بايد گفت : كشف چند مسكوك در پاي كوه هاي اشك كه داراي ضرب داريوش اول هخامنشي ، ضرب دوره سلوكيان و ضرب دوره اشكانيان است . به عنوان معتبر ترين سند در مطالعات بيانگر تاريخ حداقل 2500 ساله اين ديار است . از سوي ديگر وجود گورستان هاي وسيع با اشياي مختلف دفن شده مؤيد زندگي در دوره هاي كهن قبل از اسلام است .
از آثار مهم و معتبري كه در دوره اسلامي بنا شده محراب مسجد امام حسن ( ع ) است . اين محراب قديمي ترين اثر تاريخي موجود در شهر قمصر است با گچ بري هاي بسيار زيبا و بديع دوره ايلخاني ، كه در آن دو كتيبه قرآني به خط كوفي و به صورت برجسته و بسيار ظريف وجود دارد . اين شاهكار گچ بري كه در منطقه بي نظير است ، مربوط به تقريباً هزار سال پيش بوده ، و از بار هنري و تاريخي زيادي برخوردار است و بي ترديد از اين نظر حتي با خانه هاي تاريخي كاشان نيز قابل قياس نيست . ازجمله آثار قابل ذكر ديگر بناي مسجد جامع قمصر در محله پايين است . درخت چنار تنومند و كهنسال جلوي خان مسجد با محيط 15 متر خود و با طول عمر بيش از 2500 سال ، قدمت تاريخي بناي مسجد را گواهي مي دهد . از جمله جاذبه هاي برجسته و آثار مهم تاريخي قمصر كاروانسراي عباسي ، از سلسله كاروانسراهاي دوران شاه عباس صفوي است كه در فاصله دوكيلومتري از شهر قمصر در مسير راه كاروان رو تاريخي كاشان _ قهرود _ اصفهان  بنا گرديده است . از جمله ويژگي هاي اين كاروانسرا نزديكي آن به قمصر و تأثير آن در طول تاريخ اين ديار است .

نياسر

جاذبه های گردشگری نياسر

الف) چشمه نياسر ( چشمه اسکندر)

این چشمه عامل اصلي ايجاد و رونق نياسر و تداوم تاريخ چند هزار ساله اين منطقه زيباست و قدمت آن را به زمان اسکندر مقدونی منسوب می دانند.

ب) چهارتاقی نياسر

بر فراز تپه اي بلند واقع شده و چشمه نياسر از زير آن بيرون روان گردیده است . آتشكده نياسر چهار طاقي است و به شيوه آتشكده هاي ساساني بنا شده است . بسياري از محققين از جمله آندره گدار فرانسوي عقيده دارند آتشكده نياسر اولين آتشكده اي است كه در دوران ساسانيان بنا شده است . اين محققين باني آتشكده را اردشير بابكان مي دانند .
عده ی از باستان شناسانی از جمله مرادی غیاث آبادی هم آن را چار طاقی جهت کاربرد در نجوم دانسته اند .

ج) باغ تالار

بر فراز كوهي بلند كه مشرف بر نياسر است باغي مصفا احداث شده ، چشمه نياسر از داخل اين باغ مي گذرد و مورد استفاده عموم مي باشد . اخيراً اين باغ به صورت پارك زيبايي بازسازي شده است .

د) آبشار نياسر

در انتهاي باغ تالار ، آب چشمه نياسر از فراز كوه بلند تالار به داخل شهر نياسر سرازير مي شود و آبشاري زيبا و بدیع ايجاد نموده است كه به شهر نياسر جلوه اي بديع مي دهد . در باغ تالار كوشكي بنا شده كه گفته مي شود به جاي قصري بنا شده كه اردشير اول بنا نهاده است اين كوشك از آثار دوره صفويه است كه در زمان زنديه الحاقاتي در آن صورت گرفته است .

ه) غار رييس

 
اين غار سه طبقه از عجيب ترين و شگفت انگيزترين دست ساز هاي بشري است .
غار رئيس داراي دو كانال اصلي است كه شامل راهروها و دالان هاي پيچ در پيچ و تو در تو است اكثر محققين و كارشناسان عقيده دارند اين غار در زمان اشكانيان حفر شده اما آثاري از زمان ساساني و سلجوقي نيز در آن پيدا شده است .

و) حمام تاريخي نياسر

اين حمام در سال هاي اخير از زير توده آوار بيرون آمده است . اين اثر صفوي كه مرمت شده است براي مطالعه حمام هاي قديمي بسيار مناسب است .

ز) آسياب باستاني نياسر

اين آسياب كه داراي تنوره هاي متعدد است به احتمال ، قدمتي همزمان با چهارطاقی نياسر دارد .
مزارع زيباي گل محمدي نياسر نيز از ديگر ديدني هاي نياسر مي باشد بطور كلي نياسر به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و ارتباط با شهرهاي بزرگي مثل كاشان و اصفهان و تهران و استقرار در منطقه اي كه جاذبه هاي گوناگون طبيعي و تاريخي دارد و نيز نزديكي با زيارتگاه مشهد اردهال ، زمينه هاي بسيار مناسبي براي گردشگري دارد .

برزک

شهر برزك با جمعيتي بالغ بر 5000 نفر به وسعت 200 هكتار در جنوب غربي شهرستان كاشان و در يك منطقه كوهستاني در دامنه‏ هاي كركس و در فاصله 45 كيلومتري كاشان، 60 كيلومتري ميمه و 55 كيلومتري دليجان و در مسير جاده‏ اي قرار دارد كه از يك طرف به آزاد راه اصفهان ـ‌ تهران و از سمت ديگر به اتوبان كاشان ـ قم ختم مي‏شود.
سابقه برزك به 5000 سال قبل بر مي‏گردد. وجه تسميه‏ ي آن بَرْزْ به معناي سرزمين بلند و مرتفع كه واقع در كوهستان است و اين بلندي و خشكي در ميان آب باشد و كِ، كه تصغير است و در مجموع بَرزُك به معناي تپه كوچك است. ارتفاع اين شهر از سطح دريا 1600 تا 3588 متر (متوسط 2025) مي‏باشد. اين شهر با توجه به موقعيت آن در تابستانها داراي آب و هواي معتدل و در زمستانها داراي آب و هواي سرد مي‏باشد. ميزان بارندگي در نقاط پست آن حدود 200 ميليمتر در سال و در ارتفاعات به 400 ميليمتر مي‏رسد. بالاترين درجه حرارت در تابستان 25 درجه و در زمستان به 20 درجه زير صفر مي‏رسد. جهت اصلي بادهاي موسمي از شمال به جنوب است.
در برزك وجود چشمه سارهاي متعدد كه دبي آن قابل توجه است باعث گسترش باغهاي ميوه در طول دره برزك گشته و آن را به باغ شهري زيبا تبديل كرده است كه همچون نگيني سبز در منطقه خود نمائي مي‏كند.
كشاورزي منطقه بيشتر باغداري است كه از محصولات شاخص آن مي‏توان به گل محمدي شاه توت، آلو، گردو، بادام و ديگر محصولات آن شامل فندق، سيب، گلابي، گوجه سبز، توت، زردآلو، انگور، گيلاس، آلبالو و انواع ميوه‏ هاي ديگر نام برد.
شهر برزك داراي هفت‏ محله مي باشد كه عبارتند از: 1ـ محله امام خميني (سرگاول) 2ـ محله درب مسجد جامع 3ـ محله شهيد رجائي (سردل) 4ـ محله مصلي 5ـ محله درب زيارت 6ـ محله كارگاه 7ـ محله باغستان
اكنون به جز طبيعت زيبا و بكر آن زيارت امامزاده سراج الدين بن موسي بن جعفر(ع)، شاهزاده محمود و احمد (ع)، مسجد جامع و چنار700 ساله جنب آن، خانه هاي قديمي با ابزار و وسائل آن، حمام سنگي دوره صفويه كه با حفظ تمامي عناصر معماري و تاريخي خويش همچنان استوار به كار خود ادامه مي دهد، آب انبار‏هاي قاجاريه، آسياب آبي سعدآباد كه هنوز با دستان پرتوان آسيابان پير مشغول به كار است و قوت مردم شهر را مهيا مي كند، تپه تاريخي قلعه كه اولين سكونتگاه مردم بَرزُك بوده همراه با غار كشف شده موجود در آن، تفرجگاه چشمه احمدآباد، جاده تفريحي توريستي سعدآباد، موزه مردم شناسي از آثار و جاذبه‏ هاي ديدني اين شهر است.

جاذبه های گردشگری برزک

الف )تپه تاريخي قلعه

تپه تاريخي قلعه مربوط به دوره سلجوقيان و قبل از آن مي‏باشد. غار كشف شده در اين تپه به همراه وسايلي نظير تنور گلي، ظروف سفالي و گلي، سركو و … حكايت از سكونت و زندگي بسيار دور در اين محل دارد.
ارتفاع قله‏ ي اين تپه از جاده اصلي و قابل دسترسي مصلي حدود 20 متر مي‏باشد . هنگامي كه به بالاي تپه صعود مي‏نمايي و به چهار طرف نظاره مي‏كني سرسبزي و شادابي درختان، دشت و كوه‏هاي سر به فلك كشيده و خانه‏ هاي كاهگلي چشمانتان را نوازش مي‏كند.
تپه تاريخي قلعه در مركز شهر واقع شده كه داراي فضا و نمايي زيبا در هر طرف مي‏باشد.

غار كشف شده در تپه تاريخي قلعه به دوران سلجوقيان باز مي گردد و هم اكنون شهرداري با همكاري ميراث فرهنگي و گردشگري به دنبال ثبت ملي اين اثر تاريخي مي باشند.
بنا به اظهار و نقل قول سينه به سينه بزرگان شهر اين غار كه در سكونت گاه اوليه برزك (تپه قلعه) مي‏باشد داراي 3 مسير اصلي بوده و هم اكنون شهرداري به جهت انجام تحقيقات بيشتر مشغول آزادسازي معبرهاي مسدود شده اين غار در اثر ريزش‏هاي ساليان متوالي مي‏باشد.
از آثار برجاي مانده در اين غار مي‏توان به كانال هاي كوچك حفاري شده در دل سنگ جهت دفن يا نگهداري استخوانهاي گذشتگان خود، ظروف سفالي و گلي برجاي مانده و وجود سقف هاي زيباي اين غار اشاره كرد.
انتظار مي رود با مرمت و بازسازي كامل اين غار و بازگشايي آن در آینده به روي گردشگران، صنعت گردشگري و توريسم برزك در كنار ديگر آثار تاريخي و مناظر طبيعي و بكر متحول شود.

ب) تفرجگاه چشمه احمدآباد

اين چشمه در نقطه شمال شرقي برزك و در حريم رودخانه فصلي برزك واقع است و داراي چندين چشمه جوشان مي‏باشد و در قسمت بالا دست آن ديواره سدي است كه بر اثر رسوب طي ساليان متوالي پر شده و هم اكنون با رويش درختان بيد و درختچه‏ هاي گز در بستر اين سد منظره زيبايي را ايجاد كرده است.
اين تفرجگاه كه در 100 متري خيابان اصلي واقع است هر ساله گردشگران زيادي را به سمت خود جذب مي‏كند. به دليل وجود كوه در حاشيه جنوب شرقي تفرجگاه، گردشگران علاقه‏ مند به كوهنوردي نيز در كنار استفاده از مناظر بكر و طبيعي اين تفرجگاه از ورزش كوه نوردي نيز بهره مي برند.

ج) جاده تفريحي توريستي سعدآباد

اين جاده از زيباترين جاده‌هاي طبيعي و بكر شهرستان كاشان مي‌باشد جاده تفريحي و توريستي سعدآباد كه از مركز شهر آغاز مي‌شود در امتداد رودخانه اصلي شهر كه در قسمت شمال‏ شرقي شهر واقع است به طول 4 كيلومتر همراه با بديع ترين صحنه‌هاي طبيعي ادامه داشته و پس از گذشت از كنار تفرجگاه‌ها، كوه‌ها، آبشارها و آب‌هاي هميشه خروشان به مسير اصلي جاده برزك ـ كاشان ختم مي‌شود. چشمه ساران موجود در كنار جاده و آب‌هاي هميشه خروشان آنها در كنار طبيعت هميشه سبز اطراف آن جلوه‏اي زيبا و وصف ناشدني را ايجاد نموده است.
وجود تفرجگاههاي طبيعي در كنار اين جاده زيبا مأمن امني براي مسافران خسته از راه است.

د) آسياب آبي سعدآباد و تفرجگاه جنب آن

در قسمت جنوبي جاده سعدآباد، آسياب آبي با قدمتي حدود 200 ساله به چشم مي‏خورد. این آسياب آبي داراي تنوره‏اي مي‏باشد كه آب از بالا داخل آن ريخته و فشار آب اين تنوره، سنگ‏هاي آسياب به وزن 500 كيلوگرم را به حركت در مي‏آورد و گندم را كه در بين دو سنگ قرار مي‏گيرد خرد و آرد مي‏كند.
شهرداري اقدام به مرمت و بازسازي و احياء اين آسياب نموده و تفرجگاهي در جنب آن در حال ايجاد است. اين تفرجگاه مورد استقبال بسيار زياد گردشگران قرا گرفته است.
اين اثر در تاريخ 24/8/85  به شماره 16218 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

ه) حمام دوره صفويه

يكي ديگر از ميراث هاي فرهنگي شهر برزك، حمامي است كه مربوط به دوره صفويه مي‏باشد.اين بناي كهن توسط فردي بنام سيد حسن كاشاني ساخته شده است. براي گود برداري اين حمام 10 متر زمين را كنده و اين كار يك سال طول كشيده و بعد از 7 سال ساخت حمام به پايان رسيده است.در ساخت اين حمام از ستون های سنگی تراشیده شده یک پارچه استفاده شده و براي برپا كردن ستونها و محكم كاري پايه ها از سرب و مخلوطي بنام ساروج كه به صورت سنتي درست مي‏شده استفاده كرده اند. حمام داراي دو خزينه، دو حوضچه بنام استك و دو تخته سنگ براي نماز خواندن است. برای سوخت حمام از نفت سياه استفاده مي‏كنند.
لازم بذكر است كه سيل عظيم سال 35 در برزك به حمام آسيبي وارد نكرد.
اين اثر در تاريخ 24 / 8 / 85  به شماره 16213 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

و) موزه مردم شناسي برزك

قدمت اين خانه که به موزه مردم شناسی برزک تبدیل شده است در دوره زنديه و با توجه به معماري سنتي محل ساخته شده كه پس از خريد اين بنا و تملك آن توسط شهرداري شهر برزك، تغيير كاربري يافته و به موزه مردم شناسي اين شهر تبديل شده است.
موزه مردم شناسي، در دو طبقه با حياطي طويل و باريك و با شيبي ملايم از شمال به جنوب شكل گرفته است اين بنا در بافت قديمي شهر، ازجمله ويژگي هاي ديگر اين بناي تاريخي به شمار مي‏رود‏.
گردشگران در اين موزه شاهد دستگاههاي بافندگي قديمي همچون دستگاه گليم بافي، دستگاه چادرشب بافي، دستگاه قالي بافي، درب چوبي مسجد جامع و بيش از 450 اثر باقي ماند و قديمي از گذشتگان هستند.
اين اثر در تاريخ 14 / 12 / 85  به شماره 17810 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

ز) آب انبار سردل

اين آب انبار در دوران پهلوي با سبك معماري سنتي محل ساخته شده است. بناي اين آب انبار به سفارش ساكنين محل جهت استفاده عمومي توسط شيخ ميرزا جلال مصطفوي و كربلائي حسينعلي كه معماران برزكي بوده‏ اند ساخته شده و چون در محله سردُل (شهيد رجايي) ساخته شده به همين نام معروف گشته است.
اين آب انبار در محوطه كوچك شيب داري در محله سردُل (شهيد رجايي) ساخته شده است و داراي ورودي و سقف راهروي است كه با طاق ضربي پوشانيده شده، گنبد و نورگيري كه بالاي محوطه آب انبار قرار مي‏گيرد و بادگير آن آجري است.
اين بناي تاريخي در تاريخ 24 / 8 / 85 در فهرست آثار ملي ايران به شماره 16205 به ثبت رسيده است.

ح) خانه هاي قديمي كاردان و موسوي

خانه تاريخي كاردان در دوره زنديه بنا گرديده و يكي از قديمي ترين خانه هاي تاريخي شهر برزك به شمار مي رود معمار آن استاد كربلائي عبداله عظيمي معروف به معمار عظيم بوده است.
اين خانه كه از زمان ساخت تا كنون در مالكيت خاندان كاردان بوده به همين نام در بين اهالي شهر تاريخي برزك معروف گشته است. اين بناي تاريخي كه در بافت قديم شهر استقرار يافته داراي كاربري مسكوني است و هم اكنون نيز از آن استفاده مي‏شود.
اين بناي تاريخي در تاريخ 24 / 8 / 86 به شماره 16314 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
خانه تاريخي موسوي نيز كه در همسايگي خانه تاريخي كاردان قرار دارد يكي از قديمي ترين خانه‏ هاي تاريخي اين شهر است كه در دوره زنديه و با الهام از معماري سنتي محلي ساخته شده و چون متعلق به خاندان موسوي بوده به همين نام نيز شهرت يافته است و در ميان اهالي اين شهر به نام منزل امام جمعه شهر برزك معروف گشته است.
اين بناي تاريخي در تاريخ 24 / 8 / 86 به شماره 16309 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

منبع:رضا درخشان
كارشناس ارشد مديريت جهانگردي از دانشگاه تهران

رضا حاشیه باف بازدید : 367 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

1.آب‌انبار احسان 2.آب‌انبار پاپک 3.آب‌انبار پامنار 4.آب‌انبار چهارباغ 5.آب‌انبار حاج سید حسین صباغ 6.آب‌انبار حاج شریف 7.آب‌انبار حبیب موسی 8.آب‌انبار حکیم هارون 9.آب‌انبار خان 10.آب‌انبار دارکوب 11.آب‌انبار درب زنجیر 12.آب‌انبار درویش 13.آب‌انبار سیقن 14.آب‌انبار شامخی 15.آب‌انبار فرخ 16.آب‌انبار کلهر 17.آب‌انبار گذر نو 18.آب‌انبار گذرشیخ 19.آب‌انبار محله پا چنار 20.آب‌انبار محمد صالح بیگ 21.آب‌انبار میرزا مقیم 22.آب‌انبار استرک 23.آب‌انبار خزاق 24.آب‌انبار محله آله پائین ده 25.آتشکده قلعه کهنه 26.آرامگاه بابا افضل 27.آرامگاه سلطان سیدعلی وآمنه خاتون فین 28.آرامگاه سلطان عطابخش 29.آرامگاه قاضی اسد 30.آرامگاه قدمگاه صالح‌آباد 31.آرامگاه گلچقانه 32.آرامگاه ملا فتح الله 33.آرامگاه امامزاده محمد اوسط 34.آرامگاه پیرداود 35.آرامگاه شاه سواران 36.آسیاب باقری 37.آسیاب تاریخی فین 38.آسیاب عطارها 39.آسیاب واعظی 40.امامزاده محمدصانع و محمداسماعیل 41.امامزاده محمود روستای علوی 42.امامزاده مشهد اردهال 43.احمد بن موسی مبرقع 44.امامزاده ابراهیم 45.امامزاده حبیب بن موسی 46.امامزاده حسن بن امام موسی الکاظم 47.امامزاده سلطان امیر احمد 48.بازار کاشان 49.باغ کهنه 50.باغ فین 51.بخشی ازبرج و باروی کاشان 52.برج حسن کر 53.بقعه خواجه تاج‌الدین 54.پل گبرآباد 55.تپه قلعه زیارته 56.تپه سفید آب 57.تپه سینه کله 58.تپه قلعه گبرآباد 59.تپه گبرها 60.غلام تپه 61.تکیه و آرامگاه طاهر و منصور 62.تکیه امام علی 63.تیمچه برقی 64.تیمچه صباغ 65.حسینیه پهلوان (فین بزرگ) 66.حسینیه دیزیچه 67.حسینیه ماداب فین بزرگ 68.حسینیه و تکیه درب باغ 69.حسینیه حاج نایب 70.حمام میر عماد 71.حمام سلطان امیر احمد 72.حمام گذر نو 73.خانه آزادمنش 74.خانه آل یاسین 75.خانه ابریشمی 76.خانه احسان 77.خانه اخباری 78.خانه اصفهانیان 79.خانه اقتصادی 80.خانه بار فروش 81.خانه بافنده 82.خانه باکوچی 83.خانه بالا خانه چی 84.خانه بخشی 85.خانه بروجردی‌ها 86.خانه بلال 87.خانه بنی کاظمی 88.خانه پدیدار 89.خانه پور حکیمی 90.خانه پهلوان‌زاده 91.خانه تاج 92.خانه جعفر مقدم 93.خانه جویایی 94.خانه جهانی بانی 95.خانه حاج قربان (مجمع رزمند) 96.خانه حاج محمد اصفهانی 97.خانه حدادپور 98.خانه خداشناس 99.خانه دستمالچی 100.خانه رشادی 101.خانه روئین‌تن 102.خانه شاه یلانی 103.خانه شریفیان 104.خانه شعبانی مقدم 105.خانه طباطبایی‌ها 106.خانه عامری‌ها 107.خانه عباسی مقدم 108.خانه عباسی‌ها 109.خانه عطارها 110.خانه قریشی 111.خانه کارخانه چی 112.خانه مبصرالممالک صالح 113.خانه محسنی آراسته 114.خانه مدرسیان 115.خانه مرتضوی 116.خانه مرحوم حاج شیخ جعفر نراقی 117.خانه مظفری 118.خانه مکی 119.خانه نوبختی 120.خانه وثقی 121.خانه ارباب (خلیل) 122.خانه ترکیان 123.خانه حاج حسین آقا معمار 124.خانه سهامی 125.خانه قادری 126.خانه کمال الملک 127.خانه محله پائین نشلج 128.خانه مدبر 129.خانه ملا محسن فیض کاشانی 130.خانه نایب حسین کاشی 131.خانه و برج میرزا خان کامو 132.زیارتگاه دو منبران 133.زیارتگاه عباس‌آباد 134.زیارتگاه گریچه 135.سرای غفارپور 136.سد قمصر 137.عمارتهای نصفه راه 138.قلعه نابر 139.کاروانسرای ملک (برقی) 140.کاروانسرای میر پنج 141.کوشک صفی 142.مجموعه باباولی 143.مجموعه حوضخانه حاج سیدمحمد 144.مجموعه قاضی آران 145.مجموعه قلعه جلالی ویخچال‌های مجاور 146.مجموعه مرکز محله محتشم 147.محله درب یلان (مسجدعلی) 148.مجموعه محور فرهنگی - تاریخی نیاسر 149.محوطه زردکوه ساحل 150.محوطه کفتار خون 151.محوطه کوه ساحل 152.محوطه اراضی اقبالیه 153.محوطه باغ زعفرانی 154.محوطه چاله موت 155.محوطه ده نار 156.محوطه نظام‌آباد 157.منطقه سفید و محوطه طسم 158.مسجد جامع جوینان 159.مسجد شاطر علی 160.مسجد کله 161.مسجد کوی سرسنگ 162.مسجد آقا، کاشان 163.مسجد آیت‌الله رضوی 164.مسجد بالا بازار 165.مسجد پیرچراغ 166.مسجد تبریزیها 167.مسجد ترک‌آباد 168.مسجد جامع کاشان 169.مسجد جامع نوش‌آباد 170.مسجد چاله فرس 171.مسجد حبیب موسی 172.مسجد حکیم‌باشی 173.مسجد زیره فین 174.مسجد طمقاچیها (عبدالباقی) 175.مسجد کفش‌دوزها 176.مسجد محله پا چنار 177.مسجد میدان کاشان 178.مسجد و حسینیه رباط 179.مسجد و مدرسه میانچال 180.میدان ولی سلطان

رضا حاشیه باف بازدید : 400 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

بازار بزرگ و قدیمی کاشان یکی از جذاب‌ترین اماکن دیدنی کاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاکنون فعال و پر رونق بوده است. بسیاری از سیاحان نامدار اروپایی که در قرون قبل بە ایران آمده و از کاشان هم دیدار کرده اند در سفرنامه‌های خود عظمت، شکوه و زیبایی بازار را ستایش کرده اند. بازار کاشان که از حوالی میدان کمال الملک تا میدان تاریخی سنگ (فیض) و از آنجا که تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد شامل تعداد بسیاری بازارچه و گذر بوده و ده‌ها بنای تاریخی همچون: مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی ها، و… با این توضیح که بعضی از قسمت‌های بازار بە اصنافی خاص اختصاص داشته و با نام همان صنف شناخته می‌گردد. از جمله بازار مسگرها، رنگرزها، کفش دوزها، ریسمان فروش ها، ضرابخانه، زرگرها، بزازها، خیاط‌ها و… در بازار کاشان راسته اصلی، مجموعه میانچال به عنوان کانون اصلی بازار می‌باشد که بر خلاف الگوهای دیگر، شکل خطی ندارد. این مجموعه شامل عناصر مختلفی چون تیمچه، سرا، آب انبار و مسجد مدرسه است. وجود چهار سوق میانچال و راسته‌های فرعی یا بازارچه‌های کفاش‌ه ا، بزازها، ریسمانچی‌ها و بازار ملک بر شکوه و جلال این بازار کاشان می‌افزاید. راسته مسگرها از میدان دروازه دولت تا میدان سنگ (مسجد میرعماد) به عنوان یکی از پررونق‌ترین راسته‌های بازار کاشان به حساب می‌آید. بازار مسگری کاشان که تا نمیه‌ی اول قرن حاضر اهمیت و شهرت جهانی خود را از دست نداده بود، بە نقل از ی پروفسور ادوارد براون «در بازار مسگرهای کاشان با صدای دائمی چکش که روی مس می‌خورد و کوره هایی که مس در آن‌ها قرمز می‌گردد، یکی از نقاط تماشایی مشرق زمین است». تیمچه امین الدوله این بنا که در یکی از نقاط مرکزی بازار قرار دارد متعلق به دوره قاجاریه است که به دستور یکی از رجال نامدار آن عصر به نام فرخ خان غفاری ملقب به امین الدوله و با معماری استاد علی مریم دراواخر قرن سیزدهم قمری(1285) ساخته شده است.این بنای با شکوه درسه طبقه و با طول وعرض زیاد بنا گردیده است.همه ساله درایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) این تیمچه میعادگاه گروهها و هیئات مذهبی کاشان می‌باشد. در بخشی از میدان سنگ، جلوخانی قرار دارد که به نوعی فضای ارتباطی و دستیابی به مسجد میرعماد را فراهم می‌کند. از مسجد میرعماد (میدان سنگ) تا مجموعه میانچال را راسته بازار بزرگ یا بالا بازار می‌نامند که یکی از پرجنب و جوش‌ترین راسته‌های بازار کاشان است. کارکرد این راسته، صباغی یا رنگرزی بوده و آن را منسوب به حاج حسین صباغ می‌دانند که بانی آب انباری به همین نام در بازار است. پس از گذر از مجموعه میانچال راسته‌های زرگرها، گذر نو و پا نخل قرار دارند. بازارچه پانخل به دلیل ساخت خیابان از پیوستگی کالبدی بازار جدا مانده و عملا قدیمی‌ترین بخش بازار کاشان بدون هیچ عملکردی در انتهایی‌ترین بخش بازار از چرخه اقتصادی شهر خارج شده است. پس از بازار پانخل، محله درب باغ و نهایتاً دروازه غربی قدیمی شهر قرار دارد. تیمچه امین الدوله به دستور فرخ خان غفاری در سال ۱۲۸۵ قمری عهد ناصر الدین شاه قاجار از سوی استاد معمار مریم کاشانی ساخته شد. حسن نراقی در کتاب آثار تاریخی شهرستان‌های کاشان و نطنز می‌نویسد: در سفرهای متوالی شاه عباس اول و جانشینان وی بە آن شهر، بازار بزرگ و میدان متصل بە آن اولین مرکز جشن و چراغانی و محل تفریحات شبانه و محفل عیش و نوش و بزم شاهانه بوده است. کاروانسرای گمرک یا سرای خان که از نظر وسعت و بزرگی در بازار کاشان بی همتاست، در سمت شمالی بالا بازار و نزدیک میدان سنگ واقع شده است. در بالای ورودی حجره‌های اطراف میانسرا، کاشی‌های منقوش هندسی و روایی وجود دارد که مجلس بزم و رزم و شکار و ... را نمایش می‌دهد. از کاروانسراهای موجود در بازار تاریخی کاشان می‌توان به کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج اشاره کرد که به سبب نزدیکی به دروازه اصلی شهر، نقش به سزایی در تبادلات اقتصادی شهر داشته‌اند. مجموعه فرهنگی، تاریخی بازار کاشان با وجود تمام قابلیت‌های نهفته و آشکارش در برابر خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های فراوان دیگر موجود در شهر کاشان متأسفانه مورد بی مهری مسئولان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است. مجموعه بازار بزرگ کاشان که در سال ۱۳۵۵ بە شماره ۱۲۸۴ در شمار آثار ملی به ثبت رسیده است بر اثر زلزله ۱۱۹۲ هجری قمری همانند سایر عمارات عالیه ویران شد. اما در زمان سلطنت طولانی فتحعلی شاه قاجار از نتیجه‌ی ثبات اوضاع سیاسی و پیشرفت صنایع محلی ساختمان‌های بزرگ نظیر کاروانسراها، تیمچه و بازارچه‌های متعدد در امتداد بازار بزرگ ساخته شد. فضاهای معماری امروز بازار کاشان در واقع از بازسازی‌های دوران قاجاریه و بخصوص دوره حکمرانی فتحعلی شاه باقی‌مانده است. مجموعه تاریخی بازار کاشان از نظر مکانی با امتداد شرقی غربی از دروازه قدیمی شهر (دروازه دولت) آغاز شده و تا گذر پا نخل ادامه می‌یابد. در گذر از این مسیر، راسته بازار مسگرها، میانچال، بالا بازار، درب زنجیر، زرگر‌ها و گذر نو قرار دارند.

مجموعه تاریخی بازار کاشان: از دیرباز بازار کاشان به جهت ساماندهی منظم و معماری بی نظیر و با شکوه مجموعه فضاهایش مورد توجه و تحسین بوده است. به طوری که سر آنتوان شرلی شرحی در باب یکی از سفرهایش با شاه عباس به کاشان می نگارد و همچنین تاورنیه فرانسوی در سفرنامه خود می نویسد: بازار های کاشان خیلی زیباست و با تاق های خوب پوشیده شده، کاروانسرا ها هم بزرگ و راحت است... .
بازار کاشان با وجود رونق و زیبایی بسیار در دوران سلجوقی و صفوی، به سبب زلزله شدید در سال ۱۱۹۲ ه.ق دچار ویرانی و افول شد که در پی وقوع این حادثه علاوه بر تخریب ابنیه تاریخی شهر، بافت بازار نیز منهدم گشت. می توان فضاهای معماری امروز بازار کاشان را نشانی از بازسازی های دوران قاجاریه و بخصوص دوره حکمرانی فتحعلی شاه دانست. مجموعه تاریخی بازار کاشان از نظر مکانی با امتداد شرقی - غربی از دروازه قدیمی شهر (دروازه دولت) آغاز شده و تا گذر پا نخل ادامه می یابد. در گذر از این مسیر، راسته بازار مسگرها، میانچال، بالا بازار، درب زنجیر، زرگر ها و گذر نو مشاهده می شوند.
● عناصر و فضاهای فرهنگی، تاریخی بازارکاشان
فضاهای شهری و ارتباطی: عناصری چون راسته اصلی، راسته های فرعی، دالان، چهارسو (چهار سوق)، میدان و جلوخان را می توان از فضاهای شهری و ارتباطی بازار دانست. اغلب بازارهای ایران به صورت خطی شکل گرفته اند و با اهمیت ترین مسیر با حجره های اطرافش، راسته اصلی بازار را شکل می دهد و در امتداد راسته اصلی، اصناف و مشاغل معتبر قرار می گرفتند.
توسعه و گسترش بازار در معابر و مسیرهای فرعی موجب به وجود آمدن راسته های فرعی می شوند. فراوانی راسته های فرعی به رونق فعالیت های اقتصادی بستگی دارد. اغلب، هر راسته فرعی مختص یک صنف مشخص بوده است. دالان معمولاً در بازارهای سنتی عملکرد ارتباطی بین راسته های بازار با یک فضای معماری را داشته است. در بازار کاشان راسته اصلی، مجموعه میانچال به عنوان کانون اصلی بازار می باشد که بر خلاف الگوهای دیگر، شکل خطی ندارد. این مجموعه شامل عناصر مختلفی چون تیمچه، سرا، آب انبار و مسجد مدرسه است. وجود چهار سوق میانچال و راسته های فرعی یا بازارچه های کفاش ها، بزازها، ریسمانچی ها و بازار ملک بر شکوه و جلال این مجموعه می افزاید. چهار سو یا چهار سوق محل تقاطع ۲ راسته مهم بازار است که این فضا از حیث اقتصادی و اجتماعی بسیار با اهمیت بوده است. راسته مسگرها از میدان دروازه دولت تا میدان سنگ (مسجد میرعماد) به عنوان یکی از پررونق ترین راسته های بازار کاشان به حساب می آید. در بخشی از میدان سنگ، جلوخانی قرار دارد که به نوعی فضای ارتباطی و دستیابی به مسجد میرعماد را فراهم می کند. درباره بازار مسگران کاشان در یک سفرنامه فرنگی آمده است: بازار مسگرهای کاشان با صدای چکش دائمی که روی مس می خورد و کوره هایی که مس در آن سرخ می شود، یکی از نقاط دیدنی و تماشایی مشرق زمین است. از مسجد میرعماد (میدان سنگ) تا مجموعه میانچال را راسته بازار بزرگ یا بالا بازار می نامند که یکی از پرجنب و جوش ترین راسته های بازار کاشان است.کارکرد این راسته، صباغی یا رنگرزی بوده و آن را منسوب به حاج حسین صباغ می دانند که بانی آب انباری به همین نام در بازار است . در ادامه بازار پس از گذر از مجموعه میانچال راسته های زرگرها، گذر نو و پا نخل را مشاهده می کنیم. بازارچه پانخل به دلیل ساخت خیابان از پیوستگی کالبدی بازار جدا مانده و اکنون این قدیمی ترین بخش بازار کاشان بدون هیچ عملکردی در انتهایی ترین بخش بازار از چرخه اقتصادی شهرخارج شده است. پس از بازار پانخل، محله درب باغ و نهایتاً دروازه غربی قدیمی شهر قرار دارد.
● عناصر و فضاهای معماری
حجره (دکان)، کاروانسرا، تیمچه و قیصریه از فضاهای معماری بازار به شمار می روند. دکان یا حجره از کوچکترین ولی مهم ترین فضاهای معماری بازار است. در واقع می توان گفت راسته بازار با حجره های پیرامونش هویت می یابند.کاروانسراها نیز به عنوان شاخص ترین فضای معماری بازار کارکردی همانند مجتمع های تجاری امروزی داشته است. با تضعیف نقش کاروان ها در سامانه حمل و نقل بازار، واژه کاروانسرا به سرا یا کاروانسرای شهری تغییر پیدا کرد. نحوه استقرار در کاروانسراهای شهری به صورت موقت بوده و به همین جهت بیشتر آنها فاقد شترخوان یا اصطبل هستند. اغلب سراها دارای یک میانسرا یا حیاط مرکزی هستند و در ۴ سمت آنها حجره هایی در ۲ اشکوب ساخته می شد. به طور معمول فضاهای زیرزمین به عنوان انبار و محل نگهداری کالا مورد استفاده بوده و حجره اشکوب همکف محل عرضه کالا و اشکوب فوقانی به عنوان دفتر اداری ، کارکردی بازرگانی داشته است. تیمچه به معنی کاروانسرای کوچک بوده است ولی در دوره معاصر، به سرای کوچک سرپوشیده اطلاق می شود که با پاساژهای امروزی قابل قیاس هستند. ویژگی سرپوشیده بودن تیمچه ها، شرایط را برای عرضه کالاهای با ارزش مانند فرش و پارچه فراهم می کند. از نمونه این بناها در بازار تاریخی کاشان می توان به تیمچه های امین الدوله ، بخشی، صباع، بروجردی ها، تبریزی ها و تیمچه سیدآقا اشاره کرد. از نظر طراحی معماری در بازارها، ترکیب های متفاوتی از تیمچه و کاروانسرا وجود دارد که یکی از نمونه های زیبا و معمارانه آن تیمچه و سرای بخشی در کاشان است. این مجموعه از لحاظ تناسبات و ساماندهی فضایی در بازار کاشان بی نظیر است. واژه قیصریه به معنی بازار شاهی است ولی در ایران به فضایی گفته می شود که خصوصیات معماری و کالبدی تیمچه یا دالان را دارد ولی کارکرد آن عرضه کالاهای لوکس مانند منسوجات است. مادام دیولافوآ در سفرنامه خود در دوران قاجار، درباره یکی از تیمچه های بازار کاشان چنین می نویسد: بازار شهر کاشان وسیع است و سقف آن دارای گنبد های کوچکی است که به هم پیوسته و جا به جا کاروانسرایی هست که مخزن مال التجاره است. این کاروانسراها تاجرنشین و غیر از آنهایی است که مسافران در آن منزل می کنند و دارای بناهای مجلّل و مزینی هستند. یکی از بهترین نمونه های آنها کاروانسرای تازه [احتمالاً تیمچه امین الدوله غفاری] است.
شکل آن مانند منشور مربع القاعده است و در ۲ سمت آن در ورودی دارد. تمام بنا با آجر ساخته شده و در سقف از آجرهایی مانند کاشی لعابدار برجسته بکار رفته که نمایش قشنگی دارد. در سقف آن هم ۳ روزنه بزرگ است که به قدر کافی محوطه را روشن می کند... . تیمچه امین الدوله به دستور فرخ خان غفاری در سال ۱۲۸۵ ه.ق عهد ناصر الدین شاه قاجار از سوی استاد معمار مریم کاشانی ساخته شد. کاروانسرای گمرک یا سرای خان که از نظر وسعت و بزرگی در بازار کاشان بی همتاست، در سمت شمالی بالا بازار و نزدیک میدان سنگ واقع شده است. درباره وجه تسمیه این کاروانسرا آمده است: در دوره قاجاریه که گمرک محلی و ولایتی معمول بود، چون دفتر مرکزی گمرکات کاشان در سرای شریف خان دایر بود، از آن جهت به سرای گمرک مشهور شد و نخستین پستخانه شهر در آن ساخته شد. در بالای ورودی حجره های اطراف میانسرا، کاشی های منقوش هندسی و روایی وجود دارد که مجلس بزم و رزم و شکار و ... را نمایش می دهد. از دیگر کاروانسراها در بازار تاریخی کاشان می توان کاروانسرای ذغالی ها، کاروانسرای نو و میرپنج را نام برد که به سبب نزدیکی به دروازه اصلی شهر، نقش به سزایی در تبادلات اقتصادی شهر داشته اند.
● فضاهای خدماتی و عمومی:در مجموعه بازار به سبب آمد و شد بسیار، تعدادی از فضاها با عملکرد عمومی و خدماتی در راسته اصلی یا پیرامون آن شکل می گرفت. در ساماندهی فضایی بازارها، با توجه به وسعت و حجم مبادلات تجاری و بازرگانی، عناصر و فضاهایی همچون مسجد، مدرسه، آب انبار، سقاخانه و ... تعبیه می شده است. تعدد این نوع فضاها و نحوه قرارگیری آنها در بازار به ویژگی های کالبدی و کارکردی بازار ها بستگی داشته است.آب انبار صباغ، مسجد مدرسه میانچال، مسجد میرعماد، مسجد امام خمینی (سلطانی)، آب انبار وحمام گذر نو و حمام خان از نمونه فضاهای خدماتی و عمومی در مجموعه تاریخی بازار کاشان هستند. مسجد مدرسه میانچال در راسته اصلی متعلق به دوران صفوی است و شامل ۲ میانسرا و حجره هایی در پیرامون و شبستانی وسیع است. مسجد مدرسه سلطانی در دوران قاجار و در سال ۱۲۲۶ ه.ق با الگوی مدارس صفوی ساخته شده است. این مدرسه تاریخی دارای سردری عظیم با آرایه های بسیار کاشیکاری است که جفت آن در میانسرا، گنبدی رفیع قرار دارد. مسجد میرعماد نیز در میدان سنگ، دارای کتیبه ای متعلق به قرن نهم ه.ق است. البته به گمان زیاد قدمت آن بیشتر، یعنی قرون ۵و۶ ه.ق باشد. شبستان و گنبد تیموری و محراب پیش از سلجوقی آن صحّه ای بر این مدعاست. حمام تاریخی رازقیه یا خان در اواسط راسته بالابازار در دوره زندیه بارها از سوی سیاحان و گردشگران مورد ستایش قرار گرفته است.آب انبار صباغ براساس کتیبه موجود بر بدنه مقابل جلوخان متعلّق به سال۱۲۴۰ ه.ق است. این آب انبار از معظم ترین آب انبارهای تاریخی کاشان به جهت سر در عالی و ارائه های باشکوه کاشیکاری، به شمار می آید.
مجموعه فرهنگی، تاریخی بازار کاشان با وجود تمام قابلیت های نهفته و آشکارش در برابر خانه های تاریخی و جاذبه های فراوان دیگر موجود در شهر کاشان متأسفانه مورد بی مهری مسئولان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است. با اندکی توجه بیشتر، بی شک رونق و ماندگاری بازار کاشان پایدارتر خواهد ماند.

 

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

بازار کاشان یا همان بازار سنتی کاشان از جمله مهمترین آثار تاریخی و دیدنی شهر کاشان است و از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه دارد مجموعه بازار کاشان نیز با سامانمندی فضاهای معماری و همجواری با راه ‌های بازرگانی باستانی، یکی از پر رونق ‌ترین و باشکوه‌ ترین بازارهای ایران به شمار می ‌آید. دوران اوج و رواج بازار کاشان مربوط به زمان صفویه و به خصوص دوران شاه عباس اول است. غالبا سیاحان و جهانگردانی که در عصر صفوی و قاجار، به ایران و به خصوص کاشان سفر می‌ کردند همواره عظمت و شکوه بازار کاشان را مورد تمجید قرار می ‌دادند.

بازار سنتی کاشان
بازار كاشان كه از حوالی میدان كمال الملك تا میدان تاریخی سنگ (فیض) و از آنجا كه تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد شامل تعداد زیادی بازارچه و گذر بوده و ده ها بنای تاریخی همچون: مسجد میدان میر عماد، كاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد كفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی ها، و… با این توضیح كه برخی از قسمت های بازار به اصنافی خاص اختصاص داشته و با نام همان صنف شناخته می شود. از جمله بازار مسگرها، رنگرزها، كفش دوزها، ریسمان فروش ها، ضرابخانه، زرگرها، بزازها، خیاط ها و…
بازار کاشان با وجود رونق و زیبایی بسیار در دوران سلجوقی و صفوی، به سبب زلزله شدید در سال ۱۱۹۲ قمری ویران شد و در پی وقوع این حادثه علاوه بر تخریب ابنیه تاریخی شهر، بافت بازار نیز از بین رفت. بازار فعلی کاشان روی بقایای بازار قدیم که در اثر آن زلزله فروریخته بود، بازسازی شد. فضاهای معماری امروز بازار کاشان در واقع از بازسازی‌های دوران قاجاریه و بخصوص دوره حکمرانی فتحعلی شاه باقی ‌مانده است.
وجود چهار سوق میانچال و راسته های فرعی یا بازارچه‌های کفاش‌ها، بزازها، ریسمانچی‌ها و بازار ملک بر شکوه و جلال این بازار کاشان می‌افزاید.

بازار سنتی کاشان

تیمچه امین الدوله کاشان
تیمچه امین الدوله یكی از جالب ترین بناهای داخلی بازار می باشد كه توسط فرخ خان غفاری (امین الدوله) ساخته شد و معماری آن از سال ۱۲۸۰ الی ۱۲۸۵ توسط استاد علی مریم صورت گرفت. واژه “تیم” به معنی کاروانسرا بوده است تیمچه به معنی تیم کوچک یا کاروانسرای کوچک بوده است. اما در دوره معاصر به کاروانسراها یا سراهای کوچک و سرپوشیده، تیمچه می ‌گویند مانند تیمچه امین الدوله در کاشان. این خصوصیت کالبدی تیمچه‌ها، یعنی سرپوشیده بودن آنها، فضای مناسبی برای عرضه کالاهای گرانبها مانند فرش، دور از آسیب باد و باران و آفتاب پدید می ‌آورد. به همین سبب فضای تیمچه‌ها، غالبا نسبت به کاروانسراها از لحاظ اقتصادی گران تر بوده و برای عرضه اجناس ارزان قیمت استفاده نمی‌ شده است.

قدمت اصلی بازار کاشان مربوط به دوران آل بویه و پس از آن سلجوقی است اما دوران رونق آن مربوط به زمان صفویه به ویژه شاه عباس صفوی است. مجموعه بازار بزرگ كاشان كه در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۸۴ در شمار آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازار سنتی کاشان

منبع:مکانبین

 

رضا حاشیه باف بازدید : 240 شنبه 12 تیر 1395 نظرات (0)

اطلاعات تاریخی 

 این بازار در دوره های مختلف مورد توجه بسیار سیاحان و مورخان دوران خود بوده است،  بطوريكه هر يك با تعريف و توصيفهاي زياد آنرا ياد كرده اند ، مانند مؤلف كتاب زينت المجالس كه مي گويد : « مثل راسته بازار كاشان در تمام جهان نيست و طول آن بازار تقريباً دو هزار قديم مي باشد . » . در عهد شاه عباس اول نيز در وسط بازار بزرگ ، چهار بازار مفصل بنام قيصريه مشتمل بر مستغلاتي چند از دكاكين و كاروانسراهاي عالي با اسلوب زيبايي ساخته شده كه ابوطالب سخي از گويندگان معروف آن عص كاشان ماده تاريخ آن را چنين آورده است :

پس از احداث انجام بنايش                                   دو زيبا مصرع تاريخ رو داد

بقايش با بقاي عمر عاصف                                   بقاي عمر عاصف تا ابد باد 

 

نقشه کلی از بازار کاشان

نقشه کلی از بازار کاشان

در سفرهای متوالی شاه عباس اول و جانشینان وی به آن شهر بازار بزرگ و میدان متصل به آن ، نخستین مركز جشن و چراغانی و محل تفریحات شبانه و محفل عیش و نوش و بزم شاهانه بوده است . چنانكه سرآنتوان شرلی انگلیسی كه در یكی از سفرهای شاه عباس اول همراه او به كاشان رفته است درباره اینگونه پذیراییها كه در بازار به عمل آمده این گونه میگوید :

 قریب ساعت ده پادشاه آدم فرستاد كه به حضور او برسیم و ما به بازاری كه در وسط شهر واقع و جای بسیار زیبایی است رفته ، دیدیم كه پادشاه با خدم و حشم خود در آنجا حضور دارند و مشعلهای زیاد روشن كرده و تمام دور میدان را چراغان نموده اند و جشن و چراغانی بقدری با شكوه بود كه همگی ما متعجب ماندیم . پس از آنجا آتش بازیهای مفصل و غیره . . . بعد از این تماشا با طبل و كرنا خوانچه های مهمانی را به میان آوردند.

از آن جمله تاورنیه فرانسوی می نویسد:

بازار كاشان خیلی زیباست و به اتاقهای خوب پوشیده شده ، كاروانسراها هم بزرگ و راحت . خصوصاً یكی از آنها خیلی عالیست كه نزدیك باغشاه دولتخانه واقع شده است . 

 مؤلف تذكره هفت اقليم نيز میگويد:

 اسواق كاشان چون دامن عروسان پر بخور و الحق به شیرینی و پاكیزگیآنشهر در تمام ایران بلكه جهان شهری نیست. لكن بر اثر زلزله سال 1192 هـ . ق. بازار پر تجمل و با جلوه و شكوه آن هم مانند سایر عمارات عالیه آن شهر چنان منهدم و ویران گردید.

و به گفته صباحی بیدگلی:

كوچه و بازار آن شد آنچنان ویران كه كس فرق نتوانست كردن این كدام و آن كدام.

حتی بواسطه تلفات جانی فراوانی كه به اهالی وارد شده بود مستغلات مرغوب بازار و خانه های مخروبه شهر اغلب مجهول المالك قلمداد گردید.

بازار کاشان

بازار کاشان 

این جاست کاشان بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان

زمان سلطنت طولانی فتحلعی شاه قاجار در نتیجه ثبات اوضاع سیاسی و پیشرفت صنایع محلی ساختمانهای بزرگ و جالب توجهی از كاروانسرا و تیمچه و بازارچه های متعدد در امتداد بازار بزرگ ساخته و پرداخته شد بطوریكه اوژن فلاندن كه در سال ۱۲۵۲ هـ . ق. به كاشان آمده در سفر نامه اش می نویسد:

 در قرن اخیر این شهر بكلی منهدم گشت و از ته عماراتش نابود گردید . بناهایی كه امروز مورد دقتند بازارها ، كاروانسراها و حمامها می باشند.

 مهمترین ابنیه قرن گذشته كه در بازار احداث گردید بازار نو مسگری و فرخ خان امین الدوله غفاری بوده كه از حیث خوش اسلوبی و طرح نقشه عالی آن ، از حیث وسعت دهنه بازار و ارتفاع سقف و مزایای دیگر در همه ایران مثل و مانندی نداشته است . در تمام طول بازار یعنی از دروازه دولت ( یا میدان شهرداری كنونی ) تا میدان فیض و مقابل مسجد میدان در دو طرف ، بیش از یكصد و بیست دكان بزرگ با ایوان جلو و بالاخانه و بالكن فوقانی ساخته شده بود و در فواصل دکانها هم چندین كاروانسرای وسیع مقابل یكدیگر با چهارسوهای مرتفع و مسقف به وضعی بنا كرده بودند كه انتهای هر دكان به صحن كاروانسراها در و پنجره و نور گیر داشت.

بازار کاشان

 

تیمچه معروف بازار کاشان (تیمچه امین الدوله)

بازار نو مسگرها بعد از وفات فرخ خان ( در سال ۱۲۸۸رو به انهدام و ویرانی نهاد تا آنكه در دوره سلطنت پهلوی و احداث خیابانهای شهری سرتاسر بازار نو و خرابه های آن در مسیر خیابان افضل واقع گشته ، آخرین آثار آن هم ناپدید گردید . همچنین چهار سوی بزرگ و تاریخی آن را كه در مدخل دروازه دولت سالم و محفوظ مانده بود جهت احداث میدان شهرداری خراب كردند. 

سرای نوی بازار کاشان

سرای نوی بازار کاشان 

برخی از قسمتهای بازار به اصناف معین اختصاص داشته و مهمترین بازارهای صنفی كاشان هم بازارهای مسگری ، رنگرزی ، زرگری ، كفش دوزی و بازار ریسمان فروشی بوده است . بخصوص بازار مسگری آن كه تا نیمه اول قرن حاضر هم اهمیت و شهرت جهانی خود را از دست نداده بود و به گفته پروفسور ادوارد براون

بازار مسگرهای كاشان با صدای دائمی چكش كه روی مس می خورد ، و كوره هایی كه مس در آنها قرمز می شود یكی از نقاط تماشایی مشرق زمین است.

بازار کاشان

 نمایی از داخل بازار کاشان

محل و مركز ضرابخانه شهر در بخش بالای بازار نزدیك به مسجد میدان واقع گشته بود كه هنوز هم آن محوطه بنام ضرابخانه مشهور است . از جمله آثار تاریخدار پیش از عهد صفویه ( دوره پادشاهان سلسله آق قوینلوها ) كه در بازار كاشان اكنون دیده می شود یك جفت درب چوبی بزرگ سرای معروف به ذغالیها واقع در وسط بازار مسگرها است كه این بیت با تاریخ آن روی در كنده شده : « برای نفع خلایق چو كرد بنیادش به سال هشتصدو هشتاد و هشت شد معمور » . علاوه بر بازار بزرگ وسط شهر كه از دروازه دولت ( یا میدان شهرداری ) تا حدود میدان كمال الملك كه تقریباً در مركز شهر است و در امتداد بازار كنونی بود در محلات دور دست به بازار نیز از قدیم الایام بازارچه های كوچك و بزرگ متعددی وجود داشت كه پاره ای از آنها بر اثر مرور زمان و احداث خیابانهای شهری بكلی ویران گشته و از میان رفته و برخی دیگر هم كه كم بیش باقی مانده اهمیت خود را از دست داده است . از جمله بازارچه های بزرگ و معروف قدیم كه عموماً به اصطلاح محلی آنها را گذر ( مخفف گذرگاه ) می گویند از این قرار است : « گذر باباولی كه سابق بر این قریب به صد دكان دایر داشته است.

تیمچه امین الدوله

 تیمچه امین الدوله 

گذر دروازه اصفهان ، گذر سرپره ، گذر پنجه شاه ، گذر امامزاده حبيب بن موسي ، گذر پاي قپان » . ولي گذرهاي محمد صالح بيك و ترك آباد و دروازه فين و قاضي اسدا... كه در مسير خيابان فاضل نراقي و گذر محله كلهر در مسير خيابان محتشم بوده از ميان رفته است . گذر چهارسو و آب انبار خان و گذر درب يلان هم غير مسكوني و ويران شده است . بازار تاريخي كاشان در تاريخ  08/06/1355  به شماره 1284  در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

بازار کاشان

نمایی از سقف بازار کاشان

مجموعه بازار کاشان یکی از پر رونق‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌آید که در دوران صفویه اوج و رونق زیادی داشت. به خصوص در زمان شاه عباس اول جهانگردان زیادی بودند که به این بازار سر می زدند و تجارت می کردند. در زمان قاجار هم بازار کاشان شکوه و عظمتش را حفظ کرد اما پس از  آن کم کم از رونق افتاد. بازار فعلی کاشان روی بقایای بازار قدیم ساخته شده و در واقع هنر دست معماران دوره قاجار است. به خصوص معماران زمان فتحعلی شاه که آن را به شکل امروزی ساخته اند. اگر گذارتان به بازار کاشان بیفتد، به جز راسته اصلی که در آن مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها و بزازها مستقر هستند، بازارچه‌های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام‌ها و آب انبارهای متعددی را خواهید دید که هر یک از آنها در دوره‌ای خاص ساخته شده‌اند.در این بازار، «میانچال» کانون اصلی بازار است که بر خلاف الگوهای دیگر، شکل خطی ندارد. این مجموعه شامل عناصر مختلفی چون تیمچه، سرا، آب انبار و مسجد مدرسه است.اما جاذبه های بازار کاشان به همین جا ختم نمی شود. این بازار کاروانسراهایی دارد که از بین آنها کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج از همه معروف ترند. تاجرانی که با بازار کاشان مراجعه می کردند، معمولا در این کاروانسراها اقامت می کردند چون به دروازه اصلی شهر نزدیک بود و نقش به سزایی در تبادلات اقتصادی شهر ایفا می کردند. 

بازار کاشان

رضا حاشیه باف بازدید : 274 شنبه 12 تیر 1395 نظرات (0)

 

بازار بزرگ و قدیمی كاشان یكی از جذاب ترین اماكن دیدنی كاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاكنون فعال و پر رونق بوده است. بسیاری از سیاحان نامدار اروپایی كه در قرون گذشته به ایران آمده و از كاشان هم دیدار كرده اند در سفرنامه های خود عظمت، شكوه و زیبایی بازار را ستایش كرده اند. بازار كاشان كه از حوالی میدان كمال الملك تا میدان تاریخی سنگ (فیض) و از آنجا كه تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد شامل تعداد زیادی بازارچه و گذر بوده و ده ها بنای تاریخی همچون: مسجد میدان میر عماد، كاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد كفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی ها، و... با این توضیح كه برخی از قسمت های بازار به اصنافی خاص اختصاص داشته و با نام همان صنف شناخته می شود. از جمله بازار مسگرها، رنگرزها، كفش دوزها، ریسمان فروش ها، ضرابخانه، زرگرها، بزازها، خیاط ها و...
بازار مسگری كاشان كه تا نمیه ی اول قرن حاضر اهمیت و شهرت جهانی خود را از دست نداده بود، به گفته ی پروفسور ادوارد براون «در بازار مسگرهای كاشان با صدای دائمی چكش كه روی مس می خورد و كوره هایی كه مس در آن ها قرمز می شود، یكی از نقاط تماشایی مشرق زمین است».


حسن نراقی در كتاب آثار تاریخی شهرستان های كاشان و نطنز می نویسد: در سفرهای متوالی شاه عباس اول و جانشینان وی به آن شهر، بازار بزرگ و میدان متصل به آن نخستین مركز جشن و چراغانی و محل تفریحات شبانه و محفل عیش و نوش و بزم شاهانه بوده است.


مجموعه بازار بزرگ كاشان كه در سال 1355 به شماره 1284 در شمار آثار ملی به ثبت رسیده است بر اثر زلزله 1192 هجری قمری همانند سایر عمارات عالیه ویران شد. اما در زمان سلطنت طولانی فتحعلی شاه قاجار از نتیجه ی ثبات اوضاع سیاسی و پیشرفت صنایع محلی ساختمان های بزرگ نظیر كاروانسراها، تیمچه و بازارچه های متعدد در امتداد بازار بزرگ ساخته شد.

رضا حاشیه باف بازدید : 191 شنبه 12 تیر 1395 نظرات (0)
از نظر تاریخی، بازار به محلی اطلاق می‌شود که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا یا خدمات به آن مراجعه می‌کنند.
به گزارش خبرگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،از نظر تاریخی، بازار به محلی اطلاق می‌شود که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا یا خدمات به آن مراجعه می‌کنند.
مجموعه بازار در ایران از دوران ساسانیان در شهرهایی که رونق بازرگانی داشتند شکل گرفت. بازار به عنوان نهادی اقتصادی اجتماعی استخوان‌بندی شهر و روستاهای بزرگ به شمار می‌رود.
یکی از این بازارهای قدیمی وسنتی ایران بازار سنتی کاشان واقع در استان اصفهان شهرستان کاشان است .
 شهر تاریخی کاشان با قدمتی گران به اندازه تپه‌های باستانی سیلک همچون نگینی پر بها در میان کویر و دامنه‌های زاگرس در استان اصفهان همچنان پایدار و استوار خودنمایی می‌کند.
مجموعه بازار کاشان نیز با سامان‌مندی فضاهای معماری و همجواری با راه‌های بازرگانی باستانی، یکی از پر رونق‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌آید.
دوران اوج و رواج بازار کاشان مربوط به زمان صفویه و به خصوص دوران شاه عباس اول است. غالبا سیاحان و جهانگردانی که در عصر صفوی و قاجار، به ایران و به خصوص کاشان سفر می‌کردند، همواره عظمت و شکوه بازار این شهر را مورد تمجید قرار می‌دادند.
در مجموعه بازار کاشان علاوه بر راسته بازارهای اصلی نظیر مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، بازارچه‌های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام‌ها و آب انبارهای متعددی وجود دارد که هر یک از آنها در دوره‌ای خاص ساخته شده‌اند.
از دیرباز بازار کاشان به جهت ساماندهی منظم و معماری بی نظیر و با شکوه مجموعه فضاهایش مورد توجه و تحسین بوده است.
به طوری که سر آنتوان شرلی شرحی در باب یکی از سفرهایش با شاه عباس به کاشان می‌نگارد و همچنین تاورنیه فرانسوی در سفرنامه خود می‌نویسد: بازار های کاشان خیلی زیباست و با تاق‌های خوب پوشیده شده، کاروانسراها هم بزرگ و راحت است.
بازار کاشان با وجود رونق و زیبایی بسیار در دوران سلجوقی و صفوی، به سبب زلزله شدید در سال ۱۱۹۲ قمری ویران شد و در پی وقوع این حادثه علاوه بر تخریب ابنیه تاریخی شهر، بافت بازار نیز از بین رفت.
بازار فعلی کاشان روی بقایای بازار قدیم که در اثر آن زلزله فروریخته بود، بازسازی شد. فضاهای معماری امروز بازار کاشان در واقع از بازسازی‌های دوران قاجاریه و بخصوص دوره حکمرانی فتحعلی شاه باقی‌مانده است.
مجموعه تاریخی بازار کاشان از نظر مکانی با امتداد شرقی غربی از دروازه قدیمی شهر (دروازه دولت) آغاز شده و تا گذر پا نخل ادامه می‌یابد. در گذر از این مسیر، راسته بازار مسگرها، میانچال، بالا بازار، درب زنجیر، زرگر ها و گذر نو قرار دارند.
در بازار کاشان راسته اصلی، مجموعه میانچال به عنوان کانون اصلی بازار می‌باشد که بر خلاف الگوهای دیگر، شکل خطی ندارد. این مجموعه شامل عناصر مختلفی چون تیمچه، سرا، آب انبار و مسجد مدرسه است.
وجود چهار سوق میانچال و راسته های فرعی یا بازارچه‌های کفاش‌ها، بزازها، ریسمانچی‌ها و بازار ملک بر شکوه و جلال این بازار کاشان می‌افزاید.
راسته مسگرها از میدان دروازه دولت تا میدان سنگ (مسجد میرعماد) به عنوان یکی از پررونق‌ترین راسته‌های بازار کاشان به حساب می‌آید. در بخشی از میدان سنگ، جلوخانی قرار دارد که به نوعی فضای ارتباطی و دستیابی به مسجد میرعماد را فراهم می‌کند.
از مسجد میرعماد (میدان سنگ) تا مجموعه میانچال را راسته بازار بزرگ یا بالا بازار می‌نامند که یکی از پرجنب و جوش‌ترین راسته‌های بازار کاشان است. کارکرد این راسته، صباغی یا رنگرزی بوده و آن را منسوب به حاج حسین صباغ می‌دانند که بانی آب انباری به همین نام در بازار است.
پس از گذر از مجموعه میانچال راسته‌های زرگرها، گذر نو و پا نخل قرار دارند. بازارچه پانخل به دلیل ساخت خیابان از پیوستگی کالبدی بازار جدا مانده و عملا قدیمی‌ترین بخش بازار کاشان بدون هیچ عملکردی در انتهایی‌ترین بخش بازار از چرخه اقتصادی شهر خارج شده است. پس از بازار پانخل، محله درب باغ و نهایتاً دروازه غربی قدیمی شهر قرار دارد.
تیمچه امین الدوله به دستور فرخ خان غفاری در سال ۱۲۸۵ قمری عهد ناصر الدین شاه قاجار از سوی استاد معمار مریم کاشانی ساخته شد. کاروانسرای گمرک یا سرای خان که از نظر وسعت و بزرگی در بازار کاشان بی همتاست، در سمت شمالی بالا بازار و نزدیک میدان سنگ واقع شده است.
در بالای ورودی حجره های اطراف میانسرا، کاشی‌های منقوش هندسی و روایی وجود دارد که مجلس بزم و رزم و شکار و ... را نمایش می‌دهد. از کاروانسراهای موجود در بازار تاریخی کاشان می‌توان به کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج اشاره کرد که به سبب نزدیکی به دروازه اصلی شهر، نقش به سزایی در تبادلات اقتصادی شهر داشته‌اند.
مجموعه فرهنگی، تاریخی بازار کاشان با وجود تمام قابلیت‌های نهفته و آشکارش در برابر خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های فراوان دیگر موجود در شهر کاشان متأسفانه مورد بی مهری مسئولان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است .
 
 
7/7
 
رضا حاشیه باف بازدید : 235 جمعه 11 تیر 1395 نظرات (0)
1 / 2

چشمه سلیمانیه کاشان، چشمه ای است که در نزدیکی باغ فین قرار داشته و آب باغ فین را تامین می کند. این چشمه در حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارد.

آب چشمه دارای ویژگی هایی است که برخی مانند یهودی ها آن را معجزه حضرت سلیمان می دانند که البته این قضیه قابل اثبات نیست. از ویژگی های آب یکی میزان آن است که اصلاً بستگی به بارندگی سالیانه و فصل پرباران و کم باران ندارد و دبی آب همیشه ثابت است حتی در سال های خشک سالی این میزان تغییر نمی کند. دبی آب حدود ۳۶۰ لیتر در ثانیه است. دومین ویژگی آب دمای آن است که در طول سال ثابت و روی ۲۵ درجه است . در زمستان که محیط سرد است آب گرم به نظر می رسد و در تابستان که محیط گرم است آب خنک به نظر می رسد.

آب چشمه سلیمانیه فوق العاده صاف است ولی به واسطه داشتن بعضی املاح برای آشامیدن مناسب نیست.

در وجه تسمیه این چشمه دو روایت نقل می شود:

الف: کاشان یکی از مراکز یهودی نشین ایران بوده که طبق آمارگیری که در دوران شاه عباس دوم انجام شده است بیش از ۱۰۰۰ خانوار یهودی در این شهر سکونت داشته اند و در آن دوران با حضور چند تن از علمای یهود در این شهر لقب اورشلیم دوم به آن اطلاق شده است. یهودیان ساکن در این شهر برای این آب قداست خاصی قائل بوده اند زیرا معتقد بودند که این چشمه از معجزات سلیمان نبی است، از همین روی آن را به نام چشمه سلیمانیه نامیده اند.

ب: برخی نیز اعتقاد دارند در دوران شاه سلیمان صفوی در اطراف این چشمه صفه یا بنایی ساخته شده است، به این سبب آن را به نام سلیمان صفوی چشمه سلیمانیه خوانند.

البته هر دو، روایت هایی شفاهی هستند که برای آن سند مکتوبی موجود نیست اما در فرهنگ عامه مورد قبول واقع گردیده اند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 765
  • بازدید سال : 4,831
  • بازدید کلی : 102,054